Heikki Kullan kolumni: Syvää latua
Turun Sanomat 27.8 2009 22:14:59
Kimi Räikkönen on hiihtänytkin sen verran talvella, että tietää, miten syväksi syöpyneellä ladulla käy. Suksi on siellä ja pysyy. Eteenpäin pääsee, mutta ei pois ladulta.
Ferrarin järjestämät viralliset haastattelut ovat Räikkösen kannalta käyneet tietynlaiseksi tasamaan hiihtelyksi. Ei auta, vaikka Kimi kuinka lykkisi vauhtia, tungettelevat kysymykset seuraavat samaa latua.
Kuinka varma olet, että ajat ensi vuonna Ferrarilla? Olet sanonut, että Ferrari on viimeinen tallisi – lopetatko, jos et aja ensi vuonna Ferrarilla? Oletko siirtymässä rallipuolelle?
Räikkönen toistaa, että hänellä on sopimus vuodeksi 2010 Ferrarin kanssa. Hän kuitenkin myöntää, ettei ole yksin hänen päätettävissään, mitä Ferrari tekee.
Vaikka kuljettaja on antanut saman loppukaneetin jo pitkään, sekin riitti viikko sitten Valenciassa italialaismedialle uutisointiin, että ensi kertaa Räikkönen myöntää olevansa epävarma jatkamisestaan Ferrarilla ensi kaudella.
Vahva huhu Fernando Alonson siirtymisestä Ferrarille on elänyt omaa elämäänsä jo toista vuotta. Matkan varrella siirron ajankohta on vaihdellut, mutta viimeiset pari kuukautta on näyttänyt yhä varmemmalta, että Luca di Montezemolo on päättänyt tuoda italiantaitoisen espanjalaisen Maranelloon jo ensi vuodeksi.
Sittemmin Felipe Massa on joutunut pitkälle sairauslomalle ja Räikkönen on aloittanut kehitystyön pysäyttämisestä huolimatta pokaaliputken F60-autolla.
Spassa, Monzassa ja lopuissa neljässä muussakin kisassa Ferrarin kaikki menestystoiveet lepäävät vuoden 2007 maailmanmestarin harteilla. Hänelle itselleen ei edes di Montezemolo ole antanut ymmärtää, että pelipaikka olisi ensi vuonna korkeintaan vaihtopenkillä.
Jokainen tietysti toivoo, että Massa pystyisi palaamaan mahdollisimman nopeasti radalle. Valitettavasti se on kuitenkin pelkkää toiveajattelua.
Torstain haastattelussa Räikkönen oli rento ja hyväntuulinen. Vaikea oli kuvitella, että siinä on viimeisen päälle potku-uhasta stressattu mies. Ainakin hän on täysin immuuni kaikelle negatiiviselle kirjoittelulle hänen tulevaisuudestaan.
F1-tasolla Räikkönen jatkaa varmasti. Jos Ferrari sanoo sopimuksen irti, niin Kimillä on kaksi vaihtoehtoa – joko istua vuosi huippupalkalla sivussa tai sopia asiat Ferrarin kanssa niin, että tyytyä vähempään korvaukseen, mutta saa ajaa sitten jossain muualla. Kysyntää varikolla riittää edelleen Kimin kykyihin.
Kahta peräkkäin Ferrari tuskin ampuu autosuunnittelussa harhaan, joten kaikkein mieluiten Räikkönen tietysti jatkaa tallissa. Se on sanomatta selvää, sillä muuten ei jatkosopimusta 12.syyskuuta viime vuonna olisi edes tehty.
Spa/Heikki Kulta