Kotimaan rallikausi 2020

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
886
Sijainti
Pohjois-Karjala
Siinäpä olikin kattava listaus. Itsellä meni sekaisin tuo, että Kialla ajoi espanjalainen, eikä Fiestalla. Mitä kuulin tuosta Kiasta, niin ainakin Itärallissa ajaneen Hassisen testit olivat jääneet olemattomiin, kun autoa piti paikkailla Tunturin seikkailujen jäljiltä.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Olen ymmärtänyt, että tämä N5-luokka on lähellä Euroopassa nähtyjä Proto-autoja. eli vanhojen Mitsujen tekniikkaa siirretty uudempiin pienempiin koreihin.
Oot ihan oikeassa. Tästä oli penkalla puhetta jonkun kuljettajan/mekaanikon kanssa että nohin Mitsuihin on jo todella vaikea saada osia. Luokitellun mukaiset alkuperäislevikkeet yms. oltava SM kisoissa joten ei niihin mitä tahansa perus Lancerin kamaa voi laittaa kiinni. Ja se tekee sen että maailman markkinoilla on kysyntää mutta ei osia.

Osittain kai tästä syystä ilmeisesti ollaan siirrytty näihin N5 ja R-Lite malleihin.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1374
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Oot ihan oikeassa. Tästä oli penkalla puhetta jonkun kuljettajan/mekaanikon kanssa että nohin Mitsuihin on jo todella vaikea saada osia. Luokitellun mukaiset alkuperäislevikkeet yms. oltava SM kisoissa joten ei niihin mitä tahansa perus Lancerin kamaa voi laittaa kiinni. Ja se tekee sen että maailman markkinoilla on kysyntää mutta ei osia.

Osittain kai tästä syystä ilmeisesti ollaan siirrytty näihin N5 ja R-Lite malleihin.
Ja täytyy muistaa, että ysievotkin on jo 13 vuotta vanhoja, evo7 täyttää alkavalla kaudella 20v. Uudekseltaan kisahommiin tehdyt korit alkaa olla jo jonkun verran elämää nähneitä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Rantasen GT3 Lambo on/oli myynnissä netissä ja muistaakseni myynti-ilmossa kerrottiin et vaihdossa kiinnostaa N5-luokan kilkutin.... Ehkä ne lisääntyy talven mittaan.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Olen ymmärtänyt, että tämä N5-luokka on lähellä Euroopassa nähtyjä Proto-autoja. eli vanhojen Mitsujen tekniikkaa siirretty uudempiin pienempiin koreihin. Tavallaan siis samaa kuin Orecan Rally2/R4 Kitissä, jossa myös laitetaan yksi ja sama moottori sekä voimansiirto johonkin sopivaan moderniin koriin.
Eikös ne proto autot (dytko) on lähempänä R-lite luokkaa. Eli tarkoitan että proto / R-lite autoissa on Mitsun moottorin ja voimansiirron lisäksi Mitsun alusta. Mutta periaate sama, otetaan / hankitaan jostain tekniikka ja asennetaan johonkin koriin.

Oot ihan oikeassa. Tästä oli penkalla puhetta jonkun kuljettajan/mekaanikon kanssa että nohin Mitsuihin on jo todella vaikea saada osia. Luokitellun mukaiset alkuperäislevikkeet yms. oltava SM kisoissa joten ei niihin mitä tahansa perus Lancerin kamaa voi laittaa kiinni. Ja se tekee sen että maailman markkinoilla on kysyntää mutta ei osia.

Osittain kai tästä syystä ilmeisesti ollaan siirrytty näihin N5 ja R-Lite malleihin.
Tässä olenkin miettinyt että miten pitkään nämä vanhat Mitsut pysyvät hengissä. Mitsubishin kansainvälinen luokitus päättyy vuonna 2022 joten silloin päättyy rallattelu ERC-sarjassa.

N5

Vaikea löytää mitään tietoa N5 autoista ja se mitä löytyy on enimmäkseen espanjaksi.
https://www.revistascratch.com/nacional-asfalto/noticia/suzuki-presenta-su-nuevo-swift-r-n5-43191

Tässä on maininta että toinen vaihtoehto on pienentää Mitsun 2 l moottori 1,6 litraiseksi
https://www.diariomotor.com/competicion/noticia/need-for-speed-remasteriza-hot-pursuit/

Lyhyt artikkeli N5 tulosta
https://rallysportmag.com/all-new-group-n5-comes-to-the-wrc/

Paras tieto löytyi lähempänä kuin mitä olisi odottanut.
http://www.arcticrally.fi/images/arcticlaplandrally_2020-low.pdf

Dogbox Oy:n kuluvan talven tuore hankinta on espanjalaiselta RMC Motorsportilta hankittu N5-luokan auto. N5 autoissa on PSA-konsernin 1,6-litrainen turbomoottori, 6-vaihteinen sequentaalivaihteisto, 4-mäntäiset kilpajarrut yli 300 millisillä jarrulevyillä varustettuna. Moottorinohjaus tapahtuu Motecin M-sarjan ECU:lla, alusta on R5-tyyppinen geometrialtaan ja joustoakin on komeat 280mm. Painoa autolla on 1230 kiloa ja korivaihtoehtoja on runsaasti, Citroen C3, VW Polo, Nissan Micra, Kia Rio, Peugeot 308, Citroen DS3, Renault Clio, Peugeot 208 sekä Ford Fiesta. Suomessa autoja on tällä hetkellä kaksi, Teemu Asunmaan Kia Rio jolla Rovaniemellä kilpailee Espanjan Daniel Alonso Villaron sekä Dogboxin Ford Fiesta jolla tulee ajamaan Ilkka Kariste. Autoilla kilpaillaan kaudella 2020 luokassa 6, jossa on mahdollista kilpailla autoilla joiden FIA-luokitteluprosessi on vielä kesken. Autojen hankintahinta on 135000 euroa ja huoltokulujen on laskettu jäävän jopa hieman alle puoleen R5-auton kuluista. Ajetaanko näillä autoilla tulevaisuudessa esimerkiksi SM-sarjaa SM2-luokassa, jää nähtäväksi, mutta puheensorinaa aiheen ympärillä on ainakin riittänyt.

Maxi rally

Taitaa maxi rallikin siirtyä (tai on kai jo siirtynyt) turbo moottoriin. Tarina maxi rallyn turboon siirtymisestä.
https://autoblog.com.ar/2017/03/07/el-chevrolet-agile-vive-con-turbo-y-doble-traccion/

Baratecin sivulla moottorina on 1,6 l turbo
http://www.baratec.com/maxi.html

Baratecin vanhassa osoitteessa on vielä 2,4 l Honda moottori.
http://www.baratec-rally.com.ar/maxirally_eng.html
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1035
Olen ymmärtänyt, että tämä N5-luokka on lähellä Euroopassa nähtyjä Proto-autoja. eli vanhojen Mitsujen tekniikkaa siirretty uudempiin pienempiin koreihin. Tavallaan siis samaa kuin Orecan Rally2/R4 Kitissä, jossa myös laitetaan yksi ja sama moottori sekä voimansiirto johonkin sopivaan moderniin koriin.
N5 on tosiaan PSA:n koneella ja Subarun kuoriin tehdyllä laatikolla. Noita Proto-autoja on myös ainakin Torniossa(?) yksi, ne on käytännössä R-liteä vastaavia, mutta pohjalevyä ei oteta mitsusta/subarusta vaan kori muutetaan samanlailla kuin esimerkiksi krossiautossa. Virossa ja Latviassa noita taitaa olla enemmänkin.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
N5 on tosiaan PSA:n koneella ja Subarun kuoriin tehdyllä laatikolla. Noita Proto-autoja on myös ainakin Torniossa(?) yksi, ne on käytännössä R-liteä vastaavia, mutta pohjalevyä ei oteta mitsusta/subarusta vaan kori muutetaan samanlailla kuin esimerkiksi krossiautossa. Virossa ja Latviassa noita taitaa olla enemmänkin.
Käytetäänkö protoissa myös mitsun/subarun alatukivarsia, iskareita, jarruja jne?
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1035
Käytetäänkö protoissa myös mitsun/subarun alatukivarsia, iskareita, jarruja jne?
Vaikea sanoa onko noissa loppusessaan paljon koneen lisäksi mitsusta. Tuossa kuvaan tuosta proton alustasta. Jarrusatula ja alustan geometria näyttää varsin samalta evo 10 kanssa, mutta liekkö sitten alkuperäisiä osia.


e: tuolta näkee enemmän noista protoista, toki enemmän näyttää keskittyvän itse koreihin. http://www.protocars.pl/
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Tuossa Viitalaracingin R-litestä kuvia. Mitsun pohjalevy ja Fiestan kori, eli kyllä.
Ääniraita ei välttämättä ole mitenkään orgastinen, mutta ei sitä kauan tarvi kuunnella penkalla, 360hv ja 640nm.

[URL='https://f1-forum.fi/goto/post?id=2295192']Reinweib[/URL] sanoi:
Rantaralliin olisin mennyt penkalle, mutta ajankohtaa oli tarjolla vain päivän tarkkuudella, tämä olisi varmaan selvinnyt 15 euron reittikartasta, mutta sen myyntiin tulosta ei ollut tarkempia tietoja.
Fiesta sanoi:
Facebook sivuilla oli kyl hyvin kerrottuna myyntipaikat ja kuten Jari-Pekka rallissa, myös rantarallissa paketit myytiin loppuun ja facebookista sai sitten ihan virallistakin karttaa. Eli sieltä niitä kannattaa seurata.
Myyntipaikat oli ilmoitettu joo, mutta ei sitä, milloin myynti alkaa, näyttää tulleen puolilta päivin kilpailun facebook-sivuille kun kartat ovat loppuneet kesken. Kovin hankalalta näyttää.
 
Viimeksi muokattu:

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5082
Sijainti
Parc Fermé
Myyntipaikat oli ilmoitettu joo, mutta ei sitä, milloin myynti alkaa, näyttää tulleen puolilta päivin kilpailun facebook-sivuille kun kartat ovat loppuneet kesken. Kovin hankalalta näyttää.
Klo 8. https://www.nasu.fi/rantaralli/karttamyyntipaikat/
(Rallipakettien myynti alkaa klo 8 kilpailupäivänä 3.10.2020)

Itseä vaan meinasi hämätä se et Maps sanoi Vesilaitoksentien Nesteen aukeavan klo 9.
8:30 olin paikalla ja sain kartan joka taisi olla 5 viimeisimmän joukossa.
 

arskar1970

Well-known member
Liittynyt
14.10.2012
Viestit
177
Oli näkyvissä jo viimeviikolla hyvissä ajoin ennen kisaa. (oiskohan ollut jo ke-to - ehtoona kun etsiskelin)
Itsellä onneksi reitti oli tiedossa jo heinäkuusta asti. Siitä huolimatta tuli käytyä reitillä vain nuotituspäivänä, kun ei tuolla mitään ihmeellistä ollut tarjolla.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Noista N5 ja Rlite autoista juttua Hanaa-lehden AKK uutisissa. Ovat tulossa mukaan ensikaudelle SM2 luokkaan siten että suorituskyky tasataan nykyisten autojen kanssa samalle tasolle.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Oli ainakin torstaina. Koska kun perjantain vieraiden jälkeen heräsimme lauantaina vasta kahdeksan aikoihin, tiesin että Varsinais-Suomi on menetetty kanta ja suuntaamme Joutsaan. Eikä ollut - oheisohjelmamme huomioiden - mitenkään väärä vaihtoehto.
Roger, hankala tuosta väärää päätöstä on saada, jos logistisesti/aikataulullisesti osui.

Onkohan Askolan karttaa näkynyt missään, huhujen perusteella tuttuja pätkiä.
 
Ylös