Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
Ei olisi aikaa eikä varsinkaan halua vängätä trollin kanssa. Ensinnäkin arvostelit kimiä suosikkina pitäviä kritiikin puutteesta kun sulkevat silmät Kimin aseman heikkenemiseltä. Mulle väite on täysin käsittämätön.

Valaiseppa hiukan? Tarkoitat etten ota huomioon olosuhteita, esim syitä siihen miksi Ferrari nousi tuhkasta ja ettei se ollut kokonaan Schumin ansiota? No kyllähän minä sen tiedän, mutta Schumi LOI ne olosuhteet sinne Ferrarille, hän HALUSI ne miehet sinne, hän HALUSI että tiimi rakennetaan hänen ympärilleen ja se toi menestystä. Oliko se reilua, no ei tietenkään.
Edelleen haluat jättää kaiken muun Ferrarin nousuun vaikuttavat tekijät taustalle ja nostaa scumin esiin, jätät huomiotta ja vähättelet minunkin ja varsinkin FW08:n hyvät kijoitukset nousun muista syistä. Syytät Kimin kannattajia fanittamisen sokeudesta joille scumi on punainen vaate. Peiliin katsominen tuntuu olevan vaikeaa.
 
Viimeksi muokattu:

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4979
Sijainti
Vantaa
Verrataan tässä vaiheessa Schumin kolmea ekaa kautta Ferrarilla Räkän kolmeen ekaan Ferrari-kauteen, vaikka se kolmas kausi on vielä kesken. Voitot ovat Schumille 14-9, pisteet 223-178, podiumsijoitukset 27-26 sekä paalupaikat 10-5. Voitoissa, pisteissä ja paalupaikoissa Räkä ei voi enää päästä edelle, mutta podiumsijoituksissa on mahdollista mennä Schumin edelle. Pisteet on laskettu sillä vanhalla systeemillä. Kumpi muuten pääsi parempaan kalustoon, Schumi 1996 vai Räkä 2007?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
No kyllä se oli yleinen mielipide että Adrian Neweyn suunnittelma Williams oli paras auto 1995-kaudella. Näkeehän sen aika-ajotuloksistakin, Coulthard ja Hill olivat luvattoman usein Schumia nopeampia aika-ajoissa. Tosin voihan sen ajatella niinkin että he olivat vain yksinkertaisesti parempia kuskeja :tongue:
Yleinen mielipide pakkaa useasti olemaan iltiksen lööpit -tasoisen tiedonvälityksen varassa.

Kaudella 1995 Schumin keskimääräinen lähtöruutu oli 2,941, Herbertin 7.352, Hillin 2.470 ja Coulthardin 2.647. Ilman SPAn 16:sta lähtöruutua Schumin ka. on 2.124. Ja tuolloin Benettonia pidettiin yleisesti vahvempana kisoissa kuin aika-ajossa.

Ihmetyttää vain tuo asenne, että jos joku on ollut Schumia nopeampi, niin eron täytyy tulla autosta.

Voin ehtiessäni laskeskella, miten tuo Schumin ja Herbertin keskimääräisen lähtöruudun ero vertautuu Schumin muihin tallikavereihin.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Verrataan tässä vaiheessa Schumin kolmea ekaa kautta Ferrarilla Räkän kolmeen ekaan Ferrari-kauteen, vaikka se kolmas kausi on vielä kesken. Voitot ovat Schumille 14-9, pisteet 223-178, podiumsijoitukset 27-26 sekä paalupaikat 10-5. Voitoissa, pisteissä ja paalupaikoissa Räkä ei voi enää päästä edelle, mutta podiumsijoituksissa on mahdollista mennä Schumin edelle. Pisteet on laskettu sillä vanhalla systeemillä. Kumpi muuten pääsi parempaan kalustoon, Schumi 1996 vai Räkä 2007?
Maailmanmestaruudet on silti 0-1. Eikä ole Kimin vika jos hän pääsi parempaan autoon 2007 kun Schumi 96. Kimi on ajanut kolmella Ferrarikaudellaan upeasti kahdesti. 07 ja 09. Vai voiko tätä kiistää? Maailmanmestaruus 07 ja 5 podiumia surkealla autolla 09 vain tallin tekemät taktiikkavirheet ja auton kehityksen lopettaminen estävät taistelun maailmanmestaruudesta tänäkin vuonna.

Lisäksi 2008 ilman Kanadan, Ranskan ja Iso-Brittanian epäonnea Kimi olisi ollut lopullisissa pisteissä vähintäänkin hyvin lähellä Hamiltonia jolla epäonnea ei paljon ollut. Ja Massallakin vain kaksi kertaa eli Unkari ja Singapore meni voitot sivu suun. Jos vielä jossitellaan lisää niin jos Kimi ei olisi menettänyt noita voittoja, hän olisi saattanut ajaa maaliin ainakin Belgiassa, eli tyytynyt varmistelemaan ne 8 pistettä. Ja jos Kimille MM pronssi kalustolla joka ei sovi käteen on surkea sijoitus niin taitaa teillä anti-Kimisteilläkin olla aika kovat odotukset. Samalla logiikalla Schumin on perseestä koska ei ole 10xMM.

Lisäksi miten selität sen että Kimi ajaa nyt paskalla autolla yhtä hyviä sijoituksia ellei parempia kuin viime vuonna huippuautolla?
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ehkä tässäkin keskustelussa suurimmat erimielisyydet johtuvat siitä, että ihmiset keskustelevat jossain määrin eri asioista. Toisin sanoen jotkut puhuvat puhtaasti Schumin taidoista ratin takana ja toiset taas hänen kokonaisansioistaan, johon kuuluvat niin johtajantaidot, motivointikyvyt, vaatimustaso, fysiikka, menestysnälkä, häikäilemättömyys jne. Itsekin olen taipuvainen kallistumaan sille kannalle, ettei Schumi ratin takana todellakaan ollut nopein taikka virheettömin (vaikkakin ehdottomasti parhaimmasta päästä) mutta kokonaisuutena hän oli jotain sellaista, että kaikki muut jäävät valovuosien päähän. Ihan toinen keskustelu on sitten se, tapahtuiko kaikki moraalisesti kestävin perustein mutta ne ovatkin ihan puhtaasti mielipideasioita. Tilastot sen sijaan ovat yksiselitteiset. 7, 91, 1369. Nuo kun lyö pöytään niin kyllä siinä on argumenttia kerrakseen vaikka ne olisi saavutettu millä keinoin.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Revolt on tuossa oikeassa. Oma kritiikkini kohdistuu lähinnä siihen, että Schumille annetaan ansiota asioista, joka ei hänelle kuulu.

Kuljettajana Schumi on kuitenkin menestynein, tämä on statistiikan perusteella todennettavissa. Parhaus taas on mielipideasia, jonkalaisia kysymyksiä varten tämäkin palsta lienee luotu. Toivoisin vain, että Schumin ansioita arvioitaisiin hieman realistyisemmalla pohjalla kuin yleensä tehdään.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Verrataan tässä vaiheessa Schumin kolmea ekaa kautta Ferrarilla Räkän kolmeen ekaan Ferrari-kauteen, vaikka se kolmas kausi on vielä kesken. Voitot ovat Schumille 14-9, pisteet 223-178, podiumsijoitukset 27-26 sekä paalupaikat 10-5. Voitoissa, pisteissä ja paalupaikoissa Räkä ei voi enää päästä edelle, mutta podiumsijoituksissa on mahdollista mennä Schumin edelle. Pisteet on laskettu sillä vanhalla systeemillä. Kumpi muuten pääsi parempaan kalustoon, Schumi 1996 vai Räkä 2007?
Voi hyvää joulua :p Vertaat formula ykkösten huikeinta kuljettajasuoritusta Räikkösen ferrari-kauteen jonka aikana Massa on ollut hienoisesti Kimiä niskan päällä (kaikki ajot ynnättyinä). Voi hyvä espanja sentään tätä objektiivisuutta :alppu:
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Yleinen mielipide pakkaa useasti olemaan iltiksen lööpit -tasoisen tiedonvälityksen varassa.

Kaudella 1995 Schumin keskimääräinen lähtöruutu oli 2,941, Herbertin 7.352, Hillin 2.470 ja Coulthardin 2.647. Ilman SPAn 16:sta lähtöruutua Schumin ka. on 2.124. Ja tuolloin Benettonia pidettiin yleisesti vahvempana kisoissa kuin aika-ajossa.

Ihmetyttää vain tuo asenne, että jos joku on ollut Schumia nopeampi, niin eron täytyy tulla autosta.

Voin ehtiessäni laskeskella, miten tuo Schumin ja Herbertin keskimääräisen lähtöruudun ero vertautuu Schumin muihin tallikavereihin.
No toi mun mielipide perustui Autosport-lehden lukemiseen, jonka tilaaja olen ollut vuodesta 1993, sekä John Watsonin Eurosport-selostuksiin.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Ei olisi aikaa eikä varsinkaan halua vängätä trollin kanssa. Ensinnäkin arvostelit kimiä suosikkina pitäviä kritiikin puutteesta kun sulkevat silmät Kimin aseman heikkenemiseltä. Mulle väite on täysin käsittämätön.

Edelleen haluat jättää kaiken muun Ferrarin nousuun vaikuttavat tekijät taustalle ja nostaa scumin esiin, jätät huomiotta ja vähättelet minunkin ja varsinkin FW08:n hyvät kijoitukset nousun muista syistä. Syytät Kimin kannattajia fanittamisen sokeudesta joille scumi on punainen vaate. Peiliin katsominen tuntuu olevan vaikeaa.
Niin, tämä trolli on kuitenkin melko varmasti seurannut tätä touhua kauemmin kuin sinä.

Asiaan, vaikka kaikki muut Ferrarin nousuun liittyvät tekijät huomioitaisiin, ei Schumin ansiot siitä silti kalpene. Se että en vastannut noihin kirjoituksiinne johtuu siitä että ne ovat minulle ihan tuttua tietoa. Vaikka Schumille pedattiin kaikki valmiiksi ovat hänen suorituksensa silti todisteiden perusteella kaikkien aikojen parhaat. Kuten tuolla Revolt kirjoittikin, hän oli kaikkien aikojen paras kuljettaja, kun ajatellaan kokonaisuutta, ei pelkästään ratin takana istumista. Paineensietokyky ei ollut kovinkaan hyvä esim. verrattuna Häkkiseen mutta se ei ole oleellista, tulokset ovat ne jotka ratkaisevat.

Syy miksi syytin Kimin fanittajia sokeudesta on se että täällä Kimin tilanne ja asema nähdään aivan yltiöpositiivisena verrattuna mihinkään muuhun keskustelupalstaan tai mediaan. Näköjään monet eivät ymmärrä miten paha homma on hävitä kakkoskuskille Ferrarilla. Lisäksi täällä on näköjään pitkään elänyt joku naivi luulo siitä että joku Montezemolo on mukava mies joka pitää Kimin puolta.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Niin, tämä trolli on kuitenkin melko varmasti seurannut tätä touhua kauemmin kuin sinä.

Asiaan, vaikka kaikki muut Ferrarin nousuun liittyvät tekijät huomioitaisiin, ei Schumin ansiot siitä silti kalpene. Se että en vastannut noihin kirjoituksiinne johtuu siitä että ne ovat minulle ihan tuttua tietoa. Vaikka Schumille pedattiin kaikki valmiiksi ovat hänen suorituksensa silti todisteiden perusteella kaikkien aikojen parhaat. Kuten tuolla Revolt kirjoittikin, hän oli kaikkien aikojen paras kuljettaja, kun ajatellaan kokonaisuutta, ei pelkästään ratin takana istumista. Paineensietokyky ei ollut kovinkaan hyvä esim. verrattuna Häkkiseen mutta se ei ole oleellista, tulokset ovat ne jotka ratkaisevat.

Syy miksi syytin Kimin fanittajia sokeudesta on se että täällä Kimin tilanne ja asema nähdään aivan yltiöpositiivisena verrattuna mihinkään muuhun keskustelupalstaan tai mediaan. Näköjään monet eivät ymmärrä miten paha homma on hävitä kakkoskuskille Ferrarilla. Lisäksi täällä on näköjään pitkään elänyt joku naivi luulo siitä että joku Montezemolo on mukava mies joka pitää Kimin puolta.
Miksi ihmeessä sun täytyy nyt yrittää päteä täällä tolla "Mä olen seurannut näitä juttuja kauemmin kuin sä oot eläny". Olen minäkin seurannu Formula ykkösiä vuodesta 1982, mutta so what. Ei se, kuinka kauan sä niitä olet seurannut, tee susta yhtään sen parempaa asiantuntiaa. Suomessa on sentään eräs Erkki Mustakarikin, eikä hänenkään asiantuntemusta paljoa täällä arvosteta :frank:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Syy miksi syytin Kimin fanittajia sokeudesta on se että täällä Kimin tilanne ja asema nähdään aivan yltiöpositiivisena verrattuna mihinkään muuhun keskustelupalstaan tai mediaan.
Tuo fanittamisen aiheuttama sokeus johtuu nimenomaan fanittamisesta. Ei osata katsoa asioita objektiivisesti ja sen takia väännetään kaikki tapahtunut itselle parhaiten sopivaan muottiin. Sillä nyt ei ole väliä fanittaako Kimi, Alonsoa, Hamiltonia tai vaikka yhtä Korhosta.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Huvittavaa miten jotkut jättävät huomiotta täysin sellaiset olennaiset seikat mitkä ovat vaikuttaneet siihen, miksi Kimi viime kaudella pisteiden valossa hävisi Massalle :rolleyes:

Näille huvittaville tyypeille on turha yrittää vääntää edes rautalangasta täyttä faktaa ku aivot on pesty latinomaisella tunneryöpyllä. Eipä siinä, meitä on joka lähtöön :thumbup:
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Miksi ihmeessä sun täytyy nyt yrittää päteä täällä tolla "Mä olen seurannut näitä juttuja kauemmin kuin sä oot eläny". Olen minäkin seurannu Formula ykkösiä vuodesta 1982, mutta so what. Ei se, kuinka kauan sä niitä olet seurannut, tee susta yhtään sen parempaa asiantuntiaa. Suomessa on sentään eräs Erkki Mustakarikin, eikä hänenkään asiantuntemusta paljoa täällä arvosteta :frank:
Siksi että olen kirjoitellut vuosia tonne motorsport-forumsille ja olen vähän ihmeissäni siitä että täällä tämä kirjoittajien asiantuntemus ei olekaan keskimäärin lähellekään sitä luokkaa kun siellä. Sorry, ei millään pahalla. Muutamat nimimerkit tekevät kyllä poikkeuksen
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Huvittavaa miten jotkut jättävät huomiotta täysin sellaiset olennaiset seikat mitkä ovat vaikuttaneet siihen, miksi Kimi viime kaudella pisteiden valossa hävisi Massalle :rolleyes:

Näille huvittaville tyypeille on turha yrittää vääntää edes rautalangasta täyttä faktaa ku aivot on pesty latinomaisella tunneryöpyllä. Eipä siinä, meitä on joka lähtöön :thumbup:
Lähinnä olen huomannut tuota latinomaista tunneryöppyä tällä forumilla kovilla Kimi-faneilla.

On täysin selvää, että viime vuonna auto ei istunut Kimin tyyliin ja auton kehitys Ferrarilla palveli ensisijaisesti Massaa.

Olen ihmetellyt eri tallien kuskivalinnoissa sitä, etteivät ne kovinkaan paljon kiinnitä huomiota kuskien ajotyylien samanlaisuuteen. Kun ne poikkeavat huomattavasti toisistaan auton kehittäminen vaikeutuu ja silloin väkisinkin suositaan toista kuskia toisen kustannuksella.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
...Syy miksi syytin Kimin fanittajia sokeudesta on se että täällä Kimin tilanne ja asema nähdään aivan yltiöpositiivisena verrattuna mihinkään muuhun keskustelupalstaan tai mediaan. Näköjään monet eivät ymmärrä miten paha homma on hävitä kakkoskuskille Ferrarilla. Lisäksi täällä on näköjään pitkään elänyt joku naivi luulo siitä että joku Montezemolo on mukava mies joka pitää Kimin puolta.
Täällä näköjään käydään lämpiminä.

Miten paha homma on hävitä kakkoskuskille. Jaa-a. No miten, koska en minä ainakaan tiedä Ferrarin ensinnäkään analysoineen tuota tai päätyneen siinä määritelmään hävitä.

Olisiko heillä tietoa, tosin mikä sinullakin on muttet tunnusta, että häviämiseen liittyi kuskista riippumattomia tekijöitä. Auton epäonnistunut kehityssuunta, väärät diagnoosit rengaslämpöjen saavuttamisesta jne. Ja olisiko niin, ettei tämä ns häviäminen ollut sitä luokkaa joka kuskin leimaa. Ja saattoihan vaikutusta olla silläkin, että Kimi oli koko kauden nopein kuski ( josta myös trophy ) ko kierrosstatistiikalla mitattuna. Mutta nämähän ovat näkökantasi vastaisia argumentteja joten älä vastaisuudessakaan anna niiden häiritä.

Häviäähän - sinun näkökantasi mukaan - Kimi myös tänä vuonna Massalle. Siinä ei mielipidettäsi muuta edes reikä päässä. Vai häviääkö Massa tänä vuonna Kimille - ja tapasi mukaan lieventäviä asianhaaroja ei ole.
 
Viimeksi muokattu:

Joda^

Well-known member
Liittynyt
23.9.2008
Viestit
190
Huvittavaa miten jotkut jättävät huomiotta täysin sellaiset olennaiset seikat mitkä ovat vaikuttaneet siihen, miksi Kimi viime kaudella pisteiden valossa hävisi Massalle :rolleyes:

Näille huvittaville tyypeille on turha yrittää vääntää edes rautalangasta täyttä faktaa ku aivot on pesty latinomaisella tunneryöpyllä. Eipä siinä, meitä on joka lähtöön :thumbup:
Juuri näin! Tuntuu olevan niin vaikea käsittää että niillä auton säädöillä on todella iso merkitys nopeuteen, eikä noissa nopeuksissa tarvitse olla kummoista vikaa säädöissä niin eroa tulee hyvinkin paljon. Sen lisäksi jos Kimikin on ajanut koko uransa samalla tyylillä niin ei sitä kyllä varmasti muuteta kauden aikana seuraavaan kisaan tuosta noin vain..
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Siksi että olen kirjoitellut vuosia tonne motorsport-forumsille ja olen vähän ihmeissäni siitä että täällä tämä kirjoittajien asiantuntemus ei olekaan keskimäärin lähellekään sitä luokkaa kun siellä. Sorry, ei millään pahalla.
No kannattaisko sitten ihan tosissaan kirjoitella ja vaan sinne ja lueskella sieltä niitä muiden asiantuntijoiden kommentteja siitä, miten esim. Schumi, on rakentanut palkannut juuri ne henkilöt ympärilleen, joilla hän sai Ferrarin niinkin suureen loistoon, kuin se oli. (muillahan siihen ei ollut mitään osuutta:rolleyes:)

Toisin kuin joku Kimi Räikkönen (tuo pitkätukkainenturharatinvääntäjä), joka tuli valmiiseen mestari autoon (vai tekikö talli uuden auton, ilman että Räikkönen oli siinä edes istunut) ja siitä onkin ollut sitten pelkkää alamäkeä.

Ja jättää tämän foorumi ihan meidän asiatuntemattomien kirjoittelu paikaksi ja temmellys kentäksi :rolleyes:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Huvittavaa miten jotkut jättävät huomiotta täysin sellaiset olennaiset seikat mitkä ovat vaikuttaneet siihen, miksi Kimi viime kaudella pisteiden valossa hävisi Massalle :rolleyes:

Näille huvittaville tyypeille on turha yrittää vääntää edes rautalangasta täyttä faktaa ku aivot on pesty latinomaisella tunneryöpyllä. Eipä siinä, meitä on joka lähtöön :thumbup:
Ongelma tuleekin siitä, että jotkut näkevät asiat siten, että tulokset ovat ne, mitkä ratkaisevat. Ja näinhän se monesti on käytännössäkin. Häviäjät selittävät ja kovat jätkät saavat olosuhteet järjestettyä sellaisiksi, että voittavat. Ja tässä tullaan tuohon Schumacherin erinomaisuuteen kokonaisuutena. Tapahtui se sitten millä keinoilla tahansa, fakta on se, että hän teki tulosta. Ei hän yksin sitä kaikkea aikaansaanut vaan sai muut tekemään hommia hänen puolestaan. Taito sekin. Ja jälleen kerran: ajotaidoista keskustelu on ihan eri asia.

Toinen asia on se, että nuo "olennaiset seikat", joiden huomioimista peräänkuulutat, eivät ole mitään "täyttä faktaa" vaan mielipiteitä ja näkemyksiä. Ei kukaan meistä tiedä oikeasti, kuinka paljon Ferrari on panostanut kehenkin jne., joten on ihan selvää, että se, mikä sinun mielestä on päivänselvää, on jonkun toisen mielestä vähintäänkin kyseenalaista. Näissä keskusteluissa tullaan umpikujaan aina kun joku alkaa sokeasti uskomaan omiin mielipiteisiinsä ja pitämään niitä faktoina. Esimerkkinä juuri vaikka tuo sinun kirjoituksesi, jossa ihmettelet, miten jotkut eivät vain näe asioita samoin kuin sinä. Olet tullut itse sokeaksi sille, että ne ovat vain sinun tulkintojasi asioista eivätkä mitään kiistämättömiä faktoja.

Ja vaikka käytinkin sinua tässä esimerkkinä, koskee tämä varmasti suurinta osaa täällä keskustelevista (myös minua).
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös