Kotimaisten rallien historia

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Saanko digitoida Rally-mapsiin?
No ilomielin! Kaikki kartat kuuluu rally-mapsiin, se ei missään nimessä saa olla luvanvaraista toimintaa.

e. Tarkennuksena vielä, että kartan alkuperäinen arkistoija ei ole tiedossa ja minullekin se on tullut ns. kiertoreittejä. Mutta todellakin kaikki reittikartat ovat julkisia eikä niihin ole tekijänoikeuksia kenelläkään, eli mitä enemmän saadaan digitoitua, sen parempi.
 

arskar1970

Well-known member
Liittynyt
14.10.2012
Viestit
177
No ilomielin! Kaikki kartat kuuluu rally-mapsiin, se ei missään nimessä saa olla luvanvaraista toimintaa.

e. Tarkennuksena vielä, että kartan alkuperäinen arkistoija ei ole tiedossa ja minullekin se on tullut ns. kiertoreittejä. Mutta todellakin kaikki reittikartat ovat julkisia eikä niihin ole tekijänoikeuksia kenelläkään, eli mitä enemmän saadaan digitoitua, sen parempi.
Ja mieluusti noita alkuperäisiä karttoja esille tänne.
 
  • Like
Reaktiot: DC

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Taannoin oli puhetta, että kuinka usein, ja jos niin missä, on rallissa päädytty yleiskilpailun osalta tasatulokseen. Tunnetusti vuoden 1990 Miljoona-Cupin Haminan osakilpailussa Mikko Sundström ja Antero Laine päätyivät yleiskilpailun nopeimpina tasa-aikaan, mutta on sitä sattunut ihan SM-tasollakin. Kyseessä SM Salora-ralli vuodelta 1978, jossa Valtaharjun ja Hämäläisen paremmuus ei ratkennut pätkillä eikä edes tuolloin voimassa olleessa sääntökirjassa tällaisten tilanteiden ratkaisuun määritellyllä ensimmäisellä kriteerillä.

Hauskana yksityiskohtana voi tuloksista bongata hieman eksoottisempia lyhennyksiä (ja typoja) UA-kerhojen nimistä.

1693413892463.png
1693413910607.png
1693421783205.png
1693421848999.png

HS 7.8.1978
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kun tuolla toisessa ketjussa oli puhetta siitä, missä ralleja on tai ei ole järjestetty, niin laitetaan tänne 1980-luvun Junnu-Cupin sekä Junnu-SM:n kilpailukalenterit. Cup-arvolla mentiin vuoteen 1984 saakka, jolloin ajettiin ensimmäisen kerran virallisesti Suomen mestaruudesta.

Kyseessähän oli talvisarja, kunnes 1983 kalenteriin lisättiin ensin kaksi kesäosakilpailua ja vuodesta 1985 eteenpäin formaatiksi vakiintui 50/50 jako talvi- ja kesäkisojen välillä.

Ilmoittautuneiden määrästä riippuen vuoden alussa ajettiin aina 2-4 testi- tai karsintakisaa ennen varsinaisen sarjan alkua. Jos suosiota mitataan osallistujamäärillä, niin huippu saavutettiin vuonna 1986, jolloin yhteensä 663 kilpailijaparia ilmoittautui neljään 4.1.1986 ajettuun karsintakisaan.

Järjestävä seura (tai seurat) on ilmoitettu siinä tapauksessa, että se on kilpailukalenterissa tai kisaraportissa mainittu.
Otetaan 1980-luvun jatkoksi vielä 1990-luku niiltä osin kun Juniorien SM-sarjaa ajettin "alkuperäisessä muodossaan" eli vuoteen 1995 saakka. Testi/karsintakilpailut kursivoitu ja kisat linkattu rally-mapsiin niiltä osin kuin mahdollista.

1990
06.01.1990 Kangasniemi-ralli, Kangasniemi
06.01.1990 Somero-ralli, Somero
20.01.1990 Neste Alfa -ralli, Porvoo
03.02.1990 ESP-ralli, Savonlinna
17.02.1990 AKU-ralli, Jyväskylä
24.03.1990 Kemi-ralli, Kemi
02.06.1990 Pohjanmaa-ralli, Vaasa
07.07.1990 Lammi-ralli, Lammi (kuuluisa tai ainakin kulttimaineessa oleva "All Night Long" kisa joka ajettiin yöllä)
04.08.1990 Kiuruvesi-ralli, Kiuruvesi
01.09.1990 Rantaralli, Mynämäki

1991
05.01.1991 Keski-Suomen OP -ralli, Hankasalmi
05.01.1991 Jurva-ralli, Jurva

19.01.1991 Kaloppiralli, Loppi
02.02.1991 OP-ralli, Iisalmi
16.02.1991 Dexa-ralli, Hämeenlinna
23.03.1991 Säästöpankki-ralli, Alavus
15.06.1991 Kaakkoisralli, Kotka
10.08.1991 Satakunta-ralli, Pori
07.09.1991 Pohjois-Häme -ralli, Ruovesi
21.09.1991 Kouvola-ralli, Kouvola

1992
04.01.1992 Tallukka-ralli, Vääksy
04.01.1992 OP-ralli, Iisalmi

18.01.1992 Sparco-ralli, Anjalankoski
01.02.1992 Somero-ralli, Somero
15.02.1992 Mobira Cityman -ralli, Kuopio
29.02.1992 Hotelli Jämsä -ralli, Jämsä
06.06.1992 Pohjanmaa-ralli, Vaasa
10.07.1992 Kiuruvesi-ralli, Kiuruvesi (runkipaikkojen Suomen ennätys?)
05.09.1992 Imatra-ralli, Imatra
17.10.1992 Jurva-ralli, Jurva (talvikisa - piikkipyörillä!)

1993
23.01.1993 Punaraita-ralli, Hyvinkää
06.02.1993 Länsirannikon ralli, Turku
06.03.1993 Alexandra-ralli, Mikkeli
20.03.1993 Rantasipi-talviralli, Jyväskylä
05.06.1993 Salpausselkä-ralli, Lahti
19.06.1993 Itäralli, Joensuu
18.09.1993 Joutsenlampi-ralli, Joutsa
09.10.1993 Viidennumero-ralli, Viiala

1994
22.01.1994 Riihimäki-ralli, Riihimäki
05.02.1994 Esa Skyttä Ky -palkintoralli, Kouvola
19.02.1994 AKU-ralli, Jyväskylä
12.03.1994 OP-ralli, Iisalmi
21.05.1994 Hanko-ralli, Hanko
11.06.1994 Vammala-ralli, Vammala
10.09.1994 Rantaralli, Raisio
08.10.1994 Lapua-ralli, Lapua

1995
14.01.1995 Kaloppiralli, Loppi
04.02.1995 Vaakuna-ralli, Mikkeli
11.02.1995 Kesoil-ralli, Nilsiä
11.03.1995 Joutsenlampi-ralli, Joutsa
13.05.1995 Viidennumero-ralli, Viiala
10.06.1995 Huittisten ralli, Huittinen
05.08.1995 EuroShell-ralli, Hyrylä
16.09.1995 Teboil-ralli, Turku
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
1700675163120.png
Erkki Pitkänen muistelee mainiossa Tomin nuoteista -jaksossaan ensimmäistä kilpailuaan Volvolla. Kyseessä oli aiemmin tallikuljettaja Eero Soutulahden käytössä ollut Volvon rallitallin auto, johon Pitkänen oli päässyt osamaksun turvin käsiksi kerättyään ensin alkupääoman kolehtina sukulaisiltaan. Kun Hannu Mikkola oli tulossa kaudeksi 1972 Volvolle (kotimaan kisoihin) ja koska Volvolla ei ollut sillä hetkellä tallissaan tarkoitukseen sopivaa testiautoa, soitti Volvon rallitallin legendaarinen tallipäällikkö Kari "Spädä" Grönberg Pitkäselle, josko Mikkola voisi lainata autoa yhteen kisaan ja Eki itse pääsisi kyytiin istumaan. Tuon kisan ajankohtaa ei tuossa Tomin nuoteista -jaksossa tarkemmin määritellä, mutta kyseessä on ollut helsinkiläisen Scuderia Smilen järjestämä järjestyksessään kolmas Smile-ralli 15.1.1972. Lopputuloksena tälle nimekkäälle parivaljakolle kirjattiin heidän luonnollisestikin ainoaksi jääneessä yhteisessä kisassa yleiskilpailun 5. sija.

Sivuhuomiona mainittakoon "Ruotsin vahva Ulf Grönholm" ja se, että kotimainen elokuva, joka ensimmäisen pätkän ulosajon seurauksena tv:n katsojilta katkesi, oli Ville Salmisen vuonna 1950 ohjaama musiikkielokuva "Orpopojan valssi", joka alkoi television kakkosverkossa klo 19.15. Näin jälkikäteen todettakoon, että jos joku on ennemmin jäänyt tupaan katsomaan kyseistä elokuvaa kuin lähtenyt penkalle katsomaan Mikkolaa, Airikkalaa, Grönholmia ja kumppaneita, niin en osaa olla aidosti pahoillani elokuvaillan keskeytymisestä.

1700674159466.png
1700674177166.png
HS 16.1.1972

1700674213630.png
1700674234038.png
1700674264105.png
HS 17.1.1972
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Hankiralli kävi 1992 ei-niin-onnistuneesti Venäjän puolella, mutta osattiin sitä ennenkin viedä kotimaisia arvokilpailuja valtakunnan rajojen ulkopuolelle. En tunne Tunturirallin historiaa mitenkään yksityiskohtaisesti, mutta tämä vuoden 1971 versio, jossa kisa käväisi Norjan puolella Kirkkoniemessä (n. 520 km päässä kisan lähtöpaikasta), on kyllä komea.

Nuorison reuhatessa autonsa rikki tai muuten vaan koheltaessa, voitti kisan sittemmin taustavaikuttajana meritoitunut Antti Aarnio-Vihuri. Voittaja vietti pätkillä reilut seitsemän ja puoli tuntia 🥵

Isot pisteet myös Tunturin suunnitelmille MM-rallista ja neljän valtion alueella ajettavasta kisasta. Harmi ettei realisoitunut.

Näyttökuva 2023-11-23 193306.png
Näyttökuva 2023-11-23 193320.png
Näyttökuva 2023-11-23 193359.png
HS 11.1.1971

1700770800228.png
HS 13.2.1971

1700770856867.png
1700770899250.png
HS 14.2.1971

1700770935553.png
1700770960482.png
1700771181845.png
1700771204311.png
HS 15.2.1971
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Nyt taisi vaihtua lähimpänä valtakunnan rajaa käyneen pätkän -titteli. Luulin että tätä ei rikota, mutta...

https://www.rally-maps.com/Imatra-40-vuotis-Juhlaralli-2003/Salo-Peltola

Päivän rally-maps -uutisissa myös Metrama-ralli 1995. Muistaakseni juuri tämä oli se kisa, jossa Tapio Suominen istui Jokke Puhakan kyydissä VIP-autossa ja raporttia saatiin ihailla seuraavana iltana Urheiluruudusta. Itse olin 11-vuotiaana hytisemässä Rantakulman (EK4) maalipäässä. Tämä jäikin käsittääkseni viimeiseksi kerraksi, kun tuota Uudenmaan kisojen vakiopätkää ajettiin ennen tielinjan valitettavaa oikaisua ja asfaltointia.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
886
Sijainti
Pohjois-Karjala
Nyt taisi vaihtua lähimpänä valtakunnan rajaa käyneen pätkän -titteli. Luulin että tätä ei rikota, mutta...

https://www.rally-maps.com/Imatra-40-vuotis-Juhlaralli-2003/Salo-Peltola
Etäisyys rajalinjasta pätkälle lyhimmillään 350 metriä. Ei tule äkkiseltään muuta mieleen, pitänee silti tutkia muutkin Lappeenrannan seudun kisat varmuuden vuoksi. Rajalinjan lähellä ajetuista pätkistä tulee mieleen Kiteen suunnan Kutsu ja Kenraalinkylä, jotka molemmat sijaitsevat hyvin lähellä rajan pintaa. Itseasiassa 2015 Kiteen F-Cuppiin mennessä Niiralan raja-aseman vierestä puhelin erehtyi jo luulemaan, että oltaisiin jo Venäjällä, ja ilmoittikin iloisesti datankäytön olevan rajoitettua.

Itse kisastakin jotain, Gee-Tee-Veen tekemältä F-Cup kausikoosteelta selvisi, että kyseinen pätkä oli lentokenttää, ja kaatuipa piilohypystä Petri Karsikon kuvankaunis Escortti melko rumasti. Kisassa oli yhtä sun toista hässäkkää, ajanotto ei toiminut ja yksi erikoiskokeista peruttiin ennen kisaa tekijöiden vähyyden vuoksi. Katsojan reittikarttaan se oli silti ehtinyt.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Kaakkoisrallissa 2017 käytiin myös sen verran lähellä rajaa, että keskiosuudelle pätkää ei saanut mennä katsomaan. Ei ole karttaa tähän mutta pätkä meni Torvenmäentiellä. 350m rajasta oltii tuossakin.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
886
Sijainti
Pohjois-Karjala
Kaakkoisrallissa 2017 käytiin myös sen verran lähellä rajaa, että keskiosuudelle pätkää ei saanut mennä katsomaan. Ei ole karttaa tähän mutta pätkä meni Torvenmäentiellä. 350m rajasta oltii tuossakin.
Väsäillessäni reittiä rally-mapsiin katselin incaria kyseiseltä pätkältä, niin oli siellä aivan rajan tuntumassakin katsojia ihan potentiaalisen oloisissa paikoissa. Rajavyöhykekylttejä kyllä näkyi monin paikoin pätkän varressa. Rallin erikoisuutena erikoiskokeella 2 pätkä meni vasta rakenteilla olleen Vaalimaan moottoritien lävitse. Samainen tie ajettiin tämän vuoden Kaakkoisrallissa, ja silloin tien yli menikin jo silta.

KaakkoisRalli 2017
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Väsäillessäni reittiä rally-mapsiin katselin incaria kyseiseltä pätkältä, niin oli siellä aivan rajan tuntumassakin katsojia ihan potentiaalisen oloisissa paikoissa. Rajavyöhykekylttejä kyllä näkyi monin paikoin pätkän varressa. Rallin erikoisuutena erikoiskokeella 2 pätkä meni vasta rakenteilla olleen Vaalimaan moottoritien lävitse. Samainen tie ajettiin tämän vuoden Kaakkoisrallissa, ja silloin tien yli menikin jo silta.

KaakkoisRalli 2017
Kielletty, kyllä. Estettiinkö? Ei. 😊

Luulen että rallin tekijät vähän yllätettiin tuolla moottoritien vaiheella. En nimittäin usko että tuollaista osuutta haluttiin ralliin, mutta moottoritie oli jo aika pitkällä rallin aikaan. (Oliko edennyt nopeammin kuin ajateltiin) Ajettiin tuo läpi ja muistuu edelleen mieleen ne melkoiset nyrkin kokoiset murkulat mitä tuo kohta oli täynnä.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
587
Sijainti
Tallissa
https://www.rally-maps.com/Janakkalan-OP-ralli-1990

Kysytääs nyt enemmän rallien historiasta tietäviltä et onko EK7 -> EK8 välillä kenties suomen rallihistorian lyhyin siirtymä?
Tämä on vähän tulkinnanvarainen asia, sillä välillähän kilpailun lähtö ja ek 1 lähtö ovat peräkkäin ja täten käytännössä ei ole siirtymää niiden välissä... Tai esimerkiksi https://www.rally-maps.com/Teijo-Talo-ralli-2007 ek 4 maalista kilpailun maaliin oli käytännössä pari sataa metriä...
Sitten taas jos pätkien välistä siirtymää pohditaan niin:
https://www.rally-maps.com/Rantaralli-2009 EK4 - EK 5 väli on aika tarkkaan kilometrin
Uusikaupunkiralli 2012 EK 4 - EK 5 väli myöskin noin kilometri

Juurikaan tuota lyhyemmäksi sitä ei saa ihan käytännön syistä.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1374
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Äänestän Orimattila 2018 ja erikoiskokeiden 5 ja 6 välinen siirtymä. Ison tien yli ja suoraan jonoon seis. Siinä ei hellekelillä paljon laitteita jäähdytelty.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Äänestän Orimattila 2018 ja erikoiskokeiden 5 ja 6 välinen siirtymä. Ison tien yli ja suoraan jonoon seis. Siinä ei hellekelillä paljon laitteita jäähdytelty.
Näistä missä ek:n lähdön ja maalin paikka on videolta todennettavissa tämä vienee toistaiseksi voiton. Google maps näyttää EK5:n maalilinjan ja EK6:n lähtöviivan väliseksi matkaksi 850 m.
 
Ylös