Kimi liukkailla

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jason Voorhees sanoi:
Odotin aihetta miten Kimi pärjää ilman luistonestoa. Petyin.

Hieno tiivistelmä kuitenkin. :) Oli tullut itsekin mietittyä että mistäs oikein tulee se oletus Kimin olevan vesikelillä muita parempi. Tämän perusteella on ainakin sieltä paremmasta päästä.

Liuzzi-onnettomuuden panen Kimin piikkiin. Piti tarkkailla de la Rosaa peilistä, mutta sitten osuikin Tonioon. Tämä ei kuitenkaan vähennä Räikkösen arvostusta sadekelillä sillä tekiväthän Senna ja Schumacherkin märällä radalla välillä kohtalokkaitakin virheitä, mutta ei se heidän sadetaitojen arvostusta ole laskenut.
Niin, tuolla Liuzzi-onnettomuudella ei kyllä ollut juurikaan tekemistä sadekelin kanssa. Mikä viekin pointin koko tästä vuodatuksestasi.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jason Voorhees sanoi:
Minusta toisin päin, eli sateen hiipuessa ja kuivan radan tullessa esiin Kimi on eniten omillaan. Esim. Spa tai Kiina.
Tämä on juuri tätä, että muodostetaan vankka mielipide asiasta pariin esimerkkiin nojaten. Esimerkkejä löytyy myös toiseen suuntaan, miksi pitää muodostaa ehdoton mielipide vain jonkun tietyn kisan perusteella? Onhan noita nähty, että kun sade yllättäen tulee, niin Kimi jättää muita.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
formulastara sanoi:
Niin, tuolla Liuzzi-onnettomuudella ei kyllä ollut juurikaan tekemistä sadekelin kanssa. Mikä viekin pointin koko tästä vuodatuksestasi.
Häh? Sanoin ettei se vähennä mitenkään Räikkösen sadekelintaitoja, eli se automaattisesti liittyy sadekeliin? Otin sen mukaan koska siitä ollaan puhuttu, kun se tapahtui kaiken lisäksi kun kilpailtiin märällä radalla. Oliko kelillä mitään asiaa onnettomuuteen, niin siihen minä en ota kantaa.

Tämä on juuri tätä, että muodostetaan vankka mielipide asiasta pariin esimerkkiin nojaten. Esimerkkejä löytyy myös toiseen suuntaan, miksi pitää muodostaa ehdoton mielipide vain jonkun tietyn kisan perusteella? Onhan noita nähty, että kun sade yllättäen tulee, niin Kimi jättää muita.
Perustelen tämän sillä että molemmat Kimin "sadevoitot" ovat tapahtuneet tätä kautta (eli radan kuivuessa kisan aikana). Teet ihan samalla tavalla - mutta toisin päin - nojaat siihen että Kimi on parempi kun sade tulee yllättäen kisan aikana.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jason Voorhees sanoi:
Perustelen tämän sillä että molemmat Kimin "sadevoitot" ovat tapahtuneet tätä kautta (eli radan kuivuessa kisan aikana). Teet ihan samalla tavalla - mutta toisin päin - nojaat siihen että Kimi on parempi kun sade tulee yllättäen kisan aikana.

Enhän tee. Kuten yritin tuossa kertoa, niin en nojaa mielipidettäni yksittäisiin kisoihin. Eli olen sitä mieltä, että Kimi on molemmissa tilanteissa kova kuin KIVI.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
formulastara sanoi:
Enhän tee. Kuten yritin tuossa kertoa, niin en nojaa mielipidettäni yksittäisiin kisoihin. Eli olen sitä mieltä, että Kimi on molemmissa tilanteissa kova kuin KIVI.
OK. Asia ratkesi. :)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jason Voorhees sanoi:
Häh? Sanoin ettei se vähennä mitenkään Räikkösen sadekelintaitoja, eli se automaattisesti liittyy sadekeliin? QUOTE]


Voiko se jotenkin olla liittymättä? Yleensä sadekelin taidoilla on jotain tekemistä sadekelin kanssa. Lisäksi, jos vedät analogiat Sumin ja Sennan sadekelistä johtuneisiin virheisiin, niin ihan loogista on, että tarkoitat Kimin kolarissakin sadekelistä johtuvaa mokaa.

Mut peace, man :alppu:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Kimi fanina toteaisin että Kimi on Ok tai jopa hyvä sadekelikuski mutta hän ei ole loistanut sateella mitä pari edeltäjää teki aika useastikin. Tämä ehkä jopa hieman harmittaakin. Toki tämän päivän kuskeista ei kukaan muukaan ole ylivertainen sateella.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Tuoreimmalta luistonestoaikakaudelta ei mieleen jäänyt mitenkään ylivertaisia sadesuorituksia. Edellisestä taas Sennan ajo Doningtonissa, tosin kaikilla talleillahan ei tainnut siinä vaiheessa järjestelmää olla.
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Bleu sanoi:
Tuoreimmalta luistonestoaikakaudelta ei mieleen jäänyt mitenkään ylivertaisia sadesuorituksia. Edellisestä taas Sennan ajo Doningtonissa, tosin kaikilla talleillahan ei tainnut siinä vaiheessa järjestelmää olla.
Alonso: Unkari 2006
Kimi: Fuji 2007

Etenkin ensin mainittu oli oikeastaan niin kovaa kamaa kuin vain voi olla. Aika turhaa on minusta edes yrittää tehdä pitäviä johtopäätöksiä niistä muutamista sadekisasta mitä on ollut. Siinä on ihan helvetisti muuttujia mitkä vaikuttavat lopputulokseen, eikä ollenkaan vähimpänä ihan puhdas tuuri.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mediaprofeetta sanoi:
Alonson suoritus Unkarissa 2006 oli kyllä aika perkeleellisen mahtava.

Kisan alkukierrokset Fernanton autosta kuvattuna

Tietysti Senna ohitteli Toningtonissa kovia kuskeja, Alonso vetelee tuossa lähinnä keskikastin kuskeista ohi.
Voi himpura, miten tuo näyttää niin oudolta tuo Alonson meneminen.

Meinaan että kaveri kääntää mutkaan, renkaat kääntyy, mutta auto ei. Auto puskee sekunnin ja sitten kääntyy paremmin kuin kellään muulla. Onko kyse renkaan lämpiämisestä tai vauhdin hidastumisesta.

Kattokaa ite, hyviä esimerkkejä on moniakin, mutta ainakin 04:57 ja 05:57 minuuttien kohdalla olevat mutkat kannattaa tsekata.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Oberfeldwebel sanoi:
Voi himpura, miten tuo näyttää niin oudolta tuo Alonson meneminen.

Meinaan että kaveri kääntää mutkaan, renkaat kääntyy, mutta auto ei. Auto puskee sekunnin ja sitten kääntyy paremmin kuin kellään muulla. Onko kyse renkaan lämpiämisestä tai vauhdin hidastumisesta.

Kattokaa ite, hyviä esimerkkejä on moniakin, mutta ainakin 04:57 ja 05:57 minuuttien kohdalla olevat mutkat kannattaa tsekata.
Veit sanat suustani. Alonsolla on todella persoonallinen ajotyyli mikä korostuu etenkin sateella. Kimi vastaavasti ajaa yliohjaavalla autolla myös sateella. Yhtenäistä huomasin että Kimi (fuji 2007) ja Alonso (tuo clippi) käyttävät sadekelillä hyvin samantyylisiä ajolinjoja. Kimi ja Alonso pyrkivät säilyttämään kovan vauhdit koko mutkan hyvin jouhealla ajolinjalla-->ei tarvitse kiihdyttää niin voimakkaasti.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
jamminen sanoi:
Alonso: Unkari 2006
Kimi: Fuji 2007

Etenkin ensin mainittu oli oikeastaan niin kovaa kamaa kuin vain voi olla. Aika turhaa on minusta edes yrittää tehdä pitäviä johtopäätöksiä niistä muutamista sadekisasta mitä on ollut. Siinä on ihan helvetisti muuttujia mitkä vaikuttavat lopputulokseen, eikä ollenkaan vähimpänä ihan puhdas tuuri.
Toi Alonson incar kamera nähtiinkin jo. Kun jostain saisi kaivettua 2007 Kimin incar kuvaa Fujista esiin. Se olisi jo ton melkein kaikkien aikojen pahimman kelin takia mielenkiintoista.

Myös nimen omaan siitäkantista mikä se näkyvyys oli. Kuulemma ei nähnyt mitään ainakaan taaempana.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Ihan hyvä lista, mutta kuten sanoit, jopa sinun postauksistasi paistaa oma henk.kohtainen mielipiteesi Kimiä kohtaan. :rolleyes:

Bobakki sanoi:
Indianapolis 2003 - Toinen
(Kosteaa alussa, kovempaa sadetta noin kierroksesta 20 lähtien)

Loppujen lopuksi Kimi hävisi kisan Michelinin huonoihin saderenkaisiin, mutta alun tihkussa hän ei suinkaan ollut nopein. Esimerkiksi Ralf oli Kimiä nopeampi sateen vaiheittain yltyessä ennen ensimmäisiä stoppeja. Lisäksi vanhempi Schumacher pääsi ensimmäisillä varikkokäynneillä Kimin edelle selkeästi heikommista renkaistaan huolimatta. Toinen sija oli paitsi vahvan ajon, myös McLarenin taktiikan ansiota – Coulthard jätettiin pahimmassa sateessa sekoilemaan radalle kuivan kelin renkain, jotta tiedettiin, milloin Kimin kannattaa ne taas vaihtaa. Tässä kisassa Räikköseltä ei nähty mitään magiaa, vaikka joku muu näyttää sellaista uskovankin.
Entä jos Ralf ajoi "liian lujaa" ja Kimi otti rauhallisesti?

Bobakki sanoi:
Pitää se osin paikkansa (joskaan en muista, että ero olisi ollut ihan noin suuri Heidfeldin aikoihin), mutta Calvin unohtaa kertoa, että vauhtia oli liikaa. Kimi ajoi sateen alettua kaksi kertaa ulos, joista jälkimmäinen rikkoi renkaan / vanteen ja kisa jäi kesken.
Omasta mielestäni kuskin merkitystä sateella vähän yliarvioidaan (nykyään luistoneston aikakaudella). On totta, että kuskilla on suurempi osuus kelin ollessa märkä, mutta edelleen, auton säädöt vaikuttavat todella ratkaisevasti suorituskykyyn. Joissakin tapauksissa jopa enemmän kuin kuivalla radalla. Hyvin useinhan on tilanne, että sadesäädöt pitää enemmän tai vähemmän arvata sekä tallien tulee tehdä "arvaus" kelin muuttumisen ja jatkuvan sateen välillä.

Toivottavasti ensi kaudella nähdäänn kunnon sadekisoja ilman "lottoelementtiä".
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
mh_84 sanoi:
Toivottavasti ensi kaudella nähdäänn kunnon sadekisoja ilman "lottoelementtiä".
Eikös juuri tuo "lottoelementti" ole sadekisojen suola, varsinkin jos omat suosikkikuskit pärjäävät loton seurauksena.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
mh_84 sanoi:
Entä jos Ralf ajoi "liian lujaa" ja Kimi otti rauhallisesti?
Ihan mahdollista. Jälkimmäisestä lainauksesta päätellen olet kuitenkin lukenut myös Massa-otsikon, joten tämänkin pitäisi olla tuttu.
tommii sanoi:
Kimi osoitti minun mielestäni kyllä jo ensimmäisillä McLaren-vuosillaan (2002 & 2003) olevansa yksi nopeimmista sateella. Esim. Indianapolisissa 2003 Michelin-kuljettajista selvästi nopein.
Erityisesti sen pitäisi paistaa läpi, että tarkoitukseni oli vastata tähän.
 
Viimeksi muokattu:

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Bobakki sanoi:
Ihan mahdollista. Jälkimmäisestä lainauksesta päätellen olet kuitenkin lukenut myös Massa-otsikon, joten tämänkin pitäisi olla tuttu.

Erityisesti sen pitäisi paistaa läpi, että tarkoitukseni oli vastata tähän.
Enpäs tuota huomannut. Selasin vain toisen toikin läpi koska mainitsit sen tässä ketjussa. :)
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Oberfeldwebel sanoi:
Meinaan että kaveri kääntää mutkaan, renkaat kääntyy, mutta auto ei. Auto puskee sekunnin ja sitten kääntyy paremmin kuin kellään muulla. Onko kyse renkaan lämpiämisestä tai vauhdin hidastumisesta.
QUOTE]

En tiedä, mitä kaikkea tekniset säännöt kielsivät tuolloin, mutta tekniikka antoi mahdollisuuden todella monenlaisiin toteutuksiin. Tarkoitus on hyvinkin voinut olla, että mutka aloitetaan voimakkaasti aliohjaavasti. Tällöin eturenkaat puhdistuvat ja pintakerros lämpiää sopivasti. Takapään ohjaukseen voitaisiin tehdä temppuja moottorin, jarrujen ja tasauspyörästön yhteistyönä. Säätöön voi osallistua ratin kääntökulma, eturenkaiden luisto sekä kaasupolkimen käyttö. Saattaa olla, että auto alkoi kääntyä, kun sisempää pyörää nopeasti jarrutettiin, jolloin tasauspyörästön avulla luistatettiin ulompaa, eikä siihen Alonso osallistunut millään poikkeavalla jarrutustoiminnolla vaan ehkä kaasupolkimella.

Täällähän on monissa viesteissä tuotu esiin, että Renault olisi ollut muita edellä moottorin ohjauksessa. Todellisuudessa säätöön vaikuttaa kaikki mahdollinen, mitä ei ole kielletty ja kaikki tiimit pyrkivät tietenkin saavutamaan suurimman hyödyn kaikilla kieltämättömillä keinoilla

Joissain loppukauden kisoissa nähtiin pylväsnäyttö Hamiltonin autosta, jonkun renkaan lämmöstä ja todennäköisesti pintalämpömittauksesta, joka poimittiin telemetriasta TV-lähetykseen. Samaa lämpötilamittausta, mutta tietenkin tarkempana käytettiin kaikissa tarvittavissa ohjaustoiminnoissa autossa koko ajan.

Todennäköisesti kanttareiden ylitys ohjelmoitiin moottorin, lukkoperän ja jarrujen ohjaukseen ja sen käynnisti eturipustuksen liike ja sen voimakkuuteen todennäköisesti vaikutti ratin kääntökulma. Starttiautomatiikka on todennäköisesti ollut säätöparamitreiltaan eräs helpoimmista ratkaista, tosin kokeiluja sekä tietoa renkaasta senkin optimoiminen on vaatinut.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Bobakki sanoi:
Tähän lienee sopivaa lisätä, että Ayrton Sennalta diagnosoitiin lapsena koordinaatiohäiriö.
Erittäin sopivaa! :ahem:

Coni sanoi:
Yhtenäistä huomasin että Kimi (fuji 2007) ja Alonso (tuo clippi) käyttävät sadekelillä hyvin samantyylisiä ajolinjoja. Kimi ja Alonso pyrkivät säilyttämään kovan vauhdit koko mutkan hyvin jouhealla ajolinjalla-->ei tarvitse kiihdyttää niin voimakkaasti.
Huomasin myös itse näiden kahden kuljettajan samantyyliset ajolinjat. Kyseessä ei minun käsittääkseni ole kuitenkaan jouhea ajolinja. Jouheassa, kuten kuvailit, pyritään pitämään mutkanopeus korkeana. Se ei onnistu ajamalla aluksi "pitkäksi" ja kääntämällä sen jälkeen jyrkästi. Vahvuus on jossain muussa, autossa melko varmasti.
 
Ylös