Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Daytona

Well-known member
Liittynyt
15.4.1999
Viestit
228
Onkohan tuo Kimin kommentti suomennettu sanatarkasti?
Jotakuinkin..

Raikkonen, with a reported Ferrari contract worth $50 million (£31 million) to buy out, is not worried either way. "If for some reason I am not at Ferrari next season I know I'll have a seat at another team in the paddock," he said. "It's not a problem. Other teams want me.

"I'm too young to retire. I have a contract with Ferrari for next season. If I didn't want to race next season I would not have signed a contract."
Toivottavasti KR jatkaa Ferrarilla, vaikka toisaalta olisi kiva nähdä hänet välillä eri tiimissä. Ferrari ei koko aikana ole tainnut sopia niin hyvin Kimin käteen kuin mitä Mac aikanaan. Vaikkakin suurin ero taitaa olla nyky renkaissa.

Montoya ei menestynyt aikanaan Macilla, koska auto ei sopinut hänen ajotyylilleen. Tämänhän totesi Kimikin jossain haastattelussa, viitaten Montyn hyviin tuloksiin Williamsilla.

Nyky Mac sopii Hamiltonille, muttei Heikille.

Ferrari sopii paremmin Massalle kuin Kimille.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
JOS Ferrarin ensi kauden kuljettajakaksikko on Alonso ja Massa, minä alan pitää tosissani peukkua Massalle!
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Minä kyllä ymmärrän tuon kommentin niin että Alonso haluaa kertoa selvästi ettei ole viemässä Kimiltä paikkaa.
No niin minäkin sen ymmärsin heti kun sen näin. Tietysti olisi kiva kuulla alkuperäinen versio, mahdollinen elekieli jne. Mutta sellainen tunne tuli, että Alonso tietää Kimin jatkavan Ferrarilla, tai mahdollisesti McLarenilla, jotka kaksi tallia Alonso laskee "ikuisiksi" mestaruuskamppailijoiksi. Mutta tuo Mäkki on mielestäni aika teoreettinen vaihtoehto kuitenkin. Jos Alonson kommentin ottaa yksinään, niin tosiaan tuli tunne että näinkö nyt sitten nähdään Kulmis ja Räkä tallikavereina. Olisihan se varsin mielenkiintoista. Kimi ajoi jo Montoyaa vastaan, ja tietyllä tavalla Alonsoa vastaan ajaminen kuuluisi asiaan myös.
 

keke-82

Well-known member
Liittynyt
31.3.2009
Viestit
188
Sijainti
Espoo
Felipehän meni eilen Miamiin tarkempiin tuktimuksiin. Josko ensi viikolla vihdoin saataisiin varmuus ajokunnosta = tieto kuskeista 2010.
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
IS

Onkohan tuo Kimin kommentti suomennettu sanatarkasti?
Tuo on kyllä aika 1:1 siitä MTV3:n netissä(kin) olevasta Kimin haastattelusta, joka on tehty suomeksi. Eli olisikohan DT sitten kääntänyt siitä, tai Räikkönen on antanut täsmälleen samat kommentit englanniksi.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
James Allen blogissaan:

[Miksi autot ovat nopeita yhtenä päivänä ja hitaina toisina:] "for sure it is to do with the Bridgestone tyres and how the compounds on a certain car on a certain day"

Jos tässä on todella selitys asialle, niin pistää miettimään kuinka paljon nämä renkaat tosiaan vaikuttavat myös mm. Kimin kilpailukykyyn. Jos kerran hyvin pienet erot rataolosuhteissa aiheuttavat tällaista kuperkeikkaa lähtöruudukkoon, niin mitäs sitten pitkällä aikavälillä kun eivät natsaa jollekin kuskille tai autolle?
 

Joda^

Well-known member
Liittynyt
23.9.2008
Viestit
190
No onhan se aivan selvä homma, että jos renkaat ei noissa nopeuksissa toimi oikealla tavalla, niin eroa tulee selvästi. Tietysti myös virheet lisääntyvät kun auto ei toimikkaan niin kuin se on ennen toiminut. Mutta eikös se ollut vain Kimin selitystä että renkaat ei lämpene?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No onhan se aivan selvä homma, että jos renkaat ei noissa nopeuksissa toimi oikealla tavalla, niin eroa tulee selvästi. Tietysti myös virheet lisääntyvät kun auto ei toimikkaan niin kuin se on ennen toiminut. Mutta eikös se ollut vain Kimin selitystä että renkaat ei lämpene?
EI
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
No onhan se aivan selvä homma, että jos renkaat ei noissa nopeuksissa toimi oikealla tavalla, niin eroa tulee selvästi. Tietysti myös virheet lisääntyvät kun auto ei toimikkaan niin kuin se on ennen toiminut. Mutta eikös se ollut vain Kimin selitystä että renkaat ei lämpene?
No mikäs selitys on tämän päiväiselle aika-ajolle? Kyllähän se todennäköisesti renkaista löytyy, mutta vaatisi että noin kymmenen kuskia talleineen yhtä aikaa ovat vain niin huonoja, että eivät saa renkaita oikeaan lämpötilaan. Tai sitten se onkin vähän monimutkaisempi juttu eikä välttämättä olekaan kuskin tai tallin taidoista täysin kiinni (toki vaikuttavat).
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Heikki Kullan kolumni: Syvää latua

Turun Sanomat 27.8 2009 22:14:59

Kimi Räikkönen on hiihtänytkin sen verran talvella, että tietää, miten syväksi syöpyneellä ladulla käy. Suksi on siellä ja pysyy. Eteenpäin pääsee, mutta ei pois ladulta.

Ferrarin järjestämät viralliset haastattelut ovat Räikkösen kannalta käyneet tietynlaiseksi tasamaan hiihtelyksi. Ei auta, vaikka Kimi kuinka lykkisi vauhtia, tungettelevat kysymykset seuraavat samaa latua.

Kuinka varma olet, että ajat ensi vuonna Ferrarilla? Olet sanonut, että Ferrari on viimeinen tallisi – lopetatko, jos et aja ensi vuonna Ferrarilla? Oletko siirtymässä rallipuolelle?

Räikkönen toistaa, että hänellä on sopimus vuodeksi 2010 Ferrarin kanssa. Hän kuitenkin myöntää, ettei ole yksin hänen päätettävissään, mitä Ferrari tekee.

Vaikka kuljettaja on antanut saman loppukaneetin jo pitkään, sekin riitti viikko sitten Valenciassa italialaismedialle uutisointiin, että ensi kertaa Räikkönen myöntää olevansa epävarma jatkamisestaan Ferrarilla ensi kaudella.

Vahva huhu Fernando Alonson siirtymisestä Ferrarille on elänyt omaa elämäänsä jo toista vuotta. Matkan varrella siirron ajankohta on vaihdellut, mutta viimeiset pari kuukautta on näyttänyt yhä varmemmalta, että Luca di Montezemolo on päättänyt tuoda italiantaitoisen espanjalaisen Maranelloon jo ensi vuodeksi.

Sittemmin Felipe Massa on joutunut pitkälle sairauslomalle ja Räikkönen on aloittanut kehitystyön pysäyttämisestä huolimatta pokaaliputken F60-autolla.

Spassa, Monzassa ja lopuissa neljässä muussakin kisassa Ferrarin kaikki menestystoiveet lepäävät vuoden 2007 maailmanmestarin harteilla. Hänelle itselleen ei edes di Montezemolo ole antanut ymmärtää, että pelipaikka olisi ensi vuonna korkeintaan vaihtopenkillä.

Jokainen tietysti toivoo, että Massa pystyisi palaamaan mahdollisimman nopeasti radalle. Valitettavasti se on kuitenkin pelkkää toiveajattelua.

Torstain haastattelussa Räikkönen oli rento ja hyväntuulinen. Vaikea oli kuvitella, että siinä on viimeisen päälle potku-uhasta stressattu mies. Ainakin hän on täysin immuuni kaikelle negatiiviselle kirjoittelulle hänen tulevaisuudestaan.

F1-tasolla Räikkönen jatkaa varmasti. Jos Ferrari sanoo sopimuksen irti, niin Kimillä on kaksi vaihtoehtoa – joko istua vuosi huippupalkalla sivussa tai sopia asiat Ferrarin kanssa niin, että tyytyä vähempään korvaukseen, mutta saa ajaa sitten jossain muualla. Kysyntää varikolla riittää edelleen Kimin kykyihin.

Kahta peräkkäin Ferrari tuskin ampuu autosuunnittelussa harhaan, joten kaikkein mieluiten Räikkönen tietysti jatkaa tallissa. Se on sanomatta selvää, sillä muuten ei jatkosopimusta 12.syyskuuta viime vuonna olisi edes tehty.

Spa/Heikki Kulta
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/08/942774

Tässä on syy Buttonin hiipumiseen

Brawn-tallin päällikkö Ross Brawn selitti Belgian GP:n aika-ajon jälkeen sitä, miksi MM-sarjan kärkikuljettaja Jenson Button jäi 14. lähtöruutuun.

Brawn-talli ei saanut Span radalla 17 asteen lämpötilassa Buttonin auton renkaita toimimaan.

- Kyse oli jälleen rengaslämpötilojen kirouksesta. Meillä on vaikeuksia saada renkaita toimimaan, etenkin Jensonin kanssa. Ne tallit, jotka onnistuivat saamaan renkaansa toimimaan, ottivat erittäin suuren askeleen eteenpäin, Brawn sanoi Autosport.comin mukaan.

Neljänteen lähtöruutuun ajanut Rubens Barrichello on onnistunut viime kisoissa paremmin kuin tallikaverinsa Button. Syynä tähän on se, että Buttonin renkaiden suhteen hellä ajotyyli on kääntynyt englantilaista vastaan.

- Normaalisti se on etu, mutta tällaisissa olosuhteissa hän joutuu suurempiin vaikeuksiin. Kun olemme niillä rajoilla, saammeko renkaita toimimaan, hän näyttää joutuvan vaikeuksiin, Brawn totesi Buttonin tilanteesta.
Normaalisti etu, niin. Ihan kuin Kimillä. Michelinin aikoihinhan Kimiä ja Buttonia pidettiin syystäkin hyvinä juuri säästämään renkaita. Ikävä kyllä nyt Brisukoilla siitä on kovasti haittaa. Brawnin kommenteista saa sen kuvan, että vaikka Rubens onkin viime kisoissa ollut niskan päällä, pitää Brawn kuitenkin Buttonia sinänsä (selvästi?) parempana kuljettajana.

Tulee mieleen joku Usain Bolt joka ei kuulemma pärjäisi aita-juoksussa siksi, että on liian pitkä eikä saa askelia natsaamaan siihen rytmiin mitä aitoja tulee vastaan radalla.

Nopeimmat miehet saattavat kärsiä olosuhteista useammassakin lajissa näköjään.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Sanoin jo kauden alussa, että nämä brizukat on tooodella syvältä. Ilmeisesti vain rengaskilpalu parantaisi asian. Onko se nyt laitaa, että F1 onkin renkaidenymmärtämis-kisa sen sijaan, että renkaat tehtäisiin autoja varten.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sanoin jo kauden alussa, että nämä brizukat on tooodella syvältä. Ilmeisesti vain rengaskilpalu parantaisi asian. Onko se nyt laitaa, että F1 onkin renkaidenymmärtämis-kisa sen sijaan, että renkaat tehtäisiin autoja varten.
Bridgestonet tuskin ovat huonontuneet niistä ajoista kun Michelin oli mukana. Koska renkaat ovat kaikille samat, kyse on insinöörien ongelmasta. Jotkut vain osaavat paremmin kuin toiset.

Kuten Brawninkin kommentista huomaa, ei auta että renkaat tehdään tietylle autolle, jos kuskien suoritus samallakin autolla on noin merkityksellinen renkaiden toimivuudelle. Ja ajatus 10 (tai 20) erilaisesta mittatilaustyönä tehdystä renkaasta on naurettava.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Bridgestonet tuskin ovat huonontuneet niistä ajoista kun Michelin oli mukana. Koska renkaat ovat kaikille samat, kyse on insinöörien ongelmasta. Jotkut vain osaavat paremmin kuin toiset.

Kuten Brawninkin kommentista huomaa, ei auta että renkaat tehdään tietylle autolle, jos kuskien suoritus samallakin autolla on noin merkityksellinen renkaiden toimivuudelle. Ja ajatus 10 (tai 20) erilaisesta mittatilaustyönä tehdystä renkaasta on naurettava.

Kyllä se vaan niin on että yksityyppirenkaan laatuun ja ominaisuuksiin ei tarvitse kiinnittää niin paljoa huomiota. Jos renkaita olisi useamman valmistajan toimesta, nähtäisiin paljon parempaa kilpailua ja laadukkaampia renkaita. Myöskään autoa tai ajotyyliä ei tarvitsisi muuttaa renkaiden toiminnan myötä.
 

jokaka

Well-known member
Liittynyt
24.8.2008
Viestit
53
Outoa, että sen jälkeen kun Felipelle kolahti vieteri otsaan, Räikkönen on ollut kuin uudesti syntynyt?
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Outoa, että sen jälkeen kun Felipelle kolahti vieteri otsaan, Räikkönen on ollut kuin uudesti syntynyt?
Span rata nyt vain sopii vain kimille, voitto tilastot kertoo omaa kieltään.
Lisäksi siellä kärjessä ei ole McLareneita, RedBulleja eikä Brawn autoja. Eiköhän ole aika luonnollista silloin ajaa voitosta?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös