Kimi liukkailla

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tehdääs tästä nyt ihan oma otsikkonsa, kun ei taida liittyä Felipe Massaan kovinkaan paljoa.

Räikkönen on urallaan osallistunut yhteensä 12 sadekilpailuun (tosin myös Malesiassa ja Italiassa 2004 nähtiin sadetta / märkä rata, mutta ajallisesti sen verran vähän aikaa, että ne kannattanee jättää pois laskuista). Tuloksena on ollut kaksi voittoa, kolme kakkossijaa, yksi kolmossija ja kuusi keskeytystä (yksi ulosajo, yksi kolari ja peräti neljä teknistä vikaa). Todetaan nyt heti kärkeen, että etenkin nuo keskeytykset huomioon ottaen sadekisoja on Kimin tilillä aavistuksen turhan vähän mihinkään perusteellisen kattavaan arvioon.

Painotin vähän noita vanhempia kisoja, joista muistikuvat näkyi itse kullakin haalistuneen. Kävin läpi myös kommentteja kisoihin liittyen ja lähmin mukaan joitakin mielestäni relevantteja.

Malesia 2001 – keskeytys (tekniikka)

Räikkönen jäi avauskierrokselle.

Brasilia 2001 – keskeytys (ulosajo)
(Sade alkoi kierroksella 46)

Kimi oli sateen alettua muutaman kierroksen todella nopea, mutta suoritti sitten kaksi ulkoilua, joista jälkimmäinen kierroksella 55 koitui kohtalokkaaksi.

Kimi:
To begin with I had a little too much understeer, but when it started to rain my car felt good. Unfortunately I spun once, and couldn't get enough traction on the grass to move uphill in the direction of the track, so I had to lose a lot of time rolling downhill before I could get back on to the track. The second time I spun it was just my fault. I know what the right rear tyre looked like on television, hooked over the rim, but that happened as the car skipped over the grass. I thought at one stage it was going to roll over, but it was okay. (Sauberin lehdistötiedote)

Silverstone 2002 – keskeytys (tekninen vika)
(Tihkusadetta alussa, koveni kierroksen 13 korvilla)

McLarenin pekkapouta pilasi tiimin kilpailun ennustamalla sään täysin päin honkia, mikä johti sekoiluun rengasvalinnoissa. Lisäksi tallilla oli radio-ongelmia, jotka pilasivat erityisesti Coulthardin kilpailun. Kimi taas tuli ensimmäiselle stopilleen, vaikka hänen käskettiin jatkaa radalla ja tuloksena oli kaaos, kun varikkomiehistöllä oli valmiina Coulthardin renkaat. Päätös oli silti Räikkösen kannalta todennäköisesti oikea, sillä rata oli jo turhan märkä kuivan kelin renkaille. Kimi ehti kuitenkin myös säväyttää ohittamalla Ralf Schumacherin ensin avauskierroksilla ja sitten toistamiseen sateella ensimmäisen stopin sekoilun jälkeen. Tallin sekoilun seurauksena Kimi putosi sijalle 10 ennen moottoririkkoa kierroksella 45.

Norbert Haug:
- Räikkösen kilpailun alussa ajamat kierrokset olivat kerrassaan upeita. Erityisesti meitä ilahdutti hänen vauhtinsa kuivan kelin renkailla, kun sade alkoi. Hän oli silloin nopein kuljettaja koko radalla ja se on aikamoinen saavutus - täytyy korostaa. (Turun Sanomat)

Brasilia 2003 – Toinen
(Kilpailu aloitettiin, kun Bridgestonen intermediate-renkailla ajaminen tuli mahdolliseksi. Tästä eteenpän tasaisesti kuivuvaa.)

Tästä jo kiisteltiinkin, mutta Kimi ei pärjännyt tallikaverilleen silloin, kun ajettiin pidempään yhtä soittoa ja renkaat kuluivat selkeästi tämän vastaavia nopeammin. Räikkönen ja Coulthard valitsivat eri taktiikat ja skotti teki ensimmäisen pysähdyksensä selvästi ennen Kimiä. Tästäkin huolimatta Räikkösen renkaat olivat heikommassa kunnossa kilpailun keskeytyksen aikoihin, mistä johtuen muistelen epäillyn myös eri rengaspaineita. Kimin faniklubin ykkösjäsen Heikki Kultakaan ei kuitenkaan asiasta mitään mainitse, joten todellisuus taisi olla jotain muuta. DC ei ehkä pärjää nopeudessa Kimille, mutta taktisissa ratkaisuissa hän on silti porukan etevimpiä.

Mitä tulee renkaiden säästämiseen, niin tilanne on hieman normaalista poikkeava, kun ajetaan oloissa, joihin renkaita ei ole tehty – Kimin piiruntarkka ajotyyli on toki normaalioloissa jokseenkin vertaansa vailla (ehkä sen Buttonin voisi noin mutulla nostaa liki samoihin sfääreihin), mutta ainakin vielä tuolloin DC osasi hoitaa normaalista poikkeavan tilanteen paremmin. Huono sadekisahan tämäkään ei missään nimessä Kimiltä ollut, erityisesti jotkut ohitukset (DC, Alonso, Ralf) jäivät mieleen.

Indianapolis 2003 - Toinen
(Kosteaa alussa, kovempaa sadetta noin kierroksesta 20 lähtien)

Loppujen lopuksi Kimi hävisi kisan Michelinin huonoihin saderenkaisiin, mutta alun tihkussa hän ei suinkaan ollut nopein. Esimerkiksi Ralf oli Kimiä nopeampi sateen vaiheittain yltyessä ennen ensimmäisiä stoppeja. Lisäksi vanhempi Schumacher pääsi ensimmäisillä varikkokäynneillä Kimin edelle selkeästi heikommista renkaistaan huolimatta. Toinen sija oli paitsi vahvan ajon, myös McLarenin taktiikan ansiota – Coulthard jätettiin pahimmassa sateessa sekoilemaan radalle kuivan kelin renkain, jotta tiedettiin, milloin Kimin kannattaa ne taas vaihtaa. Tässä kisassa Räikköseltä ei nähty mitään magiaa, vaikka joku muu näyttää sellaista uskovankin.

Kimi:
The weather basically lost us the race victory today as we were not as quick in the wet conditions as Michael. -- I made a good start from pole and was pretty much in control and had a good battle with Ralf Schumacher before he crashed out. Once the rain started things changed. We came in at the right times and didn't put a foot wrong but there was nothing we could do." (McLarenin lehdistötiedote)

Brasilia 2004 – Toinen
(Kilpailu aloitettiin märällä radalla, suurin osa kuskeista lähti intermediate-renkain. Ensimmäisen pysähdyksen jälkeen kaikki vaihtoivat kuivan kelin pyöriin.)

Kimin kisan alku oli hieno ja hän nousi nopeasti Barrichellon ohi johtoon. Radan kuivuessa Kimi ei voinut Rubensille mitään ja taisteli tasaväkisesti Montoyaa vastaan. Kuivan kelin renkaisiin siirryttäessä Michelinit olivat jo totutusti parempia kostealla radalla ja Barrichello jäi taas taakse. Lopulta voitto ratkesi toisella varikkokäynnillä Montoyalle. Ei tässäkään sitä hurjaa dominointia Kimiltä nähty vaikka alku olikin hyvä, joskaan olosuhteissakaan ei ollut mitään järin ihmeellistä.

Spa 2005 – Voitto
(Alussa märkää, sitten hitaasti kuivuvaa)

Tämän perusteella Kimi on oppinut pari asiaa renkaista sitten tuon Brasilian kilpailun. Fisichellan aiheuttaman turva-autojakson jälkeen sekä Ralf Schumacher että Montoya karkasivat Räikkösen ottaessa rauhallisesti, mutta radan kuivuessa Montoya tuli perä edellä vastaan ja Ralf sortui ottamaan kuivan kelin renkaat liian aikaisin Toyotan avausvoiton ollessa jo tarjottimella. Fiksu suoritus ennen kaikkea.

Unkari 2006 – keskeytys (kolari)
(Sadetta koko kisan)

Hieno avausstintti (joskin päähaastajat olivat pitkin joukkoa ja kakkosena seilaili de la Rosa), jonka jälkeen rengasongelmat hidastivat vauhtia. Kimi ei saanut lämpöä renkaisiinsa ilmeisesti jarruongelmien takia ja muut tulivat takaa päälle. Tästä on vaikea syyttää Kimiä, Liuzziin törmäämisestä sitä vastoin hyvinkin pitkälti kyllä. Kimi kun toljotti peileihinsä niin pitkään, ettei huomannut Liuzzia ennen kuin oli jo ilmassa. McLarenin lehdistötiedotteessa juttu pistetään yksin Liuzzin syyksi, mutta kovin montaa kertaa hidastusta ei tarvitse katsoa huomatakseen, että Kimin huomio oli jossain ihan muualla. Tuskin kierroksella ohitettavan kuuluu olettaa, että takaa tuleva ei katso eteensä?

Kiina 2006 – keskeytys (tekninen vika)
(Märkää alussa, jonka jälkeen hitaasti kuivuvaa)

Mahtava startti, jonka jälkeen Kimi oli porukan nopein keskeytykseensä asti (joskin kevyeksi tankattuna), mutta vähemmän tyypillisesti hän tuhrasi toistakymmentä kierrosta Fisichellan takana. Lopullista tilannetta ei valitettavasti päästy näkemään kaasun petettyä, mutta kyllähän tämä oli Räikköselle pedattu.

Nürburgring 2007
– keskeytys (tekninen vika)
(Raju sadekuuro alussa. Sade alkoi uudelleen kilpailun lopulla.)

Kimi teki virheen, joka ei juuri kalpene Hamiltonin vastaavalle kaksi kilpailua myöhemmin. Kimin tapauksessa siitä ei vain rankaistu keskeytyksellä, kuten Lewisia, vaan vain varikkokäynnin siirtymisellä. Lisäksi turva-auto minimoi virheen vaikutukset. Muutoin hyvä kisa niin pitkälle kuin nähtiin – harmi, ettei Räikkönen taaskaan päässyt näyttämään osaamistaan lopussa.

Japani 2007 – Kolmas
(Vettä. Ja paljon.)

Melkeinpä pitäisin Kimin parhaana sade-esityksenä. Räikkösessä kiehtoo ehkä eniten se, ettei hän tunnu käytännössä koskaan tekevän virheitä kaksinkamppailuissa, vaan arvioi tilanteet liki poikkeuksetta oikein. Japanin olosuhteissa erityisesti varsin vakuuttavaa.

Kiina 2007 - Voitto
(Ensin hieman sadetta, sitten hitaasti kuivuvaa pienien kuurojen säestämänä)

Kimi ajoi fiksusti erityisesti renkaiden kunnon suhteen. Kyllähän te tämän muistatte, suvereeni esitys.

---

Oman mielipiteeni olen jo kertonut, ja edelleen olen sitä mieltä, että nämä sitä tukevat. Tapelkaa ja haukkukaa.
 
Viimeksi muokattu:

Raibe

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
68
Mä jo ajattelin, että ketä se meidän Kimi on nyt käyny puikkasemassa ja sitten huomasin pettymyksekseni, että kyse oli moottoriurheilusta... :wink:
 

jleinonen

Well-known member
Liittynyt
6.3.2003
Viestit
684
Sijainti
Grandriver
Raibe sanoi:
Mä jo ajattelin, että ketä se meidän Kimi on nyt käyny puikkasemassa ja sitten huomasin pettymyksekseni, että kyse oli moottoriurheilusta... :wink:
Vähän ajattelin minäkin että vapaan puolelle nämä toikit :D

Mutta joo, ainakin Japanissa 2007 Kimi ajoi useaan otteeseen leveäksi mutkat. Jos ei olis asvalttia reunoilla niin olis jääny kisa lyhyeen. Tietty sitä vois sitten spekuloida olisiko hän ajanut niin riskillä jos siellä radan ulkopuolella olisi ollut soraa :doubtful:
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Raibe sanoi:
Mä jo ajattelin, että ketä se meidän Kimi on nyt käyny puikkasemassa ja sitten huomasin pettymyksekseni, että kyse oli moottoriurheilusta... :wink:
Jep,tyhmää kun täällä puhutaan pelkistä formuloista,aina saa pettyä :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
jleinonen sanoi:
Mutta joo, ainakin Japanissa 2007 Kimi ajoi useaan otteeseen leveäksi mutkat. Jos ei olis asvalttia reunoilla niin olis jääny kisa lyhyeen. Tietty sitä vois sitten spekuloida olisiko hän ajanut niin riskillä jos siellä radan ulkopuolella olisi ollut soraa :doubtful:
No niin. Kuka EI ajanut?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ihan hieno analyysi. Ei tuosta nyt voi sen enempää haukkua kuin ylistääkään, mutta vertailujen tekemisiin tarvittaisiin muidenkin kuljettajien (Alonso/Massa) samanlaiset analyysit. Ehkä siitä saisi pienen kuvan ajamisesta. Tosin Alonson ja Massan aiemmat tallit ei ehkä ihan olleet samaa kalibeeria McLarenin kanssa, mutta kuitenkin.

Edit: Itseasiassa Button kiinnostaisi eritoten.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Miten noista "tulkinnoista" paistaa sellainen snadi *en digaa Kimist, mut pakko myöntää et se on hyvä* -asenne?

nimittäin ton listan vois tehdä aikasta toisellakin lailla, mitä tulee kisaselityksiin...

Tottakai jossain vaiheessa kisaa jotkut ovat nopeampia kuin Kimi ja Sumi, mutta se on se lopputulos ja kaikkien vallitsevien olosuhteiden sisällä tapahtuva nopeus, joka mielestäni ratkaisee.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Miten noista "tulkinnoista" paistaa sellainen snadi *en digaa Kimist, mut pakko myöntää et se on hyvä* -asenne?

nimittäin ton listan vois tehdä aikasta toisellakin lailla, mitä tulee kisaselityksiin...
Varmasti voisi, mikäli oma asenne on *diggaan Kimist, ja mun mielest se on kaikes paras*.

Vakavasti puhuen, totta kai "tulkintoihin" vaikuttaa oma näkemys. Mielestäni suhtaudun Kimiin enemmän tai vähemmän neutraalisti, mutta oikeastihan en voi sitä itse määritellä. Jotain iloa voinen repiä kuitenkin siitä, että jokunen Kimi-faniksi tunnustautuvakin on joskus ollut kanssani näistä samaa mieltä.
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Unkari 06:sesta sen verran, että ainakin Liuzzi kävi pyytämässä heti tilanteen jälkeen anteeksi Räikköseltä. Formulajätkien egon tuntien ihan turhaan tuollaista ei tehdä.

Muuten erittäin asialliset arvostelut. Noita 01 sadekisoja en ainakaan ihan nopeasti itse edes muista.

Niin ja en ole täällä muita Kimin sadekelintaitoihin liittyviä keskusteluja lukenut, mutta oman näkemykseni mukaan maailmanmestari menee TOP3 kuskeihin sadekelilläkin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Erittäin hyvä yhteenveto. Kaksi viimeistä (Japani ja Kiina) ovat ne vakuuttavimmat näytökset. Vaikka ei ´05 Spassakaan juuri moitteen sijaa ole.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Bobbis on paneutunut aiheeseen :thumbup:

Ennen kuskien vertailua sedekelillä vaikeutti eri rengasmerkit, nyt pitäisi olla helpompaa. En tiedä onko.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Bobakki sanoi:
Todetaan nyt heti kärkeen, että etenkin nuo keskeytykset huomioon ottaen sadekisoja on Kimin tilillä aavistuksen turhan vähän mihinkään perusteellisen kattavaan arvioon.
Jo tuolla heh, Massa -keskustelussa huomasin, etten oikein osaa itsellenikään selvittää miksi en ole vakuuttunut Kimin sadetaidoista. Ylläoleva Bobbiksen tokaisu selvitti asian itselleni. Ei Kimi vain ole tehnyt Ykkösissä sateella mitään mainittavaa niin monesti, ettäkö häntä voisi ylistää suureksi sadejumalaksi, joka vie sateella miten tahtoo. Syy ei välttämättä ole Kimin esityksissä, vaan kenties siinä, ettei kovin kattavaa otosta ole mahdollista saada.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Bobakki sanoi:
Räikkönen on urallaan osallistunut yhteensä 12 sadekilpailuun (tosin myös Malesiassa ja Italiassa 2004 nähtiin sadetta / märkä rata, mutta ajallisesti sen verran vähän aikaa, että ne kannattanee jättää pois laskuista). Tuloksena on ollut kaksi voittoa, kolme kakkossijaa, yksi kolmossija ja kuusi keskeytystä (yksi ulosajo, yksi kolari ja peräti neljä teknistä vikaa). Todetaan nyt heti kärkeen, että etenkin nuo keskeytykset huomioon ottaen sadekisoja on Kimin tilillä aavistuksen turhan vähän mihinkään perusteellisen kattavaan arvioon.
Jos noita lukuja katsoo ihan vaan puhtaasti tilastoina niin voi olla vaikea väittää etteikö Kimi olisi helvetin hyvä sade/muuttuvissa oloissa ajetuissa kisoissa.

Eniten kiinnittää huomiota se että joka kerta maaliin ajaessaan Kimi on ollu podiumilla ja sielläkin vain kerran alimmalla korokkeella. Kaksi omasta mokasta -noh, kolari liuzin kanssa nyt ei ehkä niin selvä Kimin moka- johtunutta ulos ajoa 12sta kisasta ei lienee mitenkään hirveän paljon. Ainakin Alonsolta, jota toiset täällä kehuu paremmaksi näissä olosuhteissa, tulee heti mieleen järjetön kolari tupla keltaisten aikana Braziliassa 02(?) ja nyt 07 valliin Fujissa, onkohan niitä muitakin ulosajoja/kolareita Alonsolla joita en nyt muista?

Veikkaampa että jos joku jaksaa tehdä vastaavat tilastot sekä Schumille että Alonsolle, niin ne näyttävät heikommille kuin Kimin.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Sen verran täytyy tähän lisätä, että eikös indy -03 kisa ollut aikalailla kuivaa siinä vaiheessa kun Kimillä oli Ralfin kanssa taistoa ja Ralf oikeestaan veti ulos ennenku tuli kunnolla kosteeta?

Toinen mikä hieman kaihertaa on tuo Liuz tapaus. Niistä hidastuksista mielestäni näkyy, että Liuz tekee yllättävän hidatusliikkeen keskellä mutkaa, jossa Kimi ei odota näin tapahtuvan. Tosin tuo on kyllä sellainen kilpailutilanne, että olisi siinä pitänyt enemmän hereillä olla ja menee mielestäni molempien piikkiin.

Kaiken kaikkiaan ihan ok analyysi näistä vähistä Kimin ykkösissä ajamista muuttuvien olosuhteiden kisoista! Se miksi itse nostan Kimin kärkipäähän on juuri nämä muutamat onnistuneet suoritukset ja sitten ne formula Renaultissa tehdyt uskomattomat suoritukset!

Lisäksi sellainen huomautus tähän väliin, mikä hieman kaihertaa! Ensinnäkin teidän vastukset, jotka ovat mielestänne parempia kuin Kimi sateella, ei löydy juuri sen enempää sadekisoja, varsinkaan sellaisia missä he olisivat menestyneet! Nyt en tarkoita eläkeläisherra Schumia, jolla on uransa puolesta kaikkea enemmän kuin muilla! Mutta Buttonilla on vain pari sadekisaa enemmän joissa hän ei todellakaan menestynyt! Alonsolla niitä kisoja on itseasiassa yksi vähemmän!

Mutta siis ihan ok analyysi noiden ykkösissä ajettujen sadekisojen osalta, kiitokset Bobakille vaivannäöstä, kunhan teet ne samat Buttonistä ja Alonsosta, ja sen jälkeen vedetään yhteen neutraalisti asiat, niin saadaan varmaan sellainen kuva, että jokainen heistä on tämän hetken hallitseva muuttuvien olosuhteiden kunkku! Eli siis todistitte Kimin juuri kuuluvan siihen spesialisti joukkoon!

:thumbup:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Bobakki sanoi:
...ja myös Kimi myönsi huomionsa olleen jossain muualla. Tulkitkaa itse.
http://www.youtube.com/watch?v=rdYoQ41Nm08
Oli juuri sovittu että Kimi päästää tiimikaverin ohi koska oli itsellä suuria vaikeuksia renkaiden kanssa. (Asia joka tuli selväksi seuraamalla kisan kulkua, vauhti katos verattuna Monttyyn). Luzi sitten oli taas pästämässä Kimiä ohi hidastamalla ylättävästi. Siihen Kimi ei ollut varautunut. Kolinaa.

Eli tapaukseen vaikuttivat monet tekiät mm. Unkarin radan luonne. Pästääksen ohi jonkun joutuu hidastamaan tai väistämään kun ei ole niitä paikkoja. Kisatapahtuma, käsky tiimikaverin ohi päästämiseen tuli varmaan itse Dennisiltä.

Varmaan jos noita kisoja analysoisi kammalla syitä puoleen ja toiseen löytyisi vaikka kuinka paljon.

Ainahan myös säätilan vaihtumisiin saatetaan varautua ja toisella on täydet sadekelin säädöt, välikelin säädöt tai jopa kuivan. Lisäksi säännöt on vuosien varella muuttuneet niin ettei aika-ajojen kaikkiin säätöihin voi kisapäivänä puuttua. Erot B/M renkaissahan oli huomioitu, mutta niissäkin oli eri seoksia ja Misukka kehitti saderengastaan kun tais ainakin Kimi kärsiä yhdessä MM taistelussa juuri sadekisassa.

Hauskaa luettavaa muuten. Kun olisi helpompaa pitäisi kaikki harjoitukset ja aika-ajot analysoida myös. Tosin epätoivoista noista bensa määristä johtuen...
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ansiokas kooste Bobakilta. Pikkuisen edelleenkin tuntuu siltä että on näitä tupla-standardeja. Esim. Tossa Massa-otsikossa Schumin kakkostilaan päätynyttä Interlagosiin kisaa vuodelta 2001 pidetään heikkona esityksenä, kun taas Kimin podiumiin päätyneitä lukuisia sadekelin kisoja katsoaan miehelle vahvuudeksi. Eli oliko se kakkostila sadeolosuhteissa hyvä vai huono? Mielestäni ehdottomasti Kimin kohdalla puhuu puolestansa se varmuus millä mies on ajanut vaihtelevissa olosuhteissa. Sitä ei käy kiistäminen, päinvastoin Kimin otteita sateella on mahtava seurata.

Yllättävän paljon näissä sadekelin kisoissa tulokset menevät ristiin. joskus Mielessä tarkastelin noita Schumin sadekelin kisoja. Ei siinä voinut default-asetuksella olettaa että äijä voittaa jos sataa. Taisi pikemminkin olla niin, että voittoprosentti sadekelin kisoista oli likimain sama kuin kuivalla ajetuissa kisoissa...
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Nyt haluaisin lukea Panis-Takagin kommentin tähän.

Sen verta itse Popakin sepustuksesta, että Unkari 2006 on kanssa omasta mielestäni aika selkee Kimin oma moka. Mikä siihen peiliin tuijotteluun pakotti, on epäselvää ainakin mulle. Perseeksi se toinen stintti ainakin jostain syystä meni.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Misa1 sanoi:
Mutta siis ihan ok analyysi noiden ykkösissä ajettujen sadekisojen osalta, kiitokset Bobakille vaivannäöstä, kunhan teet ne samat Buttonistä ja Alonsosta, ja sen jälkeen vedetään yhteen neutraalisti asiat, niin saadaan varmaan sellainen kuva, että jokainen heistä on tämän hetken hallitseva muuttuvien olosuhteiden kunkku! Eli siis todistitte Kimin juuri kuuluvan siihen spesialisti joukkoon!
Joo, en kyllä ihan heti väsää... Noin ulkomuistista voi heti sanoa sen, että sekä Alonso että Button ovat tehneet useammin virheitä (Button oli siinä isossa kasassa sekä Nürburgringillä tänä vuonna että Brasiliassa 2003, Alonso taas toheloi tänä vuonna Japanissa ja teki Kiinassa 2006 suuremman luokan virheen renkaiden kanssa), mutta toisaalta ne parhaat esitykset ovat sitten olleet ainakin minusta vielä luokkaa kovempia (esimerkkejä: molemmilla Unkari 2006, Alonsolla Nürburgring tänä vuonna sekä erityisesti Brasilia 2004, Buttonilla Japani tänä vuonna ja Hockenheim 2000). Pmv:n jo mainitsema varmuus on Kimillä ollut vertaansa vailla, tosin tässä suhteessa kesken jääneet kisat saattavat parantaa mielikuvaa.
Oli juuri sovittu että Kimi päästää tiimikaverin ohi koska oli itsellä suuria vaikeuksia renkaiden kanssa. (Asia joka tuli selväksi seuraamalla kisan kulkua, vauhti katos verattuna Monttyyn). Luzi sitten oli taas pästämässä Kimiä ohi hidastamalla ylättävästi. Siihen Kimi ei ollut varautunut. Kolinaa.
Kuten jo mainittua, tallikaveri oli de la Rosa. Syystä peilailuun olet toki oikeassa, muttei se tähän asti ole missään käynyt selityksestä peräänajoon. Sadekelistä johtuva virhehän tämäkään ei ole.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mun mielestä homma menee niin, että jos vertaat Schumin suoritusta joka on päätynyt kakkossijaan niin sillä ei voi kumota Kimin vastaava suoritusta tai päinvastoin!

Se kun pukkaa tuolla toisessa topicissa menemään vähän niin että toinen(esim. Kimi -fani) sanoo, että tämä on paras siks ku se teki näin ja näin ja sit taas toinen(vaikka Schumi -fani) lyö takaisin ihan samoilla argumenteilla mutta kaivaa sen toisen tapahtuman missä se toinen on menestynyt!

Kuten sanottu, tämä "bobbiksen" lista kertoo hyvin juuri sen, että Kimi on yksi niistä parhaista sateella! Sitähän tässä on koko ajan haettu takaa!

Minun korvaan kolahtaa heti kun sanotaan päättömästi ilman perusteluja, että se on ihan hyvä mutta ei parhaimmistoa! Tämä todisti kyseisen väitöksen huuhaaksi :)
 
Ylös