Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Olaus

Well-known member
Liittynyt
6.7.2000
Viestit
225
Sijainti
Monaco
Siirto enää rahasta kiinni?

"Urheilulehden F1-analyytikon Erkki Mustakarin mukaan Kimi Räikkösen siirto McLarenille on enää kiinni taloudellisista yksityiskohdista.

Eki, edessä kauden viimeinen GP, mutta kaikki suomalaishuomio keskittyy nyt siihen, mitä Kimi Räikkönen tekee jatkossa. Mitkä ovat viimeisimmät tietosi Kimin ensi kauden tallipaikasta?

Aivan viimeisin tietoni asiasta on se, että Kimin palaaminen McLarenille on enää kiinni sopimuksen taloudellisista yksityiskohdista eli rahasta. McLarenin sisältä tulleet viestit ovat selvät, että he haluavat Kimin ja nyt myös Lewis Hamilton on myöntänyt englantilaisille F1-toimittajille, että hänkin on hyväksynyt sen, että tallissa ajaa ensi kaudella toinen huippuluokan kuljettaja.

Miten suuri kynnyskysymys raha on Kimin paluussa takaisin McLarenille?

On luonnollista, että asiasta väännetään oikeasti ja aidosti kättä, mutta olisin todella yllättänyt, jos siirto kaatuisi rahaan. F1-sarjassa on tällä hetkellä vain kolme tallia, jotka voivat maksaa kuljettajalle jättisuurta palkkaa. Ne tallit ovat Ferrari, McLaren ja Red Bull. Ferrari on Kimin kohdalla ulkona ja Red Bull on ilmoittanut myös, että Mark Webber ja Sebastian Vettel jatkavat tallissa ensi kaudella. Jos siis Kimi aikoo oikeasti saada jättipalkan, hänen ainoa vaihtoehtonsa on McLaren. McLaren on myös yksi niistä talleista, joiden autolla voidaan ensi kaudella taistella maailmanmestaruudesta, joten siirron kaatuminen rahaan olisi todella suuren luokan yllätys, varsinkin, kun sitä rahaa on Kimillä jo nyt aivan riittävästi omiin ja vähän kaverienkin tarpeisiin. Oikeastaan ainoa vaihtoehto McLarenille on se, että Kimi nostaa kokonaan kytkintä formula ykkösistä ja siirtyy ajamaan vaikkapa rallia.

Kimiä on kritisoitu siitä, ettei hän ole hyvä auton kehittäjä. Näytteleekö tämä tekijä minkäänlaista roolia McLaren-siirrossa?

Ei näyttele. On totta, että Kimi ei välttämättä ole maailman paras kommunikoija ja maailman sosiaalisin ihminen muutenkaan, mutta hänen kykyään kehittää autoa on turhaan vähätelty. F1-sarjassa on vain yksi kuljettaja, joka on tässä suhteessa selvästi Kimin edellä ja hän on Fernando Alonso. Kimi tulee heti seuraavassa kategoriassa yksistään jo pitkän kokemuksensa vuoksi. On muistettava, että hän on yksi sarjan kokeneimmista kuljettajissa ja työskennellyt niin McLarenin ja Ferrarin kaltaisissa suurissa talleissa kuin Sauberin kaltaisessa pikkutallissa. Sitä paitsi päävastuun auton kehittämisestä kantavat aina insinöörit ja mekaanikot, eivät kuljettajat. Sekin kannattaa muistaa, että Kimi oli ennen Brasilian GP:tä kerännyt kauden toisella puoliskolla enemmän MM-pisteitä kuin kukaan toinen kuljettaja. Se kertoo siitä, että Ferrarin kehitystyö on ollut kauden aikana varsin kovaa luokkaa - ja se ei olisi ollut mahdollista ilman, että myös Kimi olisi kantanut asiassa oman kortensa kekoon.

Jos Kimin siirto McLarenille kariutuisi syystä tai toisesta, mitkä hänen vaihtoehtonsa sen jälkeen olisivat formula ykkösissä?

Se on hyvä kysymys. Se on varmaa, että Toyotalla on vielä paikka auki ja minusta Kimin siirtyminen Toyotalle olisi ollut monessa mielessä kiehtova skenaario. Toyota nousi päättyneellä kaudella hyvin lähelle sitä tasoa, että Toyotalla aletaan kohta voittaa yksittäisiä kisoja. Olisi ollut todella mielenkiintoista nähdä, millaisen kehitysaskeleen Toyota olisi ottanut ensi kaudella, jos sen lippua olisi kantanut Kimin kaltainen kuljettaja. Minusta muista vaihtoehdoista on kuitenkin tässä vaiheessa turha sen enempää spekuloida, sillä en olisi yllättynyt, jos Kimin kohtalosta tulisi virallisempaa tietoa nopeimmillaan jo Abu Dhabissa."
http://www.urheilulehti.fi/moottoriurheilu/formula-1/mustakari-raikkosen-mclaren-siirto-kiinni-enaa-rahasta

Hmm, alkaisikohan pikku hiljaa siirto realisoitumaan. Aikaisemmin ollut vähän se kuva, että sopimukseen ei välttämättä päästäisi. Eipä silti, Mustakiikarin faktat saattavat olla vähän niin ja näin. Jos vaikka superasiantuntija Kyllöseltä kuullut nuo tiedot...
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Joko ton lafkan omistajilla on tolkuttomasti rahaa tai ovat Räikkösen kavereita, jotka saavat käytännössä ilmaiseksi ton mainostilan.
Firma Sheriffi-purkan taustalla on 2006 perustettu Enemy Of Suck, jonka taustalla on mm. mainosalalla toiminut Pauli Waroma. Kaveri on syntynyt 1978 ja snoukkamiehiä eli 100% varmuudella Kimin tuttu. Olisinhan mä voinut nää kaivaa jo aiemminkin mutta silloin laiskotti :) No, ehkä jotain muutakin oli asia askarruttanut...
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Kun mustakiikari kertoi arvionsa Kimin tilanteesta, niin laitan tähän jonkun brassitoimittajan näkemyksen. Siinä yhdistyvät saksalaismedian juorut. Hän väittää, että Ferrari maksaisi Kimille peräti 50 mil.$ kotona makoilusta. Jos Kimi menee toiseen talliin on korvaus vain 20 mil.$. Senpä takia Kimi ja Steve yrittävät muka saada tuota 30milj.$ uudesta tallista!

Vaikea sanoa, pitävätkö nuo summat lähelleenkään paikkansa, joten voi olla täyttä BS:ää. Joten kannattaa suhtautua varauksella. Toinen huomio jutusta on, että Mclaren olisi tämän takia kysellyt Barrichelloa toiseksi kuskiksi.

Varsin hullu tosiaan tämä Silly season.

Besides defining both WDC and WCC, Interlagos showed that the second McLaren Cockpit is as open as ever. The team talked to Rubens Barrichello in the beginning of the GP week, but the Brazilian already signed to Williams. After the race he thrown a clue when he said he was "surprised with some things that happened this week", when commenting about his future. In fact, no one expected McLaren to arrive at this point in time searching for a team mate for Lewis Hamilton.

The truth is something happened to stall negotiations with Kimi Raikkonen. There are a thousand theories to explain that, but it´s hard to evaluate their relation to reality. The most interesting appeared through a German journo: the Finn would receive US$ 50 million from Ferrari/Santander for breaking the contract, but the deal foresees payment of only US$ 20 million in case he defends another outfit next year. Thus, Raikkonen is asking for a US$ 30 million salary to race for McLaren (or Toyota), an unthinkable amount considering the current economical situation in F1. A (rich) sabbatical year is a possibility he is already considering.

At McLaren, after getting the no-go from the Brazilian, the strong silver men started to talk to the same Nick Heidfeld to whom they turned their backs in 2001. "He is underestimated", said Martin Whitmarsh at the Brazilian GP weekend. "He beates his team mates for 10 years now", melted Norbert Haug.

His profile is meant to fit with what Lewis Hamilton wants in the other garage: an experienced, low-profile team mate for an easy relationship and one who Hamilton considers beatable without many problems. A judgement that wouldn´t apply to Nico Rosberg. With discretion, the Williams German driver let through in Interlagos that his fate is Brawn GP - but he wished to go to McLaren.

By the way things are looking, Hamilton´s word will be decisive in the final choice. It´s worth keeping an eye on this drama (and forget about the possibility of Button partnering Hamilton. He will sign with Brawn and the rumours are only to raise his stock price with Ross). Raikkonen could still sign with McLaren, but the odds are considerably low now. Beisdes Heidfeld, Adrian Sutil and even Kovalainen staying are possibilities.

To me, any of these three choices aren´t up to par with what McLaren should have. Even still if you consider arch-rival Ferrari´s duo for 2010.
http://blog-do-ico.blogspot.com/2009/10/com-quem-sera.html
 

iceman1988

Well-known member
Liittynyt
1.7.2008
Viestit
1418
Niin joo. Tuskin näissä parissa viimeisessä sopimuksessa on rahaa kovin paljon liikkunut, ainakaan tässä Sheriffi-sopimuksessa.

Finnair taisi myös tukea Kimiä jossain vaiheessa? Muistaakseni Jäämies-kirjassa oli jotain asiasta. Sitten ennen ykkösiä Rapala myös tuki tuntuvasti Kimin uraa.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
F1-sarjassa on vain yksi kuljettaja, joka on tässä suhteessa selvästi Kimin edellä ja hän on Fernando Alonso.
Says who??? On Eki tainnut kuunnella espanjalaislehdistön propagandaa aivan liian kauan. Varmaan on eroa työtavassa ja kiinnostuksessa mennä asioissa mutteri-tasolle mutta kuka näitä pystyy oikeasti vertaamaan. Kyllä ne Schuminkin kyvyt taisi olla aika pitkälti myytti.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ekihän noin tuossa näyttää sanovan. ;)
On Eki tainnut kuunnella espanjalaislehdistön propagandaa aivan liian kauan. Varmaan on eroa työtavassa ja kiinnostuksessa mennä asioissa mutteri-tasolle mutta kuka näitä pystyy oikeasti vertaamaan. Kyllä ne Schuminkin kyvyt taisi olla aika pitkälti myytti.
Veikkaan, että kuskien kanssa varikolla työskennelleillä on jonkin verran käsitystä, joten jos joku pystyy sanomaan, niin he. Tietenkin vain niiden osalta, joista on kokemusta. Mutta tuskinpa nuo hirvittävästi julkisuudessa ketään kuskeja haukkumaankaan menee, joten aika lailla sisäpiiritiedoksi taitaa jäädä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Says who??? On Eki tainnut kuunnella espanjalaislehdistön propagandaa aivan liian kauan. Varmaan on eroa työtavassa ja kiinnostuksessa mennä asioissa mutteri-tasolle mutta kuka näitä pystyy oikeasti vertaamaan. Kyllä ne Schuminkin kyvyt taisi olla aika pitkälti myytti.
Näitä kun tarpeeksi toitotetaan nimenomaan fanien ja toimittajien taholta, niin totuudeksihan ne muuttuu Erkki F1-analyytikollakin. Mielenkiintoista dualismia espanjalaisittain on se, miten maailman paras autonkehittäjä ajaa nyt lopulta sarjan heikoimmalla autolla. :eek: Luulisi, että mies olisi jättänyt Renaultin henkilökohtaisella panoksellaan edes toiseksi huonoimmaksi, ennen siirtoa toisiin maisemiin.
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
On muuten jännä huomata, miten oma mielipide ja ennustus muuttuu ihan koko ajan, muutama päivä sitten oli semmonen fiilis, että näinköhän se Kimi lopettaa, kun olevinaan neuvottelut katkenneet ja nyt taas juttujen perusteella on tullut semmonen kuva, että kovasti Kimiä mäkille halutaankin. Saa nähdä mikä on fiilis perjantaina, varmaan puolet toimittajien kysymyksistä liittyy tallipaikkaan, niin ehkä jotain alkaa jo selviämään. Myös varikolta kantautuu erinäisiä huhuja enemmän, kuin silloin kun ei ole kisaviikonloppu kesken.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Se, että sopimusjulkistukset monien tallien kohdalla venyvät venymistään antaa toivoa Räikkösen jatkon suhteen. Ei ole vielä kiirettä tehdä ota tai jätä tyyppistä päätöstä sopimuksesta, kun niin iso osa talleista jättää kuljettajien vahvistuksen marraskuun puolelle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se, että sopimusjulkistukset monien tallien kohdalla venyvät venymistään antaa toivoa Räikkösen jatkon suhteen. Ei ole vielä kiirettä tehdä ota tai jätä tyyppistä päätöstä sopimuksesta, kun niin iso osa talleista jättää kuljettajien vahvistuksen marraskuun puolelle.
Koska samaa paikkaa kärkkyvät ainakin Kimi, Heikki, Hedifeld, ehkä Nico ja mahdollisesti myös Sutil (ties vaikka joku muukin vielä), niin ei noiden kuskien taholta taida mitään varmistuksia tulla kunnes McLarenin paikka on mennyt. Ja muut tallit odottavat vuoroaan. (Paitsi Toyota, joka odottaa johtokunnan kokousta.)
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Se, että sopimusjulkistukset monien tallien kohdalla venyvät venymistään antaa toivoa Räikkösen jatkon suhteen. Ei ole vielä kiirettä tehdä ota tai jätä tyyppistä päätöstä sopimuksesta, kun niin iso osa talleista jättää kuljettajien vahvistuksen marraskuun puolelle.
Niin, tuntuu siltä että jos Kimin osalta ratkaisut olisi jo tehty, alkaisi muidenkin kuskien paikat selviämään. Vaan ei, koko homma on jumissa. Kubican paikka sentään selvisi, mutta ei siitäkään isoa numeroa tehty. Se on edelleen McLaren ja Brawn paikat (ja ilmeisesti siis Kimi) kun pitävät koko muuta rulettia vielä pyörimässä.

Nämä autonkehitysjutut voi jälleen jättää omaan arvoonsa. Jos olisi edes jotain lainauksia insinööreiltä (vrt. Andrea Stellan lausunto Kimistä), niin voisi uskoakin. Mutta kun nämä on näitä samoja vanhoja toimittajien ja fanien itsensä kehittämiä juttuja. Carlos Miguel keksii jotain, jota Pino Allievi sitten lainaa, ja Miguel lainaa takaisin. Molemmat voivat lainata näin "lähdettä", juttu on siis taivahan tosi.
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
^No itseasiassa vaikka kuinka monella kuskilla voi jo olla sopimus, mutta ne julkaistaan vasta Abu Dhabin jälkeen tai viikonloppuna. Näin voi olla myös Kimin kohdalla.
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
^No itseasiassa vaikka kuinka monella kuskilla voi jo olla sopimus, mutta ne julkaistaan vasta Abu Dhabin jälkeen tai viikonloppuna. Näin voi olla myös Kimin kohdalla.

Näinhän se voi olla. Vaikka sopimukset olisikin jotehnyt, niin eiköhän siellä ole myös päätetty tietty päivämäärä milloin sopimus julkaistaan. Ennen sitä kierrellään ja kaarrellaan kaikki toimittajien sopimuksia koskevat kysymykset viimeiseen asti.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Says who??? On Eki tainnut kuunnella espanjalaislehdistön propagandaa aivan liian kauan. Varmaan on eroa työtavassa ja kiinnostuksessa mennä asioissa mutteri-tasolle mutta kuka näitä pystyy oikeasti vertaamaan. Kyllä ne Schuminkin kyvyt taisi olla aika pitkälti myytti.
Mitenkähän sen Schumin olisi ne taidot sitten pitänyt todistaa kun ei noi lukuisat maailmanmestaruudet näköjään sulle riittäneet?

Alonsosta olen samaa mieltä kanssasi. Edit: jos tarkoitat Schumin autonkehittajätaitoja niin niitähän on toki mahdoton todistaa.
 
Viimeksi muokattu:

keke-82

Well-known member
Liittynyt
31.3.2009
Viestit
188
Sijainti
Espoo
Vai myytti Schumin maine auton kehittäjänä. Siis seitsemän mestaruutta ei riitä todisteeksi ! Ja minkälaisista lähtökohdista aloitti kummassakin tallissa. :thumbfh:

Ja mitä Kimi sanoikaan keväällä auton kehittämisestä: "I don't know any driver who develops the cars' ...niinpä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös