Kirjojen aloitukset -tiva

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Kysymys siis kuuluu, että minkä kaunokirjallisen teoksen (romaani, elämäkerta tms) alusta on lainaus. Ei kuukletusta, jos edes auttaisi. Pisteet vähenevät aloituksen jatkamisen myötä 5 pisteestä alaspäin. Yleisimmällä suomennoksella mennään käännöskirjallisuudessa, löytyy 5 ensimmäisellä kotimaisella ja 5 käännettyä näytettä sekalaisessa järjestyksessä. Tiva päättyy tämän viikon perjantaina 21.00.

Osa helppoja, osa vaikeammin avautuvia.

1. Kaksi ahdistunutta miestä istui autossa. Laskeva aurinko häikäisi heidän silmiään pölyisen tuulilasin lävitse.

2. Oli suuri nautinto nähdä esineiden tuhoutuvan, nähdä esineiden mustuvan ja muuttuvan.

3. Kuivuutta oli nyt kestänyt kymmenen miljoonaa vuotta, ja hirmuliskojen valtakausi oli aikoja sitten päättynyt.

4."Sano minua Ismaeliksi."

5. Ei kai ollut minun vikani että olin porvariskodista, että olin elämäni aikana syänyt enemmän pihvejä kuin joku muu, että minulla pienenä oli vaihdepyörä kun naapurinpojalla oli vain vanha kulunut venäläinen rukki.

6. Äiti kuoli tänään. Tai ehkä eilen.

7. Dimitri Sostakovits on oikeassa siinäkin, että lapsuus on voittopuolisesti ikävää aikaa, koska pienen ihmisen oikeudet ovat niin rajoitetut.

8. "Erni nousee tikkaitten ylimmälle pienalle pyyhkimään hyllyjä."

9. Mahdottoman helteisenä päivänä heinäkuun alussa, illansuussa, poistui eräs nuori mies pienestä huoneestaan, jonka hän oli vuokrannut S:n kadulta, ja lähti hitaasti kävelemään K:n sillalle päin.

10. Aliide Truu tuijotti kärpästä ja kärpänen tuijotti takaisin.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24210
Sijainti
lappeen Ranta
Oliko tää nyt sellainen valkotekstikisa vai niitä joista vain eka oikein vastannut saa pisteet. Laitan nyt joka tapauksesa valkoisella kaksi vastaustani:

4."Sano minua Ismaeliksi." - Niin siis perhana,mikäs se Moby Dickin suomennoksen nimi sitten olikaan? Ööh... Valkoinen valas?

8. "Erni nousee tikkaitten ylimmälle pienalle pyyhkimään hyllyjä." - Jotenkin kilistelee sellaista kelloa, että olisi Liian paksu perhoseksi tämä.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Mennään nyt sit valkoisella ja luotetaan ettei luntata toisilta!
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18208
Numerot 4 ja 6 olen bongannut äikän kirjasta. En kuitenkaan muista varmaksi kumpaakaan, joten jätetään vastaamatta. Enpähän ainakaan jää viimeiseksi, kuten yleensä on tivoissa tapana.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
10. Sofi Oksasen Puhdistus. Tai ei siinä Sofia puhdisteta, vaan kyse on Sofin kirjoittamasta näytelmästä/kirjasta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
4 Moby Dick
10 Puhdistus

Pari muuta tuntuu tutulta, pitää pähkäillä lisää.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
7 on varmaan Solzenitsyä, kirjasta ei ole aavistustakaan
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Vika oli helppo, Sofi Oksasen Puhdistus. Pari muutakin vaikuttaa tutulta, kouluaikana luettuja todennäköisesti. 1 / 10. Surkea tulos, mutta mainio tiva
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Perkele Knoukka minkä teki. Vituttaa, kun tietää, muttei kuitenkaan tiedä. Kaikkiin yritän jotain. Osa toki tietoja.

1. Kaksi ahdistunutta miestä istui autossa. Laskeva aurinko häikäisi heidän silmiään pölyisen tuulilasin lävitse. A.Paasilinna - Jäniksen Vuosi

2. Oli suuri nautinto nähdä esineiden tuhoutuvan, nähdä esineiden mustuvan ja muuttuvan. Fahrenheit 451. En muista millään kirjailijaa. Sanotaan Asimov. Vitut on.

3. Kuivuutta oli nyt kestänyt kymmenen miljoonaa vuotta, ja hirmuliskojen valtakausi oli aikoja sitten päättynyt. Ei hajua. Hubbard - Taisteluplaneetta Maa

4."Sano minua Ismaeliksi." Melville - Moby Dick

5. Ei kai ollut minun vikani että olin porvariskodista, että olin elämäni aikana syänyt enemmän pihvejä kuin joku muu, että minulla pienenä oli vaihdepyörä kun naapurinpojalla oli vain vanha kulunut venäläinen rukki. Tuntuu elämäkerralta. Tai sitten se on Tervo - Koljatti. En ole vielä lukenut, vaikka on pitänyt.

6. Äiti kuoli tänään. Tai ehkä eilen. Äh. Tuttu. Ei tule. Arvataan Vonnegut - Jumala Teitä Siunatkoon, Herra Rosewater

7. Dimitri Sostakovits on oikeassa siinäkin, että lapsuus on voittopuolisesti ikävää aikaa, koska pienen ihmisen oikeudet ovat niin rajoitetut. Tää on joku elämäkerta. Haavikon?

8. "Erni nousee tikkaitten ylimmälle pienalle pyyhkimään hyllyjä." Tää on joku suomalainen naiskirjailija, jota en ole lukenut. Heitetään Mari Mörö - Kiltin Yön Lahjat

9. Mahdottoman helteisenä päivänä heinäkuun alussa, illansuussa, poistui eräs nuori mies pienestä huoneestaan, jonka hän oli vuokrannut S:n kadulta, ja lähti hitaasti kävelemään K:n sillalle päin. Dostojevski - Rikos ja Rangaistus

10. Aliide Truu tuijotti kärpästä ja kärpänen tuijotti takaisin.[/QUOTE] Häpeäkseni tiedän vaikka en ole kirjaa lukenut. Oksanen - Puhdistus
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Kaks oisin tienny ja muutamasta aavistus, mutta tuli kuikuiltua muiden vastauksia...
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
1. Paterniti: Ajelulla Albertin kanssa
2. Salinger: Sieppari ruispellossa
3. Raamattu
4. Melville: Moby Dick
5. Kljutsarjova: Kolmannessa luokassa
6. Camus: Sivullinen
7. Hotakainen: Juoksuhaudantie
8. King: Piina
9. Dostojevski: Karamazovin veljekset
10. Oksanen: Puhdistus
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Mullon semmonen ongelma kirjojen ja elokuvien kanssa, etten näe puita metsältä. Nimet tai lauseet jäävät harvemmin mieleen. Mut veikataan nyt ainakin yhtä:

9. Dostojevski: Rikos ja rangaistus
 
Ylös