Ompahan nettivideon perusteella vaikea sanoa varmasti aiheuttiko Alonso kolarin vai lähtikö ferrari Kimiltä lapasesta vai tuliko autoon vika. Alonson selvää osumaa ei näy. Se ei vielä todista mitään , että Alonso sanoi ajaneensa 5 m etäisyydellä, mutta näytti ajaneen aivan perässä, kun Kimin auto karkasi hallinnasta. Kimillä näytti auto olevan hallinnassa koko kurvin ajan, mutta kiihdytysvaiheessa ennen DRS viivaa auto alkoi karkaamaan hallinnasta. Incar-kamerasta näkyi aluksi kimi asemoi ittensä kurviin ja vatkasi ratia pieni liikkein puolelta toiselle. (Mahdetaanko tällä vispauksella ylläpitää hyvää ohjaustuntumaa rataan). Kurvin jyrkimmässä kohdassa Kimi käänsi ratia syvään oikealle nopealla ja päättäväisellä 2 vaiheisella "pumppauksella". Pienen viiven jälkeen renkaat sai hyvän otteen radasta ja auto kääntyi oikeaan hallitusti (mietin ,että oliko käännön alussa havaittavissa lievää puskemista). Seuraavassa vaiheessa Räikkönen vapautti hallitusti ratin keskiasentoon. Kun ratti oli juuri palautunnut keskiasentoon ja ferrari oli kanttikivien päällä, räikkönen teki ensimmäisen pienen korjausliikkeen ratilla vasemmalle. En kuitenkaan huomannut auton nokan liikkeistä, että perä olisi ollut irti sivuluisussa kanttareiden päällä (tämä korjaus liike saattoi tulla selkäytimestä. Tai sitten auto lähti lievään, tasaiseen ja hallittuun sladiin voimakkaan ohjausliikkeen aikana, ja kimi vain lopetti korjausliikkeellä sladin, jotta kiidytys voisi kunnolla alkaa. Auto pääsi nopeasti pois reunakiviltä, ja tästä seuranneessa kiihdytysvaiheessa auton nokka mielestäni kulki suoraa menosuuntaan. Kaikki näytti hyvältä. Juuri ennen kuin DRS viiva tuli näkyviin incar-kamerassa, alkoi tapahtua. Ekana olin huomaavinanin, että räikkönen olisi muutamia asteita kääntännyt rattia oikealle. Tämä siis siinävaiheessa kun auto kulki selvästi suoraan. Mietin oliko tämä tahaton käden liike, koska se oli todella pieni liike. Vai pyrkikö räikkönen ohjaamaan autoa keskemmälle rataa ohittaakseen edessä ajavan, joka tuntui kiihdyttävän hitaammin. Anyway, auto tuntui olevan hallinnassa. Ennen DRS viivaa räikkönen teki toisen korjausliikkeen vasemmalle, ja samanaikaisesti auton keula poikkesi kulkusuunnasta oikealle eli perä selvästi sladissa ulkokurviin päin. Videolta en kyennyt näkemään, kumpi alkoi ensin , räikkösen korjausliike vai sladi. JOs kulkusuunta olisi muuttunnut selvästi aikaisemmin ja nopeasti, sen olisi voinnut tulkita Alonson törmäyksi. Tämä toinen korjausliike vasemmalle oli selvästi syvempi ja hitaampi kuin ensimmäinen kanttareiden päällä tehty. Ferrari oli nähdäkseni DRS viivan päällä, kun Räikkösen ratti oli palautunnut keskiasentoon toisesta korjausliikkeestä. Korjausliikkeestä huolimatta kimi näyttää tuntenee auto perän karkaavan, kun välittömästi perään teki todella syvän korjausliikkeen vasemmalle. Tämäkään ei auttannut, vaan auto karkasi hallitsemattomasti vastaheittoon , kimi putosi ohjausrytmistä ja korjausliike oikealle ei enään auttannut ja auto kaarsi Alonso päälle. Mietin sitä, että olisiko tuo vastaheitto voinnut lähteä siitä, että Alonso agressiivisesti olisi lähtennyt ohitamaan, kun huomasi kimin vaikeudet ja hidastuvan nopeuden. Olisiko kimin pyörä ottannut kimmokkeen alonson renkaasta, ja se heittännyt auton oikealle. Elikkä en itte osaa sanoa juuta enkä jaata "syyllisyyskysymykseen". Videolta joka oli kuvattu kurvin sisäpuolelta, näki kyllä selvästi, että räikkösen perä karkasi voimakkaasti ulkokurvin suuntaan - tilanne, josta kaikki lähti. Tältä videolta ei sitten saannut selvää, kuinka lähellä Alonso oli räikköstä.
Toivottavasti Arrivabene kertoo sensoritiedoista, kun ne tuntuvat olevan ainoat datat, jolla Alonson tömäykseen/tömääämättömyyeen voisi saada varmuuden. Ihmetyttää kovasti , että Räikkönen menettäisi niin yllättävästi auton hallinnan kiihdytyksessä, joka näytti ollevan jo hallinnassa ja selvästi kuivan asfaltin päällä. Kaveri on kuitenkin tehnyt tuhansia kiihdytyksiä. Nyt näytti siltä, että sladi alkoi niin arvaamattomasti ja sladi kokonaisuudessaa oli hallitsematon. Huippukuljettaja , kuten räkkönen kyllä pitäisi ennakoida sladit, paitsi silloin jos sladi tulee puun takaa ennakoimattomasti. Räikkönen varmasti oli valpas, koska kyseessä oli voimakas kiihdytys, ja videoiltakin pystyi aistimaan , että etupääoli kevyt, kun auto kulki selvästi suoraan. Toisaalta tältä sisäkurvin puolelta kuvatulta videolta näkee, että kiihdytyskohta olisi ylämäessä (ja pommpuinen ??) ja hieman kaarteinen. Tämä tietysti edesauttaisi ylättävää sivuluisua. Yhtenä vaihtoehtona tietysti on se tekninen vika. Liikaa momenttia tai jokin salainen luistoesto joka toimii hieman epävarmasti. Räikkönenhän tuntemukset oli , että vain toinen pyörä olisi vetännyt.
Mene ja tiedä näitä, mikä on totuus. Kimillä ollut ferrariaikanan kaikkea tälläistä enemmän tai vähemmän mystitstä. Tuntuu, ettei koskaa ei Ferkku ole kulkennut kunnolla, vai MM tullutkin. Jotenkin itse joskus toivoin, että olisi vaan jäännyt Ronin huolenpitoon. Noh, paras, että itte viihtyy tallissa ja haluaa jatkaa.