Kimin/Sumin ajotyylit.

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Lintu sanoi:
Häkkinen taisi aikoinaan Rubensin tavoin olla aika heikko turva-auton perästä starttaaja.
En kyllä muista, että Mikaa olisi ainakaan ohitettu turva-auton poistumisen jälkeen... Muutamia tapauksia kyllä taas muistan, kuinka Mika veti selvän eron muihin heti turva-auton poistuttua.

Rubens sen sijaan...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Karpow sanoi:
En kyllä muista, että Mikaa olisi ainakaan ohitettu turva-auton poistumisen jälkeen... Muutamia tapauksia kyllä taas muistan, kuinka Mika veti selvän eron muihin heti turva-auton poistuttua.

Rubens sen sijaan...
No ei Häkkistä sentään ohitettu niissä tilanteissa, mutta kyllä mä ainakin muistan pari kertaa kun revin hiuksiani päästä sen tähden että joskus näytti siltä että Häkä jäi tarkoituksella hieman kauemmas siitä edellä menevästä juuri kun startti oli käsillä. Muuten loistokuski tuo Häkä, mutta se nyt on vaan tyhmää jättäytyä tarkoituksella jälkeen. Ei siitä saa tekemälläkään mitään hyötyä irti.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Lintu sanoi:
Vaikkei tämä varsinaisesti ajotyyleihin vaikutakaan, niin selvästi on nähtävissä kuinka jotkut kuljettajat hallitsevat tuon turva-auton perästä lähtimisen muita paremmin. Esimerkiksi Kimi, Schumi, ehkä myös Montoya ovat moneen otteeseen heti parannelleet asemiaan turva-auton lähdettyä, kun taas esim. Barrichello ei yleensä ole oikein hereillä vaan jää heti kymmeniä metrejä edelläajavista jälkeen. Häkkinen taisi aikoinaan Rubensin tavoin olla aika heikko turva-auton perästä starttaaja. Tämän kauden Belgian ja USA:n kisoissa, missä turva-auto useampaan otteeseen kävi radalla, näki selvästi ketkä sen taktisen pelin parhaiten hallitsevat.
Minusta Schummeli ei ole koskaan noissa lähdöissä loistanut :nope:
Ett silleen!!!!!!!!!
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
FO110K sanoi:
Kekeä lainatakseni "se joka väittää tietävänsä jotakin toisen ajotyylistä tv-kuvan perusteella puhuu kyllä ihan pehmosia" :D
Asiaa! Karkeasti sanoisin että ratin liikkeet on vain 33% totuutta, vaihteet ja polkimet on toiset 33% ja auton reagoiminen loput 33%. Koko totuus on noiden toimiminen yhdessä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
Mä taas sanoisin, että tommoset prosenttilukujen heittelyt on sataprosenttisesti sontaa.
Toki, jos niitä lukee kuin piru raamattua :thumbup:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
formulastara sanoi:
No ei Häkkistä sentään ohitettu niissä tilanteissa, mutta kyllä mä ainakin muistan pari kertaa kun revin hiuksiani päästä sen tähden että joskus näytti siltä että Häkä jäi tarkoituksella hieman kauemmas siitä edellä menevästä juuri kun startti oli käsillä. Muuten loistokuski tuo Häkä, mutta se nyt on vaan tyhmää jättäytyä tarkoituksella jälkeen. Ei siitä saa tekemälläkään mitään hyötyä irti.
Ei se ole tyhmää jättäytyä jälkeen.. erittäin nerokasta itseasiassa. Kun edessä oleva auto alkaa hidastaa ennen kuin uusi kierros ilman safety caria alkaa, kannattaa jättää hieman enemmän rakoa ja sitten painaa kaasu pohjaan. Samaan aikaan edessä ajava auto hidastaa vauhtiaan, kunnes yhtäkkiä painaa kaasua saadakseen isomman eron. Tässä tilanteessa takana tulevalla on ollut kaasu pohjassa jo pidemmän aikaa , joten sillä on suurempi vauhti. Näin ollen se saavuttaa edessä olevaa autoa ja on aivan kannassa kun käännytään viimeisestä mutkasta pääsuoralle. Tällöin edessä olevan hidastus/kaasutus-kikkailusta saatava hyöty minimoituu..
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
oldez sanoi:
Ei se ole tyhmää jättäytyä jälkeen.. erittäin nerokasta itseasiassa. Kun edessä oleva auto alkaa hidastaa ennen kuin uusi kierros ilman safety caria alkaa, kannattaa jättää hieman enemmän rakoa ja sitten painaa kaasu pohjaan. Samaan aikaan edessä ajava auto hidastaa vauhtiaan, kunnes yhtäkkiä painaa kaasua saadakseen isomman eron. Tässä tilanteessa takana tulevalla on ollut kaasu pohjassa jo pidemmän aikaa , joten sillä on suurempi vauhti. Näin ollen se saavuttaa edessä olevaa autoa ja on aivan kannassa kun käännytään viimeisestä mutkasta pääsuoralle. Tällöin edessä olevan hidastus/kaasutus-kikkailusta saatava hyöty minimoituu..
Todellakin, jos ajaa sen edelläolevan vaihdelaatikossa kiinni niin edelläoleva määrää nopeuden.
 

JKulmala

Well-known member
Liittynyt
19.7.2004
Viestit
82
Sijainti
Helsinki
hannu^ sanoi:
Todellakin, jos ajaa sen edelläolevan vaihdelaatikossa kiinni niin edelläoleva määrää nopeuden.
Juuri tämän Kimi teki Maikkelille Spassa, pakotti ajamaan aivan vaihdelaatikossa kiinni.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Juu, ja myös noita renkaiden eroja Kimi käytti älykkäästi hyväksi, ajetaan hiljaa niin Schumin renkaiden lämpö ja paine laski todella alas, muutamissa incar hidastuksissa Spassa näkyy kuinka rengas viipottaa niinkuin olisi vanteelta irtoamassa tai jotain sen suuntaista :tongue:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
oldez sanoi:
Ei se ole tyhmää jättäytyä jälkeen.. erittäin nerokasta itseasiassa. Kun edessä oleva auto alkaa hidastaa ennen kuin uusi kierros ilman safety caria alkaa, kannattaa jättää hieman enemmän rakoa ja sitten painaa kaasu pohjaan. Samaan aikaan edessä ajava auto hidastaa vauhtiaan, kunnes yhtäkkiä painaa kaasua saadakseen isomman eron. Tässä tilanteessa takana tulevalla on ollut kaasu pohjassa jo pidemmän aikaa , joten sillä on suurempi vauhti. Näin ollen se saavuttaa edessä olevaa autoa ja on aivan kannassa kun käännytään viimeisestä mutkasta pääsuoralle. Tällöin edessä olevan hidastus/kaasutus-kikkailusta saatava hyöty minimoituu..
Tiedän mitä tarkoitat, mutta kun se tilanne Häkän kohdalla oli niin että se jättäytyi jotain 50 metriä jälkeen, ja ensimmäisen nopean kierroksen jälkeen oli melkein sen saman jäljessä, kunnes alkoi sitten kuroa eroa umpeen. Se on jo vähän toinen juttu se. Siis Häkkinenhän on mielestäni eräs kaikkien aikojen parhaista kuljettajista, mutta se ei tarkoita että kaikki mitä hän radalla teki olisi järkevää. Tuollainen nyt ei ainakaan ole. Voihan se olla että siinä oli ajatuksena joku riskien minimoiminen tai koneen jäähdyttely tai what ever, mutta oikeesti, nopeudet on niin hitaita ettei sillä ole mitää väliä ajaako perseessä kiinni sc:n takana vai ei, ja mitä niihin riskeihin tulee niin se nyt vaan on kilpa-autoilua. Deal with it!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös