Tämä voisi mennä myös reitti-ketjuun, mutta menkööt nyt tänne.
Käsittelyssä yksi perinteikkäistä suomalaisista ralleista, Teboil-ralli. Näitä on useampi henkilö ollut piirtämässä rally-mapsiin ja nyt näiden viimeisimpien lisäysten jälkeen sieltä löytyykin katkeamaton sarja 1978-1997. Pidempään putkeen taitaa rally-mapsissa yltää vain Suurajot?
Jokaiseen näistä "uusista" kisoista liittyy sattumalta jotain erikoista tai ainutkertaista:
1980:
Viimeinen - voi olla myös ainoa - kerta, kun SM-rallin yleiskilpailu on voitettu 1-ryhmän autolla. Ja vaikka todennäköisesti aika moni ralliniilo pystyisi luettelemaan muut 80-luvulla SM-rallin voittaneet kuljettajat, niin tämä varmaan puuttuisi lähes kaikkien listalta... kisan voittoon ajoi nimittäin Veli Hirvonen, Joensuun UA. Kyllä Hirvosessa selvästi vetomiehen vikaa oli, siitä osoituksena mm. 1-ryhmän Suomen mestaruus vuodelta 1979. Mutta tämän vuoden 1980 jälkeen hänen nimensä vaikuttaa kyllä kadonneen suomalaisten rallien osallistujalistoilta.
Itse kisa ajettiin karmeissa olosuhteissa ja VM:n otsikoikin "Talviralli ilman nastoja". Moni saattaa muistaa esim. FB:n ralliryhmässä kiertäneen kuvan, jossa Antero Laineen Fiat Ritmo on katollaan ojassa karmeassa räntä-/lumisateessa - se kuva on juurikin tästä kisasta. Laineen lisäksi ennakkosuosikeista myös Kyösti Hämäläinen ja Uffe Grönholm sortuivat ulkoiluun ja Erkki Pitkänen jäi ilmeisesti tekniikkamurheiden takia reitille. Kun vielä Lasse Lampi päätti jättää "kotikisansa" väliin ja säästää autoaan RAC-ralliin, oli pöytä katettu Hirvosen superyllätykselle.
1986:
Viimeinen takavetoisella ajettu SM-rallin yleiskilpailun voitto. Asialla Antero Laine ja Mitsubishi Starion Turbo. Kyseinen yhdistelmä oli yllättäen voittanut jo edellisen SM-rallin Tampereella, ja kun A-ryhmän autojen tiedettiin valtaavan areenat seuraavana vuonna, vaikutti Laine ja Starion varteenotettavalta yhdistelmältä. VM tiivistikin osuvasti:
Teboilin jälkeen nelivetokatras oli vieläkin enemmän ihmeissään kuin Tampereella, jossa Antero Laine näytti pojille kaapin paikan. Nyt ei varmaankaan kenelläkään ole epäselvyyttä siitä, että kaapin paikan määrää Johtaja A. Laine. Kaksivetoisella. Nyt toki tiedämme, ettei takaveto-Mitsulla ollut loppupeleissä mitään palaa Mazdaa, Lanciaa ja Audia vastaan.
1989:
Rally-mapsiin dokumentoiduista Teboil-ralleista ainoa, joka oli kalenterisijaintinsakin puolesta talviralli. Vuodeksi 1989 Teboil putosi pitkän SM-putken jälkeen Junnu-SM:n kisaksi (halukkaita SM-rallien järjestäjiä oli huomattavasti enemmän kuin mitä kisoja oli kalenterissa) ja tämä ralli ajettiin itseasiassa vain reilut kolme kuukautta SM-sarjaan kuuluneen vuoden 1988 Teboil-rallin (se kuuluisa doping-kisa) jälkeen. Kisan ylivoimaiseen voittoon ajoi muuten Thomas Lindholm, jonka kohtalona oli jäädä perheensä rallihierarkiassa pahasti veljensä Sebastianin varjoon.
1995:
Historian viimeinen Junnu-SM kisa. Kerran niin hohdokas Junnu-SM ei sarjana ollut vuonna 1995 enää parhaimmillaan. Myös VM:n kisaraportti sinänsä historiallisesta tapahtumasta on todella aneeminen ja epäinformatiivinen. Ehkä aika oli siinäkin mielessä vain yksinkertaisesti ajanut sarjasta ohi. Myöskään Lasse Martikainen ei jäänyt ralliyleisön mieliin sarjan nimekkäimpänä mestarina.
1996:
Viimeinen SM-arvoinen Teboil-ralli ja vuoden 1996 SM-sarjan toiseksi viimeinen osakilpailu. Lisäksi on huomionarvoista, että kisa ajettiin vain kaksi viikkoa silloin vielä myös SM-sarjaan kuuluneen Jyväskylän jälkeen. Kisaan lähdettäessä kolmessa neljästä SM-luokasta oli vielä mestaruus jakamatta. Huimin kamppailu nähtiin isossa A-ryhmässä, jossa mestaruus ratkaistiin yllätys yllätys Marcus Grönholmin ja Sebastian Lindholmin kesken. Voitolla Grönholm varmistaisi mestaruuden jo ennen kauden päättävää Tampereen Kesoil-rallia. Kisan avanneella yleisö-ek:lla Grönholm voitti Lindholmia sekunnin. Kahdella seuraavalla pätkällä, yhteensä 47,93 ek-kilometrillä, Bosse ja Basti ajoivat molemmilla sekunnilleen saman ajan. Vertailun vuoksi, N-ryhmän pohjat ajaneet Puhakka (EK2) ja Rovanperä (EK3) hävisivät kärkikaksikolle kokolailla sekunnin per kilometri. Sitten nähtiinkin rallin erikoisuus, nimittäin EK4 ajettiin Alastaron moottoriradalla! Ja siis nimenomaan radalla (2,5 kierrosta), ei huoltoteillä tms. Tällä pätkällä Lindholm voitti Grönholmia peräti kahdeksan sekuntia.
Renkaat sulivat, kertoi Bosse VM:ssä. Mutta eihän tuleva kaksinkertainen maailmanmestari ihan niin helpolla kuitenkaan luovuta. Kahdella seuraavalla pätkällä Bosse kiri eroa kiinni kuusi sekuntia ja viimeiselle pätkälle lähdettin Bastin johtaessa kisaa sekunnilla! Flow-tilan päälle saanutta Grönholmia ei voinut enää pysäyttää ja reilun yhdeksän kilometrin pätkällä hän oli kolme sekuntia serkkuaan nopeampi. Näin ollen mestaruus ja yleiskilpailun voitto menivät kahdella sekunnilla Bosselle! VM:lle tuore mestari myönsi ajaneensa viimeiset pätkää "kovempaa kuin Suurajoissa", joka kertonee yrityksen määrästä. Kisasta ei kovin paljon ole liikkuvaa kuvaa tarjolla, mutta youtubesta löytyvässä espanjan kielisessä (kuinkas muutenkaan) koosteessa voi nähdä sekä
Grönholmin että
Lindholmin kiertämässä moottorirataa ralliautoilla.
https://www.rally-maps.com/Teboil-ralli-1980https://www.rally-maps.com/Teboil-ralli-1986https://www.rally-maps.com/Teboil-ralli-1989https://www.rally-maps.com/Teboil-ralli-1995https://www.rally-maps.com/Teboil-ralli-1996