Kuinka V-kulman muutos oikeasti vaikuttaa ?

  • Viestiketjun aloittaja Örfil
  • Aloituspäivämäärä

Örfil

Guest
Tälläinen alkoi oikeasti askarruttamaan "V-moottorifania" eli kertokaapa asiantuntijat kansantajuisesti kuinka V-kulman suurentaminen vaikuttaa tehoja lisäävästi ja kuinkas se vääntöpuoli suhtautuu ?

Ja miksi suuri V-kulma (esim. rellun 111 astetta) tekee siitä kuitenkin enemmän epäluotettavan ?
 

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
Originally posted by Jussi:
<STRONG>
Ja miksi suuri V-kulma (esim. rellun 111 astetta) tekee siitä kuitenkin enemmän epäluotettavan ?</STRONG>
Eikös pahnan kone ole boxer eli V4 180 asteen kulmalla? Ei se ainakaan kovin epäluotettava ole, kun sitä lentokoneissakin käytetään.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Eiköhän suuren kulman etu ole sen mataluus, tosin rakennelma leviää puolestansa.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ave !!!

Tästä riideltiin itse asiassa Sarlan kanssa jo Varikon kultakauden aikaan. TM:ssä oli juttu eri moottorikonfiguraatioista. Jutun perusteella boxeri (vastaiskumoottori) ei ole 180 asteen kulmaan tehty V-kone. Vastinsylinterien ajotus boxerissa poikkeaa 180 asteisen V-koneen ajotuksesta 180 astetta t.s. V-koneessa vastakkain olevat sylinterit ovat eri aikaan ylä- ja alakuolokohdissa (vastinpyttyjen kammethan on periaatteessa laakeroitu samalle kammenkaulalle), kun boxerin vastinmännät ovat niissä aina samaan aikaan.

Kulman muutos vaikuttaa oleellisesti koneen tasapainotukseen, koska sylinteriryhmien välinen kulma vaikuttaa suoraan sytytyshetkiin siis kampuran kulmaan kunkin pytyn työtahdin alussa. Atlaksen technical forumissa on asian tiimoilta keskusteltu paljonkin, keskustelun tasosta ei näin tietämätön vois sanoa juuta jaata. Merkittävin syy kulman leventämiselle on kaiketi painopisteen pudotus, ei niinkään moottorin käyttöominaisuudet mutta moottorin suunnittelussa kulmalla on oleellinen merkitys.

- Oho -

[ 25-09-2001: Message edited by: Oho ]
 

Frank

Heimosoturi
Liittynyt
26.1.1999
Viestit
6643
Sijainti
Äänisen Aallot
Originally posted by v10:
<STRONG>leviää</STRONG>
Renaultilla oli nimenomaan näitä ongelmia alkukaudella, isoja ropleemia, tehoja ei saatu kun piti yrittää saada laite pysymään edes muodossaan.

Näin suoran kutosen fanina asian näin näin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Rellun koneen ongelmana on ollut suuresta kulmasta ja sen vaikeasta tasapainottamisesta johtuvat värinät. Toisaalta taas moottori ei värise yhtä paljon viimevuotisessa rungossa... :eek:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, suora kuutonen kaikkiin maailman moottoriajoneuvoihin pakolliseksi! Loppuisi ne värinäongelmat kuin seinään. nimim. kokemusta on.

Itse en osaa sanoa mitä V-kulman muutos vaikuttaa värinöihin yms. seikkoihin. Luulisi ongelmien tulevan vasta näissä f1-luokan kierrosluvuissa. Toisaalta Ferrarillahan on ollut 70-luvulla se 180 asteen 12-pyttyinen kone, joissa ei ollut mitään värinäongelmia. Toisaalta 12-pyttyinen on värinöitten puolesta parempi kuin 10-pyttyinen.

Mielestäni V-kulmalla ei teoriassa ole väliä moottorin tehoihin. Tosin 180 asteen kulma saattaa lisätä sisäisiä kitkoja koneessa, onhan sylinteri makaavassa asennossa. Kuluma on tällöin toispuoleinen.

Veikkaisin, että ratkaisulla haetaan matalampaa painopistettä. Ongelmia saattaa tulla moottorin jäykkyydessä, onhan se osa kantavaa rakennetta. matala kone ei muodoltaan (karkeasti ajateltuna) ole niin jäykkä pituussuunnassa kuin korkea kone. Tämä eläminen on saattanut aiheuttaa myös Rellun luotettavuusongelmat(villi arvaus).
 

Kaktus

Well-known member
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4980
Nyt en tiedä asiasta mitään mutta eikös tuollainen muutos mahdollistais tekemään autosta myös jonkin verran matalamman moottorikatteen kohdalta. Muutaman millinkin matalampi takaosa vaikuttaa jo huomattavasti koko takasiiven aerodynamiikan toimintaan..

[ 25-09-2001: Message edited by: Kaktus ]
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Originally posted by Frank:
<STRONG>

Näin suoran kutosen fanina asian näin näin.</STRONG>
Miten sä voit tykätä jostain puutosmoottorista? Mitä enemmän sylintereitä, sitä enemmän kipinöitä per kierros - ja kyllä sirkkaa.


Taas mua vedätettiin?
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Originally posted by Kaktus:
<STRONG>Nyt en tiedä asiasta mitään mutta eikös tuollainen muutos mahdollistais tekemään autosta myös jonkin verran matalamman moottorikatteen kohdalta. Muutaman millinkin matalampi takaosa vaikuttaa jo huomattavasti koko takasiiven aerodynamiikan toimintaan..

[ 25-09-2001: Message edited by: Kaktus ]</STRONG>

Joo.
 

Lotus 72

Paras auto maailmassa
Liittynyt
10.9.2000
Viestit
1324
Sijainti
Ojakkala
Mitä sfoorumin asiantuntijat osaavat sanoa H-moottoreista? Nimittäin BRM:llähän oli 50-luvulla, sekä 60-luvun lopulla käytössä H-16 moottori.. Mitä hyötyä/haittoja koneessa oli? Muistaakseni koneessa oli värinäongelmia..
 

Acceleration

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
894
Sijainti
Finland
Luulisin että tärkeimpiä etuja muutoksessa on painopisteen alentuminen. Tosin ei varmaankaan pelkällä V-kulman muuttamisella vielä paljoa lisäetuja saavuteta, eiköhän Mercedeksellä ole nyt tekeillä tosiaan täysin uusi mylly kaikkine uutuuksineen ja innovaatioineen.
 

iguana

Well-known member
Liittynyt
1.4.2000
Viestit
229
Sijainti
Nokia-City
Toisaalta Ferrarillahan on ollut 70-luvulla se 180 asteen 12-pyttyinen kone, joissa ei ollut mitään värinäongelmia.
Ferrarihan käytti muistaakseni tuolloin Boxer nimikettä (hämäävästi) tuosta 180 asteen V12-moottorista. Siviiliautoissa oli tuo sama moottorirakenne käytössä vielä vuonna -95, Testarossa sarjan viimeisimmässä (ja tehoikkaimmassa) mallissa.
Tilansäästö korkeussuunnassa lienee paras saavutettu etu tuossa leveässä kulmassa. Olihan tuo em. Testarossakin todella matala, varsinkin takaa, missä moottori sijaitsi.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Eikait suuresta V-kulmasta ole muuta hyötyä, kuin koneen painopisteen aleneminen -> auton painopisteen aleneminen, ja koneen madaltuminen -> aerodynamiikka. Koneen "leviäminen" ei taida olla nykyisin mikään ongelma. Ei niistä kuitenkaan niin isoja tulisi, että haittais cokis-vyötäröä. Aikoinaanhan asian laita oli toinen, kun vielä helmat sallittiin... Tuolloin Alfan ja Ferrarin??? leveät boxer-koneet estivät kunnollisten ventureitten tekimisen.

Tässä lisää aineistoa tuohon boxer vai V-keskusteluun:

"291 - 1991

Just as was the case in Formula 1, the Group C cars were changed to 3.5 litre aspirating engines in 1991. Mercedes-Benz created a flat (180°) 12 cylinder V engine, the M291. "

Eli...sama asia minkä sanoin tossa Bemari-keskustelussa. Vuonna 1991 C-ryhmään, eli suomeks prototyyppeihin, FIA keksi määrätä moottorisäännöt yhtäläisiksi F1:sten kanssa -> F1-moottorien sarjat suurenis ja tämä palvelis molempia luokkia. Se ainakin oli alkuperäinen idea. Noh saatiinhan sen avulla Jaguariin täysiverinen Cosworth ja myöhemmin C-ryhmän kuoltua Peugeot McLarenin konttiin.

Sauberin rakentamaan C291-runkoon teki Mese 180:n asteen kulmaan rakennetun V12-moottorin. Voin kertoo, että myös tällä "laajakulma"-moottorilla oli aluksi suuria ongelmia, eikä Pösön ja Jaggen vauhdissa pysytty millään.

Näin lähes valmiina koneinsinöörinä, joka ei osaa lujuuslaskentaa (inhoo sitä) ja ei tiedä moottoreista mitään... :) Sanoisin, et kulman suurentuessa ongelmana on läjän joustaminen ja värähtelyt. Moottorihan on osa runkoa. Tämä vain niinkuin maalaisjärjellä...
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Frank: Puutoset spudareille, tai jopa kasit.

[ 25-09-2001: Message edited by: v10 ]
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin ja jos joku viittis suomentaa sana sanaan seuraavan lauseen, niin tiedettäis mikä oli tuon Mesen 180 asteen koneen ongelma...

"the car did not come up to the team’s high expectations as the new 12 cylinder engine was far too susceptible to defects in the beginning. "

Mitä noihin koneisiin tulee, niin olen Irvinen kans samoilla linjoilla. Jos nopeuksia halutaan tiputtaa -> litrat 2.0 tai 2.5
Tuolloinhan olis meille suurin hyöty ja saatais säpinää kehittämiseen.
 

Heuli

Well-known member
Liittynyt
29.7.1999
Viestit
433
Sijainti
Tampere
Sepä vasta olisi hauskaa jos F1-autoihin iskettäisiin kahden litran moottorit. Ferrarilta ei löydy tuota kokoa valmiina, joten ensimmäisellä kaudella ainakin Honda, Mercedes ja BMW olisivat vahvoilla pitkällä parilitraisten vakiomoottoreiden kokemuksella F1-kisoissa...

;)
 

iguana

Well-known member
Liittynyt
1.4.2000
Viestit
229
Sijainti
Nokia-City
[QUOTE Sepä vasta olisi hauskaa jos F1-autoihin iskettäisiin kahden litran moottorit. Ferrarilta ei löydy tuota kokoa valmiina, joten ensimmäisellä kaudella ainakin Honda, Mercedes ja BMW olisivat vahvoilla pitkällä parilitraisten vakiomoottoreiden kokemuksella F1-kisoissa...

[/QUOTE]

Vakavasti puhuen, samassa kusessa olisi kaikki talli. Hondalta ja Mersulta löytyy valmiina 2 litrainen nelonen ja BMWltä jopa 2 litran suora kuutonen.

Moottoreiksi ovat jotkut kuitenkin puheissaan puuhanneet 2.5 l V6:a. Eipä tuota kokoa taida olla tuotannossa (muistaakseni) muilla (F1 merkeillä) kuin Jaguarilla!? Ja epäilen, ettei tuo Ford Mondeon kone sinällään sopisi ykkösen nokalle ;)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Originally posted by Zep:
<STRONG>Niin ja jos joku viittis suomentaa sana sanaan seuraavan lauseen, niin tiedettäis mikä oli tuon Mesen 180 asteen koneen ongelma...

"the car did not come up to the team’s high expectations as the new 12 cylinder engine was far too susceptible to defects in the beginning. "
</STRONG>
Liian altis vioille.

Hulabalooguy, H-moottoreista? Mun hataran muistin mukaan se kone oli ns. W16, eli 2 veekasia yhdessä?
 
Ylös