Kroatian MM-ralli 2024

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2506
Burns ja Ogier ajoivat tasaisesti ja varmasti, mutta kärkivauhtia. Nyt tuntuu, että mestaruuden voi voittaa ajamalla ykkösluokan autolla tasaisen varmasti, keräten hieman pisteitä pe-la, hieman pisteitä su ja repäisemällä powerilla vielä pari pistettä.
Tästä päästään taas lopulta siihen ykkösluokan autojen vähyyteen, kun Mikkelsenöimälläkin kerättiin nyt vain 13 pistettä kärkeä vähemmän, ihan vaan koska ei nyt sattunut olemaan muitakaan kilpailijoita. Toisin sanoen - liian hyviä sijoituksia on tarjoolla liian helpolla tähän pistemalliin.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
909
Neuvillen kannaltahan olisi ollut paljon parempi eilen täräyttää etukulma hajalle Formauxin tyyliin päivän ekalla pätkällä, 15 minuuttia remonttia tien laidassa ja auto kuntoon. Sen jälkeen olisi voinut vain ajella leppoisaa siirtymäkruisailua powerille asti. Sitten powerilla 5 pistettä tauluun tuoreilla renkailla ja ehjillä aeroilla, lopputuloksena mukavat 23 pistettä viikonlopusta.

Eihän tuossa systeemissä ole päätä eikä häntää.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Vanha sääntö kuuluu: älä yritä väkisin korjata sitä, mikä ei ole rikki.
Vielä viime käytössä ollut systeemi oli hyvä ja toimiva.
Kesken kauden pistelaskujärjestelmää tuskin voi muuttaa, mutta tuskin kovinkaan moni jäisi kaipaamaan jos tämä sillisalaatti haudattaisiin tämän vuoden jälkeen ja palattaisiin vanhaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3537
Sijainti
JKL
Tämä nyt oli aika marginaalikeissi, harvinaista että tehdään vartti remonttia pätkällä ja jatketaan täysin ehjällä autolla
Toki mutta rengasrikko tai vähän isompi spinnaus olisi ajanut samaan lopputulokseen. Eli minuutti perässä sunnuntain kisassa. niin kannattaa ajella hiljaa renkaita säästellen powerille...
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Vanha sääntö kuuluu: älä yritä väkisin korjata sitä, mikä ei ole rikki.
Vielä viime käytössä ollut systeemi oli hyvä ja toimiva.
Ongelma vanhassa oli varsinkin pääsarjan osalta se, että rallit oltaisiin lähes aina oikeasti voitu päättää jo lauantai-iltaan, ja ajaa sunnuntaina pelkkä Power Stage. Sitähän tässä yritettiin korjata että sunnuntainakin olisi järkevä ajaa, ja siinä kyllä pääsääntöisesti on onnistuttu, mutta muita ongelmia on sitten saatu tilalle.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Mitä jos tekisi tällaisen viilauksen: se, joka ajaa viikonloppuna eniten pisteitä, on rallin voittaja? Vähän niin kuin kilpailusarjoissa, joissa ajetaan useampi lähtö ja pisteet lasketaan lopuksi yhteen. Eniten pisteitä, siinä Grand Prixin woittaja.
Mutta nähtäisiinkö tällä systeemillä enään ns mahtavaa sekuntikamppailua sijoituksista, tai jos/ kun sijat vaihtuu rengasrikon ym pienen ulosajon seurauksena. Olisko yleisölle vaikeaa seurata ja ymmärtää kun puhuttaisiin vaan pisteistä? Entä olisko mahdollista skenaario, jossa voittaja on ratkennut jo lauantain päivähuollossa ja senjälkeen ajeltaisiin vain terveisiä? Ja olisiko oltava ehdollistamispykälä, että on ajettava maaliin, että saa pisteet? Ja nähtäisiinkö skenaario sunnuntaina, että voiton varmistanut kuski ajaa kävelyvauhtia pätkät läpi poweri mukaanluettuna? Siinä pohdittavaa. Mutta eipä lytätä suoralta kädeltä tuotakaan vaihtoehtoa....
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Toki mutta rengasrikko tai vähän isompi spinnaus olisi ajanut samaan lopputulokseen. Eli minuutti perässä sunnuntain kisassa. niin kannattaa ajella hiljaa renkaita säästellen powerille...
Juu mutta riippuu monesta asiasta. Nyt oli mukana kaikki 8 pääluokan autoa joten viimeistä pistettä ei saanut ihan helpolla, mutta jos autoja olisi ollut vähemmän mukana, olisi vielä yhden renkaanvaihdon jälkeen voinut olla edellä nopeinta WRC2:ta. Uskon myös että Fourmaux olisi vetänyt pohjat ilman renkaansäästöäkin, lähtöpaikka oli hyvä ja muut ei hirveästi hyökänneet.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1285
"– Meidän rengasvalintamme sunnuntaiaamuna ei ollut paras mahdollinen. Olin jo ennen spinnausta ongelmissa sillä pätkällä, koska vasten takapää autosta meinasi yllättää monta kertaa. Mutka oli myös täynnä mutaa, joten en sanoisi, että ajoin siihen liian kovaa. Siinä mielessä vähän pettynyt fiilis on kuitenkin, Evans ruoti.

– Yleisesti ottaen viikonloppu oli kuitenkin aika hyvä. Kovaa taistelua lähdöstä maaliin saakka. Toinen sija on hyvä tulos, mutta tämän uuden pistejärjestelmän myötä se ei oikein siltä tunnu."

Nuo Evansin kommentit osoittaa kuinka hukassa näiden tavotteiden osalta kuskitkin ovat. Puhuu toisesta sijasta, vaikka kyseessä on ns. turha palkinto, ja sijoittui oikeasti kisan pistelaskun mukaan jaetulle kolmannelle sijalle. Ovatkohan itsekään vielä sisäistäneet, että mitä kannattaa/pitää lähteä tavoittelemaan, kun osakilpailuun lähtee.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Nuo Evansin kommentit osoittaa kuinka hukassa näiden tavotteiden osalta kuskitkin ovat. Puhuu toisesta sijasta, vaikka kyseessä on ns. turha palkinto, ja sijoittui oikeasti kisan pistelaskun mukaan jaetulle kolmannelle sijalle. Ovatkohan itsekään vielä sisäistäneet, että mitä kannattaa/pitää lähteä tavoittelemaan, kun osakilpailuun lähtee.
Jep, kuskit ja tallit todellakaan ei ole sisäistäneet uutta pistejärjestelmää, siitä kertoo myös Toyotan yllätys Safarin lopussa kun Hyundai sai yhtä paljon pisteitä. Yk-voitosta ajetaan edelleen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9514
Sijainti
Helsinki
Aivan turha lähteä ketään täällä yksilötasolla osoittelemaan. Enemmän täällä on mielestäni haettu myös objektiivisia näkökulmia tähän ja herätetty ajatuksia niin puolesta kuin vastaan.
Se on vaan kummallista, kun samassa lauseessa puolustellaan pisteuudistusta, mutta valitetaan yleiskilpailun voiton merkityksen viemistä. Viime vuoteen saakka kaikki oli hyvin. Yhtä hyvin voitaisiin pohtia, että miksi promoottori kuvittelee saavansa es-jonneja rallifaneiksi sekavan pistesysteemin myötä?
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
159
Sijainti
Piilossa
Ehdotetuista vaihtoehdoista pidän edelleen parhaana ratkaisuna sitä, että kilpailun voittajaa juhlittaisiin jo lauantaina ja sunnuntaina ajettaisiin erillinen sprinttikilpailu. Samppanjat suihkuamaan, kellot nolliin ja uusi kisa käyntiin. Tällöin yleiskilpailun voitosta saisi edelleen eniten pisteitä ja se olisi viikonlopun arvokkain tittelivyö, mutta sunnuntainakin olisi vielä panosta jäljellä ja pisteitä jaossa. Ajattelen, että kahden kilpailun vaihtoehto palvelisi myös viikonlopun tarinallisuutta ja sunnuntain TV-tuotetta. Eilisen kuningas voisi olla tämän päivän narri, ja kilpailuviikonlopun sisään saataisiin enemmän kiinnostavia kohokohtia uhraamatta urheilullisuutta.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
185
"– Meidän rengasvalintamme sunnuntaiaamuna ei ollut paras mahdollinen. Olin jo ennen spinnausta ongelmissa sillä pätkällä, koska vasten takapää autosta meinasi yllättää monta kertaa. Mutka oli myös täynnä mutaa, joten en sanoisi, että ajoin siihen liian kovaa. Siinä mielessä vähän pettynyt fiilis on kuitenkin, Evans ruoti.

– Yleisesti ottaen viikonloppu oli kuitenkin aika hyvä. Kovaa taistelua lähdöstä maaliin saakka. Toinen sija on hyvä tulos, mutta tämän uuden pistejärjestelmän myötä se ei oikein siltä tunnu."

Nuo Evansin kommentit osoittaa kuinka hukassa näiden tavotteiden osalta kuskitkin ovat. Puhuu toisesta sijasta, vaikka kyseessä on ns. turha palkinto, ja sijoittui oikeasti kisan pistelaskun mukaan jaetulle kolmannelle sijalle. Ovatkohan itsekään vielä sisäistäneet, että mitä kannattaa/pitää lähteä tavoittelemaan, kun osakilpailuun lähtee.
Joo, luulen että alkavat vasta tajuamaan todellisuutta ja taktikointi tulee lisääntymään. Ennen kautta oletin, että aika npeasti sunnuntait alkavat muokkautumaan power sunday vs. power stage-jakautumiseen. Osa "varmistaisi" 4-5 pistettä säästelemällä renkaita ja tämä olisi loogista nimenomaan pe-la-kärjelle, kosak samalla se varmistelisi niitä pisteitä. Nyt osa-aikakuskit ovat sekoittaneet tätä vielä aika paljon sillä, että ovat jättäneet puolessa kisoista kokonaan sunnuntain melko pitkälti varmisteluksi. Olen yllättynyt, että Thierry on niinkin agressiivisesti toistaiseksi hyökännyt sunnuntaille kärkiasemasta. Ehkä tämän kisan jälkeen hänkin "oppi" läksynsä ja alkaa vähentämään riskiä, jos vielä lauantaina on "voittanut".

Power stage power sunnuntaiksi ja se siitä. Sillä saa sunnuntaille lisää arvoa koko päivälle. Tai sitten vaan hyväksytään se, että urheilussa voi olla myös selvillä luvuilla voittajia, eikä kaiken tarvitse aina olla viime metreille epäselvää.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Olen yllättynyt, että Thierry on niinkin agressiivisesti toistaiseksi hyökännyt sunnuntaille kärkiasemasta. Ehkä tämän kisan jälkeen hänkin "oppi" läksynsä ja alkaa vähentämään riskiä, jos vielä lauantaina on "voittanut".
Toki osittain tämän ansiosta myös johtaa MM-sarjaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Ehdotetuista vaihtoehdoista pidän edelleen parhaana ratkaisuna sitä, että kilpailun voittajaa juhlittaisiin jo lauantaina ja sunnuntaina ajettaisiin erillinen sprinttikilpailu. Samppanjat suihkuamaan, kellot nolliin ja uusi kisa käyntiin. Tällöin yleiskilpailun voitosta saisi edelleen eniten pisteitä ja se olisi viikonlopun arvokkain tittelivyö, mutta sunnuntainakin olisi vielä panosta jäljellä ja pisteitä jaossa. Ajattelen, että kahden kilpailun vaihtoehto palvelisi myös viikonlopun tarinallisuutta ja sunnuntain TV-tuotetta. Eilisen kuningas voisi olla tämän päivän narri, ja kilpailuviikonlopun sisään saataisiin enemmän kiinnostavia kohokohtia uhraamatta urheilullisuutta.
Antaisitko lauantaina pisteitä 18 vai 25?

Sprinttikilpailun voittajan nimeä ei tarvitse merkitä historiankirjoihin?

Erilliset podiumit lauantai-iltana ja sunnuntaina päivällä? Tosin toista näistä ei voida lähettää telkkarissa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2506
Sinänsä tämä pistesysteemi on myös onnistunut tehtävässään kun kaikki puhuu nyt vain ja ainoastaan siitä. Kukaan ei varsinaisesti välitä siitä karusta tosiasiasta, että 3/4 kisaa on päätynyt keikkakuskin voittoon.
 
Ylös