Kimi Räikkösestä Ferrarin kakkoskuski

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Nyt mennään mutulla, mutta muistelisin McLarenin muuttuneen polkuautoksi joko '94 Brasiliassa tai Aidassa.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Häkkinen oli auton tehoihin nähden loppukauden 97 selvästi nopein kuljettaja. Williams oli vaan selvästi nopeampi kuin McLaren ja siksi Villeneuvet ja Frentzenit oli nopeampia.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
formulastara sanoi:
Muistaakseni Häkkinen käytti vasemman jalan jarrutusta myös ennen kautta -97. Eli kyllä ne käsikytkimet oli jo aiemmin käytössä. Jostain syystä(auton takia?) Häkä pisteli kuitenkin menemään oikealla jalalla ennen tuota Silverstonen kisaa. Häkkinen oli myös säännönmukaisesti tallitovereitaan nopeampi kun vasemman jalan jarrutus oli käytössä, tajusivat varmaan, että oli virhe lähteä sooloilemaan toisella tyylillä.

edit. Tässähän tuntee olevansa vanha pieru jo...
Näinhän se menee.. Ei siis että olet vanha pieru, vaan ylläoleva. Itsekään en muista syytä miksi Mika kokeili 97 oikean jalan jarrua, mutta muistan Keken puhuneen juuri siitä ettei ymmärrä miksi Mika vaihtoi jarrutusta ja kun palasi takaisin vasemman jalan jarrutukseen alkoi ajo sujua. Tuosta voisi joku fiksumpi kertoa lisää, mutta muistan Keken sanoneen että mika olisi peräti tuonut tuon tyylin ykkösiin.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Kimin vauhti suhteessa Massaan on kahdessa edellisessä kisassa jäänyt piiloon. Harmi että Kanadassa Massa joutuu myöntämään Kimin paremmakseen.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mediaprofeetta sanoi:
Kimin vauhti suhteessa Massaan on kahdessa edellisessä kisassa jäänyt piiloon. Harmi että Kanadassa Massa joutuu myöntämään Kimin paremmakseen.
Näinpä. Toivottavasti laittaisivat molemmille bensaa öbaut yhtä paljon. Eikä mitään Barcelonatyyliin, että Kimille paljon enemmän. Näyttää nykyään olevan tuo eturivi ainoa mahku voittotaistoon.

Ehkä intoilen suotta mutta Kimin Monaconopeus yhdistettynä hyviin amerikka-testeihin ja Kimin auto-tuntuu-hyvältä -lausunnot ovat nostaneet odotusarvot huippuunsa. Joko näemme vanhaa kunnon kimiä? Tylytystä, joka pistää sanattomaksi paatuneimmankin Kimi-vihaajan?
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
de rong sanoi:
Häkkinen oli auton tehoihin nähden loppukauden 97 selvästi nopein kuljettaja. Williams oli vaan selvästi nopeampi kuin McLaren ja siksi Villeneuvet ja Frentzenit oli nopeampia.
Olihan Schumacher(kin) Häkkistä nopeampi, eikä '97 Ferrari McLarenia nopeampi ollut. Korkeintaan luotettavampi.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
de rong sanoi:
Häkkinen oli auton tehoihin nähden loppukauden 97 selvästi nopein kuljettaja. Williams oli vaan selvästi nopeampi kuin McLaren ja siksi Villeneuvet ja Frentzenit oli nopeampia.
Joo tän kauden nopein kuski on ollut Button, mutta Ferrari, Laren, BMW, Williams, Renault, Red Bull ym.. ovat vain selvästi nopeampia :rolleyes:
 

Black Jack

Member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
7
E. Tuhero sanoi:
Näinhän se menee.. Ei siis että olet vanha pieru, vaan ylläoleva. Itsekään en muista syytä miksi Mika kokeili 97 oikean jalan jarrua, mutta muistan Keken puhuneen juuri siitä ettei ymmärrä miksi Mika vaihtoi jarrutusta ja kun palasi takaisin vasemman jalan jarrutukseen alkoi ajo sujua. Tuosta voisi joku fiksumpi kertoa lisää, mutta muistan Keken sanoneen että mika olisi peräti tuonut tuon tyylin ykkösiin.
Eikö McLaren käyttänyt 98 kauden alussa jotain ekstra jarrupoljinta jotta pystyi jarruttamaan mutkassa vain toisen puolen taka pyörää? Voiko sillä jutulla olla jotain tekemistä tolla oikealla jalalla jarruttamisella, harjoitteli seuraavaa kautta varten tai kehitteli sitä jarru juttua tai jotain ihan muuta.
Se jarru systeemi kiellettiin muistaakseni 2 tai 3 kisan jälkeen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Matxi sanoi:
Kaikkien mittarien mukaan on todennäköisempää että Massa voittaa Kimin kuin toisinpäin.
Mittarisi ovat jämähtäneet Malesiaan ja Bahrainiin. Kimi vie ja Filip vikisee :thumbup:
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Milkman sanoi:
Mittarisi ovat jämähtäneet Malesiaan ja Bahrainiin. Kimi vie ja Filip vikisee :thumbup:
Juurikin näin. Sama laulu koko loppukauden. Kimble for teh championchip. :ahem:
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Black Jack sanoi:
Eikö McLaren käyttänyt 98 kauden alussa jotain ekstra jarrupoljinta jotta pystyi jarruttamaan mutkassa vain toisen puolen taka pyörää? Voiko sillä jutulla olla jotain tekemistä tolla oikealla jalalla jarruttamisella, harjoitteli seuraavaa kautta varten tai kehitteli sitä jarru juttua tai jotain ihan muuta.
Se jarru systeemi kiellettiin muistaakseni 2 tai 3 kisan jälkeen.
Joku tuollainen systeemihän niillä oli. "Manuaalinen luistonesto" tai vastaava, muistelen. Tirinähän siitä tuli kun macit oli liian ylivoimaisia. Ei tainnut avauskisassa kukaan ehtiä hopeanuolien kanssa samalla kierrkoksella maalin.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Black Jack sanoi:
Eikö McLaren käyttänyt 98 kauden alussa jotain ekstra jarrupoljinta jotta pystyi jarruttamaan mutkassa vain toisen puolen taka pyörää? Voiko sillä jutulla olla jotain tekemistä tolla oikealla jalalla jarruttamisella, harjoitteli seuraavaa kautta varten tai kehitteli sitä jarru juttua tai jotain ihan muuta.
Se jarru systeemi kiellettiin muistaakseni 2 tai 3 kisan jälkeen.
Taisi olla jo kauden 97 lopussa käytössä. Siinä mielessä ajoitus sopisi tuohon mikan tyylimuutokseen, mutta ymmärtääkseni tuon ekstra jarrun hyöty tuli yhteiskäytöstä kaasun kanssa mutkan keski ja loppuvaiheessa joten sen käyttö ei ollut este vasemman jalan jarrutukselle. Mutta mene ja tiedä, joku syyhän mikalla täytyi olla.
 

Kiertokanki

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
579
Sijainti
Männän alapuolella
Kyllä se Kimi alkaa pärjäämään kunhan oppii ensin uuden ajotyylin. Eli jarruttamaan mahdollisimman myöhään, vaihtamaan pienemmälle korkeilla kierrosluvuilla, ja kääntämään mutkaan "runttaamalla" niin samalla säilyy bridgestonen renkaissa (takana) lämpötilat tarpeeks korkeella.

Lähde: AutoMotorUndSport
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Hevimies sanoi:
Joku tuollainen systeemihän niillä oli. "Manuaalinen luistonesto" tai vastaava, muistelen. Tirinähän siitä tuli kun macit oli liian ylivoimaisia. Ei tainnut avauskisassa kukaan ehtiä hopeanuolien kanssa samalla kierrkoksella maalin.
Poljin kiellettiin Brasiliaan mennessä, mutta eipä se pahemmin McLarenien vauhtia hidastanut. Ainut samalla kierroksella maaliin tullut oli siellä Schumacher, joka hänkin jäi liki kierroksen.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Mikkoz84 sanoi:
Joo tän kauden nopein kuski on ollut Button, mutta Ferrari, Laren, BMW, Williams, Renault, Red Bull ym.. ovat vain selvästi nopeampia :rolleyes:
Niin Button on tosiaan ollut keskimääräiseltä sijoitukseltaan paras aika-ajoissa kuluvalla kaudella kuten Häkkinen oli kaudella 97 Silverstonesta kauden loppuun.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Milkman sanoi:
Mittarisi ovat jämähtäneet Malesiaan ja Bahrainiin. Kimi vie ja Filip vikisee :thumbup:
No oli siinä vielä Barcelonakin.
Kimi oli toki nopeampi Monacossa kuin Massa mutta ite munas kisansa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kiertokanki sanoi:
Kyllä se Kimi alkaa pärjäämään kunhan oppii ensin uuden ajotyylin. Eli jarruttamaan mahdollisimman myöhään, vaihtamaan pienemmälle korkeilla kierrosluvuilla, ja kääntämään mutkaan "runttaamalla" niin samalla säilyy bridgestonen renkaissa (takana) lämpötilat tarpeeks korkeella.

Lähde: AutoMotorUndSport

Eli siis Kimin pitäisi oppia juuri se tyyli, millä ajoi ennen Bridgejä. Jepjep :D Mistä näitä asiantuntijoita oikein sikiää? Ainakin täällä Suomen mediassa puhe on ollut juuri siitä, että Bridgeillä ei voi ajaa/kääntää mutkaan läheskään niin rajusti kuin Michelineillä pystyi.

Mielestäni loistava esimerkki tähän on siinä, kun katsoo Sumin Incar-kameran kuvaa 2006 Brasiliasta, kun hän on lähestymässä Kimiä. Kimi linjat ovat erittäin huomattavasti jyrkemmät kuin Sumin. Ilmeisesti Bridget eivät tuota samanlaista sivuttaispitoa kuin Misukat, vaan paras pito tulee vetopito-jarrutus -akselilla. Tästä voisi johtua myös se, että apex-nopeuksissa Ferrarit olivat viime kaudella jopa porukan hännillä, silti kierrosajat olivat kovia.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
formulastara sanoi:
Mielestäni loistava esimerkki tähän on siinä, kun katsoo Sumin Incar-kameran kuvaa 2006 Brasiliasta, kun hän on lähestymässä Kimiä. Kimi linjat ovat erittäin huomattavasti jyrkemmät kuin Sumin. Ilmeisesti Bridget eivät tuota samanlaista sivuttaispitoa kuin Misukat, vaan paras pito tulee vetopito-jarrutus -akselilla. Tästä voisi johtua myös se, että apex-nopeuksissa Ferrarit olivat viime kaudella jopa porukan hännillä, silti kierrosajat olivat kovia.
Käsittääkseni Michelineillä pystyi kääntämään mutkaan ilman luistatteluja, mutta Bridgestone vaatii enemmän sivuluisuun nojaamista parhaan pidon saavuttamiseksi. Jotain tälläistä ovat kuskit sanoneet.

Auto pitää ensin kammeta sivuttain, sitten pitää sivuttain läpi mutkan, ja tulla mutkasta ulos sivuttain ratti suoristettuna. Suoraviivainen runttaaminen ei toimi nyt.
 
Ylös