Kuinka V-kulman muutos oikeasti vaikuttaa ?

  • Viestiketjun aloittaja Örfil
  • Aloituspäivämäärä

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Originally posted by sarla:
<STRONG>
- Toki näin, muttas edelleenkin, 180asteisist koneist käytetään yleisesti termiä 'boxeri'.</STRONG>
Eikös se itseasiassa ole boxteri, eikä boxeri. Boxereita on kaiketi tuotannossa mm Black Horsella.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Otto, volkkari kait käyttää tuota W nimeä hieman omaan tyyliin. Eikös Passatin W 8 moottori ole muuten kuin normaali kasi, mutta molemmissa 4 syl. riveissä ne sylinterit ovat toistensa kanssa hieman limittäin, ei samassa rivissä. Siis kuten volkkarin ne VR 6 ja 5 koneet. Tällä on saatu puristettua se 8 pienempään kokoon, vaikka siinä ei olekaan kolmea sylinteririviä.

H
Aito 24 syl. H-moottori löytyi sodan aikaan ainakin Typhoon ja Tempest koneiden nokalta. Siinä oli kaksi 12 syl. "boxeria" päällekäin ja potkurin alennusvaihteisto yhdisti ne sylinteririvit. Moottorissa oli luistiventtiilit ja ehkä hieman siitä syystä se oli ainakin aluksi kauhean epäluotettava. Mutta tehoa löytyi versiosta riippuen 2300 - 2800 hv.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ave !!!!

Kronk otat pamis. Hei sä kun olet moottori-insinööri eikä kyse kaiketi ole tietokantamoottoreista niin pysy erossa tietokoneista, kun et niihin ole opinnoissasi keskittynyt.

Sarla, ainakin jotkut jenkit muuten kutsuu 180 asteisia V-koneita pannukakuiksi (pancake engine).

- Oho -

[ 28-09-2001: Message edited by: Oho ]
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
"Off-Topic
-ja tilavuutta ei just mitään."

Tempestin mosa = 2238 cu.in. !!!!
On sulla kummat kriteerit tuolle tilavuudelle !
Okei, tarkoitit volkkaria, mutta en voinut vastustaa.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Originally posted by JTH:
<STRONG>


Aito 24 syl. H-moottori löytyi sodan aikaan ainakin Typhoon ja Tempest koneiden nokalta. Siinä oli kaksi 12 syl. "boxeria" päällekäin ja potkurin alennusvaihteisto yhdisti ne sylinteririvit. Moottorissa oli luistiventtiilit ja ehkä hieman siitä syystä se oli ainakin aluksi kauhean epäluotettava. Mutta tehoa löytyi versiosta riippuen 2300 - 2800 hv.</STRONG>
Eikös Typhooneissa ja Tempesteissä ollut myös lämpöongelmia. No joka tapauksessa Tempest II ja Typhoon ovat nähtävissä RAF:n museossa Lontoossa. Molemmat erittäin vaikuttavia ilmestyksiä jo kokonsa puolesta. Nopein brittien mäntäkone oli kuitenkin MK24 Spitfire, joka kulki korkealla 720km/h. Paljon ei jäänyt Tempest II:kaan huipuillaan 713km/h. Nopein sarjavalmisteinen WWII-mäntäköne oli FW-muunnos TA152H, joka oli eittäin sulava ja kaunis lentokone. Sääli, että niitä ei ole tietääkseni yhtään säilynyt. Kone rykäisi mittarriin vaatimattomat 760km/h. Hyvin nopeita ohjuksia olivat myös K-sarjan 109-Mersut, joiden ongelma oli suuri siipikuormitus = suuri kääntösäde :)
 

Frank

Heimosoturi
Liittynyt
26.1.1999
Viestit
6643
Sijainti
Äänisen Aallot
Originally posted by v10:
<STRONG>Eikös Typhooneissa ja Tempesteissä ollut myös lämpöongelmia. No joka tapauksessa Tempest II ja Typhoon ovat nähtävissä RAF:n museossa Lontoossa. Molemmat erittäin vaikuttavia ilmestyksiä jo kokonsa puolesta. Nopein brittien mäntäkone oli kuitenkin MK24 Spitfire, joka kulki korkealla 720km/h. Paljon ei jäänyt Tempest II:kaan huipuillaan 713km/h. Nopein sarjavalmisteinen WWII-mäntäköne oli FW-muunnos TA152H, joka oli eittäin sulava ja kaunis lentokone. Sääli, että niitä ei ole tietääkseni yhtään säilynyt. Kone rykäisi mittarriin vaatimattomat 760km/h. Hyvin nopeita ohjuksia olivat myös K-sarjan 109-Mersut, joiden ongelma oli suuri siipikuormitus = suuri kääntösäde :)</STRONG>
Hitto..

..Kun ei oo yhtään korkkaria täällä kotona!
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
v10, no kun nyt kerran ruvettiin lentämään.
Tempest II:ssa on Bristol Centaurus tähtimoottori. Tempest V ja VI:ssä on Napier Sabre mosa, eli tuo puhuttu 24 syl. H-moottori.
Korkeaa jännitystä vaan kaikille näin Indyä odotellessa.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Originally posted by JTH:
<STRONG>v10, no kun nyt kerran ruvettiin lentämään.
Tempest II:ssa on Bristol Centaurus tähtimoottori. Tempest V ja VI:ssä on Napier Sabre mosa, eli tuo puhuttu 24 syl. H-moottori.
Korkeaa jännitystä vaan kaikille näin Indyä odotellessa.</STRONG>
Joo, piti oikein käydä alan sivuilla katsastamassa ja näinhän se on. Centaurushan se olikin, joka ylikuumeni, kunnes sakuilta saatiin ratkaisu vakoiltua FW 190-lentimestä. Ei näkynyt Tempestiä enää RAF:n museon listoilla, tosin siinä ei ole kaikki laitteet. Voihan se olla, että Tempesti oli vierailemassa, kun kävin. Sisällytin Hendonin keikan F1-kisareissuun ja suosittelen sitä kyllä muillekin kiinnostuneille. Heti pihalla on Spitti ja Hurricane tikun nokassa. Kirjallisuuttakin on kiitettävästi kaupan, jos kiinnostaa. Oletko muuten käynyt Vantaalla museossa? Siellähän on yksi sakuilta jäänyt tosi helmi ns. rahassa mittaamaton esine.


Otsikon ohi meni taas, mutta älkää ottako herneitä nenään.
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
Originally posted by Oho:
<STRONG>Ave !!!!

Sarla, ainakin jotkut jenkit muuten kutsuu 180 asteisia V-koneita pannukakuiksi (pancake engine).

- Oho -

[ 28-09-2001: Message edited by: Oho ]</STRONG>

- Jenkit muuten kutsuvat _KAIKKIA_ lätty-motteja nimellä 'pancace-engine, eli jos on kaks tahi useampi sylinteri ja ne on siroiteltuna vastakkain toisiinsa nähden, elikkä 180asteen kulmaan, on kyseinen moottori heti ihan pannukakku, kampurakenteest riippumati.
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
Originally posted by Otto Hokkanen:
<STRONG>
Eikös se itseasiassa ole boxteri, eikä boxeri.</STRONG>
- Ei. Se on BOXER-engine. Boxter taas on Porgen ego-lelu jota tehdään muunmuassa uudeskaupungis, tai ainakin on tehty.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
v10, en ole vielä käynyt Hendonissa, mutta se ja Duxford ovat vierailulistalla. Ehdottomasti. Hendonin Tempest V taitaa olla kunnostuksessa ja uusintamaalauksessa. Lisäksi yhdessä firmassa entisöidään lentokuntoon 1 kpl V ja 2 kpl Tempest II. Valmistuu joskus...
Asian sivusta ehkä, mutta onhan niissä kolme pyörää ja iso moottori. Rattia ei ole, mutta on sentään "joystick".
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
JTH: Tempest on BRUTAALI. Kyllä muistaakseni kakkonen oli siellä Hendonissa. Silloin siellä oli battle of Britan-näyttely ja esillä runsaasti sakukamaa mm. kaksipaikkainen FW 190 ja 110 Mese yöhäätäjänä.

Oletko kuullut, kun valvontakomission venakot tulivat tapaamaan Illu Juutilaista Immolaan. Ne menivät kysymmään Illulta, että eroittuiko heidän porukasta joitain lentäjiä? Illu oli todennut, "Että ei erottunut. Kaikki jotka kohtasin löysivät itsensä tontista."
 

iguana

Well-known member
Liittynyt
1.4.2000
Viestit
229
Sijainti
Nokia-City
Muistelisin niin, että juuri Ferrari oli mukana kieltämässä v12:ä.. Vai muistanko väärin?
Kyllä se oli Mclaren, joka ajoi V12 kieltoa kaikkein innokkaimmin! Ferrarilla, Toyotalla ja BMW:llä oli V12 moottorit jo pitkälle kehiteltyinä, Ronnie paskoi housuunsa ja runnoi kiellon FIAssa läpi.

Kaikkein eniten kiellosta kärsi Toyota, kuten joku jo taisi mainita. Toyota joutui aloittamaan moottoriprojektinsa uudestaan ja sen takia venyttämään tuloaan ykkösiin vuodella. Kaiken kukkuraksi FIA palkitsi Tojo-pojat sakoilla.

Ferrarillakin oltiin aika vittuuntuneita, tunnetaanhan Ferrari ennekaikkea juuri V12-moottoreistaan.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Joo, oon kans kuullu tosta Ferrarin uudesta V12sta...Mutta tosiaan V10 käytetään ainakin pari kolme neljä viis vuotta...Ainakin ennen haittana olivat koko ja janoisuus, ilmeisesti on sitten saatu ne kompensoitua jontenkin häiritsemästä...
 

iguana

Well-known member
Liittynyt
1.4.2000
Viestit
229
Sijainti
Nokia-City
Kyllähän V12 antaa enemmän tehoa verrattuna V10-moottoriin. Paino ja koko ovat haittoja, mutta ilmeisesti Ferrari (ja muutama muukin talli) uskoo suuremman sylinterimäärän tuomiin etuihin...?
 
Ylös