Kovalainen melbournessa

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
M.Webber sanoi:
Niin, me puhumme täällä, että Heikki olisi voittanut ilman turva-autoa. Whitmarsh taas puhuu kakkossijasta...hmmm...:doubtful:
Ilman toista vai kolmatta turva-autoa :eek:
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Kieltämättä tuo hehkutus McLarenin tallin puolelta kuulostaa vähän siltä, että Heikki kiltisti ja nöyrästi toteuttaa toiveemme ja on loistava kakkoskuljettaja...
Voi olla vähän ylireagointia, mutta toivon vain itse, ettei Heikki liikaa heittäydy tuohon kakkoskuljettan roolissa olemiseen, vaan kun on vielä muutamassa kisassa todistanut vauhtinsa ja toivottavasti olemalla Hamiltonia nopeampi, niin alkaisi vaatia itselleen paremman kisataktiikan...

Jotenkin tuntuu kuitenkin, että Hamilton on tallin maskotti ja hänelle pedataan parhaat lähtökohdat.
Toivottavasti Heikki voittaa Hamiksen puhtaalla nopeudella, ettei joudu jäämään tämän aisankantajaksi...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Make79 sanoi:
Kieltämättä tuo hehkutus McLarenin tallin puolelta kuulostaa vähän siltä, että Heikki kiltisti ja nöyrästi toteuttaa toiveemme ja on loistava kakkoskuljettaja...[--]
Jotenkin tuntuu kuitenkin, että Hamilton on tallin maskotti ja hänelle pedataan parhaat lähtökohdat.
Tilanteessa, jossa tallilla on kaksoisjohto on luonnollista jäädyttää tilanne ja ajatella, että kärjessä oleva ajaa voittoon ja kakkosena oleva toiseksi (--> Whitmarshin kommentti). McLarenilla ei ainakaan olisi ollut mitään syytä erityisesti yrittää ajattaa Heikkiä voittoon Lewisin sijaan.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
WebSlave sanoi:
Tilanteessa, jossa tallilla on kaksoisjohto on luonnollista jäädyttää tilanne ja ajatella, että kärjessä oleva ajaa voittoon ja kakkosena oleva toiseksi (--> Whitmarshin kommentti). McLarenilla ei ainakaan olisi ollut mitään syytä erityisesti yrittää ajattaa Heikkiä voittoon Lewisin sijaan.
Fakta kuitenkin on, ettei ilman Hamiltonin virhettä tai McLarenin tallimääräystä Heikillä ollut mahdollisuutta kisan voittoon. Eikä McLarenia voi syyttää siitäkään jos se tekee varikkotaktiikan kokeneemman kuskin hyväksi. Vuosi sitten muuten ajateltiin tähän aikaan, että Alonso on Mc:n ykköskuski...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
WebSlave sanoi:
Tilanteessa, jossa tallilla on kaksoisjohto on luonnollista jäädyttää tilanne ja ajatella, että kärjessä oleva ajaa voittoon ja kakkosena oleva toiseksi (--> Whitmarshin kommentti). McLarenilla ei ainakaan olisi ollut mitään syytä erityisesti yrittää ajattaa Heikkiä voittoon Lewisin sijaan.
Hmm. harmi ettei nähty episodia loppuun, Clockin ulkoilun takia. Käsishän oli siinävaiheessa seuraava.

Lewis jäi varikolta tultua Rubensin taakse. (joka kyllä olisi pitänyt ottaa mustalla lipulla pois, mutta kun oli niin vähän autoja etteivät uskaltaneet) Ei varmasti olisi päässyt raskaalla heti ohi. Olisi voinut helposti hävitä kahdella kolmella kierroksella 4-5 sekunttia ellei enemmän. Heikki oli vetänyt juuri ylivoimasesti kilpailun nopeimman kierroksen. Bensaa Mäkin johdon mukaan oli lähdössä 4 kierrosta enemmän kuin kultapojulla....paljonko laittoivat ensimmäisellä pysähdyksellä? Stoppi oli about saman pituinen, loppua emme nähneet..

Jää kysymykset..

Tankattiinko Heikki aika-ajoon selvästi raskaaksi (miksi?) ja laitettiinko sitten ekalla stopilla vähemmän löpöä kuin Luisille? Niin että olisi riittänyt vain kierroksen pidemmälle keskimmäisessä stintissä. (Mäkin johtohan sanoi että Heikki olisi otettu sisään seuraavalla ns. varmuuden vuiksi) :jaska:

Vai olisiko Heikillä ollut tankissa menovettä vielä noin neljään kilpailun nopeimpaan kierrokseen tyhjällä radalla? Tai koska Hamilton otettiin aikaisin sisään Heikillä oli tankissa polttoainetta varmaan 6-8 kierrokseen? Vai haihtuiko löpö jonnekin:confused:

Annetaan McLarenin johdon puhua...

Whitmarsh

"the final Safety Car period cost him second place."
Aha, se oli päätetty.... :frank:

Norbert Haug

"Gott sei Dank haben wir Lewis so früh reingeholt zum Boxenstopp."
"Thank God we picked Lewis as early to pit stop, otherwise he would also have falled behind the safety car. We can not handle two simultaneously. When we Heikki a round later to pit stop wanted was the safety car out there already.:jaska: Aber He has delivered a good fight, has overtaken Alonso. I do not know what it was on the line - he must have had some problems, or else he would be fourth. cope But we, even if it is a shame for Heikki. "
"Gott sei Dank haben wir Lewis so früh reingeholt zum Boxenstopp, sonst wäre er auch hinter das Safety-Car gekommen. Wir können eben nicht zwei gleichzeitig abfertigen. Als wir Heikki eine Runde später reinholen wollten, war das Safety-Car schon draußen. Aber er hat einen guten Kampf geliefert, hat Alonso überholt. Ich weiß nicht, was auf der Geraden war - er muss irgendeinen Aussetzer gehabt haben, sonst wäre er Vierter geworden. Aber das verkraften wir, auch wenn es schade ist für Heikki."
http://www.motorsport-total.com/f1/news/2008/03/Haug_Ferrari_hatte_keine_Chance_08031613.html
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Tallin johdon näkemys kuljettajan suorituskyvystä on ratkaiseva. Kovalaisen ensimmäinen tehtävä McLarenilla oli vakuuttaa talli. Siinä hän mitä ilmeisimmin onnistui Australiassa. Tästä on hyvä jatkaa seuraaviin kilpailuihin.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
"I have explained to him how punishing yourself has no benefit at all: he had a faultless race," said Dennis. "Okay, he hit the pitlane speed limiter but I've seen lots of people do that and I'm sure he won't do that again."
lähde

Onkos McLaren tai Hamilton muuten missään vaiheessa avoimesti myöntänyt, että Hamiltonin vauhdin hidastuminen kesken viime vuotisen Brasilian GP:n johtui nimenomaan varikkonopeusrajoittimen virhepainalluksesta? Muistaakseni ainakaan kisan jälkeen ei puhuttu kuljettajan tekemästä virheestä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niin, kovasti ovat puhuneet jokaisen suulla McLarenilla että Heikki ei yhdellä nopealla ole vielä Hamiltonin kyydissä. Jolloin on parempikin yirttää käyttää samaa taktiikkaa mitä esim. Kimi käytti viime vuoden alukukisoissa varsin paljon. Eli enemmän bensaa.

Koska jos laitetaan vähemmän bensaa ja sitten ei kuitenkaan pärjää aika-ajoissa,niin sillon tulee pahasti nokkiin ja voi hävitä jopa muille, huonommille talleille. Hyvällä tuurilla taas voi nousta voittoon.

Esim. jos Heikki olisi päässyt Kubicasta alussa ohi ja olisi tyhjällä radalla saanut ajaa Hamiltonin perässä. Olisi hyvinkin ollut mahdollisuus haastaa Hamilton voitosta. Olettaen, että olisi pysynyt perässä.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ihan hyvin Heikki mielestäni suoriutui. Ei ollut aivan Elwiksen vauhdissa, mutta kuka odotti sen olevan heti ekassa kisassa? Se, että oli ekassa stintissä hitaampi johtui tietysti Kubicasta, jonka vauhti oli koko kisan ajan suuri pettymys. Sitäpaitsi Heikki itse sanoi lähtevänsä hakemaan varmaa suoritusta, ettei tule viime kauden kaltaista katastrofia. Ei siksi varmasti edes harkinnut ohitusta Kubicasta, vaan pysytteli suosiolla parin sekunnin päässä, koska tiesi menevänsä ohi varikkostoppien aikana.

Se, mikä eniten potuttaa on Ladan puheet tasavertaisuudesta ennen kautta, mutta miten kävikään? Heikille ylipaljon löpöä aika-ajoihin, että jää sopivasti eturivin ulkopuolelle. Kisassa saattaa nousta hieman, mutta ei haastamaan kärjestä karannutta Hamiltonia. Ja Heikille sitten suraavassa kisassa parempi taktiikka? Totta vitussa, tasapuolisuuden nimissä. Ja lehmät lentää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Balthazar sanoi:
Onkos McLaren tai Hamilton muuten missään vaiheessa avoimesti myöntänyt, että Hamiltonin vauhdin hidastuminen kesken viime vuotisen Brasilian GP:n johtui nimenomaan varikkonopeusrajoittimen virhepainalluksesta?
Miksi he myöntäisivät sellaista mikä ei ole totta? Kyseinen juttu oli lehtimiehen omasta päästä keksitty ja myöhemmin sellaiseksi tunnustama. Incar-videosta myös näkee, että nappuloiden painelu alkaa vasta auton hidastumisen jälkeen.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Make79 sanoi:
Kieltämättä tuo hehkutus McLarenin tallin puolelta kuulostaa vähän siltä, että Heikki kiltisti ja nöyrästi toteuttaa toiveemme ja on loistava kakkoskuljettaja...
Voi olla vähän ylireagointia, mutta toivon vain itse, ettei Heikki liikaa heittäydy tuohon kakkoskuljettan roolissa olemiseen, vaan kun on vielä muutamassa kisassa todistanut vauhtinsa ja toivottavasti olemalla Hamiltonia nopeampi, niin alkaisi vaatia itselleen paremman kisataktiikan...
No tähän astisista kisoista Heikillä on mun mielestä ollut parempi taktiikka kuin Lewisilla. Tai kyllähän Kubica nousi edelle, mutta jos ens kisaan pitäs valita 4 kierrosta enempi vai vähempi bensaa nii ite ottasin enempi, nyt oli Heikilläkin.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
Alla Hamiltonin ja Kovalaisen kierrosaikojen ero kierroksittain. Varikolletulo- ja sen jälkeiset kierrokset (18-19,22-23,43-44,47-48) on jätetty pois, samoinkuin jotkin kierrokset turva-auton takana (1-2,27-28,45-46).

Positiivista oli, että Kovalainen pystyi muutamiin nopeisiin kierroksiin, mutta tasaisuutta ei ollut.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Wagner sanoi:
Alla Hamiltonin ja Kovalaisen kierrosaikojen ero kierroksittain. Varikolletulo- ja sen jälkeiset kierrokset (18-19,22-23,43-44,47-48) on jätetty pois, samoinkuin jotkin kierrokset turva-auton takana (1-2,27-28,45-46).

Positiivista oli, että Kovalainen pystyi muutamiin nopeisiin kierroksiin, mutta tasaisuutta ei ollut.
Hieno grafikka mutta eihän sillä tee mitään kun toinen ajaa 98% vapaalla radalla ja toisen edessä on hitampi kuljettaja joka tais mennä kierroksella 18 varikolle...:rolleyes:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
SOKO sanoi:
Tallin johdon näkemys kuljettajan suorituskyvystä on ratkaiseva. Kovalaisen ensimmäinen tehtävä McLarenilla oli vakuuttaa talli. Siinä hän mitä ilmeisimmin onnistui Australiassa. Tästä on hyvä jatkaa seuraaviin kilpailuihin.
Niin, mukavampi alkuhan tuo on, kuin Kokovartalodildon haukut viime vuonna!
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Torres sanoi:
Ihan hyvin Heikki mielestäni suoriutui. Ei ollut aivan Elwiksen vauhdissa, mutta kuka odotti sen olevan heti ekassa kisassa? Se, että oli ekassa stintissä hitaampi johtui tietysti Kubicasta, jonka vauhti oli koko kisan ajan suuri pettymys. Sitäpaitsi Heikki itse sanoi lähtevänsä hakemaan varmaa suoritusta, ettei tule viime kauden kaltaista katastrofia. Ei siksi varmasti edes harkinnut ohitusta Kubicasta, vaan pysytteli suosiolla parin sekunnin päässä, koska tiesi menevänsä ohi varikkostoppien aikana.

Se, mikä eniten potuttaa on Ladan puheet tasavertaisuudesta ennen kautta, mutta miten kävikään? Heikille ylipaljon löpöä aika-ajoihin, että jää sopivasti eturivin ulkopuolelle. Kisassa saattaa nousta hieman, mutta ei haastamaan kärjestä karannutta Hamiltonia. Ja Heikille sitten suraavassa kisassa parempi taktiikka? Totta vitussa, tasapuolisuuden nimissä. Ja lehmät lentää.
Tältähän se nyt näyttää. Kyllä oli selvästi pedattu Hamsterille tämä kisa. Mutta mutta. Heikki oli kuitenkin yhtä hyvä tai parempi aika-ajoissa, kun otetaan löpö huomioon. Toivottavasti jatkossa saa suunnilleen saman bensakuorman kuin Louise, sitten tulee oikeasti mielenkiintoista. Lisäksi uskon Heikin nostavan tasoaan kauden mittaan kuten on yleensä tehnyt. Jos ja kun näin tapahtuu, alkaa Mäkillä toinen komento. Heikki oli nyt mielestäni lähempänä Lewista kuin odotin. Heikki vieläpä sanoi ettei aika-ajoissa ajanut mitään limiittikierrosta, vaan perusvarman. Toki Lewis sanoi ettei saanut parasta mahdollista kierrosta myöskään, mutta se taas johtui lähinnä siitä ettei natsannut. Ettei vaan Lewis ollut todennut aika-ajojen jälkeen itsekseen että Heikki olikin liian lähellä ajoissa tietäen heidän suhteelliset bensakuormat, siitä kommentti lehdistötilaisuudessa "I can go faster..."
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
WebSlave sanoi:
Tilanteessa, jossa tallilla on kaksoisjohto on luonnollista jäädyttää tilanne ja ajatella, että kärjessä oleva ajaa voittoon ja kakkosena oleva toiseksi (--> Whitmarshin kommentti). McLarenilla ei ainakaan olisi ollut mitään syytä erityisesti yrittää ajattaa Heikkiä voittoon Lewisin sijaan.
Kai nyt kuitenkin luit kokonaan tuon mun viestin, lainasit vain osaa viestiä ja vastasit siihen, vaikka mielipiteeni tuohon sinun kommentiisi olisi löytynyt siitä viestini loppuosasta.

Nämä jäi pois:

"Voi olla vähän ylireagointia, mutta toivon vain itse, ettei Heikki liikaa heittäydy tuohon kakkoskuljettan roolissa olemiseen, vaan kun on vielä muutamassa kisassa todistanut vauhtinsa ja toivottavasti olemalla Hamiltonia nopeampi, niin alkaisi vaatia itselleen paremman kisataktiikan..."

"Toivottavasti Heikki voittaa Hamiksen puhtaalla nopeudella, ettei joudu jäämään tämän aisankantajaksi..."

Kuten näistä näkee, niin huoleni oli Heikin tulevaisuudessa, eikä Melbournen tapahtumista.

Ärsyttää, kun vääristellään toisten puheita!
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
WebSlave sanoi:
Miksi he myöntäisivät sellaista mikä ei ole totta? Kyseinen juttu oli lehtimiehen omasta päästä keksitty ja myöhemmin sellaiseksi tunnustama. Incar-videosta myös näkee, että nappuloiden painelu alkaa vasta auton hidastumisen jälkeen.
Ok, voihan se olla noinkin. Minusta vaan ne incar-kuvat todistivat ihan päinvastaista; Hamilton jarrutti mutkaan ja painoi samalla hätäisesti varikkonopeusnappulaa. Virhepainallus on minusta edelleenkin luonnollisin selitys vauhdin hetkelliseen katoamiseen, vaikkei se oikea olisikaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Balthazar sanoi:
Ok, voihan se olla noinkin. Minusta vaan ne incar-kuvat todistivat ihan päinvastaista; Hamilton jarrutti mutkaan ja painoi samalla hätäisesti varikkonopeusnappulaa. Virhepainallus on minusta edelleenkin luonnollisin selitys vauhdin hetkelliseen katoamiseen, vaikkei se oikea olisikaan.
Kausikoosteessa tuo painallus on editoitu pois.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Wagner sanoi:
Alla Hamiltonin ja Kovalaisen kierrosaikojen ero kierroksittain.
Mitäs Heikin sitten olisi pitänyt tehdä? Aika-ajoissa ajoi yhtä hyvin kuin Hamilton, mutta jäi 3 kymmenystä 4 kierrosta suuremman polttoainekuorman vuoksi. Aika tasaista oli...

Mutta taktiikan vuoksi Heikki joutui starttaamaan Kubican takaa. Sen jälkeen ei ollut muuta tehtävissä kuin ottaa kakkossija. Heikki otti kakkossijan turhia meuhkaamatta. Kun turva-auto tuli ja Heikille avautui voittosaumat, Heikki alkoi ajaa tosissaan voitosta, ja teki kisan nopeimman kierroksen siinä samalla. Harmi vaan että turva-auto tuli taas ja se taisto tyssäs siihen.

Nopeutta on verrattava ratatapahtumiin. Ei ne fiksut kuskit aja aina kuin tyhjällä radalla mahdollisimman nopeita kierroksia tehden. Kalustoa kannattaa säästellä ellei ole mitään minkä vuoksi painaa menemään.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
WebSlave sanoi:
Miksi he myöntäisivät sellaista mikä ei ole totta? Kyseinen juttu oli lehtimiehen omasta päästä keksitty ja myöhemmin sellaiseksi tunnustama. Incar-videosta myös näkee, että nappuloiden painelu alkaa vasta auton hidastumisen jälkeen.
Mielestäni Lewis painaa tuota nappulaa keskellä mutkaa ja niin huolimattomasti että se vaikuttaa vahingolta(miksi hän painaisi N nappia keskellä mutkaa?). Virhe ei toisaalta ole Hamiltonin, koska elektroniikan ei pitäisi mennä tuosta sekaisin.

Lewiksen auto toimi hyvin ennen tuota mutkaa, mutta ei vastannut kaasuun sen jälkeen. Ihmettelen kuinka Hamilton olisi huommannut tuon vian jo keskellä mutkaa? Onko jossain todistettu tuon vian alkavan jo aikaisemmin?

Tässä video



Tässä vielä video kovalaisesta ohittamassa ja painamassa nappia.
 
Ylös