Kotimaisten rallien historia

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Aiemmin taisi olla puhetta että Varsinais-Suomen SM-rallit oli useamminkin kuin yksittäistapauksin nuotitettavia kisoja (Teboil-rallit ja Salora-rallit).
Tai joskus ainakin osa reitistä oli nuotitettavissa (esim. assupätkät Salorassa 1986)? Täytyy tarkistaa tarkemmin. Teboil 1990 on ollut nuottikisa.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
594
Sijainti
Tallissa
Minkä verran muuten Suomessa ajettiin nuotitettavia ralleja ennen vuotta 1993? Suurajot, Tunturi ja Hankiralli, mutta oliko muita?
Mänttä 200 oli liki aina kun paikka vakiintui Suurajojen testikisaksi. 80-90 luvun taitteessa ns. pitkät SM-rallit taisivat olla nuotitettavia kaikki.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15945
Sijainti
Tampereen lenkki
Kaikki SM-rallit olivat nuotitettavia vuodesta 1990 alkaen. Itärallissa myytiin järjestäjän tekemiä nuotteja jo 1990, ja oli ihan hyvä bisnes.
Olinko sitten vuosiluvun kanssa hakoteillä? Muistelin sitä Bossen kilpailukieltohommaa Kesoilista 1992…

Onko muuten Suomessa harrastettu paljoakaan tuota, että järjestäjä tarjoaa nuotit? Briteissähän tämä taitaa olla yleistä.

Briteissähän myös usein kartturi kirjaimellisesti lukee karttaa ja kertoo siitä kuskille mitä tuleman pitää. Onkos tämä ollut yleistä Suomessa, vai onko oltu yleensä tiekirjan ja näkökantaman varassa?
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ihan sivuhuomiona tämä, mutta SM-kausi 1987 kesti vaatimattomasti 329 päivää - Sveitsin talvirallista 3.1.1987 Pohjola-ralliin 28.11.1987. Onneksi sentään tämän jälkeen oli kunnon tauko ennen kuin SM-kausi 1988 käynnistyi Riihimäki-rallin merkeissä 9.1.1988 😨
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
594
Sijainti
Tallissa
Olinko sitten vuosiluvun kanssa hakoteillä? Muistelin sitä Bossen kilpailukieltohommaa Kesoilista 1992…

Onko muuten Suomessa harrastettu paljoakaan tuota, että järjestäjä tarjoaa nuotit? Briteissähän tämä taitaa olla yleistä.

Briteissähän myös usein kartturi kirjaimellisesti lukee karttaa ja kertoo siitä kuskille mitä tuleman pitää. Onkos tämä ollut yleistä Suomessa, vai onko oltu yleensä tiekirjan ja näkökantaman varassa?
Kyllä se vasta 93 vai 94 oli kun kaikki SM-rallit tulivat nuotitetuiksi. Tuo Bossen kilpailukielto oli vauhdittamassa tätä kehitystä...

Järjestäjän tekemiä nuotteja ei juuri ole ollut, vuosituhannen vaihteessa oli "turvanuotti" kokeilu, jossa oli vähän enemmän annettu tietoja kuin normaalissa tiekirjassa muttei kuitenkaan joka mutkaan. Päättyi vähän sen jälkeen kun kartanlukija kuoli kokeilukisassa, eikä muutenkaan ollut tuonut haluttua lopputulosta. En niin tiedä ovatko nuo järjestäjän nuotit niinkään Briteissä suosittuja, mutta Ruotsissa yli puolessa kisoista varmaan tarjolla.

Briteissä on tosiaan tuo kirjainmellinen kartanluku ollut perinteistä, loopin läpi. Suomessa ei varmaan tätäkään ole ikinä ollut, annettujen karttojen tarkkuus ei ole tähän riittävä. Suomessa se jätetty autosuunnistukseen.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
594
Sijainti
Tallissa
Minkä verran muuten Suomessa ajettiin nuotitettavia ralleja ennen vuotta 1993? Suurajot, Tunturi ja Hankiralli, mutta oliko muita?
Tähän tuli mieleen, että molemmat Miljoona cup:t taisivat olla kokonaan nuotitettavia?
 
  • Like
Reaktiot: DC

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3570
Sijainti
JKL
Muistelen että 90-luvun alkupuolella N-ryhmän ja A-ryhmän kisat ei olleet aina samoja. Jyväskylän Talviralli -91 ainakin oli N-ryhmän SM ja ajettiin pimeään. Olisiko ollut niin että A-ryhmän kilpailut olisi jo tuohon aikaan olleet nuotitettavia mutta ainakin osa N-ryhmän kisoista ajettiin pimeään...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tähän tuli mieleen, että molemmat Miljoona cup:t taisivat olla kokonaan nuotitettavia?
Vai oliko vain 1990, jolloin koko porukka oli paikalla jo perjantaina koska illansuussa ajettiin kilpailijoiden kesken auto-slalom kisa trendikkäällä Fiat Tipolla? Vaatii tarkistusta tämäkin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Muistelen että 90-luvun alkupuolella N-ryhmän ja A-ryhmän kisat ei olleet aina samoja. Jyväskylän Talviralli -91 ainakin oli N-ryhmän SM ja ajettiin pimeään. Olisiko ollut niin että A-ryhmän kilpailut olisi jo tuohon aikaan olleet nuotitettavia mutta ainakin osa N-ryhmän kisoista ajettiin pimeään...
1990-1992 oli A- ja N-ryhmillä osittain omat kilpailunsa. Ymmärtääkseni viimeinen pimeä SM-ralli oli vuoden 1993 Merikievari-Satakunta.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
594
Sijainti
Tallissa
Vai oliko vain 1990, jolloin koko porukka oli paikalla jo perjantaina koska illansuussa ajettiin kilpailijoiden kesken auto-slalom kisa trendikkäällä Fiat Tipolla? Vaatii tarkistusta tämäkin.
Muistelin, että tällöin ensimmäistä kertaa olisi ollut konsepti, että aamulla nuotitus ja iltapäivällä ajettiin. Voi olla, että oli tosiaan vain 1990.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Muistelin, että tällöin ensimmäistä kertaa olisi ollut konsepti, että aamulla nuotitus ja iltapäivällä ajettiin. Voi olla, että oli tosiaan vain 1990.
Ihan oikeassa olit! Sarjan ensimmäisenä vuonna (1989) kilpailijoilla oli kisapäivän aamuna kaksi tuntia aikaa reitin nuotittamiseen. Eli varmaan kertaalleen tuossa on ehtinyt kolmen erikoiskokeen reitin ajaa läpi (paitsi Keravalla, jossa kahdessa tunnissa reitin on halutessaan voinut ajaa läpi varmaan kymmenen kertaa). Kauden päätöskisassa Kuopiossa pätkiä oli neljä (alunperin piti olla viisi) ja ek-kilsojakin 39,5 joten ehkä tuolloin nuotitusaikaakin on hieman pidennetty, mutta tätä tarina ei kerro.

Seuraavaksi kaudeksi kisatapahtumat kasvoivat tosiaan kaksipäiväiseksi. Perjantaina reittiä sai nuotittaa (ilmeisesti joka kisassa) klo 13-17 ja sitten klo 18 alkoi autoslalom-kisa, johon jo aiemmin viitattiin. Varsinainen ralli ajettiin sitten lauantaina.

cup.JPG

Harmittavasti Vihdin kisasta ei ole tiedossa EK3:n pituus. Kahden pätkän jälkeen kisaa johtaneen ja sittemmin myös voittaneen Sundströmin keskinopeus oli 124,25 km/h, eli tämä saattoi lopulta olla jopa koko Miljoona-Cupin lyhyen historian nopein kilpailu tai ainakin käydä siitä kovan kamppailun saman vuoden Kuopion kisan kanssa. Laihialla ek-kilsoja on ollut "vähän yli" 17 km, eli tuo keskinopeus on suuntaa antava.

Kristiinankaupungissa 1990 on ajettu kyllä hitaita teitä, kun SM-kärki ei nuoteista ajettaessakaan ole saanut keskinopeudeksi kuin 87,56 km/h.

e. Taulukko päivitetty.
 
Viimeksi muokattu:

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
305
Miljoona Cup oli tosiaan oman aikansa kokeilu. Tuurin suuri mies kokeili vähän samanlaista rahapalkintoa myös Miljoona-ralleissa, joita kaksi saatiin ajettua.

Tässä tarkennusta niihin, mitkä "heittää" tai puuttuu, niin saadaan taulukot kuntoon. (En pahastu, jos jollakin on esittää toisenlaista dataa. Toistaiseksi pidän tätä oikeana)

Vihti (9.9.1989): EK1= 6,1km, EK2= 6,16km, EK3=9,7km, Yhteensä: 21,96km
Kerava (13.51989): EK1= 6,9km, EK2= 3,5km, EK3=6,9km, Yhteensä: 17,30km
Laihia (7.10.1989): EK1= 5,58km, EK2= 8,7km, EK3=3,23km, Yhteensä: 17,51km

Kristiinankaupunki (21.4.1990): EK1= 7,6km, EK2= 4,4km, EK3=10,5km, Yhteensä: 22,50km
Uusikaupunki (5.5.1990): EK1= 13,1km, EK2= 13,4km, EK3=2,6km, Yhteensä: 29,10km
 

fugu

Active member
Liittynyt
27.7.2008
Viestit
30
Sijainti
Kuopio
Ihan oikeassa olit! Sarjan ensimmäisenä vuonna (1989) kilpailijoilla oli kisapäivän aamuna kaksi tuntia aikaa reitin nuotittamiseen. Eli varmaan kertaalleen tuossa on ehtinyt kolmen erikoiskokeen reitin ajaa läpi (paitsi Keravalla, jossa kahdessa tunnissa reitin on halutessaan voinut ajaa läpi varmaan kymmenen kertaa). Kauden päätöskisassa Kuopiossa pätkiä oli neljä (alunperin piti olla viisi) ja ek-kilsojakin 39,5 joten ehkä tuolloin nuotitusaikaakin on hieman pidennetty, mutta tätä tarina ei kerro.

Seuraavaksi kaudeksi kisatapahtumat kasvoivat tosiaan kaksipäiväiseksi. Perjantaina reittiä sai nuotittaa (ilmeisesti joka kisassa) klo 13-17 ja sitten klo 18 alkoi autoslalom-kisa, johon jo aiemmin viitattiin. Varsinainen ralli ajettiin sitten lauantaina.

Näytä liitetiedosto 1832

Harmittavasti Vihdin kisasta ei ole tiedossa EK3:n pituus. Kahden pätkän jälkeen kisaa johtaneen ja sittemmin myös voittaneen Sundströmin keskinopeus oli 124,25 km/h, eli tämä saattoi lopulta olla jopa koko Miljoona-Cupin lyhyen historian nopein kilpailu tai ainakin käydä siitä kovan kamppailun saman vuoden Kuopion kisan kanssa. Laihialla ek-kilsoja on ollut "vähän yli" 17 km, eli tuo keskinopeus on suuntaa antava.

Kristiinankaupungissa 1990 on ajettu kyllä hitaita teitä, kun SM-kärki ei nuoteista ajettaessakaan ole saanut keskinopeudeksi kuin 87,56 km/h.
Ei sattus löytymään tota Kuopion miljoona cupin reittikarttaa?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Miljoona Cup oli tosiaan oman aikansa kokeilu. Tuurin suuri mies kokeili vähän samanlaista rahapalkintoa myös Miljoona-ralleissa, joita kaksi saatiin ajettua.

Tässä tarkennusta niihin, mitkä "heittää" tai puuttuu, niin saadaan taulukot kuntoon. (En pahastu, jos jollakin on esittää toisenlaista dataa. Toistaiseksi pidän tätä oikeana)

Vihti (9.9.1989): EK1= 6,1km, EK2= 6,16km, EK3=9,7km, Yhteensä: 21,96km
Kerava (13.51989): EK1= 6,9km, EK2= 3,5km, EK3=6,9km, Yhteensä: 17,30km
Laihia (7.10.1989): EK1= 5,58km, EK2= 8,7km, EK3=3,23km, Yhteensä: 17,51km

Kristiinankaupunki (21.4.1990): EK1= 7,6km, EK2= 4,4km, EK3=10,5km, Yhteensä: 22,50km
Uusikaupunki (5.5.1990): EK1= 13,1km, EK2= 13,4km, EK3=2,6km, Yhteensä: 29,10km
Kiitos täydennyksistä! Laihian osalta pituus tosiaan tiedettiin epätarkaksi, mutta näemmä '89 Keravastakin puuttui desimaalit.

Kristiinankaupungin ja Uudenkaupungin osalta päästään eri lopputuloksiin:

Kristiinankaupunki:

kristiina.JPG

Uusikaupunki:

uusikaupunkiJPG.JPG
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
305
Järjestäjän tarjoamia nuotteja on ollut käytössä ainakin Nokian SM-ralleissa vuosina 1993 (Nuotit: Lasse Lampi) ja 1995 (Nuotit: Jaakko Nieminen). Näillä perusnuoteilla oli tietääkseni tarkoitus pienentää kustannuksia, joita nuotituksesta joka tapauksessa aiheutuu sekä auttaa kilpailijapareja nuottien tekemisessä. Myös tienhoitokuluja voitiin säästää ja/kun liikennettä ennen rallia ei pätkillä olisi niin paljon. Ja tietysti on aina myös niitä, jotka eivät ehdi kisapaikalle, niin olisi sitten nuotit mistä soitella menemään. Eräs kuski sanoi, että jos eka mutkaan nuotti osuu kohdilleen, niin samaa rataa maaliin asti (vähän voi ehkä jopa kiristää, jos liian hyvin sattuu)

Molemmissa ralleissa nuotit on (oli) tehty kuivalle kelille, sään ollessa aurinkoinen tai pilvipoutainen

NUOTTIEN KÄYTTÖOHJE (poimittua)

"Nuotit on tehty ja tarkastettu mahdollisimman huolellisesti. Jokaisen kilpailijan on kuitenkin otettava huomioon, että nuoteissa oleva nopeusluokittelu on nuottien tekijän henkilökohtainen näkemys. Kilpailijan on otettava nuotteja käyttäessä huomioon autonsa ominaisuudet ja oma osaamisensa. Vastuu omasta turvallisuudesta jää jokaisen kilpailijan oman harkinnan varaan...."

---------------------------------------------------------------

Turvanuottikokeilu (oliko vain junioreille?) päättyi, kuten viestiketjussa mainitaan, ikävästi. Näiden turvanuottien ajatus oli varmaankin hyvä, mutta kuka osaa tehdä sellaisen "säännön" mitä joku ei ulosmittaa. Käsittääkseni näitä tulkittiin siten, että kaikki muut paikat eivät ole pahoja, joten vauhdit kasvoivat vaarallisiksi ja ennen pitkään tuurit loppuu.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Järjestäjän tarjoamia nuotteja on ollut käytössä ainakin Nokian SM-ralleissa vuosina 1993 (Nuotit: Lasse Lampi) ja 1995 (Nuotit: Jaakko Nieminen). Näillä perusnuoteilla oli tietääkseni tarkoitus pienentää kustannuksia, joita nuotituksesta joka tapauksessa aiheutuu sekä auttaa kilpailijapareja nuottien tekemisessä. Myös tienhoitokuluja voitiin säästää ja/kun liikennettä ennen rallia ei pätkillä olisi niin paljon. Ja tietysti on aina myös niitä, jotka eivät ehdi kisapaikalle, niin olisi sitten nuotit mistä soitella menemään. Eräs kuski sanoi, että jos eka mutkaan nuotti osuu kohdilleen, niin samaa rataa maaliin asti (vähän voi ehkä jopa kiristää, jos liian hyvin sattuu)

Molemmissa ralleissa nuotit on (oli) tehty kuivalle kelille, sään ollessa aurinkoinen tai pilvipoutainen

NUOTTIEN KÄYTTÖOHJE (poimittua)

"Nuotit on tehty ja tarkastettu mahdollisimman huolellisesti. Jokaisen kilpailijan on kuitenkin otettava huomioon, että nuoteissa oleva nopeusluokittelu on nuottien tekijän henkilökohtainen näkemys. Kilpailijan on otettava nuotteja käyttäessä huomioon autonsa ominaisuudet ja oma osaamisensa. Vastuu omasta turvallisuudesta jää jokaisen kilpailijan oman harkinnan varaan...."

---------------------------------------------------------------

Turvanuottikokeilu (oliko vain junioreille?) päättyi, kuten viestiketjussa mainitaan, ikävästi. Näiden turvanuottien ajatus oli varmaankin hyvä, mutta kuka osaa tehdä sellaisen "säännön" mitä joku ei ulosmittaa. Käsittääkseni näitä tulkittiin siten, että kaikki muut paikat eivät ole pahoja, joten vauhdit kasvoivat vaarallisiksi ja ennen pitkään tuurit loppuu.
Eikös näissä turvanuoteissa ollut myös sellainen kummallinen ominaisuus että samalla päätettiin poistaa fyysiset huomiomerkit reitiltä jolloin pahojen paikkojen tunnistus vaati tarkkaa trippiä ja muutenkin kilpailijaparilta tarkkuutta, jokaiselle mutkalle kun ei turvanuotteja ollut vaan käsittääkseni vain pahoihin paikkoihin.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
305
Eikös näissä turvanuoteissa ollut myös sellainen kummallinen ominaisuus että samalla päätettiin poistaa fyysiset huomiomerkit reitiltä jolloin pahojen paikkojen tunnistus vaati tarkkaa trippiä ja muutenkin kilpailijaparilta tarkkuutta, jokaiselle mutkalle kun ei turvanuotteja ollut vaan käsittääkseni vain pahoihin paikkoihin.
Näin muistelisin. Se että poistettiinko kaikki huomio/vaaran merkit ei ole tiedossani, mutta niitä kyllä karsittiin. Aika lailla romua näissä ralleissa joka tapauksessa tuli.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5567
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ei sattus löytymään tota Kuopion miljoona cupin reittikarttaa?
Miljoona-Cupin kisojen reittikartat tuntuvat muutenkin olevan vähän kiven alle. Ne, mitkä on olleet "julkisesti" esillä, löytyvät rally-mapsista:

https://www.rally-maps.com/Miljoona-ralli-Tikkurila-1989https://www.rally-maps.com/Miljoonaralli-Laihia-1989https://www.rally-maps.com/Miljoona-ralli-Uusikaupunki-1990https://www.rally-maps.com/Miljoonaralli-Kerava-1990
Mutta yli puolet tosiaan puuttuu (okei, Kerava 1989 taitaa olla tismalleen sama kuin 1990, paitsi että EK1/3:lla on ajettu kierros vähemmän). Rovaniemellä on ajettu Tunturista tuttuja teitä (Tunturin ratamestari V-P Peteri toimi myös Rovaniemen miljoonarallien ratamestarina) ja voisi veikata, että Vihdissä on ajettu Vihti-Karkkila-Nummela akselin perinteisiä pätkiä. Mutta jos näitä joltain pöytälaatikosta löytyy, niin mahtava olisi saada jakoon (vaikka yv:llä, jos ei halua alkuperäistä karttaa nettiin pyörimään).
 
Ylös