Kotimaisten rallien historia

arskar1970

Well-known member
Liittynyt
14.10.2012
Viestit
111
Otetaan tämä tapaus Satakuntaralli vielä lähempään tarkasteluun. Kyseessä on siis vuoden 1995 SM-sarjan viides osakilpailu ja ensimmäinen kesäosakilpailu, virallisesti nimeltään Merikievari-Satakuntaralli ja kilpailupäivä 20.5.1995. Kahdeksan erikoiskoetta (yht. 115,10 km) sisältänyt reitti oli suorastaan pöyristyttävän nopea - seikka, joka aiheutti heti tuoreeltaan keskustelua ja voimakasta kritiikkiä. Huomioitavaa on, että yleiskilpailun voittokamppailu Lindholmin ja Grönholmin välillä päättyi ennen aikojaan, kun Bossen Celicasta laukesi kone EK5:lla. Tämä mahdollisti sen, että Bastin ajellessa terveisiä pohja-ajat kolmelle viimeiselle pätkälle kellottivat Mika Korhonen (kerran, N-ryhmän Lancerilla) ja Esa Saarenpää (kahdesti, A-ryhmän Audi Coupe S2:lla). Minkälaisia keskinopeuksia olisikaan nähty, mikäli serkukset olisivat ajaneet täysillä loppuun saakka? Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että Grönholmin keskeytyksen jälkeiset kommentit oli jouduttu siistimään VM:n kisaraporttiin "perheversioksi". Niinpä lausunnon painettu muoto olikin ytimekkäästi: nyt harmittaa.

Mutta siihen kritiikkiin... Jarmo Vainio summasi VM:ssä näin: Merikievari-Satakuntarallin nimestä olisi voinut jättää rallin pois. Kun kilpailun voittajan keskinopeus koko rallissa on 135 km/h ja nopeimmalla EK:lla 145 km/h, järjestäjien kannattaa etsiä seuraavaan kisaansa teitä hieman eri suunnalta. Vaikka 90-luvun puolivälissä rallin SM-sarjan tapahtumat eivät olleet aina ns. takuuvarma valtakunnanuutinen, niin poikkeuksellisten keskinopeuksien myötä uutiskynnys ylittyi myös Hesarissa. Kommentit tapahtuneeseen oli haettu suoraan "ylimmästä kerroksesta", AKK:n pääsihteeri Jarmo Mahoselta. Eikä "liian kovavauhtiseksi" kilpailun tuominnut Mahonen luonnollisestikaan ollut erityisen tyytyväinen näkemäänsä: meidän on siirryttävä takaisin siihen suuntaan, että kilpailun tarkkailija käy tarkistamassa reitin ennakolta. Nyt olemme luottaneet järjestäjiin.

Tässä vielä kilpailun pohja-aikojen sekä voittajan (Lindholm) keskinopeudet:

Näytä liitetiedosto 409

Lähteet: HS 22.5.1995 ja VM 7/95.
Tota ek5 tullut ajettua joskus toiseen suuntaan pätkän nopeus hirvitti silloinkin.

satakuntaralli 1995.jpg
 

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3070
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway

Tunturiralli 1992. Aika monta pätkää ajetaan kokonaan tai osittain järven jäällä. Myös yllättävän monta yleisöpätkää. On siellä kaikki MM-rallin pätkätkin edustettuina jossain muodossa.
Tähän vuoden 1992 Tunturiin liittyy skandaalinkäryinen episodi, joka aiheutti kilpailijoiden keskuudessa paljon polemiikkia tuoreeltaan. Voittoonhan ajoi Kari Kivenne N-ryhmän Galantilla, mutta suuremmat otsikot keräsi tapahtumat rallin toiseksi viimeisellä erikoiskokeella. Esa Saarenpää starttasi tuolle pätkälle kahden minuutin johtoasemassa, mutta tyylikäs Sierra päätyi täydestä vauhdista katolleen hankeen. Kyseessä ei kuitenkaan ollut tavanomainen ulosajo, sillä reitti oli muuttunut sitten nuotittamisen. Nuoteissa paikka oli vasen täys yli nypyn, joten yllätys oli melkoinen, kun nypyn jälkeen vastassa olikin shikaani (ei kuitenkaan rengasshikaani, vaan ilmeisesti metsätien pistoon aurattu kierros - tätä tarina ei tosin ihan aukottomasti kerro)! Saarenpää ehti varoittamaan perässään tulleita Kivennettä ja Antero Lainetta, mutta neljäntenä yleiskilpailussa ollut Ari Vihavainen suistui myös hankeen Saarenpään seuraksi. Tilanne oli sangen epäselvä ja poikkeuksellinen. Sen lisäksi, että yleiskilpailun voitto ratkesi tällaisella tavalla, oli asialla tietysti myös suuri periaatteellinen merkitys. VM:n kisaraportin mukaan kilpailukeskuksessa käytiin kisan jälkeen "keskustelua kovalla äänellä". Saatana, kuka maksaa auton korjauksen, Saarenpää tivasi kilpailunjohtaja Heikki Poraselta ja ratamestari Veli-Pekka Peteriltä. Kiistatonta oli, että keskiviikkona, jolloin Vihavainen oli pätkän nuotittanut, mitään hidastetta, shikaanin muodossa tai muuten, ei paikassa ollut. Kuitenkin jo harjoitusjakson lopussa muutamat kilpailijat olivat suistuneet paikassa ulos tarkistaessaan aiemmin tekemiään nuotteja. Kilpailun valvoja Pertti Kärhä esitti nykyhetkestä katsoen kovin erikoiselta kuulostavan puolustuksen: Yritämme pitää 120 km/h keskinopeuden. Kuljettajien on varauduttava siihen, että pätkät saattavat mahdollisesti muuttua. Viime kädessä pitää ajaa sen mukaan mitä näkee. Huomattakoon, että Jarmo Kytölehdon (joka muuten oli ennen viimeistä lenkkiä diskattu kilpailusta, mutta sai silti ajaa loput pätkät läpi!) ajamat pohjat antoivat 16,21 kilometrin mittaiselle pätkälle keskinopeudeksi 100,27 km/h.

Subarun tehdastalli oli kisassa mukana ajattamassa yhtä autoa eräänlaisena epävirallisena nolla-autona testatakseen samalla Ruotsin rallia varten. Ajovastuun jakoivat Colin McRae ja Ari Vatanen. VM:n mukaan McRae (joka aloitti testausurakan) kiskaisi ajovuorollaan parin minuutin johdon, jota sittemmin rattiin hypännyt Vatanen kasvatti vielä toisella mokomalla... Ja kaikki tämä, vaikka Subaru käytti autossaan Ruotsin sääntöjen mukaisia tylsempiä nastoja. Että on niitä eroja kansallisen tason ja MM-sarjan kärkimiesten välillä ollut ennenkin!

tunturi92.JPG
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7953
Sijainti
Lake City
Tää on nyt vähän spekulointia, mutta Vanhatkartat.fi sivustolta napattu vuoden 1992 kuva Kaihuan lopun soramonttutiestä näyttää ainakin yhden selvän metsätiepiston paikan ja myös soramontulle tulossa on kaksi vaihtoehtoa

 

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3070
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Keskinopeusteemaan lisäystä: SM Salora-rallissa 1986 on kahdella asfaltti-ek:lla (EK2 ja EK3) ajettu keskinopeudeksi "yli 140 km/h" (VM 7/86). Pätkien tarkka pituus ei ole tiedossa, mutta sanoisin, että kakkosella ollaan lähempänä 150 km/h kuin 140 km/h ja kolmonen voi olla sitten paljonkin vielä yli tuon. Kakkosella Tomi Palmqvist on ajanut pohjat ajalla 3.34 ja karttaohjelmasta mitattuna pätkälle kertyy pituutta n. 8,9 km. Kolmoselle puolestaan kertyy pituutta n. 4,7 km ja Palmqvistin pohjat on kirjattu 1.34. Jos tuosta suoraan laskee keskinopeuden, niin aika karmea luku tulee.

EK2: https://www.mapfab.com/map/AV_j/Salora-ralli-1986-EK2-Teijo
EK3: https://www.mapfab.com/map/AV_k/Salora-ralli-1986-EK3-Aimontappo
 

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3070
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Keskinopeusteemaan lisäystä: SM Salora-rallissa 1986 on kahdella asfaltti-ek:lla (EK2 ja EK3) ajettu keskinopeudeksi "yli 140 km/h" (VM 7/86). Pätkien tarkka pituus ei ole tiedossa, mutta sanoisin, että kakkosella ollaan lähempänä 150 km/h kuin 140 km/h ja kolmonen voi olla sitten paljonkin vielä yli tuon. Kakkosella Tomi Palmqvist on ajanut pohjat ajalla 3.34 ja karttaohjelmasta mitattuna pätkälle kertyy pituutta n. 8,9 km. Kolmoselle puolestaan kertyy pituutta n. 4,7 km ja Palmqvistin pohjat on kirjattu 1.34. Jos tuosta suoraan laskee keskinopeuden, niin aika karmea luku tulee.
Tarkennusta näihin:
EK2 (8,45 km) = 142,15 km/h
EK3 (3,77 km) = 144,38 km/h
 

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3070
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Ei jätetä keskinopeusteemaa rauhaan, vaan palataan tässäkin ketjussa aiemmin puhuttaneeseen aiheeseen, eli case Tampereen SM-ralli 1998, Grönholm ja Kekkonen (ei sentään Urho Kaleva). Kuten tunnettua, kisassa on - kunnes toisin todistetaan - ajettu kaikkien aikojen nopein Suomessa kellotettu erikoiskoe.

Tampereen seudulla on ollut kuhinaa tuolloin kesällä 1998; seitsemän viikon sisään alueella ajettiin kaksi SM-rallia (Waltikka ja tämä Tampere) sekä eräänlainen Jyskälän testikisa Channel Four Rally. VM:n raportista on ainakin rivien välistä luettavissa, että vähemmälläkin olisi pärjätty. Tampereen SM-kisaan, näistä em. ralleista järjestyksessään viimeiseen, ei oikein riittänyt enää puhtia järjestelypuolella eikä myöskään järkeviä ralliteitä ajettavaksi. Sen lisäksi, että kisan reitti haukutaan melko selväsanaisesti, saavat myös järjestelyt täyslaidallisen: pukuhuonetiloja kuljettajille ei ollut (vaikka SM-sarjan säännöt sellaisia edellyttävät), tulospalvelu oli surkeaa, kisan tauolle varattu alue oli aivan liian ahdas jne. jne.

Mutta, mitä tuohon keskinopeusennätykseen tulee, niin kuten aiemmin on tullut jo esiin, olivat järjestäjät tempaisseet reitille vanhan Suurajo-pätkän, tosin sillä erotuksella, että nyt tie oli kokonaan kestopäällysteen peitossa. Pituutta tällä kisan viidennellä ek:lla oli 8,69 km ja Grönholmin pohjat kirjattiin aikaan 3.15. Näin ollen keskinopeuden SE on täsmällisesti 160,43 km/h.

Kekkonen ei suinkaan ollut kisan ainoa "ylinopea" pätkä. Ennätyspätkän lisäksi mitattiin mm. tällaisia keskinopeuksia: 137,57 km/h (EK7), 135,79 km/h (EK1, sama kuin EK7 - haukuttiin myös VM:n toimesta aivan pystyyn), 129,86 km/h (EK4) ja 129,62 km/h (EK2). Ei siis ihme, että voittaja Grönholmin keskinopeus koko kisassa oli huikea 129,73 km/h.
 
Ylös