Otetaan tämä tapaus Satakuntaralli vielä lähempään tarkasteluun. Kyseessä on siis vuoden 1995 SM-sarjan viides osakilpailu ja ensimmäinen kesäosakilpailu, virallisesti nimeltään Merikievari-Satakuntaralli ja kilpailupäivä 20.5.1995. Kahdeksan erikoiskoetta (yht. 115,10 km) sisältänyt reitti oli suorastaan pöyristyttävän nopea - seikka, joka aiheutti heti tuoreeltaan keskustelua ja voimakasta kritiikkiä. Huomioitavaa on, että yleiskilpailun voittokamppailu Lindholmin ja Grönholmin välillä päättyi ennen aikojaan, kun Bossen Celicasta laukesi kone EK5:lla. Tämä mahdollisti sen, että Bastin ajellessa terveisiä pohja-ajat kolmelle viimeiselle pätkälle kellottivat Mika Korhonen (kerran, N-ryhmän Lancerilla) ja Esa Saarenpää (kahdesti, A-ryhmän Audi Coupe S2:lla). Minkälaisia keskinopeuksia olisikaan nähty, mikäli serkukset olisivat ajaneet täysillä loppuun saakka? Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että Grönholmin keskeytyksen jälkeiset kommentit oli jouduttu siistimään VM:n kisaraporttiin "perheversioksi". Niinpä lausunnon painettu muoto olikin ytimekkäästi:
nyt harmittaa.
Mutta siihen kritiikkiin... Jarmo Vainio summasi VM:ssä näin:
Merikievari-Satakuntarallin nimestä olisi voinut jättää rallin pois. Kun kilpailun voittajan keskinopeus koko rallissa on 135 km/h ja nopeimmalla EK:lla 145 km/h, järjestäjien kannattaa etsiä seuraavaan kisaansa teitä hieman eri suunnalta. Vaikka 90-luvun puolivälissä rallin SM-sarjan tapahtumat eivät olleet aina ns. takuuvarma valtakunnanuutinen, niin poikkeuksellisten keskinopeuksien myötä uutiskynnys ylittyi myös Hesarissa. Kommentit tapahtuneeseen oli haettu suoraan "ylimmästä kerroksesta", AKK:n pääsihteeri Jarmo Mahoselta. Eikä "liian kovavauhtiseksi" kilpailun tuominnut Mahonen luonnollisestikaan ollut erityisen tyytyväinen näkemäänsä:
meidän on siirryttävä takaisin siihen suuntaan, että kilpailun tarkkailija käy tarkistamassa reitin ennakolta. Nyt olemme luottaneet järjestäjiin.
Tässä vielä kilpailun pohja-aikojen sekä voittajan (Lindholm) keskinopeudet:
Näytä liitetiedosto 409
Lähteet: HS 22.5.1995 ja VM 7/95.