Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Kyllä pikkusen jo alkoi Kimin puolesta harmittamaan. Eilen olisi mahdollisesti päästy muutaman huonon kisan jälkeen taas voittokantaan.

MM-kalenteri näyttää loppuvuoden osalta hyvältä. Viime kaudella tähän aikaan Kimi sai hommat pelaamaan, sillä aina maaliin selvitessään oli podiumilla, viisi kertaa voittajana. Toivottavasti sama trendi jatkuisi, muiden kuin Saksan osalta..
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Räikkönen jatkamassa sopimustaan Ferrarilla?

HS.fi sanoi:
Räikkönen jatkamassa sopimustaan Ferrarilla?
19. 6. 2008 kello 19:32
Montrealissa kirjoitin, että puhutaan Kimi Räikkösen tulevaisuudesta sitten, kun siitä on uutisia.

Nyt näyttää siltä, että on. Saksalainen auto, motor und sport -lehti, joka kuuluu alan luotettavimpiin julkaisuihin, kertoo niin tänään ilmestyneessä lehdessään kuin myös netissä, että Räikkönen on lähellä jatkosopimusta Ferrarilla.

Mielenkiintoista on kuitenkin versioiden hienoinen ero.

Lehdessä lukee: “Räikkönen on todella lähellä jatkaa sopimustaan Ferrarilla kahdella vuodella.”

Netissä lukee: “Räikkönen jatkaa mahdollisesti sopimustaan vuoden 2009 jälkeen.”

Netissä tiedon lähteeksi mainitaan tallin sisäpiiri.
Luultavasti siis jatkaa kauden 2009 jälkeen, mutta kuinka kauan... :doubtful:
 

Dimmu

Well-known member
Liittynyt
21.4.2004
Viestit
209
Sijainti
Turku
Törmäsin tänään Turun Sanomissa julkaistuun juttuun, jossa Luca Baldisseri taustoitti vähän Felippen ja Kimin eroja. Ohessa pätkä jutusta:

"Baldisseri sanoo, että Ferrarin kuskeilta löytyvät vissit erot.

- Teknisesti Kimi ja Felipe ovat hyvin erilaiset. Kimi haluaa erittäin nopean auton vietäväksi mutkaan. Kun Kimi nostaa jarrupoljinta, hänellä on nopeutta ja hän saa auton saman tien täydellisesti ajolinjaan. Tämä on Kimin vahvin puoli hänen ajamisessaan.

- Felipe taas on päinvastainen tapaus. Hän menee hitaammin mutkaan ja pyrkii maksimimoimaan kiihdytyspidon siitä ulos.

- Jos automme aliohjautuu, toinen kuskimme on heti kuollut, mutta toinen tulee toimeen sen kanssa, Baldisseri kuvailee."

Boldattu kohta kiinnitti huomioni, onko kyse siis Kimistä vai Felippestä? Räikkönen kyllä tykkää yliohjaavasta autosta, mutta mielestäni hän kyllä pärjää, vaikka se aliohjautuu. Viitataanko tässä siis Massaan? :confused:
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Dimmu sanoi:
Boldattu kohta kiinnitti huomioni, onko kyse siis Kimistä vai Felippestä? Räikkönen kyllä tykkää yliohjaavasta autosta, mutta mielestäni hän kyllä pärjää, vaikka se aliohjautuu. Viitataanko tässä siis Massaan? :confused:
Kuvailusta päätellen sen pitäisi kyllä olla Kimi. Massan ajotyyli kun on kuvauksen mukaan juurikin sellainen, jota aliohjaavaa autoa suosivat yleensä käyttävät.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kimi hidas. 5000€ sakkoa saapumisesta liian myöhään FIAn lehdistötilaisuuteen...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8819
Sijainti
Vantaa
Dimmu sanoi:
Törmäsin tänään Turun Sanomissa julkaistuun juttuun, jossa Luca Baldisseri taustoitti vähän Felippen ja Kimin eroja. Ohessa pätkä jutusta:

"Baldisseri sanoo, että Ferrarin kuskeilta löytyvät vissit erot.

- Teknisesti Kimi ja Felipe ovat hyvin erilaiset. Kimi haluaa erittäin nopean auton vietäväksi mutkaan. Kun Kimi nostaa jarrupoljinta, hänellä on nopeutta ja hän saa auton saman tien täydellisesti ajolinjaan. Tämä on Kimin vahvin puoli hänen ajamisessaan.

- Felipe taas on päinvastainen tapaus. Hän menee hitaammin mutkaan ja pyrkii maksimimoimaan kiihdytyspidon siitä ulos.

- Jos automme aliohjautuu, toinen kuskimme on heti kuollut, mutta toinen tulee toimeen sen kanssa, Baldisseri kuvailee."

Boldattu kohta kiinnitti huomioni, onko kyse siis Kimistä vai Felippestä? Räikkönen kyllä tykkää yliohjaavasta autosta, mutta mielestäni hän kyllä pärjää, vaikka se aliohjautuu. Viitataanko tässä siis Massaan? :confused:
Itse veikkaisin kieltämättä Räikköstä. Itse perustan väitteeni siihen, että Räikkösellä on välillä suuria ongelmia autonsa kanssa, toki renkaat on yksi tekijä. Mielestäni Massa on ollut paljon "tasaisempi", ei ole sellaisia suuria heittoja nopeudessa. Räikkönen on valitellut monesti ajettavuus ongelmia.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Jos Kimi jatkaa (mihin en jaksa uskoa.)kauden -09 jälkeen,niin voihan pojat! sitä riemun määrää.Kimi määrää.
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Dimmu sanoi:
Törmäsin tänään Turun Sanomissa julkaistuun juttuun, jossa Luca Baldisseri taustoitti vähän Felippen ja Kimin eroja. Ohessa pätkä jutusta:

"Baldisseri sanoo, että Ferrarin kuskeilta löytyvät vissit erot.

- Teknisesti Kimi ja Felipe ovat hyvin erilaiset. Kimi haluaa erittäin nopean auton vietäväksi mutkaan. Kun Kimi nostaa jarrupoljinta, hänellä on nopeutta ja hän saa auton saman tien täydellisesti ajolinjaan. Tämä on Kimin vahvin puoli hänen ajamisessaan.

- Felipe taas on päinvastainen tapaus. Hän menee hitaammin mutkaan ja pyrkii maksimimoimaan kiihdytyspidon siitä ulos.

- Jos automme aliohjautuu, toinen kuskimme on heti kuollut, mutta toinen tulee toimeen sen kanssa, Baldisseri kuvailee."

Boldattu kohta kiinnitti huomioni, onko kyse siis Kimistä vai Felippestä? Räikkönen kyllä tykkää yliohjaavasta autosta, mutta mielestäni hän kyllä pärjää, vaikka se aliohjautuu. Viitataanko tässä siis Massaan? :confused:
Baldisseri tarkoitti Massaa.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Niko Sääksi sanoi:
Baldisseri tarkoitti Massaa.
Ja millä perusteella? Jos jommalla kummalla Ferrari-kuskeista on ollut viimeisen 1,5 vuoden aikana ajoittaisia ongelmia auton käyttäytymisen kanssa, on se ehdottomasti ollut Räikkönen. Massan ajotyylille varmaan sopii paremmin neutraali ja aliohjautuva auto, Räikköselle taas sopii paremmin se yliohjautuvampi auto. Ferrari on lähtökohtaisesti aliohjautuvampi kuin esimerkiksi McLarenin viime vuosien tekeleet pidemmän akselivälin takia, ja eturenkaiden lämmitysongelmiakin on ollut eritoten juuri Räikkösellä.

Tuo Baldisserin kommentti mielestäni tukee sitä, että hän viittaa nimenomaan Räikköseen kuljettajana jolla on ongelmia aliohjautuvan auton kanssa. Massa menee mutkaan hitaammin jollain aliohjautumisesta on vähemmän haittaa, ja pyrkii maksimoimaan vauhdin ulostulossa. Räikkösen ilmiömäinen autonkäsittelytaito taas pääsee oikeuksiinsa vasta, kun autoa ei vaivaa krooninen aliohjautuminen, jolloin se on mahdollista viedä mutkaan mahdollisimman kovaa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24351
Sijainti
lappeen Ranta
Niin, kyllähän sitä äkkiseltään kuvittelisi sellaisen kuskin, jonka ajotyyli suosii aliohjautuvaa autoa (Massa), tulevan paremin toimeen aliohjautuvan auton kanssa kuin sellaisen kuskin joka pitää yliohjautuvasta autosta (Räkä).
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Huvittaisi kuulla alkuperäinen juttu. Enpä heti lähtisi sanomaan, että kyse on kimistä joka ei tulisi toimeen aliohjautumisen kanssa. Täytyy nyt ottaa huomioon, ettei sen Kimin pidä automaattisesti olla koko ajan puolella sekunnilla nopeampi kuin Massa ollakseen sinut auton kanssa.

Voisihan tuon ajatella juurikin niin, että Kimi tulee aliohjautuvan kanssa toimeen mutta ei tietenkään ole niin nopea tällä "väärin" käyttäytyvällä autolla. Tähän voisi juurikin viitata se, ettei renkaita saa lämpenemään ja siksi auto aliohjaa. Kimi tulee kuitenkin tämän kanssa toimeen.
 

Pade_

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
577
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
Baldisseri (Dimmu) sanoi:
- Felipe taas on päinvastainen tapaus. Hän menee hitaammin mutkaan ja pyrkii maksimimoimaan kiihdytyspidon siitä ulos.
Onkohan tässä syy siihen, että Massan huippunopeus suorien päissä on usein (melkein aina, mutta tämä tulee nyt ulkomuistista) ollut suurempi kuin Kimin. Vai ovatkohan säädöistä (siivet) johtuvia eroja?
 

Pyranha

Well-known member
Liittynyt
3.4.2007
Viestit
73
Pade_ sanoi:
Onkohan tässä syy siihen, että Massan huippunopeus suorien päissä on usein (melkein aina, mutta tämä tulee nyt ulkomuistista) ollut suurempi kuin Kimin. Vai ovatkohan säädöistä (siivet) johtuvia eroja?
Veikkaampa jälkimmäistä, nopeuseron pitäisi olla melkoisen reilu mutkista ulostullessa jotta sitä olisi jäljellä suoran päässäkin. Massan tiukempi jarrutus ja jyrkempi kääntö (hitaammassa nopeudessa) sallii nimenomaan vähemmän siipeä.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Pyranha sanoi:
Veikkaampa jälkimmäistä, nopeuseron pitäisi olla melkoisen reilu mutkista ulostullessa jotta sitä olisi jäljellä suoran päässäkin. Massan tiukempi jarrutus ja jyrkempi kääntö (hitaammassa nopeudessa) sallii nimenomaan vähemmän siipeä.
Ööö... mitä hitaammassa vauhdissa käännät, niin sitä enemmänhän sitä siipeä pitää olla? Ja sitten kannattaa muistaa, että suoran matkaa ei tosiaankaan aina aja nopeimmin se jolla on lopussa suurin huippunopeus.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13816
Ainakin mitä hitaampi vauhti, sen vähäisempi on downforcen vaikutus.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Misa1 sanoi:
Huvittaisi kuulla alkuperäinen juttu. Enpä heti lähtisi sanomaan, että kyse on kimistä joka ei tulisi toimeen aliohjautumisen kanssa. Täytyy nyt ottaa huomioon, ettei sen Kimin pidä automaattisesti olla koko ajan puolella sekunnilla nopeampi kuin Massa ollakseen sinut auton kanssa.

Voisihan tuon ajatella juurikin niin, että Kimi tulee aliohjautuvan kanssa toimeen mutta ei tietenkään ole niin nopea tällä "väärin" käyttäytyvällä autolla. Tähän voisi juurikin viitata se, ettei renkaita saa lämpenemään ja siksi auto aliohjaa. Kimi tulee kuitenkin tämän kanssa toimeen.
Ferrarissa on jo vuosia ollut aika pieni ratti, jota käännellään aika suuria kulmia verrattuna esim. McLareniin. Voiskohan näin yksinkertainen juttu vaikeuttaa auton ajamista yliohjaavilla säädöillä? McLarenin leveällä 'ohjaustangolla' on helpompi taistella ja pitää epävakaa auto hallussa. Ferrarilla on pakko säätää hieman aliohjaavaksi siten, että pärjää rauhallisemmilla ja tarkemmilla ohjausliikkeillä.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Zaikom sanoi:
Ferrarissa on jo vuosia ollut aika pieni ratti, jota käännellään aika suuria kulmia verrattuna esim. McLareniin. Voiskohan näin yksinkertainen juttu vaikeuttaa auton ajamista yliohjaavilla säädöillä? McLarenin leveällä 'ohjaustangolla' on helpompi taistella ja pitää epävakaa auto hallussa. Ferrarilla on pakko säätää hieman aliohjaavaksi siten, että pärjää rauhallisemmilla ja tarkemmilla ohjausliikkeillä.
Epäilen. Veikkaisin, että kun kuski on mihin tahansa "steering lockiin" tottunut, ei siihen ajaessaan kiinnitä huomiota himpun vertaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jeeves sanoi:
Epäilen. Veikkaisin, että kun kuski on mihin tahansa "steering lockiin" tottunut, ei siihen ajaessaan kiinnitä huomiota himpun vertaa.
Meinaatko, että on yhtä vaivatonta tehdä nopea korjausliike kääntämällä kädet ristiin, kuin kääntää suurempaa kehää vähemmän? Molemmilla varmasti tottuu ajamaan, mutta ei se ajaminen ihan samanlaista ole.

McLarenissa näyttäis olevan parempi ohjaustunto siten että ratti lyö näpeille jos renkaille tapahtuu jotain. Ferrarilla se ratti on passiivisempi, renkailta ei tule samanlaista feedbackia, kuski vaan kääntelee ratilla renkaita pistäessään menemään. Eli sikäli pikkuratti sopii Ferrariin.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Zaikom sanoi:
Meinaatko, että on yhtä vaivatonta tehdä nopea korjausliike kääntämällä kädet ristiin, kuin kääntää suurempaa kehää vähemmän? Molemmilla varmasti tottuu ajamaan, mutta ei se ajaminen ihan samanlaista ole.

McLarenissa näyttäis olevan parempi ohjaustunto siten että ratti lyö näpeille jos renkaille tapahtuu jotain. Ferrarilla se ratti on passiivisempi, renkailta ei tule samanlaista feedbackia, kuski vaan kääntelee ratilla renkaita pistäessään menemään. Eli sikäli pikkuratti sopii Ferrariin.
Jaa a, tämä pistää miettimään....
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös