Kirjojen aloitukset -tiva

Sijainti
Oslo
Nämä tuli melko nopeasti mieleen, muutama jäi vielä vaivaamaan mieltä.

4."Sano minua Ismaeliksi." H. Melville: Moby Dick

6. Äiti kuoli tänään. Tai ehkä eilen. A. Camus: Sivullinen

9. Mahdottoman helteisenä päivänä heinäkuun alussa, illansuussa, poistui eräs nuori mies pienestä huoneestaan, jonka hän oli vuokrannut S:n kadulta, ja lähti hitaasti kävelemään K:n sillalle päin. F. Dostojevski: Rikos ja rangaistus

Knoukka

Well-known member
Jahas. Tässä 3 pisteen vihjeet vielä keksimättä oleville aloituksille. Enpä pistäkkään jatkoa vaan vihjaan muuten... aika helppoja tuli kyllä nyt.

3. Ilmestyi poikkeuksellisessa järjestyksessä versioonsa nähden.

5. Edesmennyt esikoiskirjailija esiintyi myös toisen aikalaiskirjailijan elämäkerrallisessa romaanissa.

7. Haiseva elämäkerta.

markoj

Custom User
7. Seppo HEikinheimo: Mätämunan muistelmat

Knoukka

Well-known member
Vastaukset tässä ja pojot.

1. Kaksi ahdistunutta miestä istui autossa. Laskeva aurinko häikäisi heidän silmiään pölyisen tuulilasin lävitse. Jäniksen vuosi, Arto Paasilinna.

Mehe 5p

2. Oli suuri nautinto nähdä esineiden tuhoutuvan, nähdä esineiden mustuvan ja muuttuvan.

Fahrenheit 451, Ray Bradbury

3. Kuivuutta oli nyt kestänyt kymmenen miljoonaa vuotta, ja hirmuliskojen valtakausi oli aikoja sitten päättynyt.

Avaruusseikkailu 2001, Arthur C. Clarke

4."Sano minua Ismaeliksi."

Mehe 10p
JPP 5p (tarpeeksi oikein!)
jps 5p
burb 5p
Albert Oil 5p
joukahainen 5p

5. Ei kai ollut minun vikani että olin porvariskodista, että olin elämäni aikana syänyt enemmän pihvejä kuin joku muu, että minulla pienenä oli vaihdepyörä kun naapurinpojalla oli vain vanha kulunut venäläinen rukki.

Abiturientti, Harri Sirola

6. Äiti kuoli tänään. Tai ehkä eilen.

Sivullinen, Albert Camus

Albert Oil 10p
joukahainen 10p
maradona 5p

7. Dimitri Sostakovits on oikeassa siinäkin, että lapsuus on voittopuolisesti ikävää aikaa, koska pienen ihmisen oikeudet ovat niin rajoitetut.

Mätämunan muistelmat, Seppo Heikinheimo

markoj 3p

8. "Erni nousee tikkaitten ylimmälle pienalle pyyhkimään hyllyjä."

Liian paksu perhoseksi, Sisko Istanmäki

JPP 10p

9. Mahdottoman helteisenä päivänä heinäkuun alussa, illansuussa, poistui eräs nuori mies pienestä huoneestaan, jonka hän oli vuokrannut S:n kadulta, ja lähti hitaasti kävelemään K:n sillalle päin.

Rikos ja rangaistus, Dostojevski

Mehe 15p
Albert Oil 15p
joukahainen 15p
burb 10p
balthazar 5p

10. Aliide Truu tuijotti kärpästä ja kärpänen tuijotti takaisin.

Puhdistus, Sofi Oksnen

Mehe 20p
Albert Oil 20p
jps 10p
andy 5p
JA 5p
JayR 5p
Melinda 5p

Ja loppupisteet!

Mehe 20p
Albert 20p
joukahainen 15p

jps 10p
JPP 10p
burb 5p
andy 5p
Melinda 5p

Voitto meni siis Mehelle ja Alpulle. Töttöröö!!! Ensimmäinen palkinto on kirjallisuutta eli Raton parhaat lukijakirjeet 1977 -kirja. Mukana kuvia- ja haju. Lukekaa ääneen toisillenne.

Aika hyvin tiesitte, mutta Avaruusseikkailu 2001 oli paha pettymys ja Sirolan Abiturientin hoksaamattomuus vihjeen jälkeen hieman yllätti eli Anja Kaurasta vai mikä vittu se lie nykyään käytin tässä.

Sijainti
Oslo
Mukava tiva.
Sapetti vietävästi että Mätämunan muistelmat olivat jääneet unholaan. Luin kyseisen teoksen eräänä yönä puolenkymmentä vuotta sitten erään Oululaisen asunnon kellarihuoneessa.
Rikos ja rangaistus on tullut luettua useaan otteeseen. Camusin Sivullinen pariin kertaan. Sivulliseen liittyy sellainen muisto että luin sen ruotsiksi (Främlingen) vuonna 1997 junamatkalla Tukholmasta Osloon. Moby Dick on lukematta.

haju

Banned
Kieltämättä hauska tiva. Itse tunnistin ainoastaan Dostojevskin. Akateemisen kirjakaupan vastaavassa kyselyssä on muutama Knoukan listasta poikkeava teos.