Kroatian MM-ralli 2024

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
Oli jo korkea aikakin muuttaa pahasti vanhettunutta pistelaskujärjestelmää. Se on hyvä kun pisteitä jaetaan ikään kuin useampaan otteeseen. Mitä kisaan tulee, tämähän oli mitä mainiointa showta, vaikka kuskeja oli vain kourallinen. Aika pienet erot saivat aikaiseksi ja kuitenkin siinä väännettiin useamman päivän ajan. Minun mielestä tämä näyttää kaikkinensa lupaavalta!
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
Mitä jos tekisi tällaisen viilauksen: se, joka ajaa viikonloppuna eniten pisteitä, on rallin voittaja? Vähän niin kuin kilpailusarjoissa, joissa ajetaan useampi lähtö ja pisteet lasketaan lopuksi yhteen. Eniten pisteitä, siinä Grand Prixin woittaja.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1285
Tämä nyt on vain sinun fiilistelyä, ja ei ollut varmasti ensimmäinen kerta kun joku ajaa ulos sunnuntaina, esim Neuville itse teki saman mokan kaksi vuotta sitten Kroatian powerilla. Ralleja on ajettu aiemminkin alusta loppuun ihan täysiä, vaikka Jyskälä 2022 Rovanperä vs Tänak ja kuskien päät on kestänyt sen.

Jos nyt vaikka kuvitellaan tilanne, että Tänak johtaa Portugalissa lauantain päätteeksi niin ihan varmasti yrittää ottaa vielä sunnuntailta niitä pisteitä että saisi kurottua etumatkaa, koska jos ei saa, niin mestaruuspyyhkeen voi heittää kehään
Tänak joutuukin tekemään näin, mutta pistejohdossa oleville tuo olisi hyvä taktiikka puolustaa mahd. vähin riskein pistejohtoa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Tänak joutuukin tekemään näin, mutta pistejohdossa oleville tuo olisi hyvä taktiikka puolustaa mahd. vähin riskein pistejohtoa.
ai vähän niin kuin ennen vanhaan Ogierkin tyytyi ottamaan kakkossijoja, eikä haastanut Neuvillea ja kumppaneita voitosta, koska halusi ottaa varmat pisteet, vaikkei ne olleet aina ne korkeimmat?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitä jos tekisi tällaisen viilauksen: se, joka ajaa viikonloppuna eniten pisteitä, on rallin voittaja? Vähän niin kuin kilpailusarjoissa, joissa ajetaan useampi lähtö ja pisteet lasketaan lopuksi yhteen. Eniten pisteitä, siinä Grand Prixin woittaja.
tätä oli joku katsoja ehdottanut MTV:lle ja sitä siteerattiin tässä ketjussa aiemmin.

Tämä olisi aikamoinen muutos rallin sääntöihin, varmaan jossain FIAn "perustuslaissa" lukee että rallin voittaja on maalissa pienimmällä kokonaisajaalla oleva kuljettaja. Pisteitä toki on annettu eri systeemeillä eri sarjoissa, mutta en ole kuullut tällaisesta pisteiden yhteenlaskusta koskaan.

Sinänsä se olisi kannatettava idea, että voittaja olisi se joka saa eniten pisteitä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1285
ai vähän niin kuin ennen vanhaan Ogierkin tyytyi ottamaan kakkossijoja, eikä haastanut Neuvillea ja kumppaneita voitosta, koska halusi ottaa varmat pisteet, vaikkei ne olleet aina ne korkeimmat?
Siis mitä? Kyllä minun laskukaavalla tuota pistejohtoa pystyy puolustamaan vähemmällä riskinotolla nykypistesysteemillä kuin vanhalla.

Jos tähtäät vaikka kolmanneksi perjantai-lauantain ja sunnuntain kisassa sekä powerilla, niin jäät 9 pistettä kuskista, joka voittaisi nuo kaikki. Vanhassa systeemissä ero olisi ollut 12 pistettä, jos sijoittuisi yleiskilpailussa kolmanneksi ja powerilla kolmanneksi. Myös todennäköisyys siihen, että yksi kuski pystyy voittamaan perjantai-lauantain kisa, sunnuntain kisan sekä powerin on minusta pienempi kuin viime vuonna voittaa kisa sekä poweri.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos tähtäät vaikka kolmanneksi perjantai-lauantain ja sunnuntain kisassa sekä powerilla, niin jäät 9 pistettä kuskista, joka voittaisi nuo kaikki. Vanhassa systeemissä ero olisi ollut 12 pistettä, jos sijoittuisi yleiskilpailussa kolmanneksi ja powerilla kolmanneksi. Myös todennäköisyys siihen, että yksi kuski pystyy voittamaan perjantai-lauantain kisa, sunnuntain kisan sekä powerin on minusta pienempi kuin viime vuonna voittaa kisa sekä poweri.
Juu, kyllä tämä on tiedossa, ja olen sitä pohtinutkin että varmaan tekivät ihan tarkoituksella muutosta, ettei tulisi "Kalle-dominointia". Juuri tuossa katsoin että 2022 Portugalin, eli neljän rallin jälkeen, Rovanperä johti 44 pisteellä ja Katsuta oli sarjassa kolmantena vaikkei ollut ajanut kertaakaan podiumille

https://www.juwra.com/portugal_2022_championship_standings.html

Periaatteessa tämä uusi pistesysteemi mahdollistaa myös sellaisen skenaarion että vaikka Neuville johtaa, Evans toisena sekunnin päässä ja Ogier kolmantena minuutin päässä. Sunnuntain tokalla pätkällä Evans spinnaa ja menettää puoli minuuttia, mutta jatkaa maaliin. Vanhassa pistesysteemissä Evans ei menetä mitään pisteitä, koska Ogier ei ehdi saada kiinni. Mutta nykyisessä systeemissä Evans menettää mahdollisuudet sunnuntain pisteisiin ja Neuville saa kasvatettua eroa. Tai yhtälailla vaikka joku rallin alussa huonommin pärjännyt Tänak saattaisikin sitten kiilata sunnuntain tuloksissa Neuvillen ja Evansin väliin jolloin piste-eroa tulee Neuvillen hyväksi enemmän, mikä ei olisi mahdollista vanhassa systeemissä. Ylipäänsä mahdollisuuksia ja kombinaatioita on enemmän.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1085
Aiemmin jo kommentoin, mutta eikö suurin osa pistelaskun ongelmista poistuisi jos kokonaiskilpailun pisteet jaettaisiin vasta sunnuntaina maalissa.

Jos lauantain päätteeksi on kilpailua rallin voitosta niin kokonaiskilpailu jatkuisi sunnuntaille ja rinnalla olisi ”sprinttipisteet” sunnuntaille.

Lauantain päätteeksi johdossa ollut ei voi varmistella 18p mielin määrin himmailemalla ja jos sunnuntaina tekee virheen ja putoaa kokonaiskisassa, mutta ei keskeytä. Tällöin ei käy kuten Neuvillelle tänään että saa 18p ja kisassa edelle noussut ogier vaan 13p kokonaiskisasta.

En itse tunnista oikein perustetta miksi pisteet jaetaan lauantain päätteeksi kun kuitenkin on maaliin ajettava. Ainoa minkä keksin niin lauantaille saadaan kovempi kisa pisteistä kun ”kiriä” ei voi jättää enää sunnuntaille, mutta tämä on melko teoreettinen enkä näkisi vaikutusta katsojan kannalta.

Kokonaiskisa säilyisi kisan loppuun saakka, sunnuntaina ois ajettava kovaa jos haluaa sunnuntain pisteistä taistella vaikka olisi selvässä johdossa ja poweri nyt on oma tuttu kaava jo edellisvuosilta. Mikä päähänpisto tuo pe-la pisteet on?
 

Ippe

Well-known member
Liittynyt
24.4.2021
Viestit
74
Mitä enemmin Mikkelsen kyntää sen paremmalta se tuntuu. Suninen, toivon että pääsee näyttämään kynsiään vielä tänä vuonna
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2506
Aivan uskomatonta, että edelleen ralli-ihmisistä löytyy tämän pisteuudistuksen puolustelijoita.
Onhan tämä tosiaan aika villiä että 4 kuskia saa likimain saman satsin pisteitä kisasta. Toki sinänsä tasaisuuttahan tuo sarjaan tuo, mutta onko se sitten oikein jos Neuvillelle tulee yksi nollakisa ja Tänak / Fourmaux onkin onnistuessaan sen jälkeen samassa pistemäärässä koko kauden matkalla...? Jossain kohti jollekin se perjantain täystuho iskee vielä väistämättä, ja sillä tulee olemaan tällä systeemillä turhan isot vaikutukset.

Toki rallihan on aina ollut myös kestävyyslaji. Muinoin mm. Kankkusen aikoina erityisesti tasaisuus oli valttia. Aina ei tarvinnut olla se nopein johtaakseen MM-sarjaa. Toki nykysysteemissä on se ero että nyt ei välttämättä tarvitse ajaa koko kisaa läpi kerätäkseen hyvät pisteet. Mene ja tiedä. Jos ei muuta niin sekavaahan tämä on.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1594
Lauantain päätteeksi johdossa ollut ei voi varmistella 18p mielin määrin himmailemalla
Miksi Lauantain päätteeksi johdossa oleva himmailisi Sunnuntain (paitsi jos kyseessä olisi mestaruuden varmistaminen) kun himmailemalla esimerkiksi powerille asti tarkoittaisi todennäköisesti vähemmän pisteitä (18 Lauantailta, vähintään kaksi Sunnuntailta ja vaikka esim vähintään 3 powerilta) verrattuna jos Rallin toinen ajaa 7 Sunnuntaipistettä ja Powerin voiton 15 pisteen päälle. (tuloksena rallin toinen Lauantaina nappaa rallista 27 pistettä ja Lauantain jälkeen himmailija 23)
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3537
Sijainti
JKL
Eikä tuosta renkaiden säästelystäkään näköjään päästy eroon. Förmöön osuman jälkeen tokavika pätkä oli ihan samaa renkaiden säästelyä powerille kuin aiemminkin. Toki hyvin tehty ja huikea poweri, mutta sekään viimekauden ongelma ei ole täysin poistunut.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
736
Myös Burns 2001 ja Ogier 2017 ovat esimerkkejä siitä miten mestaruus voitetaan tasaisuudella, ei suurimmalla määrällä voittoja.
Burns ja Ogier ajoivat tasaisesti ja varmasti, mutta kärkivauhtia. Nyt tuntuu, että mestaruuden voi voittaa ajamalla ykkösluokan autolla tasaisen varmasti, keräten hieman pisteitä pe-la, hieman pisteitä su ja repäisemällä powerilla vielä pari pistettä.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
185
Joo, eipä tarvitsisi enää toistella samoja loruja kuin aiempien rallien ja kautta edeltävien keskusteluiden ketjussa. Toisteltu on riittävästi täälläkin. Kaikki odotukset ovat jo käyneet toteen. Enää odotellaan kauden huipennusta, jos joku on sattunut vähän kuromaan kaulaa. Sittenpä se taktikointi vasta alkaakin.

Kuten todettua, mestaruuden voittanee kovimmista se, joka on sunnuntaisin tehnyt vähiten kardinaalimokia. Millään muulla ei lopulta isoja eroja saa aikaan kuin pilaamalla kisansa sunnuntaina ja se on vähän väärään suuntaan se ison eron repiminen.

Pelkkä kokonaiskisa sunnuntaihin asti ja jotain tyyliim 23, 17, 14....jne pisteet siitä ja sitten pelkkä super sunday, 7, 5, 4,3,2,1. Teoriassa tossakin voittaja voisi vielä jäädä pisteissä toiseksi, mutta käytännössä tuskin kuitenkaan. Vaatisi totaalista dominointia ennen sunnuntaita ja totaalisen kyntäyksen sen jäljeen. Kyllä tolla jo sunnuntain pätkille kisaa saataisiin. Ja vaikke olisi power stagea, vikalle pätkälle riittäisi kyllä jännättävää iham tarpeeksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Burns ja Ogier ajoivat tasaisesti ja varmasti, mutta kärkivauhtia. Nyt tuntuu, että mestaruuden voi voittaa ajamalla ykkösluokan autolla tasaisen varmasti, keräten hieman pisteitä pe-la, hieman pisteitä su ja repäisemällä powerilla vielä pari pistettä.
Ei se nyt noin mene kyllä. Samaa Burnsin ja Ogierin vauhtia pitäisi nykyäänkin ajaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikä tuosta renkaiden säästelystäkään näköjään päästy eroon. Förmöön osuman jälkeen tokavika pätkä oli ihan samaa renkaiden säästelyä powerille kuin aiemminkin. Toki hyvin tehty ja huikea poweri, mutta sekään viimekauden ongelma ei ole täysin poistunut.
Tämä nyt oli aika marginaalikeissi, harvinaista että tehdään vartti remonttia pätkällä ja jatketaan täysin ehjällä autolla
 
Ylös