Kotimaan rallikausi 2021

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
332
Mut eipä hätää kyllä Avi ja toveri Marin keksivät jonkun syyn kieltää yleisön paikalla olo jos njt yl
Eensä edes ajetaan.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
784
https://www.kangasala.fi/tapahtuma/autoglym-ralli/
Autoglym ajetaan tällä kertaa Kangasalan ja Pälkäneen seuduilla. Näitä pätkiä (mahdollisesti esim Savo, Uskila, Sahalahti, Koivulahti) ei tietääkseni ole ajettu missään kisassa sitten Lake City Rallyn 2017.
Mainio uutinen. Sitten vaan sormia, varpaita ja kehon muita tarpeettomia ulokkeita ristiin että pandemiaa on saatu kesäksi hillittyä niin että penkalle päästään. Onhan näitä teitä toki ihan hemmetisti sahattu, mutta jotenkin lämmittää kun Tampereen itä- ja kaakkoispuolta ajetaan "pitkästä "aikaa (y)
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tällä kertaa Autoglym voisi kerätä WRC-nimiä mukaan, kun Viron ralli ei ole Jyskälän testikisan roolia ottamassa nenän edestä. MM-ralli toki Virossa ajetaan, mutta siellä vedetään tosissaan eikä testailla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16102
Sijainti
Tampereen lenkki
Tällä kertaa Autoglym voisi kerätä WRC-nimiä mukaan, kun Viron ralli ei ole Jyskälän testikisan roolia ottamassa nenän edestä. MM-ralli toki Virossa ajetaan, mutta siellä vedetään tosissaan eikä testailla.
Kyllä, ja koska testipäiviä on entisestään vähennetty, niin osallistumiset pikkukisoihin kiinnostaa talleja enemmän. Ajankohtakin olisi mainio.

Parina viime vuonna - sen lisäksi toki että Viro on tarjonnut erinomaiset puitteet, medianäkyvyyttä ja jopa taloudellista tukea - tallit on olleet sitä mieltä, että Autoglymin leveät ja hyväpintaiset pirkanmaalaiset valtiontiet ei anna sopivaa testituntumaa nyky-Jyskälän pienemmille ja pehmeämmille yksityisteille yhtä hyvin kuin Viron huonommat tiet, Toisaalta voi olla ettei Autoglymin järjestäjiä kiinnosta edes tämä aspekti reittiä suunnitellessa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
tallit on olleet sitä mieltä, että Autoglymin leveät ja hyväpintaiset pirkanmaalaiset valtiontiet ei anna sopivaa testituntumaa nyky-Jyskälän pienemmille ja pehmeämmille yksityisteille yhtä hyvin kuin Viron huonommat tiet, Toisaalta voi olla ettei Autoglymin järjestäjiä kiinnosta edes tämä aspekti reittiä suunnitellessa.
Toivotaan, että järjestäjät huomioisivat tämän, eikä reitti olisi vallan näitä perinteistä leveää valtiontietä Uskilaa, Savoa, Sahalahtea, Västilää.
Samoilta seuduilta löytyisi hyviä pienempiäkin teitä. Västilän suunnalla esim. 2016 Autoglymissä ajettu Rantalantie-Pajulantie olisi jo vähän pienempää, Koivulahtikin voisi olla ihan jees ja Sahalahdesta voisi ajaa sellaisen version, jossa ajetaan lähinnä Oksijärventietä, Töykänäntietä tai Ryälintietä. Sopivasti toki ison tien osuuksiakin voisi olla välissä, mutta pienempiin teihin saisi keskittyä. Siinä olisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun Autoglymissä pystyisi periaatteessa ajamaan samalla kertaa testiä sekä Viron että Suomen MM-ralleihin, jos vaan reitti olisi sopiva sekoitus pienempää ja vähän isompaa tietä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16102
Sijainti
Tampereen lenkki
Monet noista Pirkanmaan pätkien isoista teistä on leveitä ja hyväpintaisia, mutta silti kiemuraisia, ainakin osiltaan niistä. Savo olisi varmasti nykyisen Jyskälän mittakaavassa hitaammasta päästä, vaikka on leveää valtiontietä alusta loppuun eikä ole yhtään risteystä. Samoin jos ajettaisiin Sahalahden pätkällä Pohjalahdentien asvaltoimatonta osaa


Hirveesti ei ole pikkuteitä ajettu näiden pätkien mausteina, kun ei sille aikanaan ole ollut tarvetta. Vastaavasti taas esim toi Västilän Rantalantie tai Sahalahden pienemmät osat ei ole lopulta kovinkaan teknisiä kapeudestaan huolimatta. Mulla on myös semmonen muistikuva, että toi Pajulantie oli aika kovavauhtista baanaa.


Jos pikkuteitä halutaan, niitä pitää melkein hakea sellaisilta teiltä, missä ei ole rallia aiemmin ajettu. Uskilassa esim lähtee potentiaalinen väylä tanssilavan kohdalta.
 
Viimeksi muokattu:

arskar1970

Well-known member
Liittynyt
14.10.2012
Viestit
178
Monet noista Pirkanmaan pätkien isoista teistä on leveitä ja hyväpintaisia, mutta silti kiemuraisia, ainakin osiltaan niistä. Savo olisi varmasti nykyisen Jyskälän mittakaavassa hitaammasta päästä, vaikka on leveää valtiontietä alusta loppuun eikä ole yhtään risteystä. Samoin jos ajettaisiin Sahalahden pätkällä Pohjalahdentien asvaltoimatonta osaa


Hirveesti ei ole pikkuteitä ajettu näiden pätkien mausteina, kun ei sille aikanaan ole ollut tarvetta. Vastaavasti taas esim toi Västilän Rantalantie tai Sahalahden pienemmät osat ei ole lopulta kovinkaan teknisiä kapeudestaan huolimatta. Mulla on myös semmonen muistikuva, että toi Pajulantie oli aika kovavauhtista baanaa.


Jos pikkuteitä halutaan, niitä pitää melkein hakea sellaisilta teiltä, missä ei ole rallia aiemmin ajettu. Uskilassa esim lähtee potentiaalinen väylä tanssilavan kohdalta.
Minun tietojeni mukaan Savo pitäisi olla reitillä mukana. Näin ainakin alkuperäisessä suunnitelmassa ollut.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Jos pikkuteitä halutaan, niitä pitää melkein hakea sellaisilta teiltä, missä ei ole rallia aiemmin ajettu. Uskilassa esim lähtee potentiaalinen väylä tanssilavan kohdalta.
Kyllä me kysyttiin, mutta ei sitä ainakaan viime kesälle saanu.. :unsure: On sitäkin joskus muinoin rallissa ajettu.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Monet noista Pirkanmaan pätkien isoista teistä on leveitä ja hyväpintaisia, mutta silti kiemuraisia, ainakin osiltaan niistä.
Mulla on myös semmonen muistikuva, että toi Pajulantie oli aika kovavauhtista baanaa.
Koivulahti on ainakin aika mutkaista, samoin esim. Mattila, joka voisi osua myös reitille. Ei varmaan mitään hirveitä keskinopeuksia näissä.
Pajulantie taitaa tosiaan olla aika vauhdikasta ja kapeaa. Jatkuvasti sellaista pitkää loivaa mutkaa ja pusikkoa molemmin puolin tietä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16102
Sijainti
Tampereen lenkki
Koivulahti on ainakin aika mutkaista, samoin esim. Mattila, joka voisi osua myös reitille. Ei varmaan mitään hirveitä keskinopeuksia näissä.
Pajulantie taitaa tosiaan olla aika vauhdikasta ja kapeaa. Jatkuvasti sellaista pitkää loivaa mutkaa ja pusikkoa molemmin puolin tietä.
Kyllä, samaa luonnetta Savo, Uskila, Koivulahti, Västilä, Mattila ja Sahalahden osat. Leveää, hyväpintaista, vuoristoratamaisia korkeuseroja (ei niinkään teräviä hyppyjä), kallisteltuja mutkia, usein tiukkojakin mutkia ja toisaalta myös pitkiä suoria/nopeita osuuksia. Vielä 90-luvun mittakaavassa täydellisiä ralliteitä.

Tätä luonnetta vain harvemmin tapaa nykyään Jyväskylän MM-rallissa kun ajetaan joko kapeampia ja pehmeämpiä yksityisteitä tai sitten suorempia valtionteitä, joissa on selvempiä hyppyjä (esim Moksi, Urria, Ruuhimäki). Ehkä Kakariston osana ajettu Hassintie on ainoa joka menee tähän pirkanmaalaiseen tietyyppiin.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Kyllä, samaa luonnetta Savo, Uskila, Koivulahti, Västilä, Mattila ja Sahalahden osat. Leveää, hyväpintaista, vuoristoratamaisia korkeuseroja (ei niinkään teräviä hyppyjä), kallisteltuja mutkia, usein tiukkojakin mutkia ja toisaalta myös pitkiä suoria/nopeita osuuksia. Vielä 90-luvun mittakaavassa täydellisiä ralliteitä.

Tätä luonnetta vain harvemmin tapaa nykyään Jyväskylän MM-rallissa kun ajetaan joko kapeampia ja pehmeämpiä yksityisteitä tai sitten suorempia valtionteitä, joissa on selvempiä hyppyjä (esim Moksi, Urria, Ruuhimäki). Ehkä Kakariston osana ajettu Hassintie on ainoa joka menee tähän pirkanmaalaiseen tietyyppiin.
Västilän iso tie taitaa tosin olla keskinopeuksiltaan jo aika huimaa menoa. Jännä, että tuo tietyyppi tuntuu muuttuvan yllättävän paljon, kun mennään vain 50 km etelämmäksi. Esim. 2017 ja 2018 Autoglym-rallin reitti kulki Mouhijärven ja Sastamalan suunnalla ja siellä tiet jo huomattavasti tasaisempaa ja nopeampaa ja enemmän peltosuoria jne. Ajoittain toki sielläkin "vuoristorataa". Hyvä ääriesimerkki tästä Pirkanmaan tietyypistä on Pengonpohja, joka on erittäin mutkaista vuoristorataa, eikä taida olla yhtäkään hyppyä koko tiellä.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
784
Voisihan Savoakin ajaa kuten 2004 Waltikassa (
39.30 alkaen) laittamalla lähdön pienemmälle Ahvenjärventielle. Siitä en tiedä onko tuota osuutta tuon kisan jälkeen ajettu kumpaankaan suuntaan, mutta varmuudella ainakin vähemmän kuin isoa Savoa :D Sahalahdessahan nyt voisi ajella Luikalan lenkinkin osana pätkää, joskaan se ei välttämättä juuri keskinopeutta hillitse ellet joudu aamukasteisen sillan yllättämänä peruuttelemaan autoasi rinteestä irti. 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun Linnoissa ja Viidennumeroissa käytettiin Pälkäneen puolen pikkuteitäkin enemmän, ehkäpä nyt voisi olla paluuta niille, jos tehdastallien testimahdollisuuksia on mietitty?


Hyvä ääriesimerkki tästä Pirkanmaan tietyypistä on Pengonpohja, joka on erittäin mutkaista vuoristorataa, eikä taida olla yhtäkään hyppyä koko tiellä.
Nykyvehkeillä ja -kuskeilla Pengonpohjaa iltahämärällä... Take my money:cool:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16102
Sijainti
Tampereen lenkki
Oho, kova löytö toi video! Noin muuten toi Ahvenjärventie on kyllä varmaan nopeampaa kuin Savon iso tie, ainakin nuottien kanssa. Vaikka on pientä tietä, niin tosi pitkiä suoria.

Savo ja Pengonpohja on kyllä tosiaan sellaiset pätkät joille pitäisi nykyiset WRC:t saada...tai edes SM1-nykykaverit.
 
Viimeksi muokattu:

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
82
Voisihan Savoakin ajaa kuten 2004 Waltikassa (
39.30 alkaen) laittamalla lähdön pienemmälle Ahvenjärventielle. Siitä en tiedä onko tuota osuutta tuon kisan jälkeen ajettu kumpaankaan suuntaan, mutta varmuudella ainakin vähemmän kuin isoa Savoa :D Sahalahdessahan nyt voisi ajella Luikalan lenkinkin osana pätkää, joskaan se ei välttämättä juuri keskinopeutta hillitse ellet joudu aamukasteisen sillan yllättämänä peruuttelemaan autoasi rinteestä irti. 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun Linnoissa ja Viidennumeroissa käytettiin Pälkäneen puolen pikkuteitäkin enemmän, ehkäpä nyt voisi olla paluuta niille, jos tehdastallien testimahdollisuuksia on mietitty?
Mukava muistella tuotakin kisaa vuosien tauon jälkeen. Ykkösellä tuli oltua katselemassa tuossa 3:32 kohdin, hyvin oli äksöniä. Paikkahan tunnetaan niin sanottuna Hyttisen paikkana nykyään. Tuohonkin kyseiseen paikkaan liittyy pari tarinaa, jotka on jäänyt mieleen. Mun kaveri oli tuossa paikassa myös katsomassa ja se oli osannut valita tuon paikan siksi, kun sen kaveri oli kertonut tuon olevan hyvä paikka, joka toimii varmasti. Tämä sama kyseinen "tietolähde" oli ajamassa tuossa kisassa ja päättipä hän sitten kaataa autonsa juuri tuossa kyseisessä paikassa, jonka tiesi niin hyvin :D

Toisen jutun minkä muistan tuosta paikasta, meidän porukka oli tuossa sisäpakalla, niin kuin suurin osa muustakin väestä. Jonkin matkan päästä meidän porukasta istui styroksisen kylmälaukun päällä jo hieman väsyneempi rallinkatselija. Melko kauan kyseinen kaveri jaksoi nuokkua laatikon päällä, kunnes lopulta laatikko hajosi äijän alta ja ukko kaatui heinikkoon. Ukko jatkoi uniaan heinikossa, aina välillä hieman liikahdellen ja önisten. Eräällä toisella vieressä olevalla katselijalla oli mukana jonkin sortin metsästyskoira ja tämä koira sitten väijyi ja "saalisti" tuota heinikossa makaavaa ukkoa loppu rallin ajan :D

Hieno paikka oli katsella, mutta meidänkin seurue koki tappioita, sillä veli unohti juuri vastaostetun retkituolin tuonne. Autolla kun muistettiin asia ja lähdettiin hakemaan tuolia, niin joku oli sen jo kerennyt kähveltämään.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
784
Mainiota muistelua. Muistelisin, että olisin myös ollut tuossa, mutta ihan ei täyttä varmuutta ole kun ikää oli sen yhdeksän vuotta. Toihan on kyllä hieno paikka katsella.

Tuosta vielä paikan tarjonta juuri kyseiseltä vuodelta alkaen seitsemän minuutin paikkeilta videolta...


...ja pysähtyneenä kuvamatskuna: https://www.rallikuvat.net/2004/valkeakoski/

Olisko ollut 2016 kun tuossa Pirellissä joku painoi jollain Evokympillä perä edellä ulos? Ajelin tuon menneenä kesänä läpi, ja meinasi tulla paikka ihan tauluun kun en muistanut tarkkaa sijaintia ja mutkan taustalle oli tapahtunut ammattikatsojan näkövinkkelistä niitä kuuluisia oikeita asioita...

Tuosta paikasta seuraava, videollakin näkyvä oikea, toimi joskus 2000-luvun alussa myös hyvin, mutta toiseen suuntaan. Sittemmin tuohon kamerasta katsoen tien vasemmalle puolelle on rakennettu talo, eikä paikka enää toimine sen kummemmin muuta kuin mahdollisesti makkarakioskin paikkana.
 
Ylös