Kimi Räikkösestä Ferrarin kakkoskuski

Pyranha

Well-known member
Liittynyt
3.4.2007
Viestit
73
formulastara sanoi:
Kimi linjat ovat erittäin huomattavasti jyrkemmät kuin Sumin. Ilmeisesti Bridget eivät tuota samanlaista sivuttaispitoa kuin Misukat, vaan paras pito tulee vetopito-jarrutus -akselilla. Tästä voisi johtua myös se, että apex-nopeuksissa Ferrarit olivat viime kaudella jopa porukan hännillä, silti kierrosajat olivat kovia.
Tuohan on ristiriidassa, mikäli bridget häviävät sivuttaispidossa, tulisi niillä ajaa jyrkempiä käännöksiä...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Pyranha sanoi:
Tuohan on ristiriidassa, mikäli bridget häviävät sivuttaispidossa, tulisi niillä ajaa jyrkempiä käännöksiä...
Eli tarkoitin, ettei Bridgeillä pysty kääntämään niin terävästi mutkaan, (koska (sivuttais)pito murtuu) vaan varsinainen kääntö tapahtuu vasta mutkassa, apexin tienoilla. tästä johtuen apex täytyy taittaa pehmeästi ja selvästi hiljaisempaa vauhtia, kuin Misukoilla. Tämän kauden Bidget ovat varmasti vielä kehnommat tuossa mielessä, mutta kuitenkin niiden pääasiallinen käyttäytyminen lienee samantyylinen kuin viime kaudenkin renkaassa. Misukoista molemmat nämä molemmat eronnevat kuin yö ja päivä.

Sinänsähän esim. Sumi käänsikin jyrkästi ajaen mutkaan syvälle sisään -> vauhti pois -> kääntö -> kaasu auki hyvissä ajoin. Kun taas Kimin tyyli oli lähestyä mutkaa leveämmällä linjalla koko rataa hyväksi käyttäen -> taittokohdassa tiukka runttaus kohti mutkan apexia vauhdin säilyessä kovempana mutta sitten auton oikaisussa menetetään aikaa, kaasua ei voi avata niin aikaisessa vaiheessa. If u know what I mean.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Irwin sanoi:
Olihan Schumacher(kin) Häkkistä nopeampi, eikä '97 Ferrari McLarenia nopeampi ollut. Korkeintaan luotettavampi.
Hehe, vanha kunnon Irwin :D Pitäiskö aloittaa usean vuoden takaiset väittelyt :thumbup:
 

Pyranha

Well-known member
Liittynyt
3.4.2007
Viestit
73
formulastara sanoi:
Eli tarkoitin, ettei Bridgeillä pysty kääntämään niin terävästi mutkaan, (koska (sivuttais)pito murtuu) vaan varsinainen kääntö tapahtuu vasta mutkassa, apexin tienoilla. tästä johtuen apex täytyy taittaa pehmeästi ja selvästi hiljaisempaa vauhtia, kuin Misukoilla. Tämän kauden Bidget ovat varmasti vielä kehnommat tuossa mielessä, mutta kuitenkin niiden pääasiallinen käyttäytyminen lienee samantyylinen kuin viime kaudenkin renkaassa. Misukoista molemmat nämä molemmat eronnevat kuin yö ja päivä.

Sinänsähän esim. Sumi käänsikin jyrkästi ajaen mutkaan syvälle sisään -> vauhti pois -> kääntö -> kaasu auki hyvissä ajoin. Kun taas Kimin tyyli oli lähestyä mutkaa leveämmällä linjalla koko rataa hyväksi käyttäen -> taittokohdassa tiukka runttaus kohti mutkan apexia vauhdin säilyessä kovempana mutta sitten auton oikaisussa menetetään aikaa, kaasua ei voi avata niin aikaisessa vaiheessa. If u know what I mean.
En kyllä vieläkään lähtisi ajolinjojen perusteella arvioimaan renkaan sivuttaispitoa. Loivempi ajolinja vaatii kuitenkin lähtökohtaisesti sitä enemmän.

Minun mielestäni heikolla sivuttaispidolla on nimenomaan kannattavaa ajaa radan ulkoreunaan mahdollisimmman pitkälle, tehdä siellä se tiukka suoran linjan jarrutus, käännös ja seistä kaasulla hyvissä ajoin ennen apexia. Kuten Kimin ajoa kuvailit. Tässä ei menetetä mitään aikaa auton oikaisussa vaan saadaan selvästi kovempi lähtönopeus mutkasta ulos.

Se että schumi taittaa kovemmassa nopeudessa kohti apexia ja kimi ei, voi johtua vaikkapa auton balanssista. Kimin kärry ei salli yhtä rankkaa trail brakingia esim. reilumman moottorijarrutuksen tai pienemmän takasiiven ansiosta.

Interlagosin radalla muistelisin tätä nähneeni siinä ensimmäisessä mutkassa, sen jälkeenhän on heti oikea. Jos ei olisi, schumin ajolinja häviäisi tuhottomasti räikköselle em. lähtönopeudesta johtuen. Toisinsanoen schumin auto+renkaat mahdollistivat ajamisen optimiajolinjaa pitkin. Ja kimi oli se häviäjä.

Mulla ei itselläni ole kuin simulaattorikokemusta mutta sitä on kumminkin toista tuhatta kierrosta tuoltakin radalta ja motec-ohjelmistolla on tullut tutkittua linjoja aika tarkkaan. Tämän vuoksi nämä ajolinjoihin liittyvät asiat kiinnostavat suuresti :)

edit: tuosta sivuttaispidon murtumisesta vielä, rengashan ei tietenkään ole tasainen suorituskyvyltään eri tilanteissa. On toki ihan mahdollista että sen rakenne muuttuu taivutettaessa sillä tavoin että sen kanssa ei voi suorittaa yhtä jyrkkää/pitkäkestoista tiukkaa käännöstä jolloin kuskin on suoritettava osa kulmasta jarrutuksen aikana.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Lähinnä interlagosin tiukat oikealle kääntyvät mutkat osoittivat, että Kimi ajoi mutkiin selvästi ulompaa, kun Sumi oli jo mutkaan tullessa sen sisäpuolella. Eli jarrutteli vielä samalla kun käänsi jo mutkaan pehmeästi sisään. Kimin linja huomattavasti rajumpi > jarrutus > tiukka kääntö mutkaan ulompaa.

Kannattaa katsoa youtubesta se kun Sumi jahtaa Kimiä. Incar-kameran kuvaa siis.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Renkaan seokset ovat muuttuneet kovemmiksi, sen tiedämme. Kulutuspita on saatettu myös muuttaa ohuemmaksi, mutta todennäköisesti sen tiheys on noussut. Siksi haluttu lämmön muutos on pienempää (hyvä asia) ja hitaampaa (vaikeuttava asia) ja likaantuminen ja puhdistuminenkin ovat muuttuneet. Siksi viimevuotiset keinot eivät samalla tavalla toimi. "Toimintaikkuna" on kaventunut.

Suorilla pinta jäähtyy, vaikka tosin takarenkaat saattavat luistaa viimevuotta enemän pitäen lämpöä yllä. Jarrutuksessa eturenkaat lämmitetään ja putsataan ilmeisesti samalla tekniikalla kuin aiemminkin. Osa kuskeista suoralla jarrutuksella ja osa aliohjaavammalla tyylillä sisäänkäännöllä.

Takarenkaat ovat vaikeammat lämmittää ja puhdistaa jarrutuksessa. Vaikka ABS on kielletty, voidaan moottorin ohjauksella säätää luistoa jarrutuksessa, siksi emme näe takapyörien lukkiutumista.

Todennäköisesti mutkan aikana takarenkaiden lämpö nousee hitaasti, mutta jatkuvasti. Jos nousu on liian suuri, kuoriutuu pintaa herkästi liikaa. Se huonontaa kiihdytystä ja kiihdytys ylikuumalla renkaan pinnalla lisää kulumista haitallisen runsaasti.

Lämmön nousu saattaa olla nouseva, koska hallittu kuluminen, tiheämmästä ja kovemmasta seoksesta johtuen, on vaikeampaa.

Todennäköisesti ilmiöitä olisi tarkastelava sekunnin murto-osien sisällä ja viimekädessä säätöjen ja ajotyylin on osuttava samoin kohdalleen. Mä arvelen, että nykysten renkaiden pito on parhaimmillaan melko pienellä (lämpö)aluella. Ja pidon menetys todennäköisesti alkaa liian matalasta lämmöstä ja jatkuessaan millisekunteja liian pitkään, laskee voimakkaasti pinnan kuoriutumisen vuoksi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
formulastara sanoi:
Eli tarkoitin, ettei Bridgeillä pysty kääntämään niin terävästi mutkaan, (koska (sivuttais)pito murtuu) vaan varsinainen kääntö tapahtuu vasta mutkassa, apexin tienoilla. tästä johtuen apex täytyy taittaa pehmeästi ja selvästi hiljaisempaa vauhtia, kuin Misukoilla.
Kimin optimaalista leveämmät sisäänajolinjat johtuivat panostamisesta kiihdytykseen. Schumacherin optimaalista kapeammat sisäänajolinjat johtuivat Kimin turbulenssin välttelystä jarrutuksessa.

:alppu:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
IceManFani sanoi:
Öööh, ei tää mitää rengas keskustelua ole, vaan "Kimistä Ferrarin kakkoskuski" spekulointi keskustelua. Jätetään noi Rengas jutut muualle. :mad:
Joo taisi jossain välissä olla sellanenkin topikki kuin "Renkaat 2007" tai jotain vastaavaa... Modeja tarvittas siirtään jutut omiin topikkeihinsa kun ei sitä porukka muuten osaa....

Juuh, löyty: 2007 renkaat
 

Dimmu

Well-known member
Liittynyt
21.4.2004
Viestit
209
Sijainti
Turku
Maikkarin teksti-tv:n sivuilla luki, että Räikkönen saattaa lähteä aika-ajoihin uudella taktiikalla, eli ottaa viimeiseen osioon kevyemmän auton kuin Massa. Kauden aiemmissa kisoissa Kimillä oli raskaampi auto, koska miehen sanojen mukaan hän ei välttämättä olisi pystynyt nousemaan kevyelläkään autolla eturiviin. Mutta jospa Räikkönen on nyt löytänyt vauhtinsa ja ajaisi paalupaikalle!
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tässä koko uutinen:
MTV3 sanoi:
Räikkösen mukaan aiemmissa kisoissa käytetty taktiikka saattaa muuttua Kanadassa.

- Tähän mennessä ajettuihin kisoihin olen lähtenyt vähän Felipe Massaa raskaammalla bensakuormalla, koska tiesin, etten pystyisi välttämättä ajamaan eturivin lähtöpaikoille. Nyt tilanne on toinen, mutta lopullisesti päätän taktiikan yhdessä insinöörieni kanssa. Kunhan näemme kuinka automme täällä toimii, mietimme taktiikkaa sunnuntain kisaan ja luonnollisesti myös lauantaina ajettavaan aika-ajoon.
Ja juuri tuohan on ollut aivan selvää kauden ekoissa kisoissa, että Massa on ollut kevyempi aika-ajoissa... Joten tässä valossa Massan parin kympän etu ei olekaan niin iso enään...

Toivon, että Kimi tosiaan on nyt saanut Ferkun kohilleen niin kuin sanoi jo ennen Monacoa. Voittoja tulee seuraavan neljän viikon aikana kolme.....toivottavasti Kimille... :thumbup:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jep, "kakkoskuski" tulee näyttämään närhenmunat "ykköskuskille" :thumbup:
 

Kiertokanki

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
579
Sijainti
Männän alapuolella
formulastara sanoi:
Eli siis Kimin pitäisi oppia juuri se tyyli, millä ajoi ennen Bridgejä. Jepjep :D Mistä näitä asiantuntijoita oikein sikiää? Ainakin täällä Suomen mediassa puhe on ollut juuri siitä, että Bridgeillä ei voi ajaa/kääntää mutkaan läheskään niin rajusti kuin Michelineillä pystyi.

Mielestäni loistava esimerkki tähän on siinä, kun katsoo Sumin Incar-kameran kuvaa 2006 Brasiliasta, kun hän on lähestymässä Kimiä. Kimi linjat ovat erittäin huomattavasti jyrkemmät kuin Sumin. Ilmeisesti Bridget eivät tuota samanlaista sivuttaispitoa kuin Misukat, vaan paras pito tulee vetopito-jarrutus -akselilla. Tästä voisi johtua myös se, että apex-nopeuksissa Ferrarit olivat viime kaudella jopa porukan hännillä, silti kierrosajat olivat kovia.
tää asiantuntija sikiää ferrarilta itseltään. eli aldo costa oli se mies joka tän rtl:n haastattelussa sanoi ja näytti samalla pätkiä siitä miten alonso pärjää suhteessa hamiltoniin. eli barcelonassa alonso voitti hamiltonia radan alkupuoliskolla nopeissa mutkissa mutta hitaammissa pyöreitä, vähemmän agressiivisia ajolinjoja vaativissa mutkissa hamilton otti 4 kymmenystä takasin. onneks anonyymitasiantuntijat ry on toiminut suomessa aina paljon viisaammin ;) uskoo ketä uskoo ken tahtoo :alppu:

ja tän siis sanoi aldo costa, en minä ;)
 

Overhouse

Well-known member
Liittynyt
26.2.2007
Viestit
280
Nyt on Ferrarin aika miettiä mitä on vielä pelastettavissa. Pystyykö Massa taistelemaan kuljettajien maailmanmestaruudesta, jos Kimistä tehdään selkeä kakkoskuski? Oma mielipiteeni on ei. Tämän takia ei pitäisi tehdä mitään jakoa ykkös- ja kakkoskuskiksi vaan yrittää saavuttaa valmistajien mestaruuskilpailussa McLaren, rehdillä kilpailulla. Tämä myös antaisi paremmat lähtökohdat ensi kaudelle, aah miten ihanaa puhua Kimin yhteydessä aina siitä seuraavasta kaudesta.
 
Viimeksi muokattu:

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Massaan ei ole syytä satsata, jos asenne on lehdistötilaisuuden tapainen. Tifosoilla on malttia Kimin suhteen mutta tällainen "minä"-asenne ei mene läpi punaisten keskuudessa.

Se, että ilmaisee tyytyväisyytensä tallitoverin voittamiseen nykyisessä tilanteessa, on erittäin huono viesti kannattajille ja kertoo tallin sisällä vellovista ongelmista. Barrichelloa ei katsottu hyvällä tämän takia kun Ferrari dominoi sarjaa, nyt vastaava viesti voi tuhota fanien luottamuksen alta aikayksikön.

Tänään näimme taistelevan Kimin, joka olisi paremmalla strategialla kyennyt taistelemaan voitosta. Tulevaisuudessa näemme voittavan Kimin, koska hierarkia alkaa hiljalleen hahmottumaan - ja muutamalla sarjataulukon pisteellä ei ole siihen pienintäkään vaikutusta juuri nyt.
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Overhouse sanoi:
Nyt on Ferrarin aika miettiä mitä on vielä pelastettavissa. Pystyykö Massa taistelemaan kuljettajien maailmanmestaruudesta, jos Kimistä tehdään selkeä kakkoskuski? Oma mielipiteeni on ei.
Jep, ei missään nimessä pysty yhtään sen paremmin kuin nytkään. Päinvastoin: Kimi on nyt se, jonka trendi on ylöspäin. Massa voi pystyä laittamaan vielä jotenkin vastaan Ranskassa, mutta loppu kautta kohden - tulevista vuosista puhumattakaan - Ferrari saa suurimman osan pistesaaliistaan nimenomaan K.Räikkösen tuomana.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kiertokanki sanoi:
tää asiantuntija sikiää ferrarilta itseltään. eli aldo costa oli se mies joka tän rtl:n haastattelussa sanoi ja näytti samalla pätkiä siitä miten alonso pärjää suhteessa hamiltoniin. eli barcelonassa alonso voitti hamiltonia radan alkupuoliskolla nopeissa mutkissa mutta hitaammissa pyöreitä, vähemmän agressiivisia ajolinjoja vaativissa mutkissa hamilton otti 4 kymmenystä takasin. onneks anonyymitasiantuntijat ry on toiminut suomessa aina paljon viisaammin ;) uskoo ketä uskoo ken tahtoo :alppu:

ja tän siis sanoi aldo costa, en minä ;)
Aldo Costa ja muut Ferrarin nykyiset pikkupomot ovat varsin osaamatonta porukkaa! Heti kun laittomuudet poistettiin, niin eipä ole enää tulosta tullut! Kimiä ei kuunnella ja näin tulokset ovat mitä ovat!

Tämän huomaa juurikin näiden italiaanojen puheistaa ja turhankin ympäripyöreistä kommenteista! Yksinkertaisesti herrat ovat liian suuressa roolissa Baldisserin kanssa! Ei ole näistä herroista hyppäämään Brawnin ja muiden kenkiin! Onneksi Todt on vielä pitämässä lankoja käsissä mutta jos ei kohta päästetä Kimiä irti Sumi tyyliin testaamaan, niin loppukaudesta menee Bemarin ohella myös Williams ja Renault ohi!
 
Ylös