Eikait suuresta V-kulmasta ole muuta hyötyä, kuin koneen painopisteen aleneminen -> auton painopisteen aleneminen, ja koneen madaltuminen -> aerodynamiikka. Koneen "leviäminen" ei taida olla nykyisin mikään ongelma. Ei niistä kuitenkaan niin isoja tulisi, että haittais cokis-vyötäröä. Aikoinaanhan asian laita oli toinen, kun vielä helmat sallittiin... Tuolloin Alfan ja Ferrarin??? leveät boxer-koneet estivät kunnollisten ventureitten tekimisen.
Tässä lisää aineistoa tuohon boxer vai V-keskusteluun:
"291 - 1991
Just as was the case in Formula 1, the Group C cars were changed to 3.5 litre aspirating engines in 1991. Mercedes-Benz created a flat (180°) 12 cylinder V engine, the M291. "
Eli...sama asia minkä sanoin tossa Bemari-keskustelussa. Vuonna 1991 C-ryhmään, eli suomeks prototyyppeihin, FIA keksi määrätä moottorisäännöt yhtäläisiksi F1:sten kanssa -> F1-moottorien sarjat suurenis ja tämä palvelis molempia luokkia. Se ainakin oli alkuperäinen idea. Noh saatiinhan sen avulla Jaguariin täysiverinen Cosworth ja myöhemmin C-ryhmän kuoltua Peugeot McLarenin konttiin.
Sauberin rakentamaan C291-runkoon teki Mese 180:n asteen kulmaan rakennetun V12-moottorin. Voin kertoo, että myös tällä "laajakulma"-moottorilla oli aluksi suuria ongelmia, eikä Pösön ja Jaggen vauhdissa pysytty millään.
Näin lähes valmiina koneinsinöörinä, joka ei osaa lujuuslaskentaa (inhoo sitä) ja ei tiedä moottoreista mitään...
Sanoisin, et kulman suurentuessa ongelmana on läjän joustaminen ja värähtelyt. Moottorihan on osa runkoa. Tämä vain niinkuin maalaisjärjellä...