Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Pyranha

Well-known member
Liittynyt
3.4.2007
Viestit
73
Hevimies sanoi:
Ööö... mitä hitaammassa vauhdissa käännät, niin sitä enemmänhän sitä siipeä pitää olla?
Heh, nyt sulla taisi tulla ajatuskatko. Siipeä lisätään kun halutaan kovempi mutkanopeus. Ja kuten cmoney huomauttikin, ilmanvastus kasvaa nopeuden neliöön joten siiven lisäyksen antama marginaalinen nopeushyöty hitaissa mutkissa kostautuu rankasti suorilla.


Hevimies sanoi:
Ja sitten kannattaa muistaa, että suoran matkaa ei tosiaankaan aina aja nopeimmin se jolla on lopussa suurin huippunopeus.
Niimpä tosiaan kannattaa muistaa.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Zaikom sanoi:
Meinaatko, että on yhtä vaivatonta tehdä nopea korjausliike kääntämällä kädet ristiin, kuin kääntää suurempaa kehää vähemmän? Molemmilla varmasti tottuu ajamaan, mutta ei se ajaminen ihan samanlaista ole.

McLarenissa näyttäis olevan parempi ohjaustunto siten että ratti lyö näpeille jos renkaille tapahtuu jotain. Ferrarilla se ratti on passiivisempi, renkailta ei tule samanlaista feedbackia, kuski vaan kääntelee ratilla renkaita pistäessään menemään. Eli sikäli pikkuratti sopii Ferrariin.
Ei se varmaan yhtä vaivatonta ole, mutta riippuu kuskista, onko asialla merkitystä vai ei (Esim. Räikkönen Monacossa, ennenkuin osui Sutiliin). Välillä näyttää siltä, että osalla kuljettajista ei reaktionopeus riittäisi, vaikka ohjaus olisi välitetty kuinka nopeaksi tahansa.

Sitäpaitsi jos niitä kätösiä tarvitsee jatkuvasti ristiä, niin se on ihan yksi ja sama mikä ohjausvälitys autoon on säädetty. Mitä tulee tuohon McLarenin ohjaustuntoon, totta kai sen on oltava hyvä tuolla välityksellä, muutenhan kuski vetäisi jatkuvasti mutkia pitkäksi/leveäksi.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Tulipa tuosta ohjaus- ja rattikeskustelusta mieleen, että tässä videossa leudolta Fioranolta F2008:n shakedownista Kimi juttelee inssien kanssa ohjauksesta 5:20 kohdalla. Ja 9:20 kohdalla vielä jotain testailee autossa kun on tullut radalta takaisin. Mutta eipä tuosta oikein saa käsitystä että miten sitä oli muutettu tai oliko mennyt parempaan suuntaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jeeves sanoi:
Ei se varmaan yhtä vaivatonta ole, mutta riippuu kuskista, onko asialla merkitystä vai ei (Esim. Räikkönen Monacossa, ennenkuin osui Sutiliin). Välillä näyttää siltä, että osalla kuljettajista ei reaktionopeus riittäisi, vaikka ohjaus olisi välitetty kuinka nopeaksi tahansa.

Sitäpaitsi jos niitä kätösiä tarvitsee jatkuvasti ristiä, niin se on ihan yksi ja sama mikä ohjausvälitys autoon on säädetty. Mitä tulee tuohon McLarenin ohjaustuntoon, totta kai sen on oltava hyvä tuolla välityksellä, muutenhan kuski vetäisi jatkuvasti mutkia pitkäksi/leveäksi.

Jep, eroja on varmasti kuskien välillä. Välillä näyttää siltä, että Trullilla on kovasti petraamista tuon reaktionopeuden suhteen. Onko sitten niin, ettei tunne ollenkaan kun Toyotasta lähtee perä alta vai mikä lie mutta Magnyssäkin lähti pariin kertaan perä alta ja näytti että mies on auttamattoman myöhässä korjausliikkeen kanssa.

Kun vertaa esim. kimin korjausyritykseen Monacossa, jossa kädet vispasivat etupäätä menosuuntaan sen minkä kerkesivät. Trulli taas vääntää usein pitkän aikaa siihen suuntaan minne auto on menossa, vaikka olisi jo usean sekunnintuhannesoan ajan pitänyt vetää vastaan :D
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Mielestäni myös Massalla tuo autonhallinta on aika heikkoa. Monta kertaa kun perä on lähtenyt alta, niin ei ole tehnyt minkäänlaista korjausliikettä ennenkuin auto on jo spinnannut 180 astetta.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Misa1 sanoi:
Trulli taas vääntää usein pitkän aikaa siihen suuntaan minne auto on menossa, vaikka olisi jo usean sekunnintuhannesoan ajan pitänyt vetää vastaan :D
On se hyvä, että F1-Forumin näppissankarit sentään tietää F1-kuskia paremmin, että miten se formula oikein pysyy aisoissa ;)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8819
Sijainti
Vantaa
Revolt sanoi:
On se hyvä, että F1-Forumin näppissankarit sentään tietää F1-kuskia paremmin, että miten se formula oikein pysyy aisoissa ;)
Varsinkin kun Trulli kuuluu sarjaan varmat maalintulijat eikä tee hirveästi virheitä eikä ulosajoja. Kyllä uskoakseni paljon riippuu ajotaidon lisäksi myös autosta, millaista tuntumaa se antaa kuljettajalle.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
JML82 sanoi:
Varsinkin kun Trulli kuuluu sarjaan varmat maalintulijat eikä tee hirveästi virheitä eikä ulosajoja. Kyllä uskoakseni paljon riippuu ajotaidon lisäksi myös autosta, millaista tuntumaa se antaa kuljettajalle.
Lähes joka viikonloppuhan kaveri spinnaa. Tosin yleensä harkoissa tai aika-ajoissa mutta spinnaa kumminkin. :D

EDIT: Siis lähes joka kisaviikonloppu. Tiedä sitten, spinnaileeko siviilissäkin usein. ;)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8819
Sijainti
Vantaa
Jeeves sanoi:
Lähes joka viikonloppuhan kaveri spinnaa. Tosin yleensä harkoissa tai aika-ajoissa mutta spinnaa kumminkin. :D

EDIT: Siis lähes joka kisaviikonloppu. Tiedä sitten, spinnaileeko siviilissäkin usein. ;)
Itse ajattelin lähinnä kisa- ja aika-ajosuorituksia. Milloin Trulli on kämmännyt aika-ajoja? Ranskassa aika-ajoissa sattunutta pientä spinniä ei voi kyllä yleistä Trullin kohdalla... Johtuukohan sinun mainitusta seikasta juuri Trullin erittäin kovat aika-ajosuoritukset. Hän hakee rajat harjoituksissa ja sitten tarpeen vaatiessa ajaa niiden sisällä erittäin lujaa!
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Pyörähti se Trulli kanadan aika-ajoissakin kolme-neljä kertaa, eli niitä rajoja haetaan joskus vielä aika-ajoissakin ;)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8819
Sijainti
Vantaa
Pyrys sanoi:
Pyörähti se Trulli kanadan aika-ajoissakin kolme-neljä kertaa.
OK. Kanadassa ei tainnu Trulli olla ainut keneltä lähti lapasesta todella surkean asfaltin takia. Mut näin, itelle vaan on tullu Trullista varman kuskin maine, voin olla väärässä :)
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Nyt meni hermot!
6.7.2008 20:00

Kimi Räikkönen antoi valokuvaajalle kyytiä ennen Silverstonen GP-kisaa.

Kimi Räikköstä ei kannata häiritä ennen tärkeää kilpailua.

Sen sai kokea innokas valokuvaaja, joka hetki ennen starttia työnsi kameransa objektiivin kiinni suomalaistähden kypärän visiiriin.

Räikkönen ei kameramiehen toimintaa sulattanut, vaan tönäisi häntä napakasti rinnasta. Yllättynyt kuvaaja pyllähti reppuineen ja kuvauskalustoineen radan viereiselle nurmikolle.

:D

Räikkösen ensinmäinen tyrmäys, teknisiä tyrmäyksiä ratavalvojien kanssa on tosin nähty ennemminkin.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Joo pistin jo kisatoikkiin mut pistetään vielä tännekkin:

 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
hehheh.

kaudesta on muuten puolet ajamatta. nyt pitää alkaa sit voittoja tulla tälle miehelle ja paljon jos meinaa mm-voittaa. pikkasen huolestunut täytyy olla, vaikka tilanne pisteiden valossa onkin hyvä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Hyvä Kimi hyvä :thumbup:

Kuinkahan moni muu lähtöruudukosta usakaltaisi käydä tönimään kuvaajaa? Hamiltton olisi ainakin vain ottanut leveän hymyn ja antanut pikahaastattelun.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Red Bulletin hauska haastattelu. Kimi on näköjään käyny kattelemassa youtubessa videoitaan... :eek:

What does Kimi Raikkonen do away from the track? One minute he’s Peter Fonda in Easy Rider, the next he’s Bill Murray in Stripes. But the character Kimi really wants to be is Captain Jack Sparrow. He talks to Adam Hay-Nicholls about his life at home, his big screen alter-ego and his maverick spirit.

Kimi Raikkonen is different to most other racing drivers – and certainly different to most Formula One World Champions. Michael Schumacher may race bikes these days and Jacques Villeneuve may occasionally strum the guitar, but neither has anywhere near has the breadth of extra-curricular interests that the Iceman has. Nor do they have as many toys…

You’ve got two amazing Walz Hardcore motorcycles that were custom-made for you. How involved were you in designing them?

Kimi: I was quite involved with the first one, the black one. The new one looks similar – I just told them to paint it red and put some Ferrari logos on it. There are some subtle differences under the skin too. I love them to bits, otherwise I wouldn’t have bought them. They’ve been exhibited at a few shows, but they’re for riding. I take them out to Switzerland and I ride to Monza every year with my friends. They have similar tastes in bikes to me.

Both bikes have ‘Iceman’ written across the fuel tank. If you park one of them outside a shop don’t you worry that there will be a crowd of fans standing around it when you get back?

Kimi: No no, I never just leave they because they’ve got no key so anyone could just take them! I have to park them in gated or guarded carparks or else they will disappear. Besides, I don’t use them to go shopping, I ride them simply to ride. So we’ll go off on a road trip for a couple of days and I won’t leave the saddle. I like to go over the mountains in Italy and let rip along lakeside roads. You can’t get better than that.

At the Amber fashion show charity auction you paid 200,000 Euros for Sharon Stone’s Corvette Stingray. What other toys do you keep in your garage?

Kimi: I’ve got some other bikes, probably 10 in total. Mostly motocross bikes. I have some other cars, including a Ferrari Enzo – my only Ferrari – and skidoos. I have a Hummer and a few Cadillacs including an Escalade pick-up. I’ve just got a new Fiat 500, which I really like. And when I went to see a DTM race a while back I took a fancy to the Mercedes DTM car and bought that.

Your first car was a Lada right?

Kimi: Yeah I sold it a long time ago to a friend. Ladas are good cars - they never break down.

Did you ever try to take it racing?

Kimi: No, but I did something similar with a Beetle. I did some racing with cars you can bash into eachother – not banger racing exactly, it was on sand. I had this Beetle kitted out with a roll cage, then I rolled it four times or something and it didn’t work anymore! Yeah, I pretty much killed it.

And you own a Mini don’t you?

Kimi: Yeah, a very old one. I’ve been meaning to fix it up for years, but I just haven’t found the time.

What’s missing from your garage?

Kimi: Nothing. Instead, I need to be getting rid of some stuff! The thing is, I don’t want to get something and not use it. I use all of these toys all the time, especially the motocross bikes. If I find I don’t need something, I’ll sell it. And often it’s easier just to rent.

Do you get to play ice-hockey much these days?

Kimi: I play every winter. I grew up with ice-hockey, played it all the time as a kid and I like to keep in practice. I don’t have one team who I’m support massively but I have a lot of friends who play in the NHL and in Finland.

Don’t you just watch it for the fights?

Kimi: Well those are of course a bonus! You don’t see so much of it in Finland because they penalize you heavily for it But the fights are part of the game, I think, and it spices it up a bit. I went to see the Olympic finals when they were in Turin and I’ve been to see the NHL in the States. I wish I could get over there more often, but it’s just finding the time. I try to see the matches on TV, but in Europe they’re shown at 3am. That’s not a problem if I’m at home and I’ve nothing to get up for, but on a grand prix weekend I can’t really stay up. And a lot of the hotels we stay in don’t have the channels.

You say you played a lot as a kid. But what were you like at school? Teacher’s pet?

Kimi: No, bad! Not good…I hated school – I was interested in different things. I only liked sport and lessons where you did practical things.

Aside from F1, what sport do you most enjoy?

Kimi: Definitely snowmobile racing. But this winter it was tough because there was no snow except in Lapland. And it takes a while to get there. If I could do it in Switzerland, I could do it every day, but it’s illegal there.

Why on earth do you live there then?

Kimi: No, I like it, but for sure, if you talk about motor racing it’s difficult. It’s very strict there but they they let you do motocross and it’s the same in Italy where, in a lot of places, skidoos are banned. For some reason, it’s a difficult sport to do. Finland is one of the only places where you don’t get *** No swearing*** for it.

It’s pretty dangerous though. Have you ever broken anything?

Kimi: I’ve been injured many times, but not so bad that I couldn’t walk afterwards. For sure, I have had massive bruises on my back and everything, but so far I haven’t broken anything. As long as I can get back up and jump in a Formula One car, that’s the important thing.

You’ve done a year of compulsory military service too. I’m guessing you weren’t so keen on all that discipline.

Kimi: Yeah I did a lot of things there that I shouldn’t have, and I didn’t like the fact that you couldn’t do this and had to do that…

Sounds a bit like Mclaren…


Kimi: [Laughing] Yeah, when I look back on my year in the army it was a good time, but when I was there I hated it because I couldn’t go where I wanted and I’d get *** No swearing*** from people. I still laugh with my friends about some of the stuff we got up to.

What mischief did you get up to? Were you lke Bill Murray in Stripes – the joker of the regiment?


Kimi: Yeah something like that. I probably shouldn’t go into too much detail! Anyway, I was 21 then and I was still in the army when I did my first F1 test with Sauber in 2000.

What did you shoot?


Kimi: Nobody so far!

No, I mean what weaponry?


Kimi: We all had AK47s. I’ve actually shot quite a different few types of gun.

I remember at the Red Bull party in Sao Paulo last year, you celebrated your title by getting behind the bar and making everyone drinks. So what cocktail do you most enjoy making?


Kimi: Not really cocktails. I’ll choose shots, thanks. Or maybe a Vodka and cola.

Have you seen that YouTube clip where you fell off your yacht?


Kimi: I’ve probably seen all of my YouTube clips. I’ve been involved with all of them certainly! Yeah, well, there are a lot of things that don’t end up on there, and that’s a good thing!

If you could be any character from any movie, who would you be?


Kimi: Captain Jack Sparrow from the Pirates of the Caribbean [Kimi roars with laughter]. He seems to know how to have a good time. I might need to drink a lot of rum to get into the role! I love movies like this.

If a time machine were invented, where would you travel to?


Kimi: If you’re talking about racing, then a time that was more fun, like the 1970s. I could have enjoyed it. And before that, maybe the Wild West.

Finally, do you think you’re an easy person to interview?


Kimi: I don’t mind what people think too much. If they ask nice questions then yes, but for sure if they ask stupid questions I won’t answer and they will think I’m a *** No swearing ***. But it goes both ways. If everyone’s nice to eachother it’s much easier.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös