Kiuasutelu

Mikä olisi paras kiuas?

• Mondex Original

Äänet: 6 25,0%
  • Mondex Steel

Äänet: 1 4,2%
  • Harvia Vega

Äänet: 7 29,2%
  • Harvia Sound Jazz

Äänet: 10 41,7%

• Äänestäjiä yhteensä
    24

Thunder

Vihan aiheuttaja
Sam sanoi:
Kuunnellaan kantaasi sitten, kun asut talossa, mihin ei saa puulämmitteistä saunaa ja vanha kiuas vetelee viimeisiään :rolleyes:
Voihan nykyaikaisiin kerros- ja rivitaloihin vaihtaa jännitekiukaan tilalle puulämmitteisen kiukaan, vetää savustukset putkella pienestä akkunasta ulos, toimii varmemmin huomaamattomasti, jos kiinteistön seinät on täysin mustia.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Sam sanoi:
Kuunnellaan kantaasi sitten, kun asut talossa, mihin ei saa puulämmitteistä saunaa ja vanha kiuas vetelee viimeisiään :rolleyes:
Eikös se Matxi ole rakentamassa paritaloa, johon ilmeisesti kiuas tulee? Puulla lämmitettävän saunan mä ainakin pyrkisin siihen rakennuttamaan, jos ei ole täysin mahdotonta.

Itselläkin on käytössä sähkösauna kämpillä, ja ei siellä hirveän useasti viitti istuskella. Puusaunoissa taas mielellään viettää vaikka iltaa!

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Thunder sanoi:
Voihan nykyaikaisiin kerros- ja rivitaloihin vaihtaa jännitekiukaan tilalle puulämmitteisen kiukaan, vetää savustukset putkella pienestä akkunasta ulos, toimii varmemmin huomaamattomasti, jos kiinteistön seinät on täysin mustia.
Joo ja rivitalon takapihalle saa helposti viritettyä kotasaunan :ahem:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Juhis sanoi:
Eikös se Matxi ole rakentamassa paritaloa, johon ilmeisesti kiuas tulee? Puulla lämmitettävän saunan mä ainakin pyrkisin siihen rakennuttamaan, jos ei ole täysin mahdotonta.

Itselläkin on käytössä sähkösauna kämpillä, ja ei siellä hirveän useasti viitti istuskella. Puusaunoissa taas mielellään viettää vaikka iltaa!
Voi vaan olla, että tuossa vaiheessa rakentamista on jo vaihtoehdot rajattu aika tarkkaan.

Jos sähkösaunassa on epämieluisat löylyt, lähtisin ensimmäisenä syyttämään kiukaan termostaatin säätöä sekä ilmanvaihtoa. Noista molempiin voi itse vaikuttaa, joskin jälkimmäiseen yleensä vähemmän. Sen mitä itse olen kaksi saunaa tehnyt kera sähkökiukaan, olen ollut varsin tyytyväinen löylyttelyn tasoon olosuhteisiin nähden. Luonnollisestikaan näitä ei voi verrata puulämmitteiseen erilliseen ulkosaunaan, mutta lähtökohtaan nähden ajavat asiansa täysin.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Sam sanoi:
Voi vaan olla, että tuossa vaiheessa rakentamista on jo vaihtoehdot rajattu aika tarkkaan.

Jos sähkösaunassa on epämieluisat löylyt, lähtisin ensimmäisenä syyttämään kiukaan termostaatin säätöä sekä ilmanvaihtoa. Noista molempiin voi itse vaikuttaa, joskin jälkimmäiseen yleensä vähemmän. Sen mitä itse olen kaksi saunaa tehnyt kera sähkökiukaan, olen ollut varsin tyytyväinen löylyttelyn tasoon olosuhteisiin nähden. Luonnollisestikaan näitä ei voi verrata puulämmitteiseen erilliseen ulkosaunaan, mutta lähtökohtaan nähden ajavat asiansa täysin.
Niinhän se on, että saunankin rakentaminen on taitolaji. Puusaunankin voi pilata huonolla suunnittelulla. Mutta pointti olikin se, että aina mieluummin puusauna kuin sähkösauna, ihan omien kokemuksien perusteella. Erillinen puulämmitteinen ulkosauna on kyllä ihan parhautta, ei malttais odottaa kesää ja saunomistuokioita kaverin mökillä.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Juu ei ole enää tässä vaiheessa puukiuas mahdollinen. En tiedä onko missään vaiheessa edes ollut. Toisaalta tuo sauna on muutenkin niin pieni (aikalailla 160cm kanttiinsa) että ei sinne oikein edes puulämmitteinen menisi. :D
Muutenkin menis turhan kinkkiseksi puukiukaan kanssa. Ennemmin ajaa/fillaroi/kävelee 4km ja tulee vanhemmille saunomaan - puulämmitteisellä. :D

Thunder

Vihan aiheuttaja
Sam sanoi:
Joo ja rivitalon takapihalle saa helposti viritettyä kotasaunan :ahem:
Kotasaunahan maksaa kai 3000-5000 jelouta.
Jos ei ole varaa tuohon, tämä kelvannee hätäratkaisuksi:

hätäguugletin tämän:

Soon telttasauna.:D

Mutta jos formulahulluja me ollaan :idea: , niin tämä olisi mitä PASSELI ratkaisu!:

http://www.tentsauna.net/tekniset.html

Teknisissä tiedoissa näkee lisäkuvat, että miten forumistien kannattaisi tehdä, kutsua sitten muut forumistit telttasaunan kastejuhliin ja viettää siellä saunassa pitkä kosteahko viikonloppu.

Saunateltan seinään voisi rakentaa pleksilevyn, joka ei huurru lainkaan saunan höyryistä ja saunateltan ulkopuolelle laitetaan riittävän iso televisio näyttämään suoraa lähetystä Fykkösiä!!:thumbup: :thumbup: :D

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Meille tuli raksalle juuri maanantaina 9 kilowattinen Helo SoftHot .
Otin tuon lähinnä yhdestä syystä : Se oli ainoa Helon malli jonka kanssa käy yksiin ohjauskeskus, jota voi etäohjata (ilmainen soitto kännyllä ja kiuas lähti lämpeämään).
Helo siksi, että saan Onnisen kautta tavarat niin halvalla, että muita kiuasmerkkejä ei kannata edes harkita. Rautakaupastakin setin olisi toki saanut tingattua - tosin halvimmillaankin 210 euroa kalliimmalla.

Edit: Alkuperäiselle kysyjälle:
Ota se mikä miellyttää. Itse ottaisin noista soundin, mutta minun makuni ei ole sinun makusi.
En ole koskaan pitänyt tuosta vuolukivikiukaasta - enkä tule pitämään.

Viimeksi muokattu:

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
Wilpuri sanoi:
Ehdottomasti tietenkin tottakai aivan pakosti joku ainavalmis/hetivalmis -systeemi

Esim. tost:

http://www.saunatec.fi/main.php?f=show&nav=0;332;356;387;557;465&t=l
Tulee muuten yllättävän pehmeät löylyt tollasesta.

Kaveri oli hankkinut tollasen, ja tuntu että se olis koko sauna systeemi rakennettu uusiksi, vaikka pelkkä kiuas oli vaihdettu.

Se oli ennen sellanen uunin tuntunen sauna, ettei siellä kauaa viittiny istua.
Nyt siellä irtos hiki pintaan ihan ku puulämmiteisessä kesäsaunassa.

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
kc4197 sanoi:
Se oli ainoa Helon malli jonka kanssa käy yksiin ohjauskeskus, jota voi etäohjata (ilmainen soitto kännyllä ja kiuas lähti lämpeämään).
Mä vähän ihmettelen tuota nykyistä etäkäynnistyksen mahdollisuutta. Mulla on semmonen mielikuva, että jossain vaiheessa olis ollu sellanen käytäntö, että kiuas pitää käynnistää aina kiukaan kyljestä, jotta samalla tulee varmistettua se, että kiukaan päällä ei ole esim. muijan sukkia kuivumassa.

-70 luvulla ainakin oli hyvin yleistä, että kiukaan ohjauspaneeli oli puku- tai takkahuoneessa.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Matxi sanoi:
Ennemmin ajaa/fillaroi/kävelee 4km ja tulee vanhemmille saunomaan - puulämmitteisellä. :D
Säästä sitten saunan rakennuskuluissa ja tee huoneesta vaikka lateksivarasto/SM-huone:ahem:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Hups.. äänestin vahingossa tota kakkosta vaikka mun ei pitäny äänestää lain. Rumia noi kaks ekaa ainakin ovat, vika näyttää jopa kiukaalta :eek:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Pinoa vaan kivistä savusaunan kiuas, ehdottomasti parhaat löylyt.

elle

-------
Mondex menee nopsaan rumaksi, jos vesi on kovin kalkkista. Johonkin joskus postannut kuvatuksen meidän tapauksesta.

Thunder

Vihan aiheuttaja
elle sanoi:
Mondex menee nopsaan rumaksi, jos vesi on kovin kalkkista. Johonkin joskus postannut kuvatuksen meidän tapauksesta.
En löytänyt postaustasi vai lähetitkö sen Seiskaan?

Muuten erittäin mielenkiintoinen, uudenlainen kiuastyyli, en ole koskaan nähnyt tuollaista.

Löytyy puukiukaitakin.:thumbup:

http://www.ikikiuas.com

Thyella

þýðingafræðingur
Sijainti
Ciutat Comtal
hitto etta meni hetki kiuasutelu-sanan hahmottamiseen. eka aattelin, etta onpas aikamoinen typo :frown: