Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/12/1011256

Ferrarin tallipäällikkö: Kimi oli nopea, mutta...

- Räikkönen oli todella nopea, mutta myös todella sulkeutunut persoona. Voittavassa autossa hän oli ja on täydellinen. Mutta kun autoa pitää kehittää ja tallia motivoida, Alonso on parempi, Domenicali arvioi.

Kaikesta huolimatta Alonsoa ei aina ole mielletty vahvaksi joukkuepelaajaksi. McLarenilla espanjalainen ajautui ilmiriitaan tallin johdon ja tallitoveri Lewis Hamiltonin kanssa.

- Olen jutellut Fernandon kanssa ongelmista McLarenilla. Hän koki itsensä petetyksi, mutta myönsi myös, ettei hänen asenteensa Lewisiin ollut aina korrekti. Maranellossa mitään vastaavaa ei tapahdu, pidän siitä huolta, Domenicali lupasi.
Mun mielestä on aina hauskaa kuin sellaiset tallipäälliköt tai muut ammatilaiset kuin Domenicali lausuvat faktoja sellaisista kuskeista joiden kanssa eivät ole edes työskennelleet. Schumistakin sai joskus kuulla erinäisiä "faktoja" sellaisten varikon ammattilaisten suusta jotka eivät olleet päivääkään Schumin kanssa työskennelleet. Joistain kuskeista vain tulee näitä "legendoja" (en tarkoita positiivisessa mielessä).

Sinänsä hyvä että Ferrarillakin on sentään vielä muistissa ettei se Kulmis välttämättä ole aina ihan tiimipeluri. Välillä tuntui jo että Ferrarilla on täydellinen muistinmenetys tässä suhteessa, ehkä Santanderin avittamana.

Toki samaa tehdään myös keskustelufoorumeilla, mutta meillä ei oikein vaihtoehtoa olekaan koska suoraa kontaktia ei ole. Jäisi keskustelut aika vähiin jos pitäisi olla kovaa faktaa aina takana.
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Domenicali saa kyllä katsoa itseään peilistä, jos meinaa, että muiden työntekijöiden motivoiminen ja kehitystyön johtaminen ovat kuskin tehtäviä. Minun mielestäni tallipäällikön pitäisi olla se, jolla on ohjat käsissä.
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Voittavassa autossa hän oli ja on täydellinen. Mutta kun autoa pitää kehittää ja tallia motivoida, Alonso on parempi, Domenicali arvioi.
Toi jäi hiukkasen vaivaamaan.Kimihän ajoi nimenomaan aivan helvetin hyvin tämän kauden loppupuolella kun autoa ei enää kehitetty.Siis miten niin pitää olla voittava auto että Kimi ajaa hyvin,jopa täydellisesti?
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Toi jäi hiukkasen vaivaamaan.Kimihän ajoi nimenomaan aivan helvetin hyvin tämän kauden loppupuolella kun autoa ei enää kehitetty.Siis miten niin pitää olla voittava auto että Kimi ajaa hyvin,jopa täydellisesti?
Nuo Domenicalin jutut ovat täyttä roskaa. Tavallaan sen ymmärtää, kun eihän se voi täräyttää totuutta. Tosin nyt alkaa olemaan jo niin keksimällä keksittyjä juttuja vailla mitään totuuspohjaa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Olis Dome vaan antanut Kimin, tämän sulkeutuneen persoonan, pitää varikolla gorillapukua - niin olisivat tulleet paremmin juttuun.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Toivottavasti KR tajuaa yhden kauden jälkeen kuinka kuihtuva marginaalisarja WRC on ja vaihtaa sujuvasti hallitsevan maailmanmestarin, Sebastian Vettelin tallikaveriksi kaudeksi 2011. Siinä vasta tehokaksikko WCC:n voittamiseen.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1385
Yksi aikansa parhaista nousi ykkösiin olemattomalla kokemuksella siipiautoista, voitettuaan pikku Renaulteilla ajamastaan 23:sta kisasta 13. Talvikauden mestaruudesta ajettiin 4 kisaa, joista Kimi voitti jokaisen. Kesäkauden 10 kisasta voittoja tuli 7.

Nyt heppu siirtyy F1-maailmanmestarina neljän rallin kokemuksella suoraan WRC-auton rattiin, Citikan kakkostiimiin.

Eipä taida tällaisia siirtoja olla kellään muulla, ainakaan nykyaikana.

Uskomaton heppu, toivottavasti tulee myös rallin puolella menestystä. Muutama pohja-aika olisi jo uskomaton suoritus mut siihen päälle kun tulis edes yksi podium-sijoitus. Niin Kimi ei enää ole yksi aikansa parhaista, vaan kokonaisuutena paras. :ahem:
Vähän jäitä hattuun. Kimi meni Rellujen selvästi parhaimpaan tiimiin ja on sitä ennenkin voitettu "siipiformulamestaruus" heti ensi kaudella. Siitä olen samaa mieltä, että ehkä Kimi pääsi liian helposti ykkösiin. Kannatta muistaa, että Kimi ajoi 5 (viisi) vuotta Mclarenilla voittamatta mestaruutta. Ja ylipäätään koko ura oli kahdeksan vuotta ykkösissä, siis aika pitkä aika ja saaliina vain yksi mestaruus. Vain sana siksi, että täällä hehkutetaan, että Kimi olisi joku aivan poikkeuksellinen lahjakkuus.

Rallista: koittakaa ymmärtää, että kärjen lähellä ja kärjessä ovat AIVAN kaksi eri asiaa. Esim Formmuloissa minulle aikoinaan sanottiin, että kuka tahansa (jolla on jäsenet suurin piirtein oikeilla paikoilla) pääsee kahden sekunnin päähän kierrosajoista erittäin hyvän kuskin ajoista. Silti tuollaiset ajat (siis kaksi sekuntia) kuulostavat todella kovilta. Mutta ei oikeasti kerro vielä yhtää
n mitään. Rallissa on ihan samat mittarit: sekunti ja kilometri. Eikös kuulosta pieneltä. Taitaa silti tietää useita minuutteja koko rallissa.
Epäilen, että Kimille tulee kylmää kyytiä rallissa. Pääsee kyllä todella nopeasti tuohon sekunnin kaartiin, mutta sehän ihan oikeasti ei ole vielä yhtään mitään, jos aikoo olla huippu. Sitten pitäisi aloittaa se Schumimainen työnteko (hioa esim nuotteja PÄIVÄkaupalla), muta epäilen, että taitaa matinjamervin bileet kiinnostaa enemmän.

Summasummarum: Kimi on kyllä todella lahjakas kuski (yksi ns luonnollisesti nopeimmista) mutta se ei riitä. Lisäksi tarvitaan armotonta työntekoa ja sitoutumista.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kimillä saattoi lahjakkuus jopa haitata urakehitystä F1:ssä. Joskus kaikken lahjakkaimmat tottuvat siihen että kaikki onnistuu itsestään eikä tarvitse paljoa tehdä ns. töitä. Meinaan vaan että Kimikin olisi luultavasti saanut vieläkin enemmän itsestään irti jos olisi joskus joutunut taistelemaan yhtä lahjakkaita vastaan kuin itse oli, eli olisi joutunut etsimään muitakin keinoja kuin vain luojan lahjat pärjätäkseen. Juuri tuolla lahjakkuudella tehdään noita siirtoja mistä kirjoitit, vähemmän lahjakkaat harjoittelevat vähän enemmän (esim. GP2-luokassa).
Helppohan tota on sohvalta esittää. Ei tarvinnu paljoo tehdö ns. töitä. Keskeytykset ilman omaasyytä onnistu itsestään ja paskaa sato kokoajan niskaan.

Ehkä sekä Mika että Kimi joutuivat tekemään sen menestyksen eteen vaan paljon enemmän töitä kuin eräät jo uran alkuaikoina....

Kun olet kolmekymppisenä ollut varikolla häkissä reilusti yli 20 vuotta noista lähtökohdista (kilpauran kannalta) tulee ihan varmasti pakostakin mietittyä asioita.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Summasummarum: Kimi on kyllä todella lahjakas kuski (yksi ns luonnollisesti nopeimmista) mutta se ei riitä. Lisäksi tarvitaan armotonta työntekoa ja sitoutumista.
Tämä voi pitää paikkaansa.

Jos Kimi kaiken aikaa on halunnut elää kuten -70 luvulla, niin kai hän on onnistunut ja tyytyväinen. Ei ole siis sitoutunut (speedman'a lainatakseni) eikä tehnyt armottomasti työtä. Silti kaveri sai ajaa McLarenia ja Ferraria ja voitti mestaruudenkin. Siis tekemättä yhtään mitään!

Tällä en tarkoita sitä, että Kimi on niin hyvä ettei hänen tarvitse tehdä mitään, vaan tarkoita tällä sitä että jos Kimi olikin formuloissa MUISTA syistä kuin menestyäkseen paremmin kuin kukaan muu 2000 luvulla. Eli me katsojat halutaan Kimin voittavan kaiken, menestyäkseen paremmin kuin kenenkään muun.

Entä jos Kimi on halunnut ajaa autolla täysillä ja voittaa joskus sen mestaruuden? Hän ajoi autolla täysillä, oli se sitten Sauber, McLaren tai Ferrari, oli se sitten voittaja-auto tai ei. Kimi ajoi täysillä ja se oli se mitä hän halusi tehdä, ja vielä voittaa se mestaruus siihen päälle..

Kenties hän olisi halutessaan voittanut useammankin mestaruuden, siis halutessaan tarkoitan armotonta työntekoa, ujouden ylittämistä, motivointia 500 Ferrarin työntekijää kohtaan jne.. Jos hän kaiken tämän olisi tehnyt, voisi hän olla useamman mestaruuden voittanut kuljettaja. Mutta olisiko tämä vaiva ollut sen arvoista? Kysykää Kimiltä. Monen mielestä olisi, ehkä Kimi (ja minun) mielestä ei olisi. Kimi kaiketi sai kaiken mitä halusi, eikä siis tehnyt mitään "turhaa" sen eteen. Vain sen teki mitä halusi, ja minkä koki tarpeelliseksi (pr hommat jotta saa sopimuksen).

Se että Kimi ei tehnyt (kenties) niin paljoa töitä kuin moni muu kuljettaja ei minulle tarkoita sitä etteikö hän olisi saavutuksiinsä tyytyväinen. Ne jotka tekee rajusti töitä haluaa luultavasti saavuttaa jotain enemmän mitä eivät ole vielä saavuttaneet, Kimille kaikki oli ok, mestaruus riitti ja sen piti tulla sillä toimintatavalla jota hän halusi tehdä. Ei se mestaruus olisi ollut kaiken a ja o, työn piti olla mukavaa ja Kimi teki siitä mukavan.

Eli pointsit meitiltä Kimille, hän ei ajanut ykkösissä tehdäkseen suomalaisista menestyneitä, hän ei ajanut sen takia että fanit näkevät hänen menestyvän parhaiten. Hän ajoi ykkösissä koska halusi sen tehdä, ajaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ehkä sekä Mika että Kimi joutuivat tekemään sen menestyksen eteen vaan paljon enemmän töitä kuin eräät jo uran alkuaikoina....
Lähinnä töitä joutui tekemään isät, jotka yrittivät rahoittaa poikiensa karting-harrastuksen. Sitä en tiedä missä vaiheessa Keke ja Marlboro tuli mukaan Häkkistä potkimaan eteenpäin, mutta Robertsonit ovat hoitaneet Kimin asiat kartingin jälkeen, joten aika lailla vähällä "työllä" Kimi itse on päässyt. Kunhan on käynyt ajamassa.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Summasummarum: Kimi on kyllä todella lahjakas kuski (yksi ns luonnollisesti nopeimmista) mutta se ei riitä. Lisäksi tarvitaan armotonta työntekoa ja sitoutumista.
Sitoutumista varsinkin tallin puolelta. Varsinkin tämä italiaanojen valtaama punainen tiimi on johtajuuden osalta aivan pihalla. Aina silloin kun Kimi oli ykkönen tallissa ja kaikki tehtiin kuten hän halusi, oli auto iskussa ja tulosta tuli. Kun taas tehtiin mitä tiimi uskoi parhaaksi myös kakkoskuskille, ei tuloksia pahemmin tullut. Tallin johdon vaihdon sijasta vaihdetaan taas yksi pelinappula ja laitetaan sormet ristiin. Palkkaisivat nyt sen Briatoren sinne Alonson seuraksi, kunhan ensin vapautuu pannastaan.

Kimin lahjakkuus on tähän asti riittänyt aivan täysin. F1-mestaruus on taskussa ja WRC sopimus niinikään. Kukaan muu ei ole siihen ennen pystynyt. WRC:llä jokainen rakentaa itselleen vain autoa, eikä tallitoverin säädöistä kyllä loppupeleissä ole paljoa hyötyä. Uskoisin, että siellä Kimi saa kaiken tarvitsemansa tuen taakseen.
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Kuin moni F1-mestari on saanut WRC-mestaria parempaa palkkaa ekana kautenaan.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Siitä olen samaa mieltä, että ehkä Kimi pääsi liian helposti ykkösiin.
Tuskinpa. Täytyy muistaa että pärjäsi pikkuformuloissa kuinka hyvin tahansa, täytyy yleensä F1-paikka lunastaa vakuuttamalla jokin talli taidoista. Kimin tapauksessa vähäinen kokemus oli varsin mittava este F1-uran aloitukselle. Piti saada superlisenssi jota ei ollut saatavilla kuin erikoisluvalla, joka taas vaati usean (merkittävän) tallipäällikön tuen. Taisi olla Mosley ja Ecclestonekin ainakin aluksi vastaan. No joka tapauksessa Kimin piti ensin ajaa erittäin vakuuttavasti Sauber-testissä, ja tuolloinhan alunperin kaavailtiin testikuskin roolia Kimille. Vaan kun kaveri ajoi niin hyvin että kisapaikkaahan Sauber sitten tarjosi vaikka Peter Sauberkin oli aluksi varsin skeptinen koko jutun suhteen, tuli paikalle testeihin muistaakseni vasta kun insinöörit houkuttelivat että nyt on jotain erityistä tässä kuskissa. No, sitten Kimi vakuutti riittävän määrän F1-päättäjiä siitä että superlisenssi kannattaa myöntää ja taisi tulla testikutsuja myös muilta F1-talleilta melkein saman tien. Mitä todennäköisimmin jo tuolloin sekä Ferrari että McLaren iskivät silmänsä Kimiin, Ferrari nyt ainakin, siitä on jonkin verran tietoakin.

Sitten rookie-kaudella superlisenssi oli aluksi ehdollinen ja voimassa muistaakseni vain ensimmäiset 4 kisaa - tosin tämä saattoi olla vain huhu ja toimittajien keksintöä. Oli miten oli, varmasti oli FIA:n erityissyynin alla Kimin toimet. Kuitenkin Kimi vakuutti siinä määrin että kun McLaren alkoi hakemaan Häkkiselle korvaajaa, osui valinta ilmeisesti melko suoraan Kimiin vaikka tarjolla olisi ollut Villeneuvea (hän esittikin katkeria kommentteja mediassa hieman myöhemmin tästä asiasta), Fisichella ja tietysti Heidfeldia joka oli ollut jo useita vuosia McLaren "suojeluksessa".

Kyllä se vaan Kimi ihan taidoillaan ansaitsi paikkansa, ei varmasti annettu mitään ilmaiseksi.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Lähinnä töitä joutui tekemään isät, jotka yrittivät rahoittaa poikiensa karting-harrastuksen. Sitä en tiedä missä vaiheessa Keke ja Marlboro tuli mukaan Häkkistä potkimaan eteenpäin, mutta Robertsonit ovat hoitaneet Kimin asiat kartingin jälkeen, joten aika lailla vähällä "työllä" Kimi itse on päässyt. Kunhan on käynyt ajamassa.
Et siis ymärtänyt vaikka vaikka luulin?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Häkkisen vanhemmat jäi kuvioista pois about Opel Lotus testin jälkeen.
Keke piti palaverin Kämpissä Harri H:n kanssa ja ilmoitti että nyt on hänen vuoronsa...
Eli aika saman verran kuin Kimin vanhemmat pulitti, ehkä se Formula Ford vuosi yms. oli vielä omien touhujen takana, mutta silloinkin käsittääkseni oli jo GWS yms. isommat sponssit mukana kuvioissa, eli pelkästään työllä silloinkaan sitä ei enää rahoitettu...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Et siis ymärtänyt vaikka vaikka luulin?
En ilmeisesti. Mitä sitten tarkoitit töiden tekemisellä menestyksen eteen? Sitäkö, että Kimi ja Mika joutuivat harjoittelemaan enemmän, kun jotkut muut pärjäsivät lahjakkuudellaan? Kun ei sekään oikein tunnu totuudenmukaiselta.

Vai viittaatko sinä F1-uran alkuaikoihin, kun pojat aloittivat pienemmästä tiimistä? Sehän pätee lähes kaikkiin. Vain tulevan kauden McLaren-kuskit ovat aloittaneet suoraan huipputiimistä (eikä Williamskaan ihan huippu ollut Buttonin siellä aloittaessa, yksi "isoista" kuitenkin).
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
En ilmeisesti. Mitä sitten tarkoitit töiden tekemisellä menestyksen eteen? Sitäkö, että Kimi ja Mika joutuivat harjoittelemaan enemmän, kun jotkut muut pärjäsivät lahjakkuudellaan? Kun ei sekään oikein tunnu totuudenmukaiselta.

Vai viittaatko sinä F1-uran alkuaikoihin, kun pojat aloittivat pienemmästä tiimistä? Sehän pätee lähes kaikkiin. Vain tulevan kauden McLaren-kuskit ovat aloittaneet suoraan huipputiimistä (eikä Williamskaan ihan huippu ollut Buttonin siellä aloittaessa, yksi "isoista" kuitenkin).
Ehkä he sitten saavuttivat liikaa helpolla liian aikaisin?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kekkuli on silminnähden tyytyväinen tietenkin Nicon tilanteesta ja pojan tulevaisuudesta. Pahimmat häiriötekijät ulkona.

Ei muuta tälläkertaa, olihan siihen tehty 30v.töitä....
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös