Kimi liukkailla

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Bobakki sanoi:
Joo, en kyllä ihan heti väsää... Noin ulkomuistista voi heti sanoa sen, että sekä Alonso että Button ovat tehneet useammin virheitä (Button oli siinä isossa kasassa sekä Nürburgringillä tänä vuonna että Brasiliassa 2003, Alonso taas toheloi tänä vuonna Japanissa ja teki Kiinassa 2006 suuremman luokan virheen renkaiden kanssa), mutta toisaalta ne parhaat esitykset ovat sitten olleet ainakin minusta vielä luokkaa kovempia (esimerkkejä: molemmilla Unkari 2006, Alonsolla Nürburgring tänä vuonna sekä erityisesti Brasilia 2004, Buttonilla Japani tänä vuonna ja Hockenheim 2000). Pmv:n jo mainitsema varmuus on Kimillä ollut vertaansa vailla, tosin tässä suhteessa kesken jääneet kisat saattavat parantaa mielikuvaa.
Tämä taas kertoo sen, että toisille eri tapahtumat ovat merkittävämpiä kuin toisille. Johtuu sitten katsonta kannasta, tulkinnoista mitä tapahtui, mitä olisi ehkä tapahtunut ja tietty siihen että kuka fanittaa ketäkin ja mistäkin syystä!

Esim. itse olen suuremman luokan Häkä -fani mutta myönnän, että Häkällä oli ongelma juurikin muuttuvissa olosuhteissa. Hän oli hyvä joko sateella tai kuivalla, siinä välissä meni aina kierros pari, ennenkuin alkoi kulkemaan(tämä juontaa juurensa 95 onnettomuuteen, luotto kalustoon meni. Sitä ennen Häkällä ei tätä ongelmaa ollut). Sitä vastoin myönnän, että esim. Schumilla ja Kimillä ei tätä ongelmaa ole.

Juuri se varmuus on se pointti :)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki sanoi:
Varmasti voisi, mikäli oma asenne on *diggaan Kimist, ja mun mielest se on kaikes paras*.

Vakavasti puhuen, totta kai "tulkintoihin" vaikuttaa oma näkemys. Mielestäni suhtaudun Kimiin enemmän tai vähemmän neutraalisti, mutta oikeastihan en voi sitä itse määritellä. Jotain iloa voinen repiä kuitenkin siitä, että jokunen Kimi-faniksi tunnustautuvakin on joskus ollut kanssani näistä samaa mieltä.
Niin, hieno ja hyvä listaushan tuo on, ja mainiota, että joku jaksaa panostaa. Mä vaan sitä, että miksi jonkun 2. sijankin jälkeen siihen tekstiin pitää lisätä joku omituinen "mut ei tääkään nyt niin erikoinen esitys ollut" -läppä?

Antaa ihmisten itse päättää esityksen taso, ei sitä mielipidettä sinne ihmisten aivoihin tarvi väkisin lykkiä :wink:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Niin, hieno ja hyvä listaushan tuo on, ja mainiota, että joku jaksaa panostaa. Mä vaan sitä, että miksi jonkun 2. sijankin jälkeen siihen tekstiin pitää lisätä joku omituinen "mut ei tääkään nyt niin erikoinen esitys ollut" -läppä?

Antaa ihmisten itse päättää esityksen taso, ei sitä mielipidettä sinne ihmisten aivoihin tarvi väkisin lykkiä :wink:
Hmm... En sanoisi, että olet väärässäkään, mutta noin lyhyissä ripellyksissä nuo puolustaa mielestäni paikkaansa joissain tapauksissa. Vastaavasti olen kyllä laittanut mielipiteeni niistä hyvistäkin suorituksista.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Bobakki sanoi:
Joo, en kyllä ihan heti väsää... Noin ulkomuistista voi heti sanoa sen, että sekä Alonso että Button ovat tehneet useammin virheitä (Button oli siinä isossa kasassa sekä Nürburgringillä tänä vuonna että Brasiliassa 2003, Alonso taas toheloi tänä vuonna Japanissa ja teki Kiinassa 2006 suuremman luokan virheen renkaiden kanssa), mutta toisaalta ne parhaat esitykset ovat sitten olleet ainakin minusta vielä luokkaa kovempia
Niin, sehän on tietysti mielipide kysymys arvostaako yksittäisiä kisoja joissa "kaikki loksahtaa paikoilleen" vai tasaisen hyvää esitystä joka kerta kun olosuhteet muuttuu.

Ongelmahan on siinä, että jos arvostaa muutamaa "loistavaa" vesikeli suoritusta, niin eikös se kerro enemmänkin siitä että kuskilla oli auto joka sopi niin luonteeltaan, säädöiltään kuin renkailtaankin täydellisesti kyseiseen kisaan? Jos näin ei olisi, kai nämä samat kuskit ajaisivat joka kerta kun vähänkin tipottelee toisilta karkuun 2 sekuntia per kierros? Mutta kun niin Schumi kuin Alonsokin ovat ajaneet myös lukuisia sade kisoja joissa muut ovat menneet kovempaa niin kai nämä "täydelliset dominoinnit" täytyy pistää aika pitkälle hyvin onnistuneiden säätöjen/hyvien renkaiden yms piikkiin. Ehkäpä ensi vuonna on Kimin vuoro saada tsägällä säädöt juuri täydellisiksi johonkin sade kisaan kun samalla muilla ne ei osu ihan kohdalleen, kyllä se silloin on aika moista ylivoimaa muihin nähden, mutta onko se nyt sitten joku mittari kuskin itsensä taidoista sateella?

Itse arvostan juuri Räikkösen tasaisuutta, oli säädöt kohdallaan tai sitten vaan vähän sinne päin, niin aina on podiumilla jos ei tekniikka petä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
herb sanoi:
Niin, sehän on tietysti mielipide kysymys arvostaako yksittäisiä kisoja joissa "kaikki loksahtaa paikoilleen" vai tasaisen hyvää esitystä joka kerta kun olosuhteet muuttuu.

Ongelmahan on siinä, että jos arvostaa muutamaa "loistavaa" vesikeli suoritusta, niin eikös se kerro enemmänkin siitä että kuskilla oli auto joka sopi niin luonteeltaan, säädöiltään kuin renkailtaankin täydellisesti kyseiseen kisaan? Jos näin ei olisi, kai nämä samat kuskit ajaisivat joka kerta kun vähänkin tipottelee toisilta karkuun 2 sekuntia per kierros? Mutta kun niin Schumi kuin Alonsokin ovat ajaneet myös lukuisia sade kisoja joissa muut ovat menneet kovempaa niin kai nämä "täydelliset dominoinnit" täytyy pistää aika pitkälle hyvin onnistuneiden säätöjen/hyvien renkaiden yms piikkiin. Ehkäpä ensi vuonna on Kimin vuoro saada tsägällä säädöt juuri täydellisiksi johonkin sade kisaan kun samalla muilla ne ei osu ihan kohdalleen, kyllä se silloin on aika moista ylivoimaa muihin nähden, mutta onko se nyt sitten joku mittari kuskin itsensä taidoista sateella?

Itse arvostan juuri Räikkösen tasaisuutta, oli säädöt kohdallaan tai sitten vaan vähän sinne päin, niin aina on podiumilla jos ei tekniikka petä.
Peesailen, mutta kyllähän se dominonantti sadekelin voitto kertoo myös kuljettajan erinomaisuudesta, siinä missä tietty kaluston.

Mikä on eri vänkää, on se, että joku oli varmuudella sitä mieltä, että Hamilton on Kimiä kovempi sademies. Otannalla(Lewis) kolme kisaa, joista yksi voitto ja kaksi ulosajoa. Oli sitten renkaista, säästä ja miehestä kiinni, vai mistä...

edit. Niin, mitä tulee siihen dominanttiin sadekisan voittoon, niin mielestäni Unkarissa 2006 kävi ihan superhuono tuuri ilmeisesti sen toisen rengassetin kanssa. Tarjottimella olisi nimittäin ollut helpohko dominantti sadevoitto, ja Kimin varmuuden tuntien aika hulppean todennäköinen sellainen.

Voi muuten olla, että ylivoimainen rankkasadekisan voitto on juuri se, mitä tarvittaisiin kääntämään epäilevien tuomaiden päät.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No sanotaan näin, että referenssitasoksi löytyy että esim. Spassa(tai jollain muulla radalla) vetäisi vesikelillä kolmosruudusta lähtien yhdeksässä kierroksessa 50 sekunnin johtomarginaalin. Ja silloin kyllä saa käyttä kaikki mahdolliset reilut ja epäreilut edut hyväkseen mun puolesta.

Sen haluan sanoa, että en ajattele niin että ennen vanhaan kaikki oli paremmin ja hienommin ja että nykypäivänä kukaan kuski ei mitään spesiaalia osaa. Osaa ne. Todella hienoja otteita ollaan nähty Kimiltä sadekelillä. Tietysti siinä on myös tasosta kyse. Alonso ja Hamilton on varsin taitavia sadekelin kuskeja, kun taas 90-luvun puolenvälin molemmin puolin toiseksi paras sadekelin kuski oli oikeasti Damon Hill. Hill oli kyllä hyvä sateella, parhaimmillaan ihan suvereeni, mutta paskastikin se osasi ajaa vesikelillä...Tiedä sitten oliko siinäkin niin, että hyvät suoritukset tuli vain kun säädöt oli kohdillaan ja ne ulospyörähtelyt oli sitä oikeata tasoa...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Bobakki sanoi:
Kuten jo mainittua, tallikaveri oli de la Rosa. Syystä peilailuun olet toki oikeassa, muttei se tähän asti ole missään käynyt selityksestä peräänajoon. Sadekelistä johtuva virhehän tämäkään ei ole.
Niin päälle ajoi. Selvä se, Rosahan se. Sinä vuonna tuli muutama muukin romutus toki ei vältämättä omaa syytä. Tais jo ajatella Ferrarilla kilpailemista hajoavan hitaan Lahnan sijasta.

Aikas vaikea noita sadetaitoja on pommin varmasti arvioida ainakaan mihinkään järjestykseen. Helpompi varmaan erotella ne jotka eivät pärjää sateella ollenkaan. Sitten on se joukko joka ajaa samalla tasolla satoi tai paistoi.

Tosin onhan siellä aikas paljon samat nimet sateellakin yleensä käjessä tosin on samat teamitkin. Meni jauhamiseksi, lopetan...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
pmv sanoi:
No sanotaan näin, että referenssitasoksi löytyy että esim. Spassa(tai jollain muulla radalla) vetäisi vesikelillä kolmosruudusta lähtien yhdeksässä kierroksessa 50 sekunnin johtomarginaalin. Ja silloin kyllä saa käyttä kaikki mahdolliset reilut ja epäreilut edut hyväkseen mun puolesta.

Sen haluan sanoa, että en ajattele niin että ennen vanhaan kaikki oli paremmin ja hienommin ja että nykypäivänä kukaan kuski ei mitään spesiaalia osaa. Osaa ne. Todella hienoja otteita ollaan nähty Kimiltä sadekelillä. Tietysti siinä on myös tasosta kyse. Alonso ja Hamilton on varsin taitavia sadekelin kuskeja, kun taas 90-luvun puolenvälin molemmin puolin toiseksi paras sadekelin kuski oli oikeasti Damon Hill. Hill oli kyllä hyvä sateella, parhaimmillaan ihan suvereeni, mutta paskastikin se osasi ajaa vesikelillä...Tiedä sitten oliko siinäkin niin, että hyvät suoritukset tuli vain kun säädöt oli kohdillaan ja ne ulospyörähtelyt oli sitä oikeata tasoa...
Ajoihan mm. Ruubens nuorempana paremmalla kalustolla hyviä sadekelin kisoja.... Vanhemmista kuskeista kyllä Keke oli hyvä sateella/liukkaalla.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Tuli mieleen pointti että sadekeleissäkin on huomattavia eroja. Rankkasade tai kuivumaan päin oleva märkä rata ovat täysin erilaiset. Kuivuva rata ei tuo yllätyksiä, toisin kuin sade. Mielestäni kuljettajien sadetaitoja pystyy parhaiten vertaamaan juuri kun sade on alkanut ja siitä aina siihen asti kunnes radalle tulee kuivempi linja.

Tuli mieleen Kimin in-car kamera Japanin kisasta, jolloin osuudet joilla oli asfaltoidut turva-alueet, Kimi toi autoa aivan limiitillä ja haki niitä rajoja. Pari kertaa lipesi, mutta ottaen huomioon että Kimi raivosi tietä kohti kärkeä, ei voi olettaa ettei muuttuvat olosuhteet saisi aikaan pieniä virheitä. En muista kurvia, mutta se missä Kimi ohitti mm. Coulthardin niin Kimi ajoi edeltävän mutkan täysin eri linjalla saaden kovemman ulostulon ja pääsi aina hyökkäämään rinnalle. Kimi siis toi autoa aivan rajoilla ja mukautti ajolinjojaan keliin sopivaksi.

Vastaavasti kyseisessä kisassa nähty Hamiltonin voitto ei kyllä mielestäni osoita mitään ihmeellistä. Ajoi lähes paineetta, hyvällä näkyvyydellä ja pystyi tarvittaessa passailemaan. Virheettömästi Hamilton tilanteesta kuitenkin selviytyi.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ruben onkin osoittanut sekä tasaisen varmoilla otteillaan, että sopivalla kannustuksella ja avustuksella Rossilta, olevansa mainio muuttuvissa olosuhteissa!

Helpompi todellakin saattaisi olla rankata kuljettajat siten, ketkä ovat toivottomia sateella, ketkä hyviä ja sit ne parhaat tulee oikeastaan jokaisten omien mieltymyksien ja fanitusten suhteen! Tällä pääsis paljo helpommalla mutta se olis paljo tylsempää! :alppu:

Joten jatketaan! :thumbup: Eräskin kuski tulee mieleen, joka tulee vielä näyttämään miten sitä autoa sateella ajetaan, onpi nuori herra Vettel :ahem:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Odotin aihetta miten Kimi pärjää ilman luistonestoa. Petyin.

Hieno tiivistelmä kuitenkin. :) Oli tullut itsekin mietittyä että mistäs oikein tulee se oletus Kimin olevan vesikelillä muita parempi. Tämän perusteella on ainakin sieltä paremmasta päästä.

Liuzzi-onnettomuuden panen Kimin piikkiin. Piti tarkkailla de la Rosaa peilistä, mutta sitten osuikin Tonioon. Tämä ei kuitenkaan vähennä Räikkösen arvostusta sadekelillä sillä tekiväthän Senna ja Schumacherkin märällä radalla välillä kohtalokkaitakin virheitä, mutta ei se heidän sadetaitojen arvostusta ole laskenut.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kirjoitin näin Felipe Massa: "Olin surkea ilman luistonestoa" -topicissa:
___________________________________________

Jätkät hei, jos haluatte tietää jonkun kuskin menestys sadekisoissa verrattuna kuivaan kisaan, nii tehkää näin: Laskekaa pistekeskiarvo sekä kuivalta että sateelta (vaikka kausikohtaisestikin). Otanta voi olla sadekelikisojen suhteen pieni, mutta pienestä otannasta tässä tapellaankin.

Lewis Hamiltonin piste keskiarvo kuivalla kelillä 2007 oli 7,07 pistettä/kisa.
Sateella pistekeskiarvo samaisena vuonna oli 3,33 pistettä/kisa.

Tämä osoittaa sen, ettei Hamilton menestynyt sateella niin hyvin kuin kuivalla kelillä. Vielä kun huomioidaan se, ettei kaveri kärsinyt yhdestäkään teknisestä viasta kuivalla eikä sateella!

Heikki Kovalaisen piste keskiarvo kuivalla kelillä oli 1,5 pistettä/kisa.
Sateella ajettujen kisojen pistekeskiarvo oli 3 pistettä/kisa.

Tämä taas osoittaa sen, että Kovalaisella sadekelin kisat menivat paremmin kuin kuivan kelin kisat.

PS: Tämä ei välttämättä tarkoita kuljettajan taidoista mitään, mutta tämä perustuu Faktaan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Jason Voorhees sanoi:
Odotin aihetta miten Kimi pärjää ilman luistonestoa. Petyin.

Hieno tiivistelmä kuitenkin. :) Oli tullut itsekin mietittyä että mistäs oikein tulee se oletus Kimin olevan vesikelillä muita parempi. Tämän perusteella on ainakin sieltä paremmasta päästä.

Liuzzi-onnettomuuden panen Kimin piikkiin. Piti tarkkailla de la Rosaa peilistä, mutta sitten osuikin Tonioon. Tämä ei kuitenkaan vähennä Räikkösen arvostusta sadekelillä sillä tekiväthän Senna ja Schumacherkin märällä radalla välillä kohtalokkaitakin virheitä, mutta ei se heidän sadetaitojen arvostusta ole laskenut.
Varsinkin sateen alkaessa Kimi on heti vauhdissa. Tai kylmillä renkailla. Lämmittääkin renkaita vähemmän/erilailla kun muut. Sumihan voitti monta kisaa tolla alkunopeudella...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Topikin otsikolle :D

Kyllä Kimi on kovimpia sadekelinkuskeja yhdessä Alonson ja Hamiltonin kanssa, siitä ei pitäisi olla mitään epäilystä. Coulthard, Webber, Fisichella, Kovalainen, Button, Vettel ja Liuzzi ovat myös hyviä.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
talakem sanoi:
Oli juuri sovittu että Kimi päästää tiimikaverin ohi koska oli itsellä suuria vaikeuksia renkaiden kanssa. (Asia joka tuli selväksi seuraamalla kisan kulkua, vauhti katos verattuna Monttyyn). Luzi sitten oli taas pästämässä Kimiä ohi hidastamalla ylättävästi. Siihen Kimi ei ollut varautunut. Kolinaa.

Eli tapaukseen vaikuttivat monet tekiät mm. Unkarin radan luonne. Pästääksen ohi jonkun joutuu hidastamaan tai väistämään kun ei ole niitä paikkoja. Kisatapahtuma, käsky tiimikaverin ohi päästämiseen tuli varmaan itse Dennisiltä.

Varmaan jos noita kisoja analysoisi kammalla syitä puoleen ja toiseen löytyisi vaikka kuinka paljon.

Ainahan myös säätilan vaihtumisiin saatetaan varautua ja toisella on täydet sadekelin säädöt, välikelin säädöt tai jopa kuivan. Lisäksi säännöt on vuosien varella muuttuneet niin ettei aika-ajojen kaikkiin säätöihin voi kisapäivänä puuttua. Erot B/M renkaissahan oli huomioitu, mutta niissäkin oli eri seoksia ja Misukka kehitti saderengastaan kun tais ainakin Kimi kärsiä yhdessä MM taistelussa juuri sadekisassa.

Hauskaa luettavaa muuten. Kun olisi helpompaa pitäisi kaikki harjoitukset ja aika-ajot analysoida myös. Tosin epätoivoista noista bensa määristä johtuen...

Joo, harmi että sattu huonot renkaat kyseiselle stintille. Ois voinu nousta jopa voittoon tuossa kisassa. Ellei ois kolaroinu Liuzzin kanssa...
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
talakem sanoi:
Varsinkin sateen alkaessa Kimi on heti vauhdissa. Tai kylmillä renkailla. Lämmittääkin renkaita vähemmän/erilailla kun muut. Sumihan voitti monta kisaa tolla alkunopeudella...
Minusta toisin päin, eli sateen hiipuessa ja kuivan radan tullessa esiin Kimi on eniten omillaan. Esim. Spa tai Kiina.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Bobakki sanoi:
Unkari 2006 – keskeytys (kolari)
(Sadetta koko kisan)
Asiavirheen huomasin, Unkarissa ei satanut koko kisan ajan. Alussa rata oli märkä, muutama kierros startin jälkeen alkoi satamaan, mutta se loppui sitten kilpailun puolivälin tienoilla ja rata alkoi kuivumaan. Muistan kun Sumi joutui taituroimaan välikelin pyörillä kun muilla oli jo kuivankelinrenkaat (ja kaikkihan me tiedämme mitä lopulta kävi ;) ).
 
Ylös