Kovalainen melbournessa

Nelssoni

Well-known member
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
233
Leo sanoi:
Mielestäni Lewis painaa tuota nappulaa keskellä mutkaa ja niin huolimattomasti että se vaikuttaa vahingolta(miksi hän painaisi N nappia keskellä mutkaa?)....
Minulla on vielä tämä pikku videopätkä joka todistaa että kojelaudassa välkkyi valot jo ennen kuin Lewis painoi nappulaa.


Onko täällä muuten jokin hyvätasoinen tiedosto Kovalaisen ohituksesta? Itse en pääse sinne soneran verkossa:
http://www.mediafire.com/?jsydkzimr94
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Tossa kausikooste-dvd:llä on onboard video tosta brasilian tilanteesta pelkillä moottoriäänillä ja nopeusmittarigrafiikoilla. Siitä kuulee aivan selvästi kuinka veto katkeaa, ja nopeusmittarigrafiikoihin tulee vaihteen kohdalle N, noin sekuntia ennen kuin Hamilton painaa tota nappia.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
VVn neuvonantajana nykyään toimiva Hans Stuck on saanut luettua papereistaan että Heikki teki kisan nopeimman kierroksen... :rolleyes:


Stuck, now a motor racing official for the Volkswagen marque, told the German magazine Sport Bild that McLaren newcomer Heikki Kovalainen was a noteworthy star of the season opener last Sunday.

"(Hamilton) really has to be wary of his new team-mate," he said.

Stuck claims that, after analysing the data of the Melbourne weekend, Kovalainen was actually the fastest driver at the wheel of McLaren's MP4-23

"To be objectively compared, the lap times have to be analysed in light of the fuel levels," he said, amid the fact that Kovalainen in fact posted the fastest race lap of the Grand Prix.

"Comparing the practice times and the timing of pit stops, it is clear: Kovalainen was a tenth faster than Hamilton," Stuck added.


http://www.totalf1.com/fullstory/view/249410/Stuck_impressed_with_Kovalainens_pace/


Lisätään tähän ihan Otton mieliksi että kylläpäs VVn palkkalistoilla olevalla ukolla on kiinnostusta ja aikaa formula ykkösiin... :D

Ihan papereita analysoi....
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tossa VW'n Stuckin lausunnossa oleellisin asia on vertailu bensamäärät huomioituna koko kisan aikana, ei kilpailun nopein kierros.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
jps sanoi:
Stuckin lausunnossa oleellisin asia on vertailu bensamäärät huomioituna koko kisan aikana, ei kilpailun nopein kierros.
Stuck ymmärtääkseni tarkoitti aika-ajovauhtia ottaen huomioon painoeron kisan ensimmäisen varikkokäynnin ajoituksen perusteella. Samaa laskeskeltiin jo Hesarin artikkelissa.

Itse kisassa Hamilton ajoi tasaisesti koko kisan parempia kierrosaikoja. Hänellä ei tietenkään voinut koko aikaa olla kevyempi auto, tai sitten hän osaa säästää bensaakin paremmin kuin muut.:wink:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
DaSilva sanoi:
Mestaruuden ratkaissut moka leikattu.. No oishan se vähän noloa ollut, kun Hamiltonistahan se kooste tais kertoa.
Kausikoostevideossa tosiaan ei peukku käy ratilla, vaikka moneen kertaan kelasin...
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Wagner sanoi:
Itse kisassa Hamilton ajoi tasaisesti koko kisan parempia kierrosaikoja. Hänellä ei tietenkään voinut koko aikaa olla kevyempi auto, tai sitten hän osaa säästää bensaakin paremmin kuin muut.:wink:
Kierrokset 1-18 ja 22-43 Hamilla oli varmasti kevyempi auto kuin Heikillä ja tyhjempää rataa. :wink: Ei ole epäilystäkään etteikö Heikki, jos Larenkuskien taktiikat olis ollut toisinpäin, olis vieny aika-ajon sekä kisan.

Sitä en osaa sanoa, onko Heikki Lewistä nopeampi vielä. Hitaampi ei ainakaan ole.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No jaa, tyhjällä radalla yritti pysyä lähes saman painoisella autolla Lewisin kyydissä ja jäi muutaman kierroksen aikana sekuntti tolkulla. Eikä päässyt edes Quick-Nickiä karkuun.

Joten en nyt sanois, että olis voittanu Lewisin taktiikalla yhtään mitään. Ei välttämättä edes aika-ajoissa olisi pärjännyt. Minä vähän luulen, ettei Lewisin tarvinnut edes paahtaa täysillä.

Kyllä se vaan on niin, että Heikki on vielä jäljessä nopeudessa Lewisiin verrattuna. Ei paljon mutta vähän ja tässä vaiheessa se riittää.

Toki en väitä etteikö Heikki voisi nousta voittajaksi ja päästä Lewisin vauhtiin jo Malesiassa. Melbourne ei vaan näytä olevan oikein Heikin rata.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Misa1 sanoi:
No jaa, tyhjällä radalla yritti pysyä lähes saman painoisella autolla Lewisin kyydissä ja jäi muutaman kierroksen aikana sekuntti tolkulla. Eikä päässyt edes Quick-Nickiä karkuun.
Startin jälkeen Kovalainen ajoi Kubican peesissä ensimmäiset 16 kierrosta Kubican varikkostoppiin asti, ero tässä vaiheessa Hamiltoniin oli n. 14s. Ekan SC:n jälkeen Hamilton veti kaulaa 12 kierroksen aikana noin 5s. - en nyt sanoisi että mitenkään törkeesti, tarpeeksi kuitenkin. Ilman toista SC:tä Kovalaisella olisi voinut olla saumat ängetä Hamiltonin eteen tokan stoppinsa jälkeen...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
kessel sanoi:
Startin jälkeen Kovalainen ajoi Kubican peesissä ensimmäiset 16 kierrosta Kubican varikkostoppiin asti, ero tässä vaiheessa Hamiltoniin oli n. 14s. Ekan SC:n jälkeen Hamilton veti kaulaa 12 kierroksen aikana noin 5s. - en nyt sanoisi että mitenkään törkeesti, tarpeeksi kuitenkin. Ilman toista SC:tä Kovalaisella olisi voinut olla saumat ängetä Hamiltonin eteen tokan stoppinsa jälkeen...
Tosissasi uskot tuohon? Tuo on juuri maikkarin selostajien höpinää.

Yksinkertaisesti jos jäät 12 kierroksen aikana toiselle reilut 5 sekunttia, niin saapa siinä aika haipakkaa vetää, että jonkin neljän kierroksen aikana ottaisi tuon eron kiinni. Missään vaiheessa ei Heikki sellaiseen vauhtiin kyseisen viikonlopun aikana päässyt.

Tuollasia Schumi/Kimi varikkostoppi ohituksia tehdään silloin kun ollaan parin sekunnin päässä siitä toisesta ja ollaan selkeästi nopeampia tai ainakin omataan ne edellytykset siihen muutamaan todella nopeaan kierrokseeen. Siihen päälle tehdään onnistunut hieman lyhyempi stoppi. Viisi sekunttia on liikaa siihen nähden, ettei Heikki ollut tarpeeksi nopea.

Saa aikamoiset sinivalkolasit olla päässä, että väittää Heikillä olleen mahdollisuudet voittoon ajamalla.

Se alku oli mitä oli. Jos sillon alussa ei olisi jäänyt Kubican taakse ja olisi pysynyt Lewisin perässä, eikä olisi tullut yhtään SC tilannetta. Silloin olisi ollut mahdollista päästä Lewisin ohi. Tai jos vauhti olisi riittänyt Lewisin kannassa pysymiseen, olisi painostus voinut saada Lewisin tekemään virheen Tuokin on suurta jossittelua, koska silloin kun rata oli vapaa, niin Heikki ei pysynyt Lewisin perässä vaan jäi selkeästi.

Ihan parin kierroksen aikanahan se Lewis repi sen eron Heikkiin. Heikillä meni aikaa ennenku sai vehkeen kulkemaan(renkaat toimimaan). Siinä vaiheessa Lewis jo kontrolloi tilannetta.

Eli kuten sanottu, ajamalla ei Heikillä olisi ollut mahdollisuuksia voittoon kyseisessä kisassa, vaikka hyvin ajoikin.

Ehkä Malesiassa tilanne on toisin. Kauden mittaan uskon Heikin yltävän Lewisin vauhtiin ja sitä kautta voittoihin.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Misa1 sanoi:
Joten en nyt sanois, että olis voittanu Lewisin taktiikalla yhtään mitään. Ei välttämättä edes aika-ajoissa olisi pärjännyt.
Aika kova väite. Kymmenen kierrosta bensaa lisää Hamiltonille ja silti olis ollut Heikin edellä aika-ajoissa..?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
belated sanoi:
Aika kova väite. Kymmenen kierrosta bensaa lisää Hamiltonille ja silti olis ollut Heikin edellä aika-ajoissa..?
Kuka mistään kymmenestä kierroksesta on puhunut?

Se on pelkkää arvailua, että samalla bensamäärällä Heikki olisi ollut nopeampi. Olisi toki voinut olla mutta yhtä hyvin Lewis olisi voinut olla. Samaa arvailua on että olisiko pysynyt perässä vai ei.

Vai voitko näiden tilastojen valossa väittää Heikin olevan nopeampia?

Tuo taktiikka melko varmasti valittiin sillä perusteella, että Heikki ei kykene vielä tässä vaiheessa haastamaan Lewistä yhdellä nopealla. Samoin kuin Kimille valittiin kyseinen taktiikka Massaa vastaan viime kaudella. Kimin tiedettiin olevan kisassa nopea, kunhan renkaat alkavat toimia. Sama tiedetään Heikin kohdalta. Siksi taktiikkakin luultavasti valittiin tuollaiseksi.

Tallin on tarkoitus saada kuskit kärkeen. Silloin on parempi pelata varman päälle. Jos taktiikka olisi valittu toisinpäin ja Heikki ei olisi onnistunut ajamaan sitä Lewisin tekemää kierrosta ja Lewis olisi joutunut ajamaan painavalla autolla hitaamman kierroksen. Olisi hyvinkin voinut käydä niin, että kärjessä olisi mennyt Kubica ja McLarenit siinä perässä. Se tuskin olisi ollut tallin tavoite.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Misa1 sanoi:
Kuka mistään kymmenestä kierroksesta on puhunut?

Se on pelkkää arvailua, että samalla bensamäärällä Heikki olisi ollut nopeampi. Olisi toki voinut olla mutta yhtä hyvin Lewis olisi voinut olla. Samaa arvailua on että olisiko pysynyt perässä vai ei.

Vai voitko näiden tilastojen valossa väittää Heikin olevan nopeampia?
Lue nyt uudestaan mitä sanoin. Kymmenellä kierroksella tarkoitin sitä, että Heikin eka stoppi olisi ollut sen 5 kiekkaa aiemmin ja Lewisin taas 5 kiekkaa myöhemmin. Väitän, että jos olisi otettu kymmenen kierroksen bensalastin verran painoa pois Heikin autosta aika-ajoihin, olisi hän ollut puolestaan Lewiksen edellä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Jos katsoo Lewisin toista varikkokäyntiä, niin mielestäni se oli normaalia hitaampi. Vasemman etupyörän kanssa oli pieniä ongelmia, koska tankkaus loppui ennen sen kuntoon saamista. Myös se, kuinka pieni ero Hamiltonilla oli Heidfeldiin sen jälkeen kun molemmat olivat pysähdyksensä tehneet kertoi tästä.
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Misa1 sanoi:
Yksinkertaisesti jos jäät 12 kierroksen aikana toiselle reilut 5 sekunttia, niin saapa siinä aika haipakkaa vetää, että jonkin neljän kierroksen aikana ottaisi tuon eron kiinni. Missään vaiheessa ei Heikki sellaiseen vauhtiin kyseisen viikonlopun aikana päässyt.
eikö heikki ajanut kisan nopeimman kierroksen kun hami meni toisen kerran varikolle?
hami otti 15 kierroksen bensat, kun kovalaisella olis 4 kierroksen löpöt jäljellä. eli 11k * 2,7 kg/k 0,045 s/kg= 1,3 s. eli heikki olisi ajanut 1,3 s hami nopeampaa bensamäärän takia + että tankkaus olisi ollut 2,7kg/k * 4k=10,8 kg eli noin 1.1 s nopeampi. ----> 4* 1,3s+1.1= 6,3 s.
Mun mielestäni heikillä oli täydet mahdollisuudet ajaa kisan voitosta.:wink:
+ jos 10 kg bensaa vaikuttaa n 0,45 s. niin heikillä jos oli 4 kierrosta enemmän löpöä niin 2,7*4*0,045 = 0,486s/kierros hitaampi kuin hamilton kierrosella. ja senkun kerrot 12 saat tulokseksi 5,8 s
Vaikea siinä on eka kisassa vastata hamiltonin vauhtiin!
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
No Heikin edessä oli alussa kisavauhdissa hitaampi Kubica. Mutta Lewis tuli tokalta stopilta hitaan Barritcellon perään. Siinä olisi mennyt paljon aikaa....

Voitto olisi hyvinkin voinut olla mahdollinen...
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
lahtiska sanoi:
eikö heikki ajanut kisan nopeimman kierroksen kun hami meni toisen kerran varikolle?
hami otti 15 kierroksen bensat, kun kovalaisella olis 4 kierroksen löpöt jäljellä. eli 11k * 2,7 kg/k 0,045 s/kg= 1,3 s. eli heikki olisi ajanut 1,3 s hami nopeampaa bensamäärän takia + että tankkaus olisi ollut 2,7kg/k * 4k=10,8 kg eli noin 1.1 s nopeampi. ----> 4* 1,3s+1.1= 6,3 s.
Mun mielestäni heikillä oli täydet mahdollisuudet ajaa kisan voitosta.:wink:
+ jos 10 kg bensaa vaikuttaa n 0,45 s. niin heikillä jos oli 4 kierrosta enemmän löpöä niin 2,7*4*0,045 = 0,486s/kierros hitaampi kuin hamilton kierrosella. ja senkun kerrot 12 saat tulokseksi 5,8 s
Vaikea siinä on eka kisassa vastata hamiltonin vauhtiin!
Juuri näin. Ihan perus F1-matematiikkaa. Misa taitaa olla kuitenkin enemmän Louise-miehiä kun ei ilmiselvää halunnut huomata. Luulisi jo parin katsotun F1-kauden jälkeen ymmärtävän perusteet bensakuormista ja stinteistä.
 

Rally Speedway

Active member
Liittynyt
16.3.2007
Viestit
26
lahtiska sanoi:
eikö heikki ajanut kisan nopeimman kierroksen kun hami meni toisen kerran varikolle?
hami otti 15 kierroksen bensat, kun kovalaisella olis 4 kierroksen löpöt jäljellä. eli 11k * 2,7 kg/k 0,045 s/kg= 1,3 s. eli heikki olisi ajanut 1,3 s hami nopeampaa bensamäärän takia + että tankkaus olisi ollut 2,7kg/k * 4k=10,8 kg eli noin 1.1 s nopeampi. ----> 4* 1,3s+1.1= 6,3 s.
Mun mielestäni heikillä oli täydet mahdollisuudet ajaa kisan voitosta.:wink:
+ jos 10 kg bensaa vaikuttaa n 0,45 s. niin heikillä jos oli 4 kierrosta enemmän löpöä niin 2,7*4*0,045 = 0,486s/kierros hitaampi kuin hamilton kierrosella. ja senkun kerrot 12 saat tulokseksi 5,8 s
Vaikea siinä on eka kisassa vastata hamiltonin vauhtiin!
Mites kuluneet renkaat vs uudet?
 
Liittynyt
19.3.2008
Viestit
10
Mähän en varsinaisesti mistään mitään tajua :nope: , mutta mun mielestä heikin ajo ekaksi kisaksi uudessa tallissa ei juuri paremmin ois voinu mennä.:rolleyes: Siis lukuun ottamatta SC sählinkiä...
 
Ylös