Kyllähän Toyota saisi mahtavan boostin jos Kimi sinne menisi ja siihen tämä intressi perustuukin. Kimi ensinnäkin Ferrarimestarina nostaisi Toyotan statuksen suurien joukkoon ( eri asia niiden lunastaminen ). Tojolla ei huippukuskia ole ollut. Ja Kimi vaaleana icemaninä nostaisi fanimyynnin ja kampanjoinnin Toyotalla aivan uusiin svääreihin. Eri asia edelleen Kimin halukkuus promootiotyöhön. Ja missäpä maailmankolkassa Toyota ei kampanjoisi. Eli kyllä Kimi - jopa kaikista kuskeista - olisi varmasti se suurin lottovoitto japanilaisten päämiesten näkökannalta. Jos Kimi siis ottaisi parin loppuvuoden pehmeän laskun, niin Toyotan rahoilla se ilman muuta sujuisi. Rallistakin löytyisi jatkumoa. Tokko Kimi niin kuitenkaan tekee.
Brawn - McLaren välinen mersusuhde luo hieman jännitteitä näihin vaihtoehtoihin. Macillä selvästi on vääntöä Mersun suuntaan, estihän se Mersua tekemästä businesta RedBullin kanssa joka markkinoiden kannalta olisi ollut hieno keski-iän nuorennus Mercedeksen imagoon. Stuttgardissa ei varmasti tykätty tästä liikkeestä jos tosin välit saattoivat olla viilentyneet jo muutenkin saksalaisten hakiessa suurempaa päätösvaltaa ja markkinahyötyä mm saksalaiskuskien ja hopeanuolten lanseerauksilla. Tämä tarkoittaa siis, kuten tiedossa on - suuria paineita hyvän saksalaisen löytämiseen ja värväämiseen Brawnille josta Mersu siivun lunasti. Rosberg lienee lääke tähän. Kylmänviileä teutonien sukulainen Kimikin varmasti toimisi, eikä olisi epäilystä kilpataidoista jotka Nicolta on vielä lopullisia näyttöjä vaille - mutta Brawn Mersusta ja mestaruudesta huolimatta ei kylve rahassa lainapääomalla aloittaneena. Nico merkitsisi myös säästöä Kimiin nähden.
Button pitänee numero ykkösen tallissa ja Williams otti Rubensin brasialaisrahojen ja öljymerkkien tähden. Näin vain McLarenilla on suora tilaus Kimin kaltaiseen ja kalliiseen mutta pystyvään kuskiin. Holhousmentaliteetilla jo kertaalleen Kimin tukahduttanut talli on kuitenkin tiukan paikan edessä. Koneisto jauhaa talleista ehkä tehokkaimmin markkinarahat kuskeja käyttämällä ja Kimin persoona sekä puhuttelee, että tekee hänen vastenhakoisuuden vuoksi tästä haastavan osa-alueen. Epäilemättä molemmat ovat kokemuksista oppineet. Kimin suosiokin on vain lisääntynyt gorilla-asuista, strippauksista ja keskisuomalaisista viina- tai rallikaadoista huolimatta tai niistä johtuen - joten jos tahtoa on - ratkaisu löytyy. Tietenkin iso ongelma on Hamiltonin työsarka joka on samassa tähtiasemassa kuin Kimi mutta suomalainenko sitten saisi kuitenkin enemmän myönnytyksiä. Saattaa jopa olla Hamiltonin sopimuksissa pykälät tasavertaisesta kohtelusta jonka voi ulottaa myös promootiotehtäviin jos kerran raha ei tasoita puntteja.
Ja jos RedBull sulki ovensa ( mistä ei tietenkään täyttä varmuutta ole, lausunnoista huolimatta ) niin eipä tästä pääse kuin saman ympyrän lähtöpisteeseen kuten niin moni muukin = McLaren - tai karusellista pois. Pieni prosenttimahdollisuus Brawnille, vielä pienempi Toyotalle tai ihan pieni RedBullille ( jos kyseessä on ei niin harvinainen täydellinen sumutus ) ja häviävän pieni mihinkään muuhun ratkaisuun. Selvästi asian tiimoilta aktiviteetti on kuitenkin pudonnut ja ilmeisesti joko asiat on julkistusta vaille selvät tai ihan pientä - joskin lopullista - hiontaa vaille. Brawn ei ole julkaissut toista kuskiaan - eikä edes ajankohtaa siitä, vaikka tiedetään Barrichellon sieltä lähtevän ja Nicon olevan myös vailla paikkaa. McLaren sanoi tekevänsä päätökset ( lue julkistukset ) vasta offseasonilla ja RedBull puolestaan antoi ymmärtää nykyisten jatkavan. Toyota pitää avoimesti ovea auki Kimille edelleen, jos Kimi vain tulee heille asettamasta hinnastaan vastaan.
Rasittavaa, turha pohtia - älä siis lue tätä.:wink:
ps Ei myöskään ole tiedossa saako Kimi enemmän rahaa Ferrarilta ( Santanderilta ) jättäytyessään vallan sivuun kuin, että siirtyy kilpailevaan talliin. Kannattaako siis ajaa jos saman tienaa ajamatta. Sapattivuosikin voi olla mahdollinen jos asetelma on tämä.
Brawn - McLaren välinen mersusuhde luo hieman jännitteitä näihin vaihtoehtoihin. Macillä selvästi on vääntöä Mersun suuntaan, estihän se Mersua tekemästä businesta RedBullin kanssa joka markkinoiden kannalta olisi ollut hieno keski-iän nuorennus Mercedeksen imagoon. Stuttgardissa ei varmasti tykätty tästä liikkeestä jos tosin välit saattoivat olla viilentyneet jo muutenkin saksalaisten hakiessa suurempaa päätösvaltaa ja markkinahyötyä mm saksalaiskuskien ja hopeanuolten lanseerauksilla. Tämä tarkoittaa siis, kuten tiedossa on - suuria paineita hyvän saksalaisen löytämiseen ja värväämiseen Brawnille josta Mersu siivun lunasti. Rosberg lienee lääke tähän. Kylmänviileä teutonien sukulainen Kimikin varmasti toimisi, eikä olisi epäilystä kilpataidoista jotka Nicolta on vielä lopullisia näyttöjä vaille - mutta Brawn Mersusta ja mestaruudesta huolimatta ei kylve rahassa lainapääomalla aloittaneena. Nico merkitsisi myös säästöä Kimiin nähden.
Button pitänee numero ykkösen tallissa ja Williams otti Rubensin brasialaisrahojen ja öljymerkkien tähden. Näin vain McLarenilla on suora tilaus Kimin kaltaiseen ja kalliiseen mutta pystyvään kuskiin. Holhousmentaliteetilla jo kertaalleen Kimin tukahduttanut talli on kuitenkin tiukan paikan edessä. Koneisto jauhaa talleista ehkä tehokkaimmin markkinarahat kuskeja käyttämällä ja Kimin persoona sekä puhuttelee, että tekee hänen vastenhakoisuuden vuoksi tästä haastavan osa-alueen. Epäilemättä molemmat ovat kokemuksista oppineet. Kimin suosiokin on vain lisääntynyt gorilla-asuista, strippauksista ja keskisuomalaisista viina- tai rallikaadoista huolimatta tai niistä johtuen - joten jos tahtoa on - ratkaisu löytyy. Tietenkin iso ongelma on Hamiltonin työsarka joka on samassa tähtiasemassa kuin Kimi mutta suomalainenko sitten saisi kuitenkin enemmän myönnytyksiä. Saattaa jopa olla Hamiltonin sopimuksissa pykälät tasavertaisesta kohtelusta jonka voi ulottaa myös promootiotehtäviin jos kerran raha ei tasoita puntteja.
Ja jos RedBull sulki ovensa ( mistä ei tietenkään täyttä varmuutta ole, lausunnoista huolimatta ) niin eipä tästä pääse kuin saman ympyrän lähtöpisteeseen kuten niin moni muukin = McLaren - tai karusellista pois. Pieni prosenttimahdollisuus Brawnille, vielä pienempi Toyotalle tai ihan pieni RedBullille ( jos kyseessä on ei niin harvinainen täydellinen sumutus ) ja häviävän pieni mihinkään muuhun ratkaisuun. Selvästi asian tiimoilta aktiviteetti on kuitenkin pudonnut ja ilmeisesti joko asiat on julkistusta vaille selvät tai ihan pientä - joskin lopullista - hiontaa vaille. Brawn ei ole julkaissut toista kuskiaan - eikä edes ajankohtaa siitä, vaikka tiedetään Barrichellon sieltä lähtevän ja Nicon olevan myös vailla paikkaa. McLaren sanoi tekevänsä päätökset ( lue julkistukset ) vasta offseasonilla ja RedBull puolestaan antoi ymmärtää nykyisten jatkavan. Toyota pitää avoimesti ovea auki Kimille edelleen, jos Kimi vain tulee heille asettamasta hinnastaan vastaan.
Rasittavaa, turha pohtia - älä siis lue tätä.:wink:
ps Ei myöskään ole tiedossa saako Kimi enemmän rahaa Ferrarilta ( Santanderilta ) jättäytyessään vallan sivuun kuin, että siirtyy kilpailevaan talliin. Kannattaako siis ajaa jos saman tienaa ajamatta. Sapattivuosikin voi olla mahdollinen jos asetelma on tämä.
Viimeksi muokattu: