Kuinka moni tappaisi itsensä jos...

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Suomessa kuolee oman käden kautta vuosittain yli tuhat ihmistä eli noin kolmesta neljään päivää kohti. Vielä useampi suunnittelee itsemurhaa ja hyvin moni kaiketi myös toteuttaisi suunnitelmansa, jos siihen riittäisi rohkeus. Itsemurhia ehkäisevät kulttuuriset tekijät ja eritoten itsemurhaa suunnittelevan huoli omaisten surusta, syyllisyydestä ja häpeästä. Vauhdittavia tekijöitä taas ovat masennus, ahdistukset, stressi ja yleinen tarkoituksettomuus.

Jos asenteet itsemurhaa kohtaan avautuisivat ja tekoa avitettaisiin julkisesti terveydenhuollon voimin (aktiivisen eutanasian tavoin), niin vähitellen itsemurhan tehneiden määrä epäilemättä nousisi. Mutta kuinka paljon? Itse luulen että paljon, ehkä noin 5000:een vuodessa. Lienee näet niin, että elämänhaluttomia on paljon, mutta häpeäviä ja arkoja vielä enemmän. Moni haluaisi kuolla, mutta on kykenemätön toteuttamaan toiveensa.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Itse kyllä uskon että itsemurhan tekijöitä on paljon enemmän kuin tuo hieman toista tuhatta. Vuonna 1999 itsemurhan teki 6 henkilöä jotka tunsin (ei tosin siitä syystä, kai). Suhteutettuna minun pitäisi siis tuntea n. 250 000 ihmistä Suomesta. Ja kun vielä sanotaan että Etelä-Pohjanmaalla tehdään vähemmän itsemurhia (lukuunottamatta ruotsinkielisiä alueita) kuin muualla Suomessa luku olisi vielä suurempi.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
siis jos tuhat "onnistuu" suorituksessaan niin yrittäneiden määrä lienee moninkertainen?
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Hurmurisija sanoi:
Lienee näet niin, että elämänhaluttomia on paljon, mutta häpeäviä ja arkoja vielä enemmän. Moni haluaisi kuolla, mutta on kykenemätön toteuttamaan toiveensa.
Sen sijaan että terveydenhuoltoa edistettäisiin auttamaan kuoleman toteutuksessa, pitäisi auttaa hoitamaan ongelmaa. Olen varma että mielummin ihmiset valitsevat elämän, ja siksi olisi väärin tarjota kuolemaa, ellei ensin tarjota hoitomahdollisuutta. :dunno:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Re: Re: Kuinka moni tappaisi itsensä jos...

vermula sanoi:
Sen sijaan että terveydenhuoltoa edistettäisiin auttamaan kuoleman toteutuksessa, pitäisi auttaa hoitamaan ongelmaa. Olen varma että mielummin ihmiset valitsevat elämän, ja siksi olisi väärin tarjota kuolemaa, ellei ensin tarjota hoitomahdollisuutta. :dunno:
Ilman muuta jos siihen vain on rahaa. Useimmiten itsemurhan taustalla on masennus ja masennuksen hoito taas on aivan tolkuttoman kallista. Korkeammat verot!

Mutta jos ihminen auttamisyrityksistä huolimatta haluaa kuolla, niin siihen olisi hyvä olla olemassa inhimillinen tapa.
 

Stig Helmer

Banned
Liittynyt
5.3.2004
Viestit
4457
Heh heh, kyllä täällä vissiin on aika mukavaa noin yleisesti, kun kuitenkin kaikki tänne on mielipidettä kysymättä väkisin kiskottu, ja siihen määrään nähden hyvin harva poistuu vapaaehtoisesti.
 

O.G

Member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
21
sooda sanoi:
Itse kyllä uskon että itsemurhan tekijöitä on paljon enemmän kuin tuo hieman toista tuhatta. Vuonna 1999 itsemurhan teki 6 henkilöä jotka tunsin (ei tosin siitä syystä, kai). Suhteutettuna minun pitäisi siis tuntea n. 250 000 ihmistä Suomesta. Ja kun vielä sanotaan että Etelä-Pohjanmaalla tehdään vähemmän itsemurhia (lukuunottamatta ruotsinkielisiä alueita) kuin muualla Suomessa luku olisi vielä suurempi.
Se että sinun tuttavistasi kuusi on tehnyt itsemurhan voi osaksi johtua siitä millaisista porukoista eniten porukkaa tunnet... Mulla ei kukaan tuttu ole tehny itsaria..
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Tavallisia suomalaisia duunareita olivat kaikki tuntemani itsemurhan tehneet. Osa oli poikamiehiä, osa eronneita ja osa naimisissa. Alkoholin käyttö oli kylläkin kaikilla melko reipasta. Fiksuja, väkivallattomia ihmisiä. Jotenkin vain taisi keittää yli. Ja onhan todettu että jonkinlainen ketjureaktio voi syntyä tässäkin asiassa. Tiedän lisäksi erään henkilön joka haki apua mielenterveystoimistosta mutta jono oli kuukausien mittainen eikä hän jaksanut odottaa.

Jos näkee että kaverilla on vaikeaa, on niin pirun vaikeaa ruveta kyselemään tarvitseeko hän mahdollisesti apua. Suomessa ja varsinkin täällä pohjanmaalla apua annetaan mutta sitä ei pyydetä. Silti täällä on vähiten itsemurhia Suomessa. Nyt ei ole moneen vuoteen tuntemani ihminen tehnyt itsemurhaa.
 
Ylös