Bobakki
@f1hog
Tehdääs tästä nyt ihan oma otsikkonsa, kun ei taida liittyä Felipe Massaan kovinkaan paljoa.
Räikkönen on urallaan osallistunut yhteensä 12 sadekilpailuun (tosin myös Malesiassa ja Italiassa 2004 nähtiin sadetta / märkä rata, mutta ajallisesti sen verran vähän aikaa, että ne kannattanee jättää pois laskuista). Tuloksena on ollut kaksi voittoa, kolme kakkossijaa, yksi kolmossija ja kuusi keskeytystä (yksi ulosajo, yksi kolari ja peräti neljä teknistä vikaa). Todetaan nyt heti kärkeen, että etenkin nuo keskeytykset huomioon ottaen sadekisoja on Kimin tilillä aavistuksen turhan vähän mihinkään perusteellisen kattavaan arvioon.
Painotin vähän noita vanhempia kisoja, joista muistikuvat näkyi itse kullakin haalistuneen. Kävin läpi myös kommentteja kisoihin liittyen ja lähmin mukaan joitakin mielestäni relevantteja.
Malesia 2001 – keskeytys (tekniikka)
Räikkönen jäi avauskierrokselle.
Brasilia 2001 – keskeytys (ulosajo)
(Sade alkoi kierroksella 46)
Kimi oli sateen alettua muutaman kierroksen todella nopea, mutta suoritti sitten kaksi ulkoilua, joista jälkimmäinen kierroksella 55 koitui kohtalokkaaksi.
Kimi:
To begin with I had a little too much understeer, but when it started to rain my car felt good. Unfortunately I spun once, and couldn't get enough traction on the grass to move uphill in the direction of the track, so I had to lose a lot of time rolling downhill before I could get back on to the track. The second time I spun it was just my fault. I know what the right rear tyre looked like on television, hooked over the rim, but that happened as the car skipped over the grass. I thought at one stage it was going to roll over, but it was okay. (Sauberin lehdistötiedote)
Silverstone 2002 – keskeytys (tekninen vika)
(Tihkusadetta alussa, koveni kierroksen 13 korvilla)
McLarenin pekkapouta pilasi tiimin kilpailun ennustamalla sään täysin päin honkia, mikä johti sekoiluun rengasvalinnoissa. Lisäksi tallilla oli radio-ongelmia, jotka pilasivat erityisesti Coulthardin kilpailun. Kimi taas tuli ensimmäiselle stopilleen, vaikka hänen käskettiin jatkaa radalla ja tuloksena oli kaaos, kun varikkomiehistöllä oli valmiina Coulthardin renkaat. Päätös oli silti Räikkösen kannalta todennäköisesti oikea, sillä rata oli jo turhan märkä kuivan kelin renkaille. Kimi ehti kuitenkin myös säväyttää ohittamalla Ralf Schumacherin ensin avauskierroksilla ja sitten toistamiseen sateella ensimmäisen stopin sekoilun jälkeen. Tallin sekoilun seurauksena Kimi putosi sijalle 10 ennen moottoririkkoa kierroksella 45.
Norbert Haug:
- Räikkösen kilpailun alussa ajamat kierrokset olivat kerrassaan upeita. Erityisesti meitä ilahdutti hänen vauhtinsa kuivan kelin renkailla, kun sade alkoi. Hän oli silloin nopein kuljettaja koko radalla ja se on aikamoinen saavutus - täytyy korostaa. (Turun Sanomat)
Brasilia 2003 – Toinen
(Kilpailu aloitettiin, kun Bridgestonen intermediate-renkailla ajaminen tuli mahdolliseksi. Tästä eteenpän tasaisesti kuivuvaa.)
Tästä jo kiisteltiinkin, mutta Kimi ei pärjännyt tallikaverilleen silloin, kun ajettiin pidempään yhtä soittoa ja renkaat kuluivat selkeästi tämän vastaavia nopeammin. Räikkönen ja Coulthard valitsivat eri taktiikat ja skotti teki ensimmäisen pysähdyksensä selvästi ennen Kimiä. Tästäkin huolimatta Räikkösen renkaat olivat heikommassa kunnossa kilpailun keskeytyksen aikoihin, mistä johtuen muistelen epäillyn myös eri rengaspaineita. Kimin faniklubin ykkösjäsen Heikki Kultakaan ei kuitenkaan asiasta mitään mainitse, joten todellisuus taisi olla jotain muuta. DC ei ehkä pärjää nopeudessa Kimille, mutta taktisissa ratkaisuissa hän on silti porukan etevimpiä.
Mitä tulee renkaiden säästämiseen, niin tilanne on hieman normaalista poikkeava, kun ajetaan oloissa, joihin renkaita ei ole tehty – Kimin piiruntarkka ajotyyli on toki normaalioloissa jokseenkin vertaansa vailla (ehkä sen Buttonin voisi noin mutulla nostaa liki samoihin sfääreihin), mutta ainakin vielä tuolloin DC osasi hoitaa normaalista poikkeavan tilanteen paremmin. Huono sadekisahan tämäkään ei missään nimessä Kimiltä ollut, erityisesti jotkut ohitukset (DC, Alonso, Ralf) jäivät mieleen.
Indianapolis 2003 - Toinen
(Kosteaa alussa, kovempaa sadetta noin kierroksesta 20 lähtien)
Loppujen lopuksi Kimi hävisi kisan Michelinin huonoihin saderenkaisiin, mutta alun tihkussa hän ei suinkaan ollut nopein. Esimerkiksi Ralf oli Kimiä nopeampi sateen vaiheittain yltyessä ennen ensimmäisiä stoppeja. Lisäksi vanhempi Schumacher pääsi ensimmäisillä varikkokäynneillä Kimin edelle selkeästi heikommista renkaistaan huolimatta. Toinen sija oli paitsi vahvan ajon, myös McLarenin taktiikan ansiota – Coulthard jätettiin pahimmassa sateessa sekoilemaan radalle kuivan kelin renkain, jotta tiedettiin, milloin Kimin kannattaa ne taas vaihtaa. Tässä kisassa Räikköseltä ei nähty mitään magiaa, vaikka joku muu näyttää sellaista uskovankin.
Kimi:
The weather basically lost us the race victory today as we were not as quick in the wet conditions as Michael. -- I made a good start from pole and was pretty much in control and had a good battle with Ralf Schumacher before he crashed out. Once the rain started things changed. We came in at the right times and didn't put a foot wrong but there was nothing we could do." (McLarenin lehdistötiedote)
Brasilia 2004 – Toinen
(Kilpailu aloitettiin märällä radalla, suurin osa kuskeista lähti intermediate-renkain. Ensimmäisen pysähdyksen jälkeen kaikki vaihtoivat kuivan kelin pyöriin.)
Kimin kisan alku oli hieno ja hän nousi nopeasti Barrichellon ohi johtoon. Radan kuivuessa Kimi ei voinut Rubensille mitään ja taisteli tasaväkisesti Montoyaa vastaan. Kuivan kelin renkaisiin siirryttäessä Michelinit olivat jo totutusti parempia kostealla radalla ja Barrichello jäi taas taakse. Lopulta voitto ratkesi toisella varikkokäynnillä Montoyalle. Ei tässäkään sitä hurjaa dominointia Kimiltä nähty vaikka alku olikin hyvä, joskaan olosuhteissakaan ei ollut mitään järin ihmeellistä.
Spa 2005 – Voitto
(Alussa märkää, sitten hitaasti kuivuvaa)
Tämän perusteella Kimi on oppinut pari asiaa renkaista sitten tuon Brasilian kilpailun. Fisichellan aiheuttaman turva-autojakson jälkeen sekä Ralf Schumacher että Montoya karkasivat Räikkösen ottaessa rauhallisesti, mutta radan kuivuessa Montoya tuli perä edellä vastaan ja Ralf sortui ottamaan kuivan kelin renkaat liian aikaisin Toyotan avausvoiton ollessa jo tarjottimella. Fiksu suoritus ennen kaikkea.
Unkari 2006 – keskeytys (kolari)
(Sadetta koko kisan)
Hieno avausstintti (joskin päähaastajat olivat pitkin joukkoa ja kakkosena seilaili de la Rosa), jonka jälkeen rengasongelmat hidastivat vauhtia. Kimi ei saanut lämpöä renkaisiinsa ilmeisesti jarruongelmien takia ja muut tulivat takaa päälle. Tästä on vaikea syyttää Kimiä, Liuzziin törmäämisestä sitä vastoin hyvinkin pitkälti kyllä. Kimi kun toljotti peileihinsä niin pitkään, ettei huomannut Liuzzia ennen kuin oli jo ilmassa. McLarenin lehdistötiedotteessa juttu pistetään yksin Liuzzin syyksi, mutta kovin montaa kertaa hidastusta ei tarvitse katsoa huomatakseen, että Kimin huomio oli jossain ihan muualla. Tuskin kierroksella ohitettavan kuuluu olettaa, että takaa tuleva ei katso eteensä?
Kiina 2006 – keskeytys (tekninen vika)
(Märkää alussa, jonka jälkeen hitaasti kuivuvaa)
Mahtava startti, jonka jälkeen Kimi oli porukan nopein keskeytykseensä asti (joskin kevyeksi tankattuna), mutta vähemmän tyypillisesti hän tuhrasi toistakymmentä kierrosta Fisichellan takana. Lopullista tilannetta ei valitettavasti päästy näkemään kaasun petettyä, mutta kyllähän tämä oli Räikköselle pedattu.
Nürburgring 2007 – keskeytys (tekninen vika)
(Raju sadekuuro alussa. Sade alkoi uudelleen kilpailun lopulla.)
Kimi teki virheen, joka ei juuri kalpene Hamiltonin vastaavalle kaksi kilpailua myöhemmin. Kimin tapauksessa siitä ei vain rankaistu keskeytyksellä, kuten Lewisia, vaan vain varikkokäynnin siirtymisellä. Lisäksi turva-auto minimoi virheen vaikutukset. Muutoin hyvä kisa niin pitkälle kuin nähtiin – harmi, ettei Räikkönen taaskaan päässyt näyttämään osaamistaan lopussa.
Japani 2007 – Kolmas
(Vettä. Ja paljon.)
Melkeinpä pitäisin Kimin parhaana sade-esityksenä. Räikkösessä kiehtoo ehkä eniten se, ettei hän tunnu käytännössä koskaan tekevän virheitä kaksinkamppailuissa, vaan arvioi tilanteet liki poikkeuksetta oikein. Japanin olosuhteissa erityisesti varsin vakuuttavaa.
Kiina 2007 - Voitto
(Ensin hieman sadetta, sitten hitaasti kuivuvaa pienien kuurojen säestämänä)
Kimi ajoi fiksusti erityisesti renkaiden kunnon suhteen. Kyllähän te tämän muistatte, suvereeni esitys.
---
Oman mielipiteeni olen jo kertonut, ja edelleen olen sitä mieltä, että nämä sitä tukevat. Tapelkaa ja haukkukaa.
Räikkönen on urallaan osallistunut yhteensä 12 sadekilpailuun (tosin myös Malesiassa ja Italiassa 2004 nähtiin sadetta / märkä rata, mutta ajallisesti sen verran vähän aikaa, että ne kannattanee jättää pois laskuista). Tuloksena on ollut kaksi voittoa, kolme kakkossijaa, yksi kolmossija ja kuusi keskeytystä (yksi ulosajo, yksi kolari ja peräti neljä teknistä vikaa). Todetaan nyt heti kärkeen, että etenkin nuo keskeytykset huomioon ottaen sadekisoja on Kimin tilillä aavistuksen turhan vähän mihinkään perusteellisen kattavaan arvioon.
Painotin vähän noita vanhempia kisoja, joista muistikuvat näkyi itse kullakin haalistuneen. Kävin läpi myös kommentteja kisoihin liittyen ja lähmin mukaan joitakin mielestäni relevantteja.
Malesia 2001 – keskeytys (tekniikka)
Räikkönen jäi avauskierrokselle.
Brasilia 2001 – keskeytys (ulosajo)
(Sade alkoi kierroksella 46)
Kimi oli sateen alettua muutaman kierroksen todella nopea, mutta suoritti sitten kaksi ulkoilua, joista jälkimmäinen kierroksella 55 koitui kohtalokkaaksi.
Kimi:
To begin with I had a little too much understeer, but when it started to rain my car felt good. Unfortunately I spun once, and couldn't get enough traction on the grass to move uphill in the direction of the track, so I had to lose a lot of time rolling downhill before I could get back on to the track. The second time I spun it was just my fault. I know what the right rear tyre looked like on television, hooked over the rim, but that happened as the car skipped over the grass. I thought at one stage it was going to roll over, but it was okay. (Sauberin lehdistötiedote)
Silverstone 2002 – keskeytys (tekninen vika)
(Tihkusadetta alussa, koveni kierroksen 13 korvilla)
McLarenin pekkapouta pilasi tiimin kilpailun ennustamalla sään täysin päin honkia, mikä johti sekoiluun rengasvalinnoissa. Lisäksi tallilla oli radio-ongelmia, jotka pilasivat erityisesti Coulthardin kilpailun. Kimi taas tuli ensimmäiselle stopilleen, vaikka hänen käskettiin jatkaa radalla ja tuloksena oli kaaos, kun varikkomiehistöllä oli valmiina Coulthardin renkaat. Päätös oli silti Räikkösen kannalta todennäköisesti oikea, sillä rata oli jo turhan märkä kuivan kelin renkaille. Kimi ehti kuitenkin myös säväyttää ohittamalla Ralf Schumacherin ensin avauskierroksilla ja sitten toistamiseen sateella ensimmäisen stopin sekoilun jälkeen. Tallin sekoilun seurauksena Kimi putosi sijalle 10 ennen moottoririkkoa kierroksella 45.
Norbert Haug:
- Räikkösen kilpailun alussa ajamat kierrokset olivat kerrassaan upeita. Erityisesti meitä ilahdutti hänen vauhtinsa kuivan kelin renkailla, kun sade alkoi. Hän oli silloin nopein kuljettaja koko radalla ja se on aikamoinen saavutus - täytyy korostaa. (Turun Sanomat)
Brasilia 2003 – Toinen
(Kilpailu aloitettiin, kun Bridgestonen intermediate-renkailla ajaminen tuli mahdolliseksi. Tästä eteenpän tasaisesti kuivuvaa.)
Tästä jo kiisteltiinkin, mutta Kimi ei pärjännyt tallikaverilleen silloin, kun ajettiin pidempään yhtä soittoa ja renkaat kuluivat selkeästi tämän vastaavia nopeammin. Räikkönen ja Coulthard valitsivat eri taktiikat ja skotti teki ensimmäisen pysähdyksensä selvästi ennen Kimiä. Tästäkin huolimatta Räikkösen renkaat olivat heikommassa kunnossa kilpailun keskeytyksen aikoihin, mistä johtuen muistelen epäillyn myös eri rengaspaineita. Kimin faniklubin ykkösjäsen Heikki Kultakaan ei kuitenkaan asiasta mitään mainitse, joten todellisuus taisi olla jotain muuta. DC ei ehkä pärjää nopeudessa Kimille, mutta taktisissa ratkaisuissa hän on silti porukan etevimpiä.
Mitä tulee renkaiden säästämiseen, niin tilanne on hieman normaalista poikkeava, kun ajetaan oloissa, joihin renkaita ei ole tehty – Kimin piiruntarkka ajotyyli on toki normaalioloissa jokseenkin vertaansa vailla (ehkä sen Buttonin voisi noin mutulla nostaa liki samoihin sfääreihin), mutta ainakin vielä tuolloin DC osasi hoitaa normaalista poikkeavan tilanteen paremmin. Huono sadekisahan tämäkään ei missään nimessä Kimiltä ollut, erityisesti jotkut ohitukset (DC, Alonso, Ralf) jäivät mieleen.
Indianapolis 2003 - Toinen
(Kosteaa alussa, kovempaa sadetta noin kierroksesta 20 lähtien)
Loppujen lopuksi Kimi hävisi kisan Michelinin huonoihin saderenkaisiin, mutta alun tihkussa hän ei suinkaan ollut nopein. Esimerkiksi Ralf oli Kimiä nopeampi sateen vaiheittain yltyessä ennen ensimmäisiä stoppeja. Lisäksi vanhempi Schumacher pääsi ensimmäisillä varikkokäynneillä Kimin edelle selkeästi heikommista renkaistaan huolimatta. Toinen sija oli paitsi vahvan ajon, myös McLarenin taktiikan ansiota – Coulthard jätettiin pahimmassa sateessa sekoilemaan radalle kuivan kelin renkain, jotta tiedettiin, milloin Kimin kannattaa ne taas vaihtaa. Tässä kisassa Räikköseltä ei nähty mitään magiaa, vaikka joku muu näyttää sellaista uskovankin.
Kimi:
The weather basically lost us the race victory today as we were not as quick in the wet conditions as Michael. -- I made a good start from pole and was pretty much in control and had a good battle with Ralf Schumacher before he crashed out. Once the rain started things changed. We came in at the right times and didn't put a foot wrong but there was nothing we could do." (McLarenin lehdistötiedote)
Brasilia 2004 – Toinen
(Kilpailu aloitettiin märällä radalla, suurin osa kuskeista lähti intermediate-renkain. Ensimmäisen pysähdyksen jälkeen kaikki vaihtoivat kuivan kelin pyöriin.)
Kimin kisan alku oli hieno ja hän nousi nopeasti Barrichellon ohi johtoon. Radan kuivuessa Kimi ei voinut Rubensille mitään ja taisteli tasaväkisesti Montoyaa vastaan. Kuivan kelin renkaisiin siirryttäessä Michelinit olivat jo totutusti parempia kostealla radalla ja Barrichello jäi taas taakse. Lopulta voitto ratkesi toisella varikkokäynnillä Montoyalle. Ei tässäkään sitä hurjaa dominointia Kimiltä nähty vaikka alku olikin hyvä, joskaan olosuhteissakaan ei ollut mitään järin ihmeellistä.
Spa 2005 – Voitto
(Alussa märkää, sitten hitaasti kuivuvaa)
Tämän perusteella Kimi on oppinut pari asiaa renkaista sitten tuon Brasilian kilpailun. Fisichellan aiheuttaman turva-autojakson jälkeen sekä Ralf Schumacher että Montoya karkasivat Räikkösen ottaessa rauhallisesti, mutta radan kuivuessa Montoya tuli perä edellä vastaan ja Ralf sortui ottamaan kuivan kelin renkaat liian aikaisin Toyotan avausvoiton ollessa jo tarjottimella. Fiksu suoritus ennen kaikkea.
Unkari 2006 – keskeytys (kolari)
(Sadetta koko kisan)
Hieno avausstintti (joskin päähaastajat olivat pitkin joukkoa ja kakkosena seilaili de la Rosa), jonka jälkeen rengasongelmat hidastivat vauhtia. Kimi ei saanut lämpöä renkaisiinsa ilmeisesti jarruongelmien takia ja muut tulivat takaa päälle. Tästä on vaikea syyttää Kimiä, Liuzziin törmäämisestä sitä vastoin hyvinkin pitkälti kyllä. Kimi kun toljotti peileihinsä niin pitkään, ettei huomannut Liuzzia ennen kuin oli jo ilmassa. McLarenin lehdistötiedotteessa juttu pistetään yksin Liuzzin syyksi, mutta kovin montaa kertaa hidastusta ei tarvitse katsoa huomatakseen, että Kimin huomio oli jossain ihan muualla. Tuskin kierroksella ohitettavan kuuluu olettaa, että takaa tuleva ei katso eteensä?
Kiina 2006 – keskeytys (tekninen vika)
(Märkää alussa, jonka jälkeen hitaasti kuivuvaa)
Mahtava startti, jonka jälkeen Kimi oli porukan nopein keskeytykseensä asti (joskin kevyeksi tankattuna), mutta vähemmän tyypillisesti hän tuhrasi toistakymmentä kierrosta Fisichellan takana. Lopullista tilannetta ei valitettavasti päästy näkemään kaasun petettyä, mutta kyllähän tämä oli Räikköselle pedattu.
Nürburgring 2007 – keskeytys (tekninen vika)
(Raju sadekuuro alussa. Sade alkoi uudelleen kilpailun lopulla.)
Kimi teki virheen, joka ei juuri kalpene Hamiltonin vastaavalle kaksi kilpailua myöhemmin. Kimin tapauksessa siitä ei vain rankaistu keskeytyksellä, kuten Lewisia, vaan vain varikkokäynnin siirtymisellä. Lisäksi turva-auto minimoi virheen vaikutukset. Muutoin hyvä kisa niin pitkälle kuin nähtiin – harmi, ettei Räikkönen taaskaan päässyt näyttämään osaamistaan lopussa.
Japani 2007 – Kolmas
(Vettä. Ja paljon.)
Melkeinpä pitäisin Kimin parhaana sade-esityksenä. Räikkösessä kiehtoo ehkä eniten se, ettei hän tunnu käytännössä koskaan tekevän virheitä kaksinkamppailuissa, vaan arvioi tilanteet liki poikkeuksetta oikein. Japanin olosuhteissa erityisesti varsin vakuuttavaa.
Kiina 2007 - Voitto
(Ensin hieman sadetta, sitten hitaasti kuivuvaa pienien kuurojen säestämänä)
Kimi ajoi fiksusti erityisesti renkaiden kunnon suhteen. Kyllähän te tämän muistatte, suvereeni esitys.
---
Oman mielipiteeni olen jo kertonut, ja edelleen olen sitä mieltä, että nämä sitä tukevat. Tapelkaa ja haukkukaa.
Viimeksi muokattu: