Kimin/Sumin ajotyylit.

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Oma Lista

Kimi:
-loistava auton hallinta
-aggressiivinen
-jarruttaa todella myöhään ja kääntää varsin terävästi apexiin.
-ajaa koko ajan lähes limiitillä, josta on myös joskus - joskin harvoin - haittaa(ranskan öljyläikkä)
-pystyy mukautumaan huippunopeasti vaihtuviin olosuhteisiin

Sumi:
-loistava auton hallinta
-välillä aggressiivinen, toisaalta kruisaileva kun ei ole tarvetta repiä, joskus liika kruisailu on tuottanut ongelmia, kun Ruben on päässyt kantaan ahdistelemaan.
-jarruttaa myöhään, ei käännä niin terävästi mutkaan eikä niin ulkoa kuin monet muut.
-Pyrkii siis jarruttamaan myöhään ja kääntämään äkkiä mutkan keskivaiheilla autoa, jotta pääsee aikaisin avaamaan kaasun.
-pystyy myöskin mukautumaan todella nopeasti vaihtuviin olosuhteisiin.

Siinäpä muutama huomio, mun mielestä:doubtful:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kekeä lainatakseni "se joka väittää tietävänsä jotakin toisen ajotyylistä tv-kuvan perusteella puhuu kyllä ihan pehmosia" :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mikäs näsäviisailupäivä täällä on oikein meneillään? Asiallisia kommentteja kehiin. Tai kohta alkaa päitä putoilemaan, that's a promise!;)
 
Viimeksi muokattu:

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
No eipä ole minun silmiini ulottunut kovin monikaan noista pikanteista huomioista. Se kuitenkin oli oikea huomio, että Schumi ajaa nykyään mutkasta lähdettäessä usein sisempää kuin moni/kukaan muu. Tämä liittynee kuitenkin auton ominaisuuksien hyödyntämiseen. Vanhoina aikoina, kun Schumin auto ei kulkenut kuin kiskoilla, niin kyllä oli ajolinjatkin rajun näköisiä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ainakin sadekelillä Sumi osaa hakea uusia linjoja alueelta missä ei ole niin paljon sateella liukasta kumia radalla.

Spassa Kimi 'hämmästytti' aika omaperäisillä linjoilla välillä. Nimittäin nykyään ei kuivalla paljoa uskalla linjalta livetä.

Hyvät linjat näkyy kierrosajassa. Jollakin voi olla hyvä linja johonkin kurviin ja olla nopea siinä. Okei, se voi avata siihen kurviin ohitusmahdollisuuden kisassa, mutta se voi myös syödä seuraavasta kurvista aikaa pois. Kisassa ei ohitettu aina pääse heti iskemään takaisin, joten ohittaessa niitä vaihtoehtoisia linjoja pitää olla. Esim. Montonen ja Span bussipysäkki.

Motocrossissa radanlukutaito on tosi tärkeä, rata kuluu ja muuttuu äkkiä röykkyiseksi ihannelinjalta, ja sen jälkeen se ei enää olekaan ihannelinja.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Jos nyt oikeasti ajotyylistä jotain haluaisi saada selville niin pitäisi päästä kyseisten kuskien kyytiin kaksipaikkaiseen autoon tai sitten tuijotella incar-kuvakulmasta kisoja, ja siinäkään ei nä miten herrat kaasua tai jarrua käyttävät ja on se muutenkin aika epätarkka..
Kyllä Keke ihan oikeassa on :)

Edit: Mutta kyllä tv-kuvan perusteella sen voi sanoa että Kimin meno näyttää välillä todella hurjalta, shumin meno nyt ei yleensä näytä miltään kun auto on niin ylivoimasen hyvä, voisi jopa sanoa että enemmän Minardi kuskit joutuvat autossa töitä tekemään kuin Schumacher tai Räkä. Ikävä kyllä näyttävä meno on noilla autoilla hidasta :(
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
formulastara sanoi:
Mikäs näsäviisailupäivä täällä on oikein meneillään? Asiallisia kommentteja kehiin. Tai kohta alkaa päitä putoilemaan, that's a promise!;)
Niin, minusta FO110K osui kyllä asian ytimeen. Pitäisikö nyt ruveta kelaamaan videoita kisaviikonlopuista ja sitten yrittää päätellä onko jollain kuljettajalla "loistava auton hallinta".

Jos analysoisi tarkasti suuren määrän telemetriatietoja, katsoisi satoja kierroksia in-car kameroiden kuvaa sekä muita erityisesti tätä tarkoitusta varten kerättyä kuvamateriaalia, voisi kyetä löytämään eroja kuljettajien ajotyyleistä.

Tällaista materiaalia ei ainakaan minulla ole käytössä. Joitain pätkiä jostain aivan varmasti löytyy, mutta ei niin paljoa että niistä voisi näin pitkälle vietyjä analyysejä tehdä.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Minusta Schummelin kykyä sopeutua muuttuviin olosuhteisiin voisi korostaa. (enemmän mitä stara kirjoitti alustuksessa) Samoin kuin laskelmointia.

Ilmari sanoi:
Tällaista materiaalia ei ainakaan minulla ole käytössä. Joitain pätkiä jostain aivan varmasti löytyy, mutta ei niin paljoa että niistä voisi näin pitkälle vietyjä analyysejä tehdä.
Eihän sinun ole mikään pakko tehdä analyyseja. Ehkä kukaan ei edes odota niitä. Relax!
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ilmari sanoi:
Niin, minusta FO110K osui kyllä asian ytimeen. Pitäisikö nyt ruveta kelaamaan videoita kisaviikonlopuista ja sitten yrittää päätellä onko jollain kuljettajalla "loistava auton hallinta".

Jos analysoisi tarkasti suuren määrän telemetriatietoja, katsoisi satoja kierroksia in-car kameroiden kuvaa sekä muita erityisesti tätä tarkoitusta varten kerättyä kuvamateriaalia, voisi kyetä löytämään eroja kuljettajien ajotyyleistä.

Tällaista materiaalia ei ainakaan minulla ole käytössä. Joitain pätkiä jostain aivan varmasti löytyy, mutta ei niin paljoa että niistä voisi näin pitkälle vietyjä analyysejä tehdä.
Olen pahoillani mikäli tilanne on sellainen että tarvitset nuo kaikki apuvälineet mahdollisen pitkälle viedyn analyysin tekemiseen. Voin rehellisesti sanoa että minä näen ja kuulen tv:stä kaiken kaikkiaan riittävästi informaatiota, jotta tällaiset pikantit autonhallintaerot näkevät mielessäni selkeän päivänvalon. Syväanalyysissä käytän myös empiiristä tutkimusaineistoa hyödykseni, jota löytyy esim. eri medioista. Kun kaikki tarvittava aineisto on kasassa, osumatarkkuus oikeanlaiseen analogiaan on luokkaa 88%.

Ei siis mitään hatusta heitettyjä arvioita.:tongue:
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Muutama juttu jota en täysin ymmärtänyt:



formulastara sanoi:

Sumi:
-loistava auton hallinta
-välillä aggressiivinen, toisaalta kruisaileva kun ei ole tarvetta repiä, joskus liika kruisailu on tuottanut ongelmia, kun Ruben on päässyt kantaan ahdistelemaan.
-jarruttaa myöhään, ei käännä niin terävästi mutkaan eikä niin ulkoa kuin monet muut.
-Pyrkii siis jarruttamaan myöhään ja kääntämään äkkiä mutkan keskivaiheilla autoa, jotta pääsee aikaisin avaamaan kaasun.
-pystyy myöskin mukautumaan todella nopeasti vaihtuviin olosuhteisiin.

Siinäpä muutama huomio, mun mielestä:doubtful:

Mitä tämä terävästi kääntäminen oikein tarkoittaa? Sitäkö että kuski kääntää rattia nopeasti asennosta toiseen? Mielestäni se riippuu aika paljon jokaisella kuskilla myöskin minkälaisesta mutkasta ja tilanteesta on kysymys, ja sitten tuo keskivaiheilla nopeasti kääntäminen.. ehh muut siis kääntävät auton muualla kuin keskellä, eivätkä siis avaa kaasua aikaisin tällä tavalla? :tongue:

Mielestäni ainoita juttuja mitä Kimin ja Michaelin ajotyyliestä voidaan sanoa on että Shumi tykkää aliohjaavasta ja Kimi yliohjaavasta, ja tuonkin jutun olen lukenut muualta.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
formulastara sanoi:
Olen pahoillani mikäli tilanne on sellainen että tarvitset nuo kaikki apuvälineet mahdollisen pitkälle viedyn analyysin tekemiseen. Voin rehellisesti sanoa että minä näen ja kuulen tv:stä kaiken kaikkiaan riittävästi informaatiota, jotta tällaiset pikantit autonhallintaerot näkevät mielessäni selkeän päivänvalon.
no vaikka tuo oman tekstini lainaus olikin huumorilla osittain heitetty, niin olen aina ollut sitä mieltä että Keken lausahduksessa on totuuden siemen....
Ei tv:n välityksellä voi oppia kaikkea toisen ajotyylistä, tottakai sieltä voidaan arvioida onko auto ali- vai yliohjautuva, onko se hankala ajaa jnejne, mutta toisen ajotyylistä on vaikea sanoa tuon taivaallista.... (imho)
alla suora lainaus Damon Hillin vuonna -99 F1Racingille tekemästä haastattelusta pätkä:

Damon Hill: Puhun nyt ajotyylistä. Miten kuvailisit tyyliäsi?
Michael Schumacher: Luulen, että se on enemmänkin menetelmä kuin tyyli.
Uskon että henkilökohtainen nopeuteni - verrattuna muihin kuskeihin, joiden tallikavereina olen ajanut, koska voin verrata itseäni vain niihin kavereihin - saattaa johtua siitä, miten käytän mahdollisuudet hyväkseni.
Uskon ettei puhdas nopeus ole aina se pääasia: se on se, mitä saa potentiaalistaan irti.
Ja se on asia, missä olen aina menestynyt - työskennellyt erittäin perinpohjaisesti tiimin kanssa maksmoiden potentiaaliani.

eli tämmöinen kommentti Schumilta tyylistään tullut aikanaan... itse uskon että Schumacherillakaan ei ole yhtä tiettyä tyyliä, vaan kuten Senna, mies räätälöi ajotyylinsä aina kaluston mukaan, agressiivisempaa tyyliä autolla joka sitä vaatii (esmes -95 benetton) jnejne....
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Yksi tällainen "räätälöijä" oli myös Jim Clark, MTV3:n sivujen mukaan, ja hänen tyylinsähän oli pehmeä, kuten Stewartin joka sen Monaco-ohjelman haastattelussa kertoi ottaneensa mallia Clarkista :)
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
FO110K sanoi:
Kekeä lainatakseni "se joka väittää tietävänsä jotakin toisen ajotyylistä tv-kuvan perusteella puhuu kyllä ihan pehmosia" :D
mm. syystä että ajotyyli ei näy yksin siitä mitä auto tekee vaan myös siitä mitä kuljettaja tekee. Lisäksi pitäisi tietää (tarkkaan) minkälainen on auton peruskäyttäytyminen, koska ajotyyli on sovitettava välineeseen.
Jos todella haluttaisiin tietää erot kuskien metodeissa olisi heidät istutettava samaan autoon samoilla säädöillä ja tarkkailtava mitä kädet ja jalat tekevät. Kahden kuljettajan ajolinja, jarrutuskohta, nopeudet ja kokonaisaika kuvitellulla sektorilla voivat olla hyvinkin samat, vaikka toinen korjaa ohjausta sisään ja ulosmennessä ja toinen ajaa mutkan "yhdellä otteella". Pedaalien polkemisessa on vastaavia eroja. Vaikka homma näyttää samalta ulospäin niin toisella on ohjaamo käsiä täynnä siinä missä toinen on sulava ja tasainen. Vähempi edestakaisin korjailu (on se sitten kääntö tai kaasutus) kuluttaa vähemmän kumeja ja rasittaa vähemmän konetta.

Tässä mainittu "korjausliike" ei tarkoita suurta korjausta esim jos on eksytty linjalta, vaan jatkuvaa pientä säätöä jota tehdään mutkaa mentäessä aina.

formulastara sanoi:
Oma Lista

Kimi:
-loistava auton hallinta
-jarruttaa todella myöhään
Nämä pätevät nähdäkseni jokaiseen ammattikilpa-autoilijaan.
 
Viimeksi muokattu:

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Ferrarin F1-tallin päällikkö Jean Todt antaa ymmärtää F1 Racing -lehden tuoreessa haastattelussa, että Kimi Räikkönen on vahva ehdokas Ferrarille Michael Schumacherin seuraajaksi.

"Schumacher jatkaa Ferrarilla nykytiedon mukaan kauden 2006 loppuun asti. Todt antaa ymmärtää, ettei edes Räikkösen pitkäaikainen McLaren-sopimus välttämättä estä Ferraria tavoittelemasta suomalaiskuljettajaa.

- Pidän Kimin tyylistä. Hän on nopea ja lahjakas. Kun sen aika koittaa, tulen valitsemaan jonkun tietyn kuljettajan ja se saattaa olla Kimi. Valitsemallani kuljettajalla saattaa tietenkin jo olla sopimus olemassa, mutta minä saattaisin yrittää taistella hänet irti siitä, Todt sanoi F1 Racingille.

Todtin arvoasteikossa rauhallinen Räikkönen on kuumaverisen kolumbialaisen Juan Pablo Montoyan edellä.

- Jos haluatte tietää, kummasta pidän enemmän, Montoyasta vai Räikkösestä, niin pidän enemmän Räikkösestä. Montoya on erittäin lahjakas kuljettaja, mutta hän on liian villi minun makuuni, Todt jatkaa."

Kyllä Ferrarillakin tiedetään kuka on taidoiltaan lähinnä Schumia.

Lainaukset MTV3:n nettisivulta.


Mutta Kimihän ei osaa homohyppyä!
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Re: Re: Kimin/Sumin ajotyylit.

hannu^ sanoi:
Muutama juttu jota en täysin ymmärtänyt:






Mitä tämä terävästi kääntäminen oikein tarkoittaa? Sitäkö että kuski kääntää rattia nopeasti asennosta toiseen? Mielestäni se riippuu aika paljon jokaisella kuskilla myöskin minkälaisesta mutkasta ja tilanteesta on kysymys, ja sitten tuo keskivaiheilla nopeasti kääntäminen.. ehh muut siis kääntävät auton muualla kuin keskellä, eivätkä siis avaa kaasua aikaisin tällä tavalla? :tongue:

Mielestäni ainoita juttuja mitä Kimin ja Michaelin ajotyyliestä voidaan sanoa on että Shumi tykkää aliohjaavasta ja Kimi yliohjaavasta, ja tuonkin jutun olen lukenut muualta.
Tarkoitan terävästi kääntämisellä - sikäli kun siinä nyt tulkinnanvaraa on - juuri sitä että kuljettaja kääntää nopeasti rattia, mahdollisimman ulkoa mutkaa lähestyttäessä. Niin että apex ylitetään mahdollisimman loivalla kääntösäteellä, jolloin vauhti säilyy hyvin läpi mutkan. Otetaan nyt esimerkkinä vaikka Suzukan hiusneula. Sumi taas ei käännä mutkaan sisään niin ulkoa, vaan keskemmältä rataa, jolloin varsinainen kääntö tapahtuu pikemminkin juuri mutkan keskikohdalla. Sumilla vauhti todennäköisesti hidastuu mutkan keskivaiheella enemmän, mutta pienemmän kääntösäteen vuoksi hän voi avata kaasun hieman nopeammin mitä esim. Kimin ja Alonson tapauksessa.

Sumin tyyli myös mahdollistaa suhteessa helpomman adaptaation yllättävään vesikeliin, koska vesikelillä kaikki joutuvat muuttamaan ajolinjojaan kapeammiksi, ts. terävät käännöt eivät enää ole mahdollisia pidon puutteen vuoksi. Tästä Sumi sai etua mm. Häkkistä vastaan, Mikalla meni hieman enemmän aikaa vesikeliin tottumiseen, osittain sen vuoksi koska hän joutui muuttamaan ajotyyliään enemmän kuin Sumin. Sitten kun Häkä sen tyylin löysi, pystyi hän usein jopa sumia nopeampaan vesikelillä suhailuun.

Edelleen, voisin verrata f1-kaahailua vaikka kitaran soittamiseen. Vaikka kitaroita on erilaisia jne. jotkut ihmiset vaan pystyvät jo pelkän näön perusteella huomaamaan erilaisia kitaransoittotyylejä, kuin myös tasoeroja. mm. allekirjoittanut.:tongue:
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Re: Re: Re: Kimin/Sumin ajotyylit.

Schumin ja mikan ajotyyleistä oli hyvä juttu F1Racingissa 98/99 tms. Oisko ollut 99 keväällä ? Ne oli Barceloonassa talvitesteissä kuvaamassa muutamaa mutkaa ja kun sai stillikuvia sarjan, niin näki mitä siinä autossa tehtiin.....

Siellä oli myös ihan kivaa analyysiä, Mika jarrutti aikasin ja käänsi mutkaan sisään ja ajoi sen yhdellä linjalla läpi (kattokaa sen incar kuvia, se ei paljoa rattia liikuttele) Schumi taas teki just päinvastoin.... jarrutti myöhään ja riuhto auton mutkan läpi, koko ajan rattia vatkaten (= pitoa etsien) tästä syystä Mika on täysin ylivoimanen nopeissa mutkissa, koska löytää "Absoluuttisesti nopeimman reitin" hitaissa mutkissa ero ei ole niin selkeä...

toisaalta tuo vaatii autolta paljon (balanssi) ja kun Mika ei "etsi pitoa" niin siitä on haittaa sadekelillä, jossa Mika on nopea (ajotyyli hyödyntää aerodynaamista pitoa enemmän kuin Schumi, joka luottaa mekaaniseen...) mekaaninen pitohan tuolloin puuttuu...

Mutta kun sadekelillä olosuhteet muuttuu, siitä tulee ongelma Mikalle... eli jos sataa tasasella nopeudella (oli se mikä tahansa) ja rata pysyy samana, niin muutaman kiekan jälkeen Mika lentää... mutta mutta...
Ett silleen!!!!!!!
 

Lintu

Siipeilijä
Liittynyt
20.1.2004
Viestit
6401
Sijainti
South Georgia and the South Sandwich Islands
Vaikkei tämä varsinaisesti ajotyyleihin vaikutakaan, niin selvästi on nähtävissä kuinka jotkut kuljettajat hallitsevat tuon turva-auton perästä lähtimisen muita paremmin. Esimerkiksi Kimi, Schumi, ehkä myös Montoya ovat moneen otteeseen heti parannelleet asemiaan turva-auton lähdettyä, kun taas esim. Barrichello ei yleensä ole oikein hereillä vaan jää heti kymmeniä metrejä edelläajavista jälkeen. Häkkinen taisi aikoinaan Rubensin tavoin olla aika heikko turva-auton perästä starttaaja. Tämän kauden Belgian ja USA:n kisoissa, missä turva-auto useampaan otteeseen kävi radalla, näki selvästi ketkä sen taktisen pelin parhaiten hallitsevat.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Kimin ajotyylistä on ainakin meikäläisen silmään pistänyt alusta alkaen se, että tiukissa tilanteissa Kimillä on tapana ajaa aivan eri ajolinjoja pitkin kuin muut.

Siis sellaisia, joita muut eivät yleensä edes harkitsekkaan ajavansa. Monessa ohitustilanteessa olen mielessäni ajatellut, että "eihän tuosta ohi pääse", mutta Kimi runnoo silti autonsa aina muiden edelle. Se on minusta poikkeuksellista. Kimi saa huononkin ajolinjan näyttämään parhaalta.

Schumi on taas konservatiivisempi ajolinjoissaan. Ajaa ja ohittelee samoissa paikoissa kuin muutkin. Syy tähän on tietysti se, että auto on niin hyvä, ettei kompromisseja tarvitse tehdä ohituspaikkoja etsiessä. Toista se oli Benetton-aikoina...
 
Ylös