KKWCS viralliset säännöt ja kilpailukalenteri kaudella 2009

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
KKWCS viralliset säännöt ja kilpailukalenteri kaudella 2009

--------------------------------------------------------------------------------

KKWCS Kilpailukalenteri 2009

4.4. Suzukart
2.5. Forssa I
23.5. Myllypuro (Hki-mööten yhteydessä)
13.6. Toijala (klo 12:00-14:00)
11.7. Hyvinkää (klo 12:00 - 14:00)
24.7. Forssa II (klo 17:00 - 20:00)
29.8. Kaanaa
18.9. Forssa III (klo 17:00 - 20:00)
10.10. Turku
31.10: VMKC / Kart´in Club (päätöskisan möötte)

Säännöt osallistumisen suhteen:
* Ilmoittautuvan hahmon pitää olla rekisteröitynyt foorumille ainakin 2kk ennen ilmoittautumista ja postauksia pitäisi olla vähintään 100.

* Mikäli nämä ehdot eivät täyty, niin pohdimme asiaa tapauskohtaisesti. Eli vaihdamme privaviestejä keskenämme ja päätämme hyväksymmekö hahmon mukaan.

* HUOM! Ennen kaikkea aktiivisuus f1-forumilla on tärkeää. Jos hahmo on selkeästi tullut foorumille myös muiden kuin pelkästään kartingiin osallistumisen takia,
niin ehdottomasti on tervetullut kisaan. Tällöin voidaan siis joustaa noista rajoituksista, eikä kirjautumisajankohdalla tai postausmäärällä ole niin paljon väliä.

* Perheenjäsenet: F1-forumin ulkopuolisia perheenjäseniä voidaan hyväksyä mukaan kisoihin, mutta he ovat aina automaattisesti varasijalla.
Eli pääsevät mukaan mikäli kisaan on paikkoja vapaana foorumilaisten ilmoittautumisten jälkeen.

* Naisten sarjaa ei tänä vuonna ole, vaan naiskuskit kisaavat miesten kanssa samassa sarjassa.

* Ilmoittautumiset kisoihin viimeistään viikkoa ennen kisatapahtumaa.

* Peruutuksista täytyy ilmoittaa heti, kuitenkin vähintään 1,5vk ennen tapahtumaa,
muussa tapauksessa osallistumismaksu on sitova.
(ts. järjestäjät eivä ole velvollisia tarkistamaan jokaisen tulemisia/menemisiä)
- em. peruutustapauksissa rahoja EI palauteta, periaate on että tietyn ajan jälkeen se maksu on sitova,
ja jos poisjäänti tapahtuu kuskin omasta syystä, niin me ei sille mitään voida, ja näin ollen palauttamiselle ei syytä ole.
(tämä on selkeä asia, tämä täytyy mukaan ilmoittautuessa jokaisen ajajan ymmärtää)
- ko. peruneen henkilön tilalle yritetään löytää AINA korvaava kuski, tosin tämä on yleensä mahdotonta koska aikaa
jää liian vähän uuden kuljettajan paikalle saapumiseen yms toimintaan.
- Vaikka korvaava kuski paikalle saataisiinkin, on järjestäjien päätös pyytää tai olla pyytämättä rahallista korvausta kuskilta
(ts. voidaan antaa ilmainen ajopaikka tai pyytää ajosta korvaus, aina tietenkin ilmoitetaan tulijalle se selvästi)
- JOS korvaus pyydetään, menee korvauksena saatu raha jakoon kaikkien maksaneiden kuskien kesken, ei peruuttaneen kaverin rahojen palauttamiseen.
(ei kukaan muukaan ole vastuussa jonkun toisen perumisesta, jos hyötyä jostain tulee, se kuuluu kaikille tasapuolisesti)
- JOS lisäkuski otetaan, se otetaan vain ja ainoastaan korvaamaan poisjäänyttä/-neitä kuljettajia, niitä ei oteta
ns. vapaille paikoille missään tapauksessa vaikka moisia ruudukossa olisikin.
HUOM!.
Jos kuski ilmoittaa esteestä ajoissa niin hommassa joustetaan mahd. paljon tietenkin.
Hyvänä esimerkkinä viime vuoden Hyvinkää jonka peruutus onnistui 2,5vk ennen kisaa
vaikka sitovat ilmoittautumiset oli oltava sisässä jo reilu kk ennen tapahtumaa...
Eli me yritetään olla reiluja asioiden suhteen kyllä mahdollisuuksien mukaan...

Kilpailujen säännöt:
* Jokainen kuljettaja menettää kauden huonoimman sijoituksensa, etteivät mahdolliset tekniset
ongelmat vaikuttaisi kauden kulkuun liikaa.
(siis kyseessä on huonoin kisasijoitus, väliin jätettyä kisaa ei tähän sääntökohtaan lasketa)

* Törttöilyä radalla ei sallita. Viime vuoden lopun (Myllypuro/VMKC) tapahtumien vuoksi tätä kohtaa tullaan tiukentamaan:
- Jos kuljettaja keskittyy tönimiseen, kontaktin ottamiseen yms. tavalla joka haittaa toisten kisaamista
(sijoitusten pudotuksia, kisan keskeytymistä jne.) tullaan hänet välittömästi diskaamaan (DNF) kilpailusta,
joko ratavirkailijoiden toimesta, tai sitten jälkikäteen KKWCS:n järjestäjien toimesta.
- Mahdollisen ison rikkeen suorittaja saa myöskin seuraavaan kisaansa +10 sijan rangaistuksen aika-ajoon.
- Ulkoradoilla tätä tarkkaillaan suurennuslasin kanssa, mutta Sisäradoilla pieni kontakti on tietenkin sallittu,
mutta viime vuoden tapaiset "100-lasissa kaverin kylkeen jarrutuksessa" ei tule enää kyseeseen.

* Muilta osin radoilla pitäydytään paikallisten ratavirkailijoiden ohjeistuksessa.

* Finaalikisa järjestettäneen yhteistyössä Mestarit Radalla sarjan kanssa, päätavoitteena saada
molempien sarjojen kärkikuskit samaan aikaan radalle katsomaan kuka on kuka.
(silti ilmoittautuminen finaaliin on vapaata, yritetään saada kunnon kisatapahtuma pystyyn)
Tästä lisätietoa kauden edetessä...

* Kisan kolmella ensimmäiseltä (A-finaali) on lehdistötilaisuuspakko 2 vuorokauden sisällä kisasta. Muille tämä on vapaaehtoinen mutta suotava. Lehdistötilaisuuden laistamisesta seuraa 20% korotus seuraavaan kisamaksuun.

* Jokaisen kisan jälkeen hahmo Pietari valitsee parhaan kisarapon. Eniten parhaita kisarapoja kauden aikana kirjoittanut palkitaan kauden lopussa.

* Autojen arvonta kisaa varten:
1) KKWCS:n järjestäjä(t) saapuvat kisapaikalle ajoissa ja ottavat selvää mitkä autot ovat kisapäivänä ajossa

2) Pullonkorkit joiden sisällä on autojen numerot valitaan sen mukaan mitkä autot on ajossa ko. päivänä, ja laitetaan koriin.
(järkkäreillä mukana valmiiksi numeroituja & blankoja korkkeja)

3) Järjestäjät ovat jakaneet etukäteen kisaajat eri aika-ajoryhmiin
(yleensä taidon mukaan, tämä kuitenkin uusien kasvojen osalta on arpapeliä)

4) Suoritamme autoarvonnan jokaiselle ryhmälle järjestäjien voimin. Yksi meistä nostaa korkin, toinen kirjaa autonumeron ylös valmiiksi tehtyyn listaan ja kolmas valvoo varamiehenä että kaikki menee OK.
Näin arvotaan autot jokaiseen ryhmään ja jokaiselle kuskille täysin randomisti. Spesiaalitapauksessa voimme pyytää jonkun kauniin neitokaisen onnettareksi

5) Seuraavaksi arvontaan kisa-autot seuraavasti:
Nostetaan korkkeja maksimimäärä, mikä tarvitaan "isoimman" lähdön ajamiseen.
(esim. Forssassa tietysti 7 korkkia)
Ensimmäiseksi nostetaan paalumiehen autonumero, sitten kakkosmiehen autonumero jne.
Tämä järjestys tulee olemaan jokaisessa finaalissa ko. paalumiehen, kakkosmiehen jne. auto.
Tämä järjestys kirjataan taasen ylös paperille joka näyttää esimerkiksi tältä:

1. lähtöpaikka - auto #2
2. lähtöpaikka - auto #7
3. lähtöpaikka - auto #4
jne...

6) Jos auto hajoaa kisan aikana, ja vara-auto tulee tilalle, se korvaa poistuneen numeron joka lähdössä, eli ei muuta muiden jo arvottujen paikkojen järjestystä.

7) Jo säännöissä ollut kohta jossa kielletään samalla autolla ajaminen poistetaan. Näin ollen auto aika-ajoon tulee arvonnalla, ja sijoitus A-A:ssa määrää tulevan kisapelin, joka selviää myöskin vasta kisapaikalla arpomalla.

8) Järjestäjät toimittavat kisoissa tarvittavat listat ratahenkilökunnalle jotta tulokset & tietokoneliuskat pysyvät ajantasalla.

* Kisoja kaudella 2009 on 10kpl.

* Pisteytys kilpailuissa annetaan seuraavasti:
sija 1 = 16p.
sija 2 = 14p.
sija 3 = 12p.
sija 4 = 10p.
sija 5 = 9p.
sija 6 = 8p.
sija 7 = 7p.
sija 8 = 6p.
sija 9 = 5p.
sija 10 = 4p.
sija 11 = 3p.
sija 12 = 2,5p.
sija 13 = 2p.
sija 14 = 1,5p.
sija 15 = 1p.
sijat 16-> = 0,5p.
Finaalin nopein kierros = 1p.
(A-, B- ja C-finaaleissa siis mahdollista saada lisäpisteitä)

- F1-Forum.fi "sponsoroi" tänä vuonna KKWCS-kisoja lahjoittamalla
meille mainostilaa forumin sivustolta, ja tämä tila hyödynnetään
kisapaikkojen mainoksilla mikäli vain yhteistyöhaluja kisapaikoilta
löytyy...
- Varsinaista maksua emme kerää mainostilaa vastaan, vaan yritämme
neuvotella parhaamme mukaan kisatapahtumiin alennuksia, jotka sitten
hyödyttävät jokaista kuljettajaa kauden mittaan.
- Ensimmäinen alennus on jo saatu sovittua, eli Suzukartin mainos
alkaa pyörimään forumilla lähipäivinä

Myöhäisestä neuvotteluajankohdasta johtuen tuota Suzukartin alennusta
ei enää keritä siirtämään hintaan (saatiin vasta eilen tuo sovittua),
niin päätettiin järjestävien tahojen kesken hommata ko. summalla sitten
sarjalle pokaalit vuoden lopussa, + kenties jotain muuta kivaa mikäli
rahaa jää yli...
(sarjan toimintaan käytetään tuloista 107%, eli järjestäjät eivät
saa tuosta summasta senttiäkään)

- Kiitokset Antille mahtavasta tuesta!
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13731
Kilpailujen starteista vaan

Koska Forssassa -ainoastaan seitsemästä autosta, ja radan leveydestä huolimatta- tuo sääntö että vasta ensimmäisen jarrutuksen jälkeen saa ohittaa, mietin että olisiko tuo reilu sääntö näissä kisoissa sitten muuallakin? Paremman lähtöruudun tuloksellaan ansainnut kuljettaja mielestäni voisi ansaita käytännössäkin paremman lähtöruudun, vaikka olisi painavampikin. Joillakin radoilla taitaa olla jopa hölmönkin lyhyet välit lähtöruuduilla. Tämä olisi vain yksi seikka joka olisi etuna pois kevyemmiltä tai selvästi paremmilla autoilla starttaavilta.
 

Örfil

Guest
Hyvinkäällä tulee olemaan sama juttu: siellä autot ovat liki rinnakkain ja viimeksi paalu vaíhtui startissa kolmenteen sijaan.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
vasta ensimmäisen jarrutuksen jälkeen saa ohittaa, mietin että olisiko tuo reilu sääntö näissä kisoissa sitten muuallakin?
Entä kun en jarruta esim. Myllypurossa kierroksella ollenkaan? :D
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Hyvinkäällä tulee olemaan sama juttu: siellä autot ovat liki rinnakkain ja viimeksi paalu vaíhtui startissa kolmenteen sijaan.
Toijalassa tais olla 3 vai 4 rinnakkain motogp tyyliin ja siitä hyötyi kyllä kevyemmät kaverit. Muistaakseni itsekin taisin ohittaa pari tyyppiä ihan startissa vain.

Mutta tuota.. Me varmaan pohditaan tätä ehdotusta ja palataan asiaan myöhemmin.. Itse olen taas sitä mieltä, että hyvä startti on osa hyvää kilpailusuoritusta. Loppujen lopuksi väitän että se on se reaktioaika, joka ratkaisee startissa hyvin paljon. Omasta mielestäni tuntuu vähän tylsältä jos startti ei olisi kilpailullinen.

Jos joku kärsii painosta niin no can do. Olen edelleen sitä mieltä, että paino on yksi kuljettajan ominaisuuksista. Mielestäni sitä ei pitäisi tasoittaa mitenkään. Painavammat kuljettajat voivat tasoittaa asian ajotaidoillaan. Jos jotain startissa häviää painon takia, niin kaipa hyvä kuski saa sen takaisin myöhemmin..

Ainoa on tuo Toijalan starttiruudukko, se oli mielestäni epäreilu muodostelma viime vuonna.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
tuo ekan jarrutuksen sääntö (kuten Forssassa) kuulostaa ihan hyvältä.
Niinkuin F1:ssä sanotaan, ei kisaa voiteta vielä ekassa mutkassa, mutta hävitä
sen siinä kyllä voi :rolleyes:
 

Örfil

Guest
Toijalaan ja Hyvinkäälle voidaan pyytää että startissa autot laitetaan hieman etäämmäälle toisistaan.

Muuten en lähtisi startteja muuttamaan, vaikka kuulun itsekin siihen keskipainavaan kastiin, joka ottaa aika usein lähdössä takkiinsa.
 

Makkonen

Guest
Jos joku kärsii painosta niin no can do. Olen edelleen sitä mieltä, että paino on yksi kuljettajan ominaisuuksista.
Ja jos tuntuu että painosta on haittaa omalle ajolle niin ei muuta kuin hopihopi lenkkeilemään ja katsoo mitä ja milloin laittaa suuhunsa. Sillä sitä painoa saa poies. :thumbup:
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
.

Itse olen taas sitä mieltä, että hyvä startti on osa hyvää kilpailusuoritusta. Loppujen lopuksi väitän että se on se reaktioaika, joka ratkaisee startissa hyvin paljon. Omasta mielestäni tuntuu vähän tylsältä jos startti ei olisi kilpailullinen.
Startti olisi osa hyvää kilpailusuoritusta jos autoissa ei olisi vapaakytkimiä. Lähdöt menee painon mukaan, mikä ei minua tietenkään haittaa kun on käyty siellä lenkkipolulla, mutta jännittäväksi starttia ei saa vapaakytkinautoilla millään kun ei vaadi tarkkaa kytkinsormea
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13731
Se on kyllä puppua että reaktioaika ratkaisee enempi kuin painoerot. Kaikki jotka vaan tuijottaa lähtövaloja, lähtevät varmaankin noin 0,07-0,2s kuluttua valojen sammumisesta. Mutta tämä oli vaan ehdotus että kilpa-ajaminen alkaa kun kaikki saavat itse vaikuttaa nopeuteensa, kuten Forssassa. Voi että se vitaji kun Suzun ruudukossa olin tarkalleen huonommassa lähtöasemassa, kuin kolmas. Ehkä mun auto onneksi sattui kiihtymään paremmin ekan ratkaisevan metrin kun kerran kerkesin eteen, ja reaktionikin sattui menemään just eikä melkein nappiin. Eripainoisuuksille ei sinänsä ole järkevästi mitään tehtävissä, ja nautinkin haasteesta koittaa ajaa mutkia nopeammin, kun on tarvis jotta pysyy kärjen vauhdissa (NastyBoy varmaan löytäisi vielä lisää vauhtia jos vaan saa nopean kirittäjän). Samat probleemat on mua painavammilla mua vastaan. Ja on se vähän peilin paikka, kun voisin olla kevyempikin omien tekemisteni toimesta. Silti siihen tyytyväinen kun talvella olin 87, nyt enää 81-82kg. Toivottavasti itsekuri saa taas aikaan "kehittää moottoria" dieettisyömisen muodossa :)
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Mun mielestä voitas mennä kisakohtasesti, ei siis säännöksi ainakaan tuota ohituskieltoa. Se vie kuitenkin vähän fiilistä pois. Mieluummin isommat välit starttiruudukkoon kuten RacerX sanoikin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Se on kyllä puppua että reaktioaika ratkaisee enempi kuin painoerot. Kaikki jotka vaan tuijottaa lähtövaloja, lähtevät varmaankin noin 0,07-0,2s kuluttua valojen sammumisesta. Mutta tämä oli vaan ehdotus että kilpa-ajaminen alkaa kun kaikki saavat itse vaikuttaa nopeuteensa, kuten Forssassa. Voi että se vitaji kun Suzun ruudukossa olin tarkalleen huonommassa lähtöasemassa, kuin kolmas. Ehkä mun auto onneksi sattui kiihtymään paremmin ekan ratkaisevan metrin kun kerran kerkesin eteen, ja reaktionikin sattui menemään just eikä melkein nappiin. Eripainoisuuksille ei sinänsä ole järkevästi mitään tehtävissä, ja nautinkin haasteesta koittaa ajaa mutkia nopeammin, kun on tarvis jotta pysyy kärjen vauhdissa (NastyBoy varmaan löytäisi vielä lisää vauhtia jos vaan saa nopean kirittäjän). Samat probleemat on mua painavammilla mua vastaan. Ja on se vähän peilin paikka, kun voisin olla kevyempikin omien tekemisteni toimesta. Silti siihen tyytyväinen kun talvella olin 87, nyt enää 81-82kg. Toivottavasti itsekuri saa taas aikaan "kehittää moottoria" dieettisyömisen muodossa :)
Juu tästä olen samaa mieltä.
Osalla radoista toi lähtöjärjestys on perseestä.
Mutta sääntöihin nyt ei muutoksia kuulemma tule, eli vanhalla systeemillä edelleen eteenpäin.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Voi että se vitaji kun Suzun ruudukossa olin tarkalleen huonommassa lähtöasemassa, kuin kolmas.
Mun lähdössä toiselta sijalta lähtenyt tais jäädä neljänneksi... Tuollaisilla radoilla ohituskielto voi olla ihan hyvä, jollei lähtöpaikkoihin voida vaikuttaa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Muutoksia sääntöihin tehty.
- Sääntö samalla autolla ajamisesta poistettu kokonaan.
- Uudet säännöt autojen arvontaa varten lisätty tilalle
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mun lähdössä toiselta sijalta lähtenyt tais jäädä neljänneksi... Tuollaisilla radoilla ohituskielto voi olla ihan hyvä, jollei lähtöpaikkoihin voida vaikuttaa.
Juu no ei kannata, kuulemma reaktiolla saa paikattua sen huonon paikan tai pienen ylipainon, ei siis hätää.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mutta sääntöihin nyt ei muutoksia kuulemma tule, eli vanhalla systeemillä edelleen eteenpäin.
Tarkennus tähän.. Pidämme tätä asiaa kuitenkin tarkemmassa syynissä ainakin Myllypurossa ja Toijalassa. Jos suurempia ongelmia syntyy, niin pohdimme uudestaan sääntökomissiossa sitä onko tarvetta sääntömuutoksille.

Lisäksi yritämme painottaa ennen kisaa pidettävässä 'kuljettajakokouksessa' oikeanlaisia käyttäytymistapoja startissa. Samat säännöthän pätee hölmöilyn suhteen myös startissa, kuin muutenkin kisassa.

Eli emme kuitenkaan täysin jätä tätä asiaa huomioimatta. :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tarkennus tähän.. Pidämme tätä asiaa kuitenkin tarkemmassa syynissä ainakin Myllypurossa ja Toijalassa. Jos suurempia ongelmia syntyy, niin pohdimme uudestaan sääntökomissiossa sitä onko tarvetta sääntömuutoksille.
Tarkennus tähän, mennään kuten viime vuonnakin, ei haluta "kilpailullisuutta" karsia pois.
 
Ylös