Kimi ei pode F1-ikävää
http://www.ts.fi/f1/uutiset/140883.html
Kimi Räikkönen vakuuttaa italialaisen Auto Sprint -lehden haastattelussa, ettei ole kaivannut formula ykkösiä tänä vuonna.
– F1? Katson kyllä kisat televisiosta, mutta ei ole ollut yhtään ikävä sinne. Tietysti itse ajamista on ikävä, mutta kaikkea sitä muuta en kaipaa.
Entä kuka voittaa sitten tänä vuonna F1:n maailmanmestaruuden?
– Jompi kumpi Red Bullin kuljettaja tai Lewis Hamilton, Räikkönen uskoo.
Mitä mieltä Räikkönen on Michael Schumacherin paluusta F1-kisoihin?
– Se on hänen oma päätöksenä, Kimi tuumi olkapäitään kohauttaen.
Entä voisiko Räikkönen palata F1-autoiluun?
– Teen päätökseni täysin rauhassa ilman ulkopuolisia paineita. Minulla on vain vuoden sopimus rallisarjasta, mutta ei minulla ole mitään kiirettä tehdä mitään päätöksiä tai ottaa niistä paineita.
Jos vertailet rallia ja F1-autoilua, mitä tulee päällimmäisenä mieleen?
– Se, ettei niitä voi vertailla. Ajaminen on kummassakin tyystin erilaista. Rallissa taso on erittäin kova. Jos otetaan F1-huipulta kuka tahansa kuski ajamaan WRC-ralliautoa, hän on heti vaikeuksissa – Robert Kubicaa lukuunottamatta.
– F1:ssä voit oppia kaikki radat nopeasti, mutta rallissa jokainen pätkä ja mutka on niin erilainen, että niitä on mahdoton muistaa ulkoa, Räikkönen sanoo.
Saavutettu taso
ei vielä tyydytä
Räikkönen on ajanut nyt puoli vuotta rallia. Oletko tyytyväinen saavuttamaasi tasoon?
– En ole tyytyväinen. Turkissa pystyin ajamaan niin kuin halusin ja lopputuloskin tyydyttää ja jos en olisi ajanut ulos Meksikossa, olisin menestynyt sielläkin aika kivasti. Asiat vaihtelevat joka rallissa. Portugalissa ja Jordaniassa oli sellaisia ongelmia, joita en odottanut. Ruotsi oli ensimmäinen MM-rallini WRC-autolla ja siitä ei voi sanoa mitään.
Pari viikkoa sitten Lanterna-rallissa Räikkönen johti ensimmäisen kerran ja pisti Sebastien Ogierin todella tiukalle.
– Se oli ensimmäinen kerta, kun Kimi tunsi olevansa todellinen rallikuski. Hän on kehittynyt kovasti ja pystyi taistelemaan tämän hetken nimen Ogierin kanssa. Se antoi paljon itseluottamusta Bulgarian asvalttirallia varten. Sinne mennään tarkoituksella olla kärjen tuntumassa, Räikkösen kartanlukija Kaj Lindström evästi italialaislehden lukijoita.
Turun Sanomat 22.6 2010 17:01:51