Kotimaisten rallien historia

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
851
Sijainti
Porvoo
Näin muistelisin. Se että poistettiinko kaikki huomio/vaaran merkit ei ole tiedossani, mutta niitä kyllä karsittiin. Aika lailla romua näissä ralleissa joka tapauksessa tuli.
Ja varmasti kaikkien tiedossa on se että osaltaan näiden ”huonojen” nuottien seurauksena tapahtui Salppurissa sitten se kaikkein ikävin kun päivänselvä huomiopaikka (puut tiessä kiinni ulkomutkassa) ei ollut sillä fyysisellä huomiokyltillä merkattu.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3615
Vuoden 1989 juniorien SM-sarjan mitalijärjestykseen liittyy erikoinen episodi. Mestaruus meni ilman dramatiikkaa Jukka Heinoselle, mutta hopea- ja pronssimitali vaihtoivat vielä omistajaa viimeisen kisan jälkeisenä päivänä. Kun kauden viimeinen ralli Imatralla oli taputeltu ja pisteet ynnätty, sijoittui Mika Möykky hopealle ja Jarmo Kytölehto pronssille. Marko Mäkinen kertoo kisaraportissaan (VM 11/89) seuraavasti:

Muista mitaleista Imatralla syntyi melkoinen sekamelska, kun seuraavana aamuna kävi ilmi, että luokkatuloksissa oli kisan keskeyttäneiden nimiä. Koko sotku lähti liikkeelle siitä, kun tulospalvelun tietokoneesta puuttui pari tärkeää ohjelmaa. Palkinnot jouduttiin jakamaan epävirallisten tulosten mukaan. Kun eletään syksyä, se tietää samalla junnuralleissa "teknisiä keskeyttämisiä" viimeisen EK:n jälkeen. Näin nousupisteitä säästellään seuraavan vuoden kisoja varten. Imatralla tapahtui siis virhe: maali-AT:n pöytäkirjoja ei tarkistettu tulosluettelon kanssa. Tarvittiin vain yksi hukassa ollut keskeytysilmoitus ja kaksi mitalia vaihtoi yön aikana omistajaansa. Imatran avainhenkilö oli Mikkelin Antti Pursiainen. Pojan erikoiskoeajat olisivat riittäneet luokan toiseen sijaan, mutta kaveri ei ajanut maaliin ja keskeytysilmoitus löytyi vasta aamulla. Samassa luokassa ajanut Petäjäveden Jarmo Kytölehto nousi näin luokkansa kakkoseksi ja kaksi lisäpistettä toi samalla SM-hopeaa. Pahat kielet väittivät heti että homma oli yön aikana hoidettu rahalla. Kun todetaan että Antti Pursiainen on jo maaliskuusta lähtien "keskeytellyt" säännöllisesti, jokaisessa kisassa, niin tämän mahdollisuuden voi unohtaa.
- Hopea tuntuu hyvältä, mutta oli harmi että asiat tulivat ilmi vasta seuraavana aamuna. Sunnuntain herätys oli kuitenkin ikimuistettava, kertoi Kytölehto.
Jarmon ura jatkuu aluksi samalla Opel Mantalla, mutta faxi on käynyt kuumana Englantiin. Tarkoitus olisi hankkia 16-venanen GSi-Opel.
- Pikku-A:n SM-kisat ja tietysti Suurajot ovat ensisijainen tavoite. Ajan Mantalla niin kauan kunnes uusi auto on valmis, jatkoi Kytölehto.
Hopealta pronssille pudonnut Mika Möykky oli aluksi hieman pettynyt kun kuuli uutisen. Mutta sulateltuaan asiaa, tilanne oli paljon valoisampi.
- Mitali kuin mitali, pääasia on että se tuli, vaikka pronssi.


Jos kausien 1987 (Latvanen-Kivenne-Vihavainen) ja 1988 (Grönholm-Kalliomaa) Junnu-SM:t tuottivat klassisia mestaruustaisteluja, niin ihan samaa ei voi sanoa tästä kaudesta 1989. Mestaruuden voittanut Jukka Heinonen lähti vakain tavoittein vuoden 1990 SM-sarjaan N-ryhmän sen hetken parhaalla kalustolla, Delta HF Integralella, mutta valitettavasti muistettavimmaksi suoritukseksi taisi jäädä tämä kaato Jyskälässä.

Mysteeriksi kuitenkin jäi, mitkä olivat ne "pari tärkeää ohjelmaa", jotka Imatran kisan tietokoneesta puuttuivat.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3615
Tämä voisi mennä myös reitti-ketjuun, mutta menkööt nyt tänne.

Käsittelyssä yksi perinteikkäistä suomalaisista ralleista, Teboil-ralli. Näitä on useampi henkilö ollut piirtämässä rally-mapsiin ja nyt näiden viimeisimpien lisäysten jälkeen sieltä löytyykin katkeamaton sarja 1978-1997. Pidempään putkeen taitaa rally-mapsissa yltää vain Suurajot?

Jokaiseen näistä "uusista" kisoista liittyy sattumalta jotain erikoista tai ainutkertaista:

1980:
Viimeinen - voi olla myös ainoa - kerta, kun SM-rallin yleiskilpailu on voitettu 1-ryhmän autolla. Ja vaikka todennäköisesti aika moni ralliniilo pystyisi luettelemaan muut 80-luvulla SM-rallin voittaneet kuljettajat, niin tämä varmaan puuttuisi lähes kaikkien listalta... kisan voittoon ajoi nimittäin Veli Hirvonen, Joensuun UA. Kyllä Hirvosessa selvästi vetomiehen vikaa oli, siitä osoituksena mm. 1-ryhmän Suomen mestaruus vuodelta 1979. Mutta tämän vuoden 1980 jälkeen hänen nimensä vaikuttaa kyllä kadonneen suomalaisten rallien osallistujalistoilta.
Itse kisa ajettiin karmeissa olosuhteissa ja VM:n otsikoikin "Talviralli ilman nastoja". Moni saattaa muistaa esim. FB:n ralliryhmässä kiertäneen kuvan, jossa Antero Laineen Fiat Ritmo on katollaan ojassa karmeassa räntä-/lumisateessa - se kuva on juurikin tästä kisasta. Laineen lisäksi ennakkosuosikeista myös Kyösti Hämäläinen ja Uffe Grönholm sortuivat ulkoiluun ja Erkki Pitkänen jäi ilmeisesti tekniikkamurheiden takia reitille. Kun vielä Lasse Lampi päätti jättää "kotikisansa" väliin ja säästää autoaan RAC-ralliin, oli pöytä katettu Hirvosen superyllätykselle.

1986:
Viimeinen takavetoisella ajettu SM-rallin yleiskilpailun voitto. Asialla Antero Laine ja Mitsubishi Starion Turbo. Kyseinen yhdistelmä oli yllättäen voittanut jo edellisen SM-rallin Tampereella, ja kun A-ryhmän autojen tiedettiin valtaavan areenat seuraavana vuonna, vaikutti Laine ja Starion varteenotettavalta yhdistelmältä. VM tiivistikin osuvasti: Teboilin jälkeen nelivetokatras oli vieläkin enemmän ihmeissään kuin Tampereella, jossa Antero Laine näytti pojille kaapin paikan. Nyt ei varmaankaan kenelläkään ole epäselvyyttä siitä, että kaapin paikan määrää Johtaja A. Laine. Kaksivetoisella. Nyt toki tiedämme, ettei takaveto-Mitsulla ollut loppupeleissä mitään palaa Mazdaa, Lanciaa ja Audia vastaan.

1989:
Rally-mapsiin dokumentoiduista Teboil-ralleista ainoa, joka oli kalenterisijaintinsakin puolesta talviralli. Vuodeksi 1989 Teboil putosi pitkän SM-putken jälkeen Junnu-SM:n kisaksi (halukkaita SM-rallien järjestäjiä oli huomattavasti enemmän kuin mitä kisoja oli kalenterissa) ja tämä ralli ajettiin itseasiassa vain reilut kolme kuukautta SM-sarjaan kuuluneen vuoden 1988 Teboil-rallin (se kuuluisa doping-kisa) jälkeen. Kisan ylivoimaiseen voittoon ajoi muuten Thomas Lindholm, jonka kohtalona oli jäädä perheensä rallihierarkiassa pahasti veljensä Sebastianin varjoon.

1995:
Historian viimeinen Junnu-SM kisa. Kerran niin hohdokas Junnu-SM ei sarjana ollut vuonna 1995 enää parhaimmillaan. Myös VM:n kisaraportti sinänsä historiallisesta tapahtumasta on todella aneeminen ja epäinformatiivinen. Ehkä aika oli siinäkin mielessä vain yksinkertaisesti ajanut sarjasta ohi. Myöskään Lasse Martikainen ei jäänyt ralliyleisön mieliin sarjan nimekkäimpänä mestarina.

1996:
Viimeinen SM-arvoinen Teboil-ralli ja vuoden 1996 SM-sarjan toiseksi viimeinen osakilpailu. Lisäksi on huomionarvoista, että kisa ajettiin vain kaksi viikkoa silloin vielä myös SM-sarjaan kuuluneen Jyväskylän jälkeen. Kisaan lähdettäessä kolmessa neljästä SM-luokasta oli vielä mestaruus jakamatta. Huimin kamppailu nähtiin isossa A-ryhmässä, jossa mestaruus ratkaistiin yllätys yllätys Marcus Grönholmin ja Sebastian Lindholmin kesken. Voitolla Grönholm varmistaisi mestaruuden jo ennen kauden päättävää Tampereen Kesoil-rallia. Kisan avanneella yleisö-ek:lla Grönholm voitti Lindholmia sekunnin. Kahdella seuraavalla pätkällä, yhteensä 47,93 ek-kilometrillä, Bosse ja Basti ajoivat molemmilla sekunnilleen saman ajan. Vertailun vuoksi, N-ryhmän pohjat ajaneet Puhakka (EK2) ja Rovanperä (EK3) hävisivät kärkikaksikolle kokolailla sekunnin per kilometri. Sitten nähtiinkin rallin erikoisuus, nimittäin EK4 ajettiin Alastaron moottoriradalla! Ja siis nimenomaan radalla (2,5 kierrosta), ei huoltoteillä tms. Tällä pätkällä Lindholm voitti Grönholmia peräti kahdeksan sekuntia. Renkaat sulivat, kertoi Bosse VM:ssä. Mutta eihän tuleva kaksinkertainen maailmanmestari ihan niin helpolla kuitenkaan luovuta. Kahdella seuraavalla pätkällä Bosse kiri eroa kiinni kuusi sekuntia ja viimeiselle pätkälle lähdettin Bastin johtaessa kisaa sekunnilla! Flow-tilan päälle saanutta Grönholmia ei voinut enää pysäyttää ja reilun yhdeksän kilometrin pätkällä hän oli kolme sekuntia serkkuaan nopeampi. Näin ollen mestaruus ja yleiskilpailun voitto menivät kahdella sekunnilla Bosselle! VM:lle tuore mestari myönsi ajaneensa viimeiset pätkää "kovempaa kuin Suurajoissa", joka kertonee yrityksen määrästä. Kisasta ei kovin paljon ole liikkuvaa kuvaa tarjolla, mutta youtubesta löytyvässä espanjan kielisessä (kuinkas muutenkaan) koosteessa voi nähdä sekä Grönholmin että Lindholmin kiertämässä moottorirataa ralliautoilla.

 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
594
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
1980:
Viimeinen - voi olla myös ainoa - kerta, kun SM-rallin yleiskilpailu on voitettu 1-ryhmän autolla. Ja vaikka todennäköisesti aika moni ralliniilo pystyisi luettelemaan muut 80-luvulla SM-rallin voittaneet kuljettajat, niin tämä varmaan puuttuisi lähes kaikkien listalta... kisan voittoon ajoi nimittäin Veli Hirvonen, Joensuun UA. Kyllä Hirvosessa selvästi vetomiehen vikaa oli, siitä osoituksena mm. 1-ryhmän Suomen mestaruus vuodelta 1979. Mutta tämän vuoden 1980 jälkeen hänen nimensä vaikuttaa kyllä kadonneen suomalaisten rallien osallistujalistoilta.
Erittäin ansiokasta dokumentointia, bravo DC ja muut! Hirvonen oli tosiaan paikallinen vetomies, itse muistelisin ainakin että vuoden 1987 SM-Itärallissa Hirvonen oli ajamassa videonauhojen perusteella. Miikkulainen onnistui saamaan jopa Hirvosen haastatteluun. Syykin osallistujalistoilta katoamiseen taitaa tuossa haastattelussa selvitä.

 
  • Like
Reaktiot: DC

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
92
Sijainti
Joensuu
Erittäin ansiokasta dokumentointia, bravo DC ja muut! Hirvonen oli tosiaan paikallinen vetomies, itse muistelisin ainakin että vuoden 1987 SM-Itärallissa Hirvonen oli ajamassa videonauhojen perusteella. Miikkulainen onnistui saamaan jopa Hirvosen haastatteluun. Syykin osallistujalistoilta katoamiseen taitaa tuossa haastattelussa selvitä.

Velsulta loppui rahat mestaruusvuoden jälkeen. Panostus oli ollut kova ja toista samanlaista vuotta ei enää pystynyt palkkatyöläinen tekemään. Kausi 1980 alkoi kuitenkin vielä omalla autolla Tunturissa, jossa tuli yleiskilpailun kolmas sija ja ykkösryhmän voitto. Malski-rallissa helmikuussa ykkösryhmän toinen sija, mutta sen jälkeen auto oli pakko myydä. Ali Haimakainen, joka tunnisti Velsun taidot, lainasi autoaan vuonna 1980 muutamaan ralliin. Teboilin voitto oli sitäkin makeampi kun toiseksi jäi kakkosryhmän Escortilla ajanut Kyösti Hämäläinen, muista nyt puhumattakaan.

Velsu vuokrasi Escortin itäralliin 1983 ja 1987, mutta molemmat kerrat päätyivät ulosajoon. Itse tehdyllä F-ryhmän Starletilla Hirvonen ajoi 1993 - 1994 muutamia ralleja, mutta siihen ajot sitten jäivät.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3615
vh87.JPG

Eikä Hirvonen lainkaan hassummin muuten laskenut ainakaan tuolloin 1987. Siinä on käyty kovaa kisaa nopeimman takavetoisen tittelistä toisen paikkakuntalaisen, Seppo Mustosen kanssa. Valitettavasti nelosen jälkeen Hirvosen nimi poistuu tuloslistoilta.
 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
594
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Näytä liitetiedosto 1930

Eikä Hirvonen lainkaan hassummin muuten laskenut ainakaan tuolloin 1987. Siinä on käyty kovaa kisaa nopeimman takavetoisen tittelistä toisen paikkakuntalaisen, Seppo Mustosen kanssa. Valitettavasti nelosen jälkeen Hirvosen nimi poistuu tuloslistoilta.
Niin ja jos katsoo tuotakin haastattelupätkää, niin siinä tapahtuva lähtö ei ollut kaikista onnistunein, kyllä siinäkin sen pari-kolme sekuntia paloi aikaa.
 
Ylös