Kirja-arvostelumme.

Estate

Well-known member
OoPee sanoi:
Mieleniintoisena yksityiskohtana muuten mainittakoot, että kun otin tosta opuksesta ne kuoret veke (ne kun tuppaa häiritteen lukemista), niin siellä kirjan selkämyksessä lukikin "Dan Brown - Da Vinci Koodi" :eek!: :eek!: :D Oli kuitenkin näköjään käärepaperit oikeessa ja se itse kirjaan präntätty nimi oli kustantajan moga.
Täytyykin katsoa omasta (tai siis äidille joksikin lahjaksi antamasta :rolleyes: ) kirjasta, mitä siellä lukee.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Niijuu, sain tuon Enkeleitä ja Demoneitakin sitten viime viikolla luettua. Mun mielestä selvästi parempi kirja kuin se kuuluisampi Da Vinci Koodi, tarina toimi ja kulki jollaintapaa sulavammin. Kyllähän tuossakin oli kieltämättä jokunen "no huh huh" -kohta (avainsana "helikopteri", en kuitenkaan spoilaa sen enempää, kirjan lukeneet tietänevät mitä tarkoitan ;)), joiden realistisuuden puolesta en menisi kovinkaan suurta summaa lyömään vetoa, mutta jos noihin ei kiinnitä liika ahuomiota, on tuo kirja varsin viihdyttävää luettavaa. Jossain jo mainitsinkin, ettei Brownin kirjoitustyyli ihan ehkä nobelin kirjallisuuspalkintoa tule koskaan ansaitsemaan, mutta ehkäpä juuri tuosta hieman simppelistä tyylistä johtuen ovat noi Brownin kirjat varsin nopeaa ja helppoa luettavaa. Enkeleitä ja Demoneita on paraatiesimerkki kirjasta, jota ei millään viitsisi laskea käsistään, tuli itsekkin taisteltua useammankin kerran nukahtamista vastaan, kun ihan välttämättä halusin lukea vielä seuraavankin luvun. Siinä mielessähän tuo ei hirveästi auttanut, koska ne luvut tuppas päättymään aina niin, että oikeastaan olis ihan pakko lukaista vielä se sitä seuraavakin :D

Jollaintavoin vaikuttavaa oli myös Brownin omaama pohjatieto, koko juonihan on rakennettu niin, että jotta moista juonta edes voisi lähteä suunnittelemaan, on kirjoittajalla oltava valtavan laaja tuntemus mm. Rooman/Vatikaanin historiasta, kirkoista/rakennuksista ja taideteoksista. Myönnän kyllä, että en ole tarkastanut pitävätkö kaikki faktat ihan täysin paikkansa, mutta oletan, että pitävät ainakin suurinpiirtein. Kyse on kuitenkin asioista, joiden totuudenvastaisuus olisi aivan liian helppo osoittaa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Ryhdyin muuten lukemaan tuota Acen mainostamaa Koontzin Odd Thomasia, tosin en ole päässyt kuin ihan pikkasen alkuun.

Brownin Meteoriitin saan mutsilta joululahjaksi :thumbup: Se ihan eka Brown, Digital Fortress, löytyy myös hyllystä, tosin saksaksi. Nuo muut Brownit mulla on suomeksi.

Estate

Well-known member
Luin sitten (viimein :eek:) Tuntemattoman sotilaan. Mulla on muutenkin ollut paha aukko sivistyksessä suomalaisten klassikoiden kohdalla, pitäisi varmaan korjata asiaa lisää, mutta nyt itse asiaan.
Kyllähän se hieno kirja on. Kaipa sen täytyykin, kuin joka kolmas kirjan virke tuntuu olevan lentävä lause (... :rolleyes:). Alkuunpääsy vain tuntui ensin hivenen vaikealta. Asiaa kuvaa hyvin, että olin jo kerran pari vuotta sitten lukenut melkein ensimmäiset sata sivua, mutta siihen oli jäänyt. Päähenkilöitten paljous ja heidän suht nopea mukaantulonsa alussa on kaiketi yksi syy, helpompaa tahtiin tottunutta ihan hirvittää. Nyt päätinkin kirjoitella alussa vähän ylös tyyppejä, etten ihan heti olisi seonnut.
Toinen minulle hiukan vaikea asia kirjan suhteen oli se, ettei minulla ole mitään hajuakaan sotilasarvoista, siitä minkä kokoinen on vaikkapa komppania tai pataljoona tai muustakaan vastaavasta. Harkitsin jossain välissä, että olisin ottanut selvää, mutta pääsihän kirjan kuitenkin läpi sellaisella summittaisella ajattelulla. Selvempi kuva kuitenkin varmaan olisi jostain asioista tullut pohjatietoja hankkimalla.
Nyt sitten pitäisi mietiskellä koulun vuoksi "Tuntematon sotilas -sodanvastainen teos?" aihetta...

Estate

Well-known member
NotShee sanoi:
En tuntenut tuon tiedon puutteen vaivaavan lukemistani.
Ei se muakaan loppujen lopuksi hirveästi vaivannut, mutta jossain kohdin olisi varmasti auttanut paljon hahmottamaan tilannetta selkeämmin.

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
Uusin Koontz loppui ja aloitin Henning Mankellin Kennedyn Aivot.
Ei oikein iske tuo. Vanhat Mankellit menivat alas, mutta nyt on puuroa.

Kehuinko jo Stephen Kingin Cell'ia?
Siina on myos hieho kirja. :thumbup:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Myllis sanoi:
Uusin Koontz loppui ja aloitin Henning Mankellin Kennedyn Aivot.
Ei oikein iske tuo. Vanhat Mankellit menivat alas, mutta nyt on puuroa.

Kehuinko jo Stephen Kingin Cell'ia?
Siina on myos hieho kirja. :thumbup:
Muistaakseni kehuit. Tarttee hankkia! Näköjään kulkee saksankielellä nimellä Puls.

Frank

Heimosoturi
Sijainti
Äänisen Aallot
En nyt ala arvostelemaan tässä ketään tai mitään sen kummemmin mutta kun searchilla tälläisen otsikon löysin kirja-asioista niin.

Wolf H. Halsti - Talvisodan päiväkirja

Kannattais lukea, sen suositteleminen on tässä pyörinny muutamia päiviä nyt päässä, että lukekaa. Itse luin aiemmin tänä vuonna.

haju

Banned
Juha Pihkala, Esko Valtaoja

Nurkkaan ajettu Jumala. Keskustelukirjeitä uskosta ja tiedosta.

Viihdyttävää filosofiaa. En suosittele uskiksille (jos haluaa säilyttää uskonsa). Valtaojan piiska sivaltaa lujaa.

En ymmärrä, kuinka kukaan pystyy olemaan uskovainen tämän kirjan luettuaan.

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
Remeksen 6/12 loppui pari viikkoa sitten. Tykkasin. :thumbup:

Nyt menossa Koontzin The Husband. Vaikuttaa laatukamalta, jalleen. :thumbup:

Tilasin 5 minsaa sitten amazuunista Stephen Kingin Dark Towerin ja John Saulin Unwantedin, seka vaimolle lajan tietokirjallisuutta (paasyy miksi eksyin amatsuuniin).

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Uusin TM : Ihan hyvää settiä, en ole tosin vielä kokonaan lukenut. Harmittavasti Audi TT Roadsterin testi on vain aukeaman mittainen. :( :(

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
Matxi sanoi:
Uusin TM : Ihan hyvää settiä, en ole tosin vielä kokonaan lukenut. Harmittavasti Audi TT Roadsterin testi on vain aukeaman mittainen. :( :(
Osta tie: Mulle tilattiin perstaina uus audi a6 avant suomen rekkareihin.. :cool:

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
S.A sanoi:
Nyt sitten pitäisi mietiskellä koulun vuoksi "Tuntematon sotilas -sodanvastainen teos?" aihetta...
Mä ainaskin armeijjassa jouduin katsomaan ko. elokuvan tarkoituksena saada ryhmäni taistelijat tappamaan tehokkaammin. Ei kovin sodanvastaista mielestäni.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Bobakki sanoi:
Mä ainaskin armeijjassa jouduin katsomaan ko. elokuvan tarkoituksena saada ryhmäni taistelijat tappamaan tehokkaammin. Ei kovin sodanvastaista mielestäni.
Ketä te tapoitte:eek:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Myllis sanoi:
:nope: :nope: :nope:

Tuostakin joutui jo hieman kiukuttelemaan, 40% kalliimpi kun on suomessa leasing... :jaska:
Väitätkö että Suomessa on joku autoon liittyvä juttu kallis? :eek!: :eek!: :eek!:
PÖYRISTYTTÄVÄ VÄITE!!!