Koska lisää suomalaisia Formula ykkösissä?

Nick_W

Ihmisohjus
Liittynyt
20.10.2000
Viestit
5196
Sijainti
Töysä
Niin, lisää suomalaisia ykkösiin? Tuleeko niitä Kimin tavoin, eli ihan yllättäen? Koska on Kovalaisen aika astua parrasvaloihin?
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4515
Sijainti
Kokkola
Jaa-a.. Olisi tosiaan kiva tietää milloin tulee uusia suomalaisia. Seuraava lienee Heikki Kovalainen, mutta olisi kiva tietää myös näiden suomalaisten kuulumiset: Kimmo Liimatainen, Kari Mäenpää, Hannu Viinikainen, Topi Serjala... Niin joo ja onhan se Rosbergin Nicokin varmaan enää parin vuoden päässä ykkösistä. Jos kaikki hyvin menee. Hän on vain 18-vee joten hän päässee aloittamaan uransa suhteellisen nuorena ja parhaimmillaan ehtisi ajaa vaikka 20 vuotta jos motivaatio riittää :D :D No lähes 20 vuotta. Jos aloittaa 20-vuotiaana, ajaa joka kauden niin kun on jo pitkästi yli 30 vuotta mittarissa ikää niin onhan siinä sitten jo lähes 20 vuotta ajettu.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Veikkaisin että Kovalainen ajaa Renaultilla tai Sauberilla vuonna 2005. Ensi vuonna hän hallitsee Formula Nissania ja sitten saakin f1-komennuksen renaultille montagnyn nenän edestä. Franck jää nuolemaan näppejään kuin Nick the Quick Shit konsanaan.
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Ei pidä unohtaman Valle Mäkelää joka ajoi lupaavasti Formula Ford UK -sarjaa. Aika näyttää mihin riittää, mutta alku on lupaava.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Liimataisen, Mäenpään, Viinikaisen ja Serjalan saamme unohtaa F1:siä ajatellen, kuten Herva, Furu, Santavirta ja Virtanen hieman aikaisemmin. Toivottavasti Vilander ei liity samaan seuraan! Useimman mainitun kuskin ura lienee tällä hetkellä kovasti pysähdyksissä, mutta toivotaan sen vielä jatkuvan. F1 kun kuitenkin on vain yksi luokka, eikä se pitäisi olla mikään "yksi ja ainoa" tavoite.

Kaikilla mainituilla on hienoja meriittejä urallaan, erityisesti, Miksu Santavirralla, Risto Virtasella ja Topi Serjalalla, mutta valitettavasti manageroinnissa hommat ilmeisesti tökki.

Valle Mäkelässä meillä on kasvamassa seuraava todellä näyttävä kuski (vaikken yhtään hänen kisaa olekaan nähnyt :) ), sillä mies on aina kärkisijoilla, ellei ole kolaroinut... Tuntuu useiden brittien mielestä olevan Formula Ford Festivalien todellinen tähti.
 

Conda

Well-known member
Liittynyt
28.9.2003
Viestit
104
Sijainti
Porvoo
Juu ehdottomasti Valle Mäkelä on kaikkein lupaavin tähti tällä hetkellä. Eikös kaveri ole vasta 17v? Heikki Kovalainen ei taida ollakaan ihan niin kova kuin on parhaimmillaan hehkutettu...
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Kovalainen voitaisiin pukata ykkösiin yhden Formula Nissan sarjassa vietetyn kauden jälkeen. Sitten laitetaan vielä parin vuoden sisällä Ruusperi ja Mäkelä sinne ajelemaan, niin on toi suomalaisuus turvattu vähäksi aikaa. Nyt vaan kunnon panostusta lahjakkaisiin karting kuljettajiin.. Sillä tavoin niitä tähtiä tehdään.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Jaa-a. Ensi kaudella pitäisi Kovalaisen alkaa tekemään jo tulostakin tuolla Nissan sarjassa. Tallikaveri pesi Heikin kyllä niin pahasti että ei itseäni ainakaan hirveästi vakuuttanut vaikka Suomessa hirveänä Heikkiä hehkutettiin. Taisi kuitenkin Montagnylla olla jo toinen kausi tuossa sarjassa?

Mutta nyt pitää sitä tulosta alkaa tulemaan jos eteenpäin meinaa päästä.

Moottoriurheiluluokkiahan on maailma pullollaan mutta kyllä noita formula-luokkia on vain ja ainoastaan yksi...
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Montagnyn näytöt on tältä kaudelta mahtavat, mutta ei kannata tyrmätä Kovalaisen mahdollisuuksia ennenaikaisesti. Kannattaa muistaa, että Montagny ajoi esim. Formula Renaulteissa 1995-1996, jonka jälkeen Formula 3 -luokassa 1997-1998, sen jälkeen kokeillut F3000:ssakin, eikä kausi nipponeissakaan ollut ensimmäinen.

Kokemusta on siis Kovalaiseen verrattuna aivan järkyttästi enemmän, Kovalainen ajoi Renaulteissa 2001 yhden kauden, Formula 3:ssa 2002 samoin yhden kauden ja nyt on sitten vasta kolmas kausi menossa, kun Montagnylla jo periaatteessa yhdeksäs. Kannattaa myös huomata, ettei Montagny uransa alkuaikoina voittanut mestaruutta relluissa tai F3:ssa, joissa kuitenkin ajoi molemmissa kaksi täyttä kautta.

Että ootellaan rauhassa ja kahtellaan mihin miehistä on...
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Veikkaan seuraavan suomalaisen ykkösissä olevan Nico Rosberg. Kovalainen on aika epävarma kortti. Kaikki on hänen kohdallaan kiinni ensi kauden onnistumisesta. Valle Mäkelä ajelee myös todella lupauksia herättävästi ja omaa oikean asenteen. Jos managerointi ei kuse niin miehellä edessä loistava tulevaisuus autourheilun saralla.

1. (Kovalainen)
1. Rosberg
2. Mäkelä
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Matxi:
Jaa-a. Ensi kaudella pitäisi Kovalaisen alkaa tekemään jo tulostakin tuolla Nissan sarjassa. Tallikaveri pesi Heikin kyllä niin pahasti että ei itseäni ainakaan hirveästi vakuuttanut vaikka Suomessa hirveänä Heikkiä hehkutettiin. Taisi kuitenkin Montagnylla olla jo toinen kausi tuossa sarjassa?
Siis eiköhän Kovalainen ole tämän vuoden Formula Nissan Rookie of the Year? Se että Montagny pesi Kovalaisen ei ollut mikään yllätys. Se on kumminkin ajanut F1-kokoluokan formuloita(Formula 3000, Nissan ja Nippon) jo neljä vuotta. Kovalaisella ei ollut yhtään kokemusta tämän koko/teho-luokan autoista. Lisäksi Formula Nissan on Heikin neljäs erilainen auto neljän vuoden sisään:
2000 : Formula Karting Super A/ Scandinavian Champion/ Paris Bercy Elf Masters Champion/ Finish : karter of the year.
2001 : Formula Renault (4th place) Rookie of the year.
2002 : Formula 3 British Championship (3º)/Macau Grand Prix (2º)/Marlboro Master (4º)

Ja onhan Montagny lähes neljä vuotta Heikkiä vanhempi.

Lähes kaikki tämän kauden radat olivat Montagnylle tuttuja, kun ne olivat Kovalaiselle tuntemattomia. Lausitzringen oli montagnylle ja kovalaiselle tuntematon. Kovalaisen mukaan Montagny oli aivan pihalla säädöissä ja joutui kysyä Kovalaiselta neuvoja, kun normaalisti se on ollut toisinpäin. Kovalaisesta tuli tuon viikonlopun aikana ensimmäinen kuljettaja, joka on lyönyt Montagnyn ajamalla, kukaan muu ei siihen alkukauden aikana ollut pystynyt.

Ensi kauden luulen olevan Heikin hallintaa ja sitten 2005 pääsee F1:een, juuri sopivasti kun kärkitalleissa tapahtuu ajajavaihdoksia.

<small>[ 01-11-2003, 13:07: Message edited by: oldez ]</small>
 

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
Olisi jo korkea aika saada Kovalainen ykkösiin, miehen ulosanti ainakin on parempi kuin Räikkösen, ajotaidoista en tiedä. Tekisi varmaan ihan hyvää Suomen imagolle ykkösissä saada Kovalainen sinne, mutta pelkkään Kimiinkin voi olla tyytyväinen. Ilman suomalaiskuljettajaa f1-sarjan mielenkiinto täällä varmasti laskisi, ehkä ykkösiä ei enää näkyisi maksuttomilta kanavilta? Joten silloin kun Räikkönen lopettaa, meillä pitäisi olla joku hänen tilalleen.
 

K.Koulu

Well-known member
Liittynyt
18.3.2001
Viestit
117
Onkohan se Heikki vähän liian kiltti ykkösiin ? :rolleyes:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Suomea on pitkään hemmoteltu suomalaisella /suomalaisilla F1-kuljettajilla. Suomalaiset kuljettajat ovat menestyneet hyvin ja syystäkin olemme saaneet olla ylpeitä pojistamme.

Lapsenomainen usko siihen, että 5 miljoonainen Suomi tuottaa katkeamattomana virtana kuljettajia maailman rata-autoilun huippuluokkaan, saattaa kuitenkin jossain vaiheessa tuottaa katkeran pettymyksen.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ilmari:
Suomea on pitkään hemmoteltu suomalaisella /suomalaisilla F1-kuljettajilla. Suomalaiset kuljettajat ovat menestyneet hyvin ja syystäkin olemme saaneet olla ylpeitä pojistamme.

Lapsenomainen usko siihen, että 5 miljoonainen Suomi tuottaa katkeamattomana virtana kuljettajia maailman rata-autoilun huippuluokkaan, saattaa kuitenkin jossain vaiheessa tuottaa katkeran pettymyksen.
Hyvinhän noita on ralliinkin löytynyt.
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Dominic
[QBHyvinhän noita on ralliinkin löytynyt.[/QB]
Onko? Ketäs siellä ensi kaudella ajaakaan Bossen lisäksi?

Mitsu ja Skoda ei kai kumpikaan ole vahvistanut ajavansa täyttä kautta, Hirvosen ajoistakaan ei taida olla mitään varmuutta...
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
jmt
Mitsu ja Skoda ei kai kumpikaan ole vahvistanut ajavansa täyttä kautta, Hirvosen ajoistakaan ei taida olla mitään varmuutta...[/QB]
Eiköhän tuo Hirvonen Fordilla ole ensi vuonnakin.. Tämä vuosi on mennyt vanhalla Focuksella kokemusta keräten nimenomaan tulevaisuutta varten..
 

vileda

Well-known member
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
90
Sijainti
Oulu
jmt:
Dominic
[QBHyvinhän noita on ralliinkin löytynyt.
Onko? Ketäs siellä ensi kaudella ajaakaan Bossen lisäksi?

Mitsu ja Skoda ei kai kumpikaan ole vahvistanut ajavansa täyttä kautta, Hirvosen ajoistakaan ei taida olla mitään varmuutta...[/QB]
Eikös se Rovanperän sopimus Pösöölle jo "vahvistettu"? Ja eiköhän muutamiin ralleihin saada niitä keikkakuskejakin.
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
Formula ykkösissä saatetaan jo ensi kaudella nähdä lisää suomalaisväriä, sillä manageri Keke Rosberg työskentelee poikansa Nico Rosbergin F1-paikan eteen.

Päättyneellä kaudella Nico ajoi Euro F3-sarjassa, jossa sijoittui kahdeksanneksi. Tällä viikolla Nico on testannut Coloni-tallin F3000-luokan kilpuria Jerezin radalla Espanjassa.

Ensi kauden vaihtoehdoista todennäköisin on F3-sarjassa jatkaminen, mutta myös muita mahdollisuuksia harkitaan. - Meillä on kolme vaihtoehtoa, joita vakavissaan harkitsemme: F3-Eurosarja, F3000 tai formula ykköset. Tietysti ne eivät kaikki ole yhtä todennäköisiä, mutta niitä kaikkia me puntaroimme, Keke kertoo Nicon tulevaisuuden näkymistä Turun Sanomissa.

F1-autoa Nico pääsi kokeilemaan ensimmäistä kertaa vuosi sitten, kun Williams-talli tarjosi testimahdollisuuden. Keke yrittää nyt löytää pojalleen ensi kaudeksi uusia töitä F1-rintamalta. - Koko ajan töitä tehdään, että jotain tapahtuisi silläkin rintamalla, Keke paljastaa.
MTV3

Juuh, F1-puolella tarkoitetaan ilmeisesti Nicolle avautuvaa muutamaa testimahdollisuutta.. Vakituiseksi testikuljettajaksikaan ei Nicolla vielä taida olla asiaa, ainakaan huipputiimeihin..

F3000 taas on melko riskialtis luokka, lahjakkaillekin kuljettajille käy välillä huonosti, mm. vähäisen harjoitusajan takia. Pitkiin aikoihin sarja ei myöskään ole toiminut samanlaisena ponnahduslautana Ykkösiin kuin "vanhoina hyvinä aikoina"..

Paras vaihtoehto lienee siis edelleen Euro F3. Hyvä kausi siellä (joka tarkoittaa useita voittoja, jopa mestaruudesta taistelua), ja uusia ovia avautuu.. :)
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
Formula 3000 Jerez test times (unofficial)
Pos Driver Team Time
1 Nico Rosberg, Coloni, 1m31.720s
2 Nelson Piquet Jr, Arden, 1m32.943s
3 Toshihiro Kaneishi, Ma-Con, 1m33.288s
4 Raffaele Giammaria, Durango, 1m33.328s
5 Tony Schmidt, Ma-Con, 1m33.348s
6 James Rossiter, Arden, 1m34.367s
7 Norbert Siedler, Coloni, 1m33.490s
8 Yannick Schroeder, Durango, 1m33.930s

eek! Juuh, tällaista jälkeä Nico teki ensimmäisissä F3000-testeissään.. Rosberg tosin sai testata kaksi päivää enemmän kuin niin ikään ensimmäistä kertaa F3000-autoa testannut Piquet..
 
Ylös