Onhan tämä melko outo tilanne kun koko sirkuksen aivan terävintä kärkeä edustava kaveri luopuu paikastaan ja siirtyy ralliin. Eikä kait se väärin ole sanottu, että rahalla oli merkitystä asiassa. Ja etenkin Santanderin rahalla - sillä millä Kimi korvattiin ja sillä mitä Kimille siitä maksettiin.
Tosin paljon sekin kertoo - jos tieto totta on - että Kimi aloitti ralliprojektin valmistelun heti Ferrari-potkujen varmistuttua. Eikä vain pottuutumisesta vaan myös todella halusta kokeilla wrc:tä.
McLaren -pesti kaatui ilmeisesti juuri siihen, että ajaminen pienemmällä palkalla olisi ollut vastenhakoista kuin olla ajamatta ja tienata enemmän. Toisaalta asiat ovat konstikkaampia kuin päälle päin näyttää. Kimi ei myöskään voi ajaa edullisempana kuin esim Hamilton, tai etenkin hän - koska se jo luo asetelmat kahden kovan kuskin välille. Ja Hamilton toki vanhana tallissa niskan päällä. Ja McLarenin huonontuneesta rahatilanteesta emme tiedä saatika siitä kuinka hyvä taloudellinen ratkaisu heille oli Buttonin kaappaaminen. Pisteitä ei ehkä tule siihen malliin, mutta brittien mielenkiinto on varmaa.
Mersun suhteen oli selvää ( niin selvää kuin tavalliselle tallaajalle on ), että Kimi haluttiin talliin. Jäikö tämä rahasta kiinni, vai oliko Kimin usko talliin vielä hieman epäileväinen. Tai oliko Red Bull jo pitkällä Kimin kanssa neuvotellessaan.
Kimin kannalta tietysti hienoa, jos hän todella tätä halusi. Ainakin yksi reilusti tuulettava ja virkistävä kausi tulossa kaiken Ferrari-paskan jälkeen. Ja rallin kannalta lottovoitto. Melkoinen boosti myös tuleviin ralliuudistuksiin ja niiden odotteluun.
Meidän formuloita seuraavien - toki hienoa on seurata ralliakin - mutta hieman pannariksihan tämä meni. Rallin tenho jää kuitenkin näistä karkeloista ihan pelkästään jo mediatoteutuksen vuoksi sekä rallin nyt kuivuttua muutaman merkin ja kuskin seikkailuksi.
Sitten on vielä tämä Red Bull sekä vuoden 2011 toiveet. Tässä on toki pitkin syksyä koulittu kuinka paljon saa toivoa saamatta mitään joten varovaiseksihan se vetää. Siitäkin huolimatta, että Kimiltä jos keneltä tuo paluu onnistuu.
Arvaan kuitenkin, että Kimi se senkun pysyy otsikoissa. Ei nyt ihan näin hulluna pyörityksenä, mutta kuitenkin. Red Bull ottaa täyden hypetyksen irti - samoin koko ralliorganisaatio. Mutta myös formulapiirit aloittavat heti pohdinnat koska, kenen tilalle ja miten Kimi palaa ja palaako. Yhtään tätä paloa ei varmasti lievitä se, että Kimi esiintynee Red Bullin väreissä - saattaa olla jopa RB:in formulatapahtumissa mukana, kun kerran vapaa on sen tekemään. Ja Robertsonit tietäen melkoinen mediatarjouskilpa alkaa hyvissä ajoin jo kauden aikana.
No, kuten Nicolenkin ansiokkaasti tänne yhden italiaanon mielipiteen muodossa tuollaisen unelmatiimin kirjasi - niin se oli Vettel / Räikkönen. Ja onhan se sitä. Jos siihen lisää Neweyn, hyvän ensi vuoden ja mahdollisesti parantuneen moottorin, niin onpahan mitä odotella. Alla vielä Red Bullin kampanjointi Kimin rallivuodesta ( hehän tietenkin puhuvat miehestä koko ajan hyvää myös formulapuolella ), niin kierrokset käyvät jo kesällä kuumina Kimin suhteen. Tiedä vaikka tulisi tätä vuotta pahempi siinä mielessä - jos mahdollista.
Asiat voivat mennä siis viimosen päälle - tai ihan persiilleen. No - niinhän ne aina. Uskon kuitenkin, että tätä F1 -talenttia ei hukata tähän tapaan - vaan show jatkuu.
Ja lopuksi hieman suhteellisuuden tajua. Kimi tuli melkoisesti puun takaa, olemattomalla siipiautokokemuksella ja teki hetkessä itselleen maineen johon harva nykykuskeista pystyy vastaamaan - jos kukaan. Ja joo - kaikilla on vikansa, mutta kuskina Kimi on huikea. Nyt Kimi jättää huipputallien tarjoukset ja siirtyy wrc-ohjuksen rattiin. Jälleen aivan olemattomalla kokemuksella. Väistämättä tuntuu, kuin puhuisi kaverista joka tekee mitä haluaa muiden tyytyessä siihen mitä saavat tai ainakin mitä saavat esim Santanderin rahojen kanssa tehtyä. Kimiä ei nyt kiinosta - ralli voisi olla kivaa vaihteeksi. Kattellaan sitten taas. Ja arvata saattaa - miten oman tien kulkijan maineen tässä käy. Ei ainakaan vähene.