Kotimaisten rallien historia

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1542
Sijainti
Porvoo
Edellinen Kuopion UA:n järjestämä ralli ennen vuotta 2022 taisi olla vuonna 2006, kun tammikuussa ajettiin Nordic Solutions-Ralli aluerallina. Tahkon SM-rallit oli Nilsiän järjestämiä ja Koillis-Savo rallit Koi-SavUA:n järjestämiä.
Tuokin on hassua, että AKK sivuilla Kuopion SM rallin järjestää ainoastaan Koillis-savon Autourheilijat.
1674722204316.png
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
309
Tuokin on hassua, että AKK sivuilla Kuopion SM rallin järjestää ainoastaan Koillis-savon Autourheilijat.
Näytä liitetiedosto 3204
Juuri näin. Tätä ihmetelin itsekin (ja siksi osaksi laitoin tuon kysymyksen kuinka monta rallia...), kun Kuopio rallista puhutaan. Olettaisin, että kai se Kuopion UA on myös jollain tapaa järjestelyissä mukana (Kuten Kittissä näkyykin). Tuo alkupään lenkki on nykyisin useasti ollut Koillis-Savon "hallinnoimaa" (vaikka on siellä Kuopion UA:n järjestämiä ralleja ajettu) ja loppuosa Kuopion reviirillä.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C

Kääk! Tämähän on ollut tubessa jo kolme viikkoa mutta nyt vasta osui silmään. SM Oulujärven ralli vuodelta 1991, Grönholmin ensimmäinen yleisen luokan SM-voitto. Tämän kartta olisi myös kovaa kamaa, ei taida Kajaanin alueen kisoja olla vielä kovin paljon rally-mapsissa...
Vaikka Miikkulainen kertookin videolla, että "sieltä tulee Marcus Grönholm yhdessä Timo Rautiaisen kanssa", niin kun katsoo Bossen haastattelua ajasta 15:00 eteenpäin voi todeta vieressä istuvan kaverin vaikuttavan kovin vähänlaisesti Rautiaiselta. Ja eihän se Rautiainen olekaan, vaan kyydissä istuu jo isä-Uffen porukoissa käsittääkseni pyörinyt Klaus Kavanne.

1678136586116.png
1678136619168.png
1678136762778.png
1678136726361.png

IL 11.2.1991
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Kiitos, hieno lehtileike.

On kyllä ollut silkkaa hulluutta edes yrittää ajaa voitosta tuossa vaiheessa jo parhaat aikansa nähneellä Mirafiorilla Quattroa vastaan. Vain Markku Alen (no ehkä myös Ari Vatanen tai Henri Toivonen) voisi saavuttaa hurmion, jossa hitaampi auto viedään ei ainoastaan suorituskyvyn ylärajalle vaan siitä vielä yli ja pitkälle.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C
On kyllä ollut silkkaa hulluutta edes yrittää ajaa voitosta tuossa vaiheessa jo parhaat aikansa nähneellä Mirafiorilla Quattroa vastaan.
Kyllä. Kuten Esa Illoinen kiteytti mahtavassa Hankis-historiikissaan, tämän kyseisen ulosajon syynä oli "mahdottoman yrittäminen ja antautumisesta kieltäytyminen".
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
913
Vaikka Miikkulainen kertookin videolla, että "sieltä tulee Marcus Grönholm yhdessä Timo Rautiaisen kanssa", niin kun katsoo Bossen haastattelua ajasta 15:00 eteenpäin voi todeta vieressä istuvan kaverin vaikuttavan kovin vähänlaisesti Rautiaiselta.
Tästä tulikin mieleen, kuka mahtoi esittää Bossea WRC:n virallisissa TV-grafiikoissa vuonna 1997? Koska Bosse se ei ainakaan ole. :LOL:

 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Kyllä. Kuten Esa Illoinen kiteytti mahtavassa Hankis-historiikissaan, tämän kyseisen ulosajon syynä oli "mahdottoman yrittäminen ja antautumisesta kieltäytyminen".
Ja siellä Quattron ratissa oli vielä Hankiksen moninkertainen voittaja ja vetomies parhaasta päästä.
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
205
Kiitos, hieno lehtileike.

On kyllä ollut silkkaa hulluutta edes yrittää ajaa voitosta tuossa vaiheessa jo parhaat aikansa nähneellä Mirafiorilla Quattroa vastaan. Vain Markku Alen (no ehkä myös Ari Vatanen tai Henri Toivonen) voisi saavuttaa hurmion, jossa hitaampi auto viedään ei ainoastaan suorituskyvyn ylärajalle vaan siitä vielä yli ja pitkälle.
Mitenkäs Mökkönen?
10min12s 😅

 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Toisesta ketjusta talteen ja jatkoa...

Nähtäväksi jää, muodostuuko pöly ongelmaksi Itärallissa myös tänään, mutta vastaavantyyppinen "pölyskandaali" on nähty aiemmin ainakin SM Salora-rallissa 1980.

Salora-ralli, pitkän tauon jälkeinen ensimmäinen SM-kilpailu meni jokseenkin täysin poskelleen paristakin syystä. Ensinnäkin viikkokausia kuivumaan päässeet tiet pölysivät kuin Safarirallissa pahimmillaan ja toisekseen tuloslaskenta muistutti välillä enemmän arvontapaikkaa kuin vakuuttavan tuntuista tulenjohtokeskusta.

Numerolla yksi kisaan starttasi Lasse Lampi, mutta Escortin kone laukesi heti ykkösellä, joten loppukisan letkaa veti Lassen perään numerolla kaksi lähtenyt Kyösti Hämäläinen. Ex-Suurajovoittaja ajoikin joka pätkälle pohjat, kun takana tulevat yrittivät pölyn seassa suunnistaa parhaansa mukaan. Jotain olosuhteista kuvastaa se, että Hämäläisen voittomarginaali toiseksi sijoittuneeseen "Nakke" Valtaharjuun oli lähes kolme ja puoli minuuttia, vaikka EK-kilsoja ajettiin vain vajaat 70.

"Minä yritin tuupata menemään kakkos- ja välillä vain ykkösvaihteellakin, ja siitä huolimatta Antero pyysi hiljentämään vauhtia," kertoi mm. Henri Toivonen karmeita kokemuksiaan muutamalta erikoiskokeelta. Kolmanneksi viimeisellä EK:lla jouduin kolmeen kertaan pysähtymään kokonaan ja odottamaan, että pölyyn tulisi jonkinlainen aukko." Mainiosti ajaneen Pekka Vilpposen kakkonen, Heikki Palmuaro kertoi katselleensa tien suuntaa puhelinlangoista. "Juu, mutta pylväitä ei näkynyt, ainoastaan langat, kun tähyili ylöspäin," Heikki kertoi. Myös Pekka joutui ensimmäisellä EK:lla pysähtymään pariin otteeseen.

...

Mutta siitä, että muut joutuivat ajamaan sankkaakin sankemmassa pölypilvessä, ei voida syyttää Hämäläistä. Eivätköhän moitteet lankea järjestäjien niskaan. Kilpailun jälkeen kritiikkipalaverissa puitiinkin pitkään järjestäjien mahdollisuuksia kastella tai suolata erikoiskokeet tämän kaltaisten olosuhteiden niin vaatiessa.

Kursivoidut lainaukset Pekka Toivosen kisaraportista (VM 9/80).

Erona Itäralliin tässä on tietysti ainakin se, että Salorassa vedettiin vuonna 1980 pimeeseen. Lisäksi Hämäläisellä kävi lähtönumeron suhteen siinä mielessä tuuri, että Autonovon tallipelit oli jätetty Herttoniemeen; Grönholmin Mirafiori ei ollut vielä Helsinki-rallin kaadon jäljiltä kunnossa ja tuossa vaiheessa jo tiedettiin, että Markku tulisi ajamaan Suurajot juuri tällä Suomen autollaan, joten sitä päätettiin säästää kauden päätapahtumaan. Hauska yksityiskohta muuten tuo Toivosen mainitsema "pitkä tauko" ennen Saloraa. Olihan Helsinki-rallista sentään jo kuusi viikkoa aikaa!
On näitä muitakin, -91 Salora ja -92 Itäralli esimerkiksi.
Käytettävissä oleva materiaali ei tuonut 1991 Salorasta sen kummempaa lisätietoa. Kisan voittanut Lasse Lampi totesi (HS 15.7.1991), että keliolosuhteissa oli etua ykkösenä ajamisesta. Ja että takana tulevia haittasi pöly, mutta mitään sen dramaattisempaa ei asian suhteen tullut esiin.

Sen sijaan 1992 Itärallin kisaraportti oli VM:ssa (VM 7/92) otsikoitu Vain kompassi puuttui. Juttu kertoi myös, että Itärallissa olisi tarvittu kompassia tai ainakin auton edellä liikkuvaa tunnustelijaa, koska pölyn seassa oli mahdoton nähdä mitään. Jutusta saa tosin sen käsityksen, että pölyongelma kuitenkin keskittyi vain kisan kolmelle viimeiselle ek:lle.

Mutta joka tapauksessa, kenties 2023 Itäralli on kuitenkin ensimmäinen SM-ralli, jossa tuloksia on jälkeenpäin muokattu juuri pölyn takia?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kun tuolla toisessa ketjussa oli puhetta siitä, missä ralleja on tai ei ole järjestetty, niin laitetaan tänne 1980-luvun Junnu-Cupin sekä Junnu-SM:n kilpailukalenterit. Cup-arvolla mentiin vuoteen 1984 saakka, jolloin ajettiin ensimmäisen kerran virallisesti Suomen mestaruudesta.

Kyseessähän oli talvisarja, kunnes 1983 kalenteriin lisättiin ensin kaksi kesäosakilpailua ja vuodesta 1985 eteenpäin formaatiksi vakiintui 50/50 jako talvi- ja kesäkisojen välillä.

Ilmoittautuneiden määrästä riippuen vuoden alussa ajettiin aina 2-4 testi- tai karsintakisaa ennen varsinaisen sarjan alkua. Jos suosiota mitataan osallistujamäärillä, niin huippu saavutettiin vuonna 1986, jolloin yhteensä 663 kilpailijaparia ilmoittautui neljään 4.1.1986 ajettuun karsintakisaan.

Järjestävä seura (tai seurat) on ilmoitettu siinä tapauksessa, että se on kilpailukalenterissa tai kisaraportissa mainittu.

1980

05.01.1980 Korpilampi-ralli, Espoo (Tapiolan UA)
05.01.1980 Lammi-ralli, Lammi (Lammin UA)
05.01.1980 Kimmel-ralli, Joensuu (AL Joensuu)
05.01.1980 AKU-ralli, Jyväskylä (AL Jyväskylä)

12.01.1980 Porvoo-ralli, Porvoo (Porvoon UA)
26.01.1980 100-ralli, Karjaa (RUFAK)
09.02.1980 Pohjanmaa-ralli, Vaasa (Vaasan UA)
23.02.1980 Mänttä 200-ajo, Mänttä (AL Mänttä)
08.03.1980 Rantaralli, Mynämäki (Mynämäen UA)
22.03.1980 Kymenlaakso-ralli, Kouvola (Kouvolan AUK)

1981

03.01.1981 Espoo-ralli, Espoo (Espoon UA)
03.01.1981 Top Service -ralli, Kerava (Keravan AUK)
03.01.1981 Käteisvaraosa-ralli, Vammala (Vammalan UA)
03.01.1981 Repekka-ralli, Jämsä (Jämsän Äijät)

10.01.1981 Bravo-ralli, Lahti (Lahden UA)
24.01.1981 Satakunta-ralli, Eura
07.02.1981 Viking Line Rally, Maarianhamina
21.02.1981 Sveitsin ralli, Hyvinkää (Hyvinkään UA)
07.03.1981 Rantaralli, Mynämäki (Mynämäen UA)
21.03.1981 Mesikämmenralli, Ähtäri (AL Ähtäri)

1982

02.01.1982 Aulanko-ralli, Hämeenlinna (Hämeenlinnan AUK)
02.01.1982 Lapua-ralli, Lapua (Lapuan UA)
02.01.1982 Varkaus-ralli, Varkaus (Varkauden UA)
02.01.1982 Vantaa-ralli, Vantaa (Vantaan UA)

16.01.1982 AKU-ralli, Jyväskylä (AL Jyväskylä)
23.01.1982 Korpilampi-ralli, Espoo (Tapiolan UA)
06.02.1982 Mänttä 200-ajo, Mänttä (AL Mänttä)
20.02.1982 Porvoo-ralli, Porvoo (Porvoon UA)
06.03.1982 Rantaralli, Mynämäki (Mynämäen UA)
13.03.1982 Pohjanmaa-ralli, Vaasa

1983

08.01.1983 Säästöpankki-ralli, Kauhajoki
08.01.1983 Loppiaisralli, Loimaa
08.01.1983 Pohjois-Häme -ralli, Vilppula (Pohjois-Hämeen UA/Vilppulan Seudun UA)
08.01.1983 Mäntsälä-ralli, Mäntsälä (Mäntsälän MK)

22.01.1983 Salpausselkä-ralli, Lahti (Lahden UA)
12.02.1983 Mänttä 200-ajo, Mänttä (AL Mänttä)
05.03.1983 Rantaralli, Mynämäki (Mynämäen UA)
19.03.1983 100-ralli, Karjaa (RUFAK)
11.06.1983 Keski-Uusimaa -ralli, Hyrylä (Hyrylän UA)
02.07.1983 Sampo-ralli, Lieksa

1984

06.01.1984 Smile-ralli, Myrskylä (Scuderia Smile)
06.01.1984 Raketti-ralli, Hämeenlinna (Hämeenlinnan UA)
06.01.1984 Lapua-ralli, Lapua (Lapuan UA)
06.01.1984 Suonenjoki-ralli, Suonenjoki (Suonenjoen UA/Pieksämäen UA)

14.01.1984 Rolls Jeans Junior Rally, Varkaus (Varkauden UA)
04.02.1984 Porvoo-ralli, Porvoo (Porvoon UA)
18.02.1984 Satakunta-ralli, Eura (Euran UA/Rauman UA/Satakunnan UA)
10.03.1984 Kymenlaakso-ralli, Kouvola (Valkealan UA/Kouvolan AUK)
16.06.1984 Viidennumeroralli, Valkeakoski (VaToSUA)
30.06.1984 Malski-ralli, Lahti (Poppoo Team)

1985

05.01.1985 Kimmel-ralli, Joensuu (AL Joensuu)
05.01.1985 Hankamotelli-ralli, Hankasalmi (Lievestuoreen UA/Hankasalmen UA/Kangasniemen AUK)
05.01.1985 Vakka-ralli, Laitila (Vakka-Suomen UA/Saab-Valmetin Autokerho)
05.01.1985 Mäntsälä-ralli, Mäntsälä (Mäntsälän MK)

19.01.1985 100-ralli, Karjaa (RUFAK)
16.02.1985 Rantaralli, Raisio (Mynämäen UA/Naantalin Seudun UA)
02.03.1985 Aulanko-ralli, Hämeenlinna (Hämeenlinnan AUK)
08.06.1985 Kaakkoisralli, Kotka (Haminan UA/Kotkan UA)
06.07.1985 Pohjois-Häme -ralli, Vilppula (Pohjois-Hämeen UA/Vilppulan Seudun UA)
03.08.1985 Satakunta-ralli, Rauma (Euran UA/Rauman UA/Satakunnan UA)

1986

04.01.1986 Keski-Uusimaa -ralli, Hyrylä (Hyrylän UA)
04.01.1986 Hurtti-Ukko -ralli, Kiuruvesi
04.01.1986 Säästöpankki-ralli, Alavus
04.01.1986 Summassaari-ralli, Saarijärvi (Saarijärven UA)

25.01.1986 Satakunta-ralli, Pori (Satakunnan UA)
08.02.1986 Porvoo-ralli, Porvoo (Porvoon UA)
01.03.1986 Raketti-ralli, Hämeenlinna (Hämeenlinnan UA)
15.03.1986 Mesikämmenralli, Ähtäri (AL Ähtäri)
14.06.1986 Pohjanmaa-ralli, Vaasa (Vaasan UA)
02.08.1986 Somero-ralli, Somero (Someron UA)
23.08.1986 Lapua-ralli, Lapua (Lapuan UA)
20.09.1986 Lammi-ralli, Lammi (Lammin UA)

1987

03.01.1987 OP-ralli, Kangasniemi (Kangasniemen AUK)
03.01.1987 Rantaralli, Mynämäki (Mynämäen UA)

17.01.1987 Kouvola-ralli, Kouvola (Kouvolan UA)
31.01.1987 Itä-Häme -ralli, Heinola (Heinolan UA)
14.02.1987 Vammala-ralli, Vammala (Vammalan UA)
07.03.1987 Säästöpankki-ralli, Laihia (Laihian UA)
06.06.1987 Pohjanmaa-ralli, Seinäjoki
04.07.1987 Pohjois-Häme -ralli, Virrat
05.08.1987 Imatra-ralli, Imatra (Imatran UA)
03.09.1987 Salpausselkä-ralli, Lahti (Lahden UA)

1988

02.01.1988 Osuuspankki-ralli, Lapua (Lapuan UA)
02.01.1988 Tallukka-ralli, Vääksy (Vääksyn UA)

16.01.1988 Finnoil-ralli, Kuopio (Kuopion UA)
30.01.1988 Neste Alfa -ralli, Porvoo (Porvoon UA)
20.02.1988 Viidennumeroralli, Valkeakoski (VaToSUA)
05.03.1988 Somero-ralli, Somero (Someron UA)
18.06.1988 Union-ralli, Ylöjärvi (Ylöjärven UA)
02.07.1988 Kauhajoki-ralli, Kauhajoki (Kauhajoen UA)
20.08.1988 Itä-Häme -ralli, Heinola (Heinolan UA)
17.09.1988 Lammi-ralli, Lammi (Lammin UA)

1989

07.01.1989 Raha-ralli, Vilppula (Vilppulan Seudun UA)
07.01.1989 Kouvola-ralli, Kouvola (Kouvolan UA)

21.01.1989 100-ralli, Karjaa (RUFAK)
04.02.1989 Teboil-ralli, Turku (Turun MS)
18.02.1989 Osuuspankki-ralli, Lapua (Lapuan UA)
04.03.1989 Säästöpankki-ralli, Mäntsälä (Mäntsälän MK)
10.06.1989 Mesikämmenralli, Ähtäri (AL Ähtäri)
01.07.1989 Keski-Uusimaa -ralli, Hyrylä (Hyrylän UA)
19.08.1989 Säästöpankki-ralli, Laihia (Laihian UA)
16.09.1989 Imatra-ralli, Imatra (Imatran UA)
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2514
Vauhdin maailman paperiversiossa oli tosiaan sama juttu, melkoiset paskamyrskyt saisi nykypäivänä vastaavasta toiminnasta kuin tämä Suntan silloinen kommentti:
Toinen Sundströmiin ja Ritmo Abarthiin liittyvä tarina on loppusyksystä 1985. Kyseisenä vuonna Miss Suomeksi valittu Marja Kinnunen teki Fiatin maahantuojalle Autonovo Oy:lle pr-töitä.

Hänen yksi tehtävänsä oli istua Sundströmin Ritmon kyytiin Nokia-rallissa. Kysymyksessä oli ennakkotutustumaton kansallinen ralli, joka oli Jämsästä kotoisin olleelle ja rallista kiinnostuneelle Kinnuselle hänen ensimmäinen rallinsa.

Ennen starttia Sundström kertoi huolehtivansa tiekirjalla sekä aikataulussa pysymisessä. Kaksikko oli rallin ennakkosuosikki, sillä Ritmon etuoviin liimattiin lähtönumero 1.

Kun lähtölavalla haastatellulta Sundströmiltä kysyttiin mikä on hänen tämän rallin tavoitteensa, Sundström totesi kuuluttajalle ”Tässä tapauksessa ”kaato” päivän päätteeksi ei olisi pahitteeksi”. Mikkoa hänen oma kommenttinsa nauratti, Kinnusen kauniita kasvoja se punotti.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15949
Sijainti
Tampereen lenkki
Ei nykyään taideta myöskään zoomailla kaatokoosteilla, äh, siis runkikoosteilla, äh, eikun, ulosajokoosteilla naiskatsojien tiettyihin ruumiinosiin.

Ihan positiivista kehitystä toki.
 
Ylös