Montezemolo, teitte kiinnostavan kuskisiirron - joten kysyisin hieman asiasta.
Massan loukkaannuttua myös Schumacher oli tulossa Ferrarin ohjaimiin. Jopa ensi kauden kuskiksi. Eikö Schumacher todellakaan tiennyt kuinka kipeän niskan hän omaa tai eikö talli todellakaan tiennyt montako kuskia se tarvitsee - kun kerran myös Alonson kanssa paperit oli jo tehty?
No Badoer tuli, omasi tältä autolta kokemusta ja saattoi siis antaa myös analyysiä auton kehitysosista ensivuodeksi. No, osia ei sitten enää edes testattu eikä Badoerilla ollut paljoa muutakaan kertomista kisoistaan. Onko hän todellakin vastannut autojen testaamisesta edes jossakin määrin?
Fisichella oli teidän seuraava siirtonne. Hienoa. Kuski jolla on vuosien kokemus ja joka sellaisella autolla kuin tuo, hetkinen - ForceIndia oli sirkuksen huikeimmalla radalla Kimiä nopeampi juuri ennen Ferrari siirtoaan. Kimi tosin oli kisassa kovempi. Miksi näistä lähtökohdista tullut kuski ei pääse tuhansien kilometrienkään ajon jälkeen 9 -sijaa korkeammalle - saati aika-ajoissa Q3:seen. Juu - ymmärrän. Auto on kovin huono kesken jääneen kehityksen vuoksi ja vaikea ajettava. Mutta kaveri, jolta tiimityö on ainakin selvin päin hieman hakusessa, motivaatio kuollut ja joka ei puhu - on samana aikana kuin mainitut Massan tuuraajat - kerännyt huikeat 38 pistettä. Tuolla vauhdillahan Kimi olisi taistellut mestaruudesta tälläkin autolla jos vain olisi saanut potkut ajoissa.
No. Toki Kimi on vaikea persoona. Kauden alussa hän jotakin ilmeisesti vielä puhui ja muistaakseni vaati sadekelin renkaita - mutta vasta sateiselle kelille. Taisi talloa siinä Domenkin varpaille. Hieman samoin, kuin pyysi viime vuoden kesällä - että saisi vanhan eturipustuksensa takaisin Massan kehuman tilalle. Mutta sellaista se on, kun ei ole motivaatiota. Siihen ne puheetkin sitten toppasivat vai? Nyt eropaperi kädessään, kerätessään Ferrarille noita käsittämättömiä pisteitä kolmatta sijaa varten ja vieden niitä tulevalta työnantajaltaan luulisi loppukisoissa motivaation rippeidenkin menneen. Varsinkin jos tuleva työnantajaehdokas kastelee bensalla ja maanmies-kollega sytyttää sen palamaan. Silloin Kimi odottaa uuden etusiiven juuri kisan kärkiryhmästä vaihtaneena, että savu hälvenee kypärän sisältä ja jatkaa ajoaan tallipäällikön kysyessä kuinka pahasti simmuja polttelee. Polttelee - mutta muutamat tärkeät pisteet Kimi silti haki. Ei vaikuttanut kovin huonosti motivoituneelta. Mikä lie antanut voimia.
No nyt olette Montezemolo tilanteessa, että Kimistä tässä nyt on puhuttu jo kuukausia, väsymykseen asti. Alonsosta puhuttiin myös hetken - ja Briatoresta, Renaultista, Piquesta, vakoilujupakasta ym Alonsoon liittyvästä, kuten kuinka Alonso vei Massalta yhden mestaruuden. Ja edelleen Kimistä, Kimin taistelusta pisteiden suhteen ja Kimin tulevasta tallista - ja siitä kuinka moni kuski ja talli tietoa tätä odottaa ja siitä kuinka esim Massa arvostaa Kimiä, mm hänen tiimityötä monen muu henkilön ohella. Ihan kummallista mediatohinaa.
Kuitenkin käynee niin, että eloisan tiimityön mallipelurinne Alonso ja toipuva Massa saavat vastaansa seuraavan kauden starttiin Maailmanmestarit Hamiltonin ja Räikkösen McLarenilta. Ja vaikka teille tähän krooniseen ja ilmeisen laajalle levinneeseen motivaatioanemiaan onkin löytynyt koko tiimiä parantavat rohdot Santanderilta, niin kovasti saavat kuskinne olla hereillä sekä testata teille hyvän auton lyödäkseen moisen kaksikon. Unohtamatta, että väliin saattaa tunkea RedBullin Vetteliä tai Brawnin Buttonia - Rosbergistä puhumattakaan. Näitä keskikastin kuskeja joita Ferrari ei tietenkään harkinnut.
Niin, siis piti kysymäni. Kun nyt unohdetaan Santanderin rahat jotka eivät kuskivalintoihin vaikuta, niin miten hyvin mielestänne päätöksenne oli harkittuja ja osuivat kohdalleen. Spontaanisti tällaisiä miljoona-asioita ei tietenkään päätetä, eihän.
Massan loukkaannuttua myös Schumacher oli tulossa Ferrarin ohjaimiin. Jopa ensi kauden kuskiksi. Eikö Schumacher todellakaan tiennyt kuinka kipeän niskan hän omaa tai eikö talli todellakaan tiennyt montako kuskia se tarvitsee - kun kerran myös Alonson kanssa paperit oli jo tehty?
No Badoer tuli, omasi tältä autolta kokemusta ja saattoi siis antaa myös analyysiä auton kehitysosista ensivuodeksi. No, osia ei sitten enää edes testattu eikä Badoerilla ollut paljoa muutakaan kertomista kisoistaan. Onko hän todellakin vastannut autojen testaamisesta edes jossakin määrin?
Fisichella oli teidän seuraava siirtonne. Hienoa. Kuski jolla on vuosien kokemus ja joka sellaisella autolla kuin tuo, hetkinen - ForceIndia oli sirkuksen huikeimmalla radalla Kimiä nopeampi juuri ennen Ferrari siirtoaan. Kimi tosin oli kisassa kovempi. Miksi näistä lähtökohdista tullut kuski ei pääse tuhansien kilometrienkään ajon jälkeen 9 -sijaa korkeammalle - saati aika-ajoissa Q3:seen. Juu - ymmärrän. Auto on kovin huono kesken jääneen kehityksen vuoksi ja vaikea ajettava. Mutta kaveri, jolta tiimityö on ainakin selvin päin hieman hakusessa, motivaatio kuollut ja joka ei puhu - on samana aikana kuin mainitut Massan tuuraajat - kerännyt huikeat 38 pistettä. Tuolla vauhdillahan Kimi olisi taistellut mestaruudesta tälläkin autolla jos vain olisi saanut potkut ajoissa.
No. Toki Kimi on vaikea persoona. Kauden alussa hän jotakin ilmeisesti vielä puhui ja muistaakseni vaati sadekelin renkaita - mutta vasta sateiselle kelille. Taisi talloa siinä Domenkin varpaille. Hieman samoin, kuin pyysi viime vuoden kesällä - että saisi vanhan eturipustuksensa takaisin Massan kehuman tilalle. Mutta sellaista se on, kun ei ole motivaatiota. Siihen ne puheetkin sitten toppasivat vai? Nyt eropaperi kädessään, kerätessään Ferrarille noita käsittämättömiä pisteitä kolmatta sijaa varten ja vieden niitä tulevalta työnantajaltaan luulisi loppukisoissa motivaation rippeidenkin menneen. Varsinkin jos tuleva työnantajaehdokas kastelee bensalla ja maanmies-kollega sytyttää sen palamaan. Silloin Kimi odottaa uuden etusiiven juuri kisan kärkiryhmästä vaihtaneena, että savu hälvenee kypärän sisältä ja jatkaa ajoaan tallipäällikön kysyessä kuinka pahasti simmuja polttelee. Polttelee - mutta muutamat tärkeät pisteet Kimi silti haki. Ei vaikuttanut kovin huonosti motivoituneelta. Mikä lie antanut voimia.
No nyt olette Montezemolo tilanteessa, että Kimistä tässä nyt on puhuttu jo kuukausia, väsymykseen asti. Alonsosta puhuttiin myös hetken - ja Briatoresta, Renaultista, Piquesta, vakoilujupakasta ym Alonsoon liittyvästä, kuten kuinka Alonso vei Massalta yhden mestaruuden. Ja edelleen Kimistä, Kimin taistelusta pisteiden suhteen ja Kimin tulevasta tallista - ja siitä kuinka moni kuski ja talli tietoa tätä odottaa ja siitä kuinka esim Massa arvostaa Kimiä, mm hänen tiimityötä monen muu henkilön ohella. Ihan kummallista mediatohinaa.
Kuitenkin käynee niin, että eloisan tiimityön mallipelurinne Alonso ja toipuva Massa saavat vastaansa seuraavan kauden starttiin Maailmanmestarit Hamiltonin ja Räikkösen McLarenilta. Ja vaikka teille tähän krooniseen ja ilmeisen laajalle levinneeseen motivaatioanemiaan onkin löytynyt koko tiimiä parantavat rohdot Santanderilta, niin kovasti saavat kuskinne olla hereillä sekä testata teille hyvän auton lyödäkseen moisen kaksikon. Unohtamatta, että väliin saattaa tunkea RedBullin Vetteliä tai Brawnin Buttonia - Rosbergistä puhumattakaan. Näitä keskikastin kuskeja joita Ferrari ei tietenkään harkinnut.
Niin, siis piti kysymäni. Kun nyt unohdetaan Santanderin rahat jotka eivät kuskivalintoihin vaikuta, niin miten hyvin mielestänne päätöksenne oli harkittuja ja osuivat kohdalleen. Spontaanisti tällaisiä miljoona-asioita ei tietenkään päätetä, eihän.