Kotimaisten rallien historia

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8155
Sijainti
Lake City
Jouko Puhakka muistetaan N-ryhmän Mitsuista, mutta vuonna 1989 kävi voittamassa Audilla B-ryhmän cupin, jota ajettiin samoissa kisoissa kuin Naisten SM-sarjaa. Tämä olikin viimeinen kerta, kun B-ryhmän autoilla virallisesti rallia ajettiin Suomessa

 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8155
Sijainti
Lake City
Tämän projektin myötä on tullut esiin kaikenlaisia mielenkiintoisuuksia, kuten nämä:

Sebastian Lindholm Timo Rautiaisen kanssa Malski-rallissa 1990


Lähtöluettelon mukaan Ari Könönen kartanlukijanaan Tommi Mäkinen Jyväshovi Talvirallissa 1989. Kuvan perusteella voi päätellä kumpi sitä rattia oikeasti väänsi

 
  • Like
Reaktiot: DC

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8155
Sijainti
Lake City
Oleellinen osa kotimaista rallihistoriaa se tämäkin, eli Miljoona-Cup, jota ajettiin 1989 ja 1990.


Tässä vaiheessa kun tuloksia on täydennelty, on hyvä tutkia vaikka Sundströmin profiilia, on meinaan ollut hieman tiheetä kilpailutahtia kaudet 1985-1991, etenkin kauden 1989 19 starttia, eikä nämäkään tilastot varmasti ole täydellisiä!

 

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3131
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Täällä on muutamankin kerran juteltu kotimaisten rallien kovimmista ek-keskinopeuksista. Ei tällä kuuhun men... tai siis kärkipaikalle päästä, mutta kärkijoukkoon kuitenkin. Ainakin 1990 SM Teboil-rallista ja 1998 Tampereen (?) SM-rallista löytyy vielä kovemmat yksittäiset noteeraukset, mutta löytyykö muita? Kyseessä 4.8.1990 ajettu Kiuruveden Junnu-SM osakilpailu ja sen EK3:

kiuruvesi.JPG

Myös kyseisen rallin EK9:lla kellotettiin yli 130 km/h keskituntinopeus.

edit. tarkennetaan vielä, eli tämän hetkisen tiedon valossa (?) rankingin top 3:

1. Marcus Grönholm (Toyota Corolla WRC), Tampereen SM-ralli 1998, EK5 (161 km/h)
2. Sebastian Lindholm (Lancia Delta HF Integrale), SM Teboil-ralli 1990, EK5 (153,3 km/h)
3. Pekka Lillbacka (Lancia Delta HF Integrale), Junnu-SM Kiuruvesi 1990, EK3 (139,61 km/h)
 
Viimeksi muokattu:

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
695
Sijainti
Porvoo
Harmi että Rally Mapsista ei löydy tuota Grönholmin pätkää. Olisi vaan kiinnostanu tietää mikä ek ollu kyseessä. Lindholmin löytyy.
 

RTP

Well-known member
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
142
Sijainti
Tallissa
Täällä on muutamankin kerran juteltu kotimaisten rallien kovimmista ek-keskinopeuksista. Ei tällä kuuhun men... tai siis kärkipaikalle päästä, mutta kärkijoukkoon kuitenkin. Ainakin 1990 SM Teboil-rallista ja 1998 Tampereen (?) SM-rallista löytyy vielä kovemmat yksittäiset noteeraukset, mutta löytyykö muita? Kyseessä 4.8.1990 ajettu Kiuruveden Junnu-SM osakilpailu ja sen EK3:

Myös kyseisen rallin EK9:lla kellotettiin yli 130 km/h keskituntinopeus.

edit. tarkennetaan vielä, eli tämän hetkisen tiedon valossa (?) rankingin top 3:

1. Marcus Grönholm (Toyota Corolla WRC), Tampereen SM-ralli 1998, EK5 (161 km/h)
2. Sebastian Lindholm (Lancia Delta HF Integrale), SM Teboil-ralli 1990, EK5 (153,3 km/h)
3. Pekka Lillbacka (Lancia Delta HF Integrale), Junnu-SM Kiuruvesi 1990, EK3 (139,61 km/h)
Johan tuo Kalle viime talvena Tunturissa tempas 143,9km/h Untamovaaraan.
Viime vuosikymmenen Turun SM-ralleissakin tuppasi keskinopeudet nousemaan, 2018 Nikolai Gryazin EK 7:lle 139.7 km/h nopeuden. Ei muuta, mutta kun pätkä oli 24.81 km pitkäkin... Nuo muut kun taineet olla alle 10km pätkiä ja todennäköisesti ilman risteyksiäkin.
2016 kisassa puolestaan Mikko Lehesaari sai keskinopeudeksi 139.1km/h EK 8:lla.

Lillbacka voi kyllä hyvinkin pitää ennätystä pimeän kisan osalta, nuo kaikki muut kun on nuottikisoista.
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8155
Sijainti
Lake City

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3131
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Johan tuo Kalle viime talvena Tunturissa tempas 143,9km/h Untamovaaraan.
Viime vuosikymmenen Turun SM-ralleissakin tuppasi keskinopeudet nousemaan, 2018 Nikolai Gryazin EK 7:lle 139.7 km/h nopeuden. Ei muuta, mutta kun pätkä oli 24.81 km pitkäkin... Nuo muut kun taineet olla alle 10km pätkiä ja todennäköisesti ilman risteyksiäkin.
2016 kisassa puolestaan Mikko Lehesaari sai keskinopeudeksi 139.1km/h EK 8:lla.

Lillbacka voi kyllä hyvinkin pitää ennätystä pimeän kisan osalta, nuo kaikki muut kun on nuottikisoista.
No niin, olisihan tuo Kalle nyt ainakin pitänyt muistaa...

Mutta olisiko tuo '90 Teboil ollut myös pimeä kisa, ei tainnut normipituiset SM:t olla tuolloin vielä ainakaan lähtökohtaisesti nuotitettavia?
 

RTP

Well-known member
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
142
Sijainti
Tallissa
Mutta olisiko tuo '90 Teboil ollut myös pimeä kisa, ei tainnut normipituiset SM:t olla tuolloin vielä ainakaan lähtökohtaisesti nuotitettavia?
Ei ollut, se oli jonkinasteinen kokeilukisa eli oli saanut tutustua perjantaina pätkiin. Normaalia se ei tosiaan tuolloin ollut.
 

Onzah

Jääkäri
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
501
Sijainti
Oskolan masto
Ajaksista poimittua:
SM Pohjanmaa Ralli 2019 SS6, Jari Huttunen, 139,7 km/h
AUK Jämsän Äijät Ralli 2020 SS2, Eerik Pietarinen, 138,6 km/h.
Koillis-Savo Ralli 2020 SS4, Joonas Lindroos, 135,5 km/h (F-ryhmän Bemarilla nuotista)

Talvikelillä kovimpia vauhteja Tunturin lisäksi Itärallissa, kahtena vuonna yli 134 km/h keskituntinopeuksin varustettua erikoiskoetta.
 
  • Like
Reaktiot: DC

Sun_0)))

Active member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
44
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
Sunisen keskinopeus vuoden 2015 Pohjanmaa Rallin Alhojoessa 171,43 km/h😅(Piti tarkistaa jo useammalla laskurilla pitikö tämä paikkaansa). Aika hurjaa kyytiä, kun ajetaan pimeällä ja tuolloin olosuhteet muistuttivat tämän vuoden Ruotsin rallia!

EDIT. Nopean tutkiskelun jälkeen huomasin, että pätkän todellinen pituus on ollut reilut 9km eikä tenabin ja reittikartan väittämä 13km, joten nopeudeksi saadaan noin 122km/h

 
Viimeksi muokattu:

RTP

Well-known member
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
142
Sijainti
Tallissa
SM-Satakuntarallissa 1995 on "kuulemma" ollut pätkien keskinopeus jopa 145km/h! Mitään tuloksia tai muuta tietoa en asiasta äkkiseltään löydä, mutta sattuuko joku löytämään?
 

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3131
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
SM-Satakuntarallissa 1995 on "kuulemma" ollut pätkien keskinopeus jopa 145km/h! Mitään tuloksia tai muuta tietoa en asiasta äkkiseltään löydä, mutta sattuuko joku löytämään?
Totta turiset! Basti Lindholmin pohjat 24-kilometrisellä EK5:llä tuottivat keskinopeudeksi 145km/h. Voittajan (Lindholm) keskinopeus koko kilpailussa oli 135km/h!
 

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3131
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Otetaan tämä tapaus Satakuntaralli vielä lähempään tarkasteluun. Kyseessä on siis vuoden 1995 SM-sarjan viides osakilpailu ja ensimmäinen kesäosakilpailu, virallisesti nimeltään Merikievari-Satakuntaralli ja kilpailupäivä 20.5.1995. Kahdeksan erikoiskoetta (yht. 115,10 km) sisältänyt reitti oli suorastaan pöyristyttävän nopea - seikka, joka aiheutti heti tuoreeltaan keskustelua ja voimakasta kritiikkiä. Huomioitavaa on, että yleiskilpailun voittokamppailu Lindholmin ja Grönholmin välillä päättyi ennen aikojaan, kun Bossen Celicasta laukesi kone EK5:lla. Tämä mahdollisti sen, että Bastin ajellessa terveisiä pohja-ajat kolmelle viimeiselle pätkälle kellottivat Mika Korhonen (kerran, N-ryhmän Lancerilla) ja Esa Saarenpää (kahdesti, A-ryhmän Audi Coupe S2:lla). Minkälaisia keskinopeuksia olisikaan nähty, mikäli serkukset olisivat ajaneet täysillä loppuun saakka? Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että Grönholmin keskeytyksen jälkeiset kommentit oli jouduttu siistimään VM:n kisaraporttiin "perheversioksi". Niinpä lausunnon painettu muoto olikin ytimekkäästi: nyt harmittaa.

Mutta siihen kritiikkiin... Jarmo Vainio summasi VM:ssä näin: Merikievari-Satakuntarallin nimestä olisi voinut jättää rallin pois. Kun kilpailun voittajan keskinopeus koko rallissa on 135 km/h ja nopeimmalla EK:lla 145 km/h, järjestäjien kannattaa etsiä seuraavaan kisaansa teitä hieman eri suunnalta. Vaikka 90-luvun puolivälissä rallin SM-sarjan tapahtumat eivät olleet aina ns. takuuvarma valtakunnanuutinen, niin poikkeuksellisten keskinopeuksien myötä uutiskynnys ylittyi myös Hesarissa. Kommentit tapahtuneeseen oli haettu suoraan "ylimmästä kerroksesta", AKK:n pääsihteeri Jarmo Mahoselta. Eikä "liian kovavauhtiseksi" kilpailun tuominnut Mahonen luonnollisestikaan ollut erityisen tyytyväinen näkemäänsä: meidän on siirryttävä takaisin siihen suuntaan, että kilpailun tarkkailija käy tarkistamassa reitin ennakolta. Nyt olemme luottaneet järjestäjiin.

Tässä vielä kilpailun pohja-aikojen sekä voittajan (Lindholm) keskinopeudet:

satakunta95.JPG

Lähteet: HS 22.5.1995 ja VM 7/95.
 
Ylös