Kotimaisten rallien historia

eetu97

Active member
Liittynyt
23.2.2020
Viestit
42
Sijainti
Kuopio
Joo, tähän itsekin uskon. EK:n nimi on ollut EK6, Kyykkä (34,2km, Arin ktn. 104km/h), heti tauon jälkeen. Koska EK on pitkä, se sisältää useita Itärallista tuttuja erikoiskokeita, niin sekaannuksilta ei voi välttyä (Vrt. esim. Kuusijärvi vs Kuusjärvi). Aika vahvasti olen kuullut myös "Kolin EK:sta" joka olisi ollut se seuraava eli Jeron, paljon ajettu EK (Arin ktn 120km/h). Ennen kuin varmennun täysin asiasta, niin osaatko kertoa mistä olet saanut tiedon? EK-tulokset tämän ainakin osaksi ratkaisisi, mutta niitä en ole päässyt (toistaiseksi) näkemään.

Paikka missä Lappalainen ajoi ulos oli Arin mukaan malttia vaatinut paikka, jossa nopeutta Arin mukaan on noin 190km/h. Näissä nopeuksissa vauhtisokeuden vaara on ilmeinen. Lappalainen oli alussa , EK2 kärsinyt rengasrikon ja jäänyt kärjestä 5 min. Lappalainen olisi lehtitiedoista poimittuna kertonut tauolla (EK5:n jälken) ajavansa rallin loppuun asti, rauhallisesti.
Olin paikassa katsomassa hamun kisaa muutama vuosi sitten ja paikassa katsomassa olleet paikalliset varmisti asian.
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
169
Sijainti
Piilossa
Kutakuinkin tarkalleen 55 sitten Helsingin Sanomat tietää kertoa, että Roger Clark nähdään Mikkolan Escortin puikoissa ensimmäisessä Smile-rallissa:



Kinnunen voitti, reittiä ei lytätty, Clark sijoittui viidenneksi. Tämän jälkeen britti ei eWRC:n mukaan Suomessa enää ajanutkaan.

 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5784
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Juuri kun olin kirjoittamassa, että viimeisimpien rally-maps -lisäysten jälkeen vuoden 1989 Juniorien SM-sarja löytyy sieltä nyt karsintakilpailuineen kokonaisuudessaan, huomasin että eihän se ihan näin olekaan. Mesikämmen-ralli puuttuu vielä, mutta ehkä sekin sinne jossain vaiheessa ilmestyy.

07.01.1989 Raha-ralli, Vilppula
07.01.1989 Kouvola-ralli, Kouvola

21.01.1989 100-ralli, Karjaa
04.02.1989 Teboil-ralli, Turku
18.02.1989 Osuuspankki-ralli, Lapua
04.03.1989 Mäntsälän Säästöpankkiralli, Mäntsälä
10.06.1989 Mesikämmen-ralli, Ähtäri
01.07.1989 Keski-Uusimaa -ralli, Hyrylä
19.08.1989 Säästöpankki-ralli, Laihia
16.09.1989 Imatra-ralli, Imatra

Karsintakilpailuissa oli mukana 279 kilpailijaparia. Vuonna 1989 mukana oli ensimmäistä kertaa myös F-ryhmä, joka nosti luokkien lukumäärän seitsemästä peräti 11:een. Muutenkin sarja oli jonkinlaisessa murroksessa; siinä missä Mikko Kalliomaa ajoi edellisellä kaudella sarjahistorian ensimmäiset nelivetovoitot, voitettiin nyt yhtä kilpailua lukuunottamatta kaikki osakilpailut nelivetokalustolla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5784
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Pasi Hagström vieraana flyingfinn.tv:ssä Tunturin EK5:n lähetyksessä, tulee mielenkiintoista juttua kun kuvaa itse pätkältä ei juurikaan tule. Ikuisuusaiheeseen siitä, miten ralli on kustannusmielessä kehittynyt: Hagströmin kauden 2001 hintalappu oli 4,3 miljoonaa markkaa - nykyrahassa 1,1 miljoonaa euroa. Tähän ei sisältynyt maksua itse autosta (Corolla WRC), joka oli maahantuojan kautta käytössä. Tuolla summalla ajettiin:

7 x MM-ralli
4 x SM-ralli
1 x kansallinen ralli
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1390
Sinänsä voisi sano, että suhtkoht samassa linjassa on tuo rallin ajaminen itse kustantaen huipulla. Tokihan tuohon aikaan ralli oli kovemmassa nosteessa ja hatusta ei tarvinnut pitää niin tiukasti kiinni, kun rahaa lähti keräämään. Tokihan myös maksukyky oli Suomessa yrityksillä kovempi, elettiin kovaa nousukautta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5784
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Viime aikoina on usein puhuttu siitä, miten rallin - tosin lähinnä MM-sarjan - pistelaskujärjestelmä on vaikeaselkoinen eikä aukea tavan seuraajille, hyvä jos lajiniiloillekaan. Mutta osattiin sitä ennenkin. Esimerkiksi melko reippaasti ihan valtakunnan julkisuuttakin saaneen vuoden 1988 Junnu-SM -sarjan pistetilannetta ei välttämättä ole ollut ihan yksinkertaisinta seurata.

Jos luokkiin 2 ja 7 olisi startannut vähintään yhdeksän autoa, olisi Kalliomaa vienyt mestaruuden vaikka sekunnit pätkillä olisivatkin olleet muuttumattomat. Tähän peilaten palkintolautakunnan aikanaan paljon porua herättänyt päätös on jotenkin ymmärrettävissä.

1739025620413.png
1739025817234.png
1739025986908.png
VM 12/87

1739026106003.png
VM 12/88

1739567639939.png
IL 3.11.1988
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16641
Sijainti
Tampereen lenkki
Lainataan toisesta ketjusta sopivampaan kun tuli sopiva aasinsilta: Milloin yksittäisessä SM-sarjan osakilpailussa on viimeksi voitettu yleiskilpailu muun luokan kuin sen kuumimman 1-luokan autolla? (Ja jos jätetään pois laskuista Rally1/WRC satunnaiset testikisat kotimaassa.) Asunmaa 2015 SM Pohjanmaa Rallin voitto SM2 luokan Subarulla? Kuinka yleisiä/harvinaisia tällaiset voitot on olleet ylipäätään?
Ja siirretään taas toiseen ketjuun. Ewrc:n perusteella vuodesta 1982 lähtien alemman luokan voitot:

1984 Pohjola-Ralli, Mika Arpiainen voitti A-ryhmän Audi 80 quattrolla (Pekka Mällinen toinen A-ryhmän Asconalla)
1985 Car Parts Kuopio Ralli, Mikael Sundström voitti A-ryhmän Fiat Ritmolla
1985 Pohjola-Ralli, Mika Arpiainen voitti A-ryhmän Audi 80 quattrolla. Paras B-ryhmäläinen oli vasta kahdeksas ja edellä oli N-ryhmäläinenkin
1986 Kymenlaakson Ralli, Sebastian Lindholm voitti A-ryhmän Audi 80 quattrolla, paras B-ryhmäläinen oli neljäs
1986 Five Stars Ralli, Antero Laine voitti A-ryhmän Mitsubishi Starionilla, paras B-ryhmäläinen oli neljäs
1986 Teboil Ralli, Antero Laine voitti A-ryhmän Mitsubishi Starionilla
1986 Pohjola Ralli, Mikael Sundström voitti A-ryhmän Fiat Uno Turbolla, Lindholm 80 quattrolla toinen
1987 ajettiin B-ryhmälle omaa cuppia osittain samoissa ralleissa kuin varsinainen SM, ja vain kahdessa kisassa B-ryhmäläinen voitti yleiskilpailun. Toki kovimmat kuskit siirtyivät A-ryhmään.
1988 sama juttu kuin yllä, ainoa B-ryhmän yk-voitto oli "Jorma Kovanen" Pohjanmaa-rallissa
Vuosina 1990-1992 A- ja N-ryhmä ajoivat osittain eri kilpailuja.
1991 Pohjola-rallin voitti Arto Kumpumäki N-ryhmän Mitsulla
1992 Tunturin voitti Kari Kivenne N-ryhmän Mitsulla
Jouko Puhakka voitti 1992 ja 1996 Kesoil-rallin Tampereella, 1995 Pohjanmaa-rallin ja 1998 Kuopio-rallin N-ryhmän Mitsullla
(Tunturissa 2004 ei ole ollut yhtään WRC/A8-autoa viivalla?)
2007 on voitettu kaikki paitsi kaksi kisaa N-ryhmäläisillä, Tunturissa neloisvoitto
2008 Tunturissa ja Vaakuna-rallissa N-ryhmäläisten kolmoisvoitto
2008 Peurunkaralli, Juha Salo
2009 säännöt muuttui ja N-ryhmästä tuli SM1-luokka yhdessä S2000:n kanssa, tähän asti oli siis ajettu SM-pisteistä WRC-autoilla
2014 Vaakuna-ralli, Juha Salo voitti SM2-Mitsulla, SM2-kaksoisvoitto
2015 Pohjanmaa Ralli, Teemu Asunmaa voitti SM2-Subarulla
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5784
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ja lisätään listalle vuoden 1980 Teboil-ralli, karmeassa lokakuisessa lumi/räntäsateessa ajettu kisa, jossa ykkösryhmäläiset nappasivat lopulta kaksoisvoiton. Veli Hirvonen voitti ja Harri Uotila oli toinen.
 

Ferraro

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
167
2007 on voitettu kaikki paitsi kaksi kisaa N-ryhmäläisillä, Tunturissa neloisvoitto
Mikäs tähän on ollut syynä? Iso A-ryhmähän oli silloin vielä kuitenkin olemassa ja muistelen että osallistujiakin vielä riitti verrattain kilpailukykyisillä WRC-autoilla läpi kauden. Vai muistelenko ihan väärin? Aiemmin A- ja N-ryhmien marssijärjestys oli kuitenkin ollut kohtalaisen selvä kansallisellakin tasolla.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
646
Sijainti
Tallissa
Mikäs tähän on ollut syynä? Iso A-ryhmähän oli silloin vielä kuitenkin olemassa ja muistelen että osallistujiakin vielä riitti verrattain kilpailukykyisillä WRC-autoilla läpi kauden. Vai muistelenko ihan väärin? Aiemmin A- ja N-ryhmien marssijärjestys oli kuitenkin ollut kohtalaisen selvä kansallisellakin tasolla.
Vuosi jolloin Jussi Välimäki voitti kotitekoisella A-ryhmän Mitsulla mestaruuden. Eipä siellä ollut enää kuin Mikkosen Jarmo WRC:llä koko kauden, muutoin ihan yksittäisiä. Ja Jarmon kautta taisi tekniikkamurheet sävyttää vahvasti.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5784
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Talvikauden 1982 lopulla, juuri talvisen SM-kauden päättävän Aura-rallin alla, oli kotimaisessa rallissa sotakirveet ilmassa - syynä mikäpä muukaan kuin iso paha AKK.

1744346473648.png
1744346511676.png
1744346532966.png
1744346566641.png

IL 12.3.1982
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5784
Sijainti
Suonionkatu 1 C

Rallizoomin kuvaaja on ollut vuoden 1993 SM Nokia-rallissa 2,2 kilsaa EK3:n lähdöstä pitkässä vasurissa kuvaamassa ja saanutkin siitä paikasta Basti Lindholmin, Mats Jonssonin ja Mikko Sundströmin - mutta saanut varmaan sitten kuulohavainnon, että Mikko on ongelmissa n. 300 metrin päässä ja lähtenyt siirtymään siihen suuntaan ja onnistunutkin saamaan nauhalle nostotalkoita. Tämä on kotimaisessa lajihistoriassa sangen merkittävä tapahtuma ja hetki, sillä juuri tuohon päättyy käytännössä Sundströmin aktiiviura (yksittäisiä pikkukisoja toki vielä 1994 ennen Riksun 1996 comebackiä) ja myös faktisesti päättyy ikoninen ja kerran niin hohdokas ura SM-sarjassa Mazdan ratissa. Talvikauden 1994 SM-ralleista Mikko oli ilmoittaunut Tunturiin, Hankikseen ja Kemiin, mutta ei lopulta ajanut yhdessäkään (Tunturi ja Hankis peruttiin viime hetkillä - oli kuitenkin lähtäreissä molemmissa - ja Kemissä tutun Mazdan ratin takana istui ohjaajanvaihdoksen turvin Kim Niemi).
 
Ylös