Kuinka V-kulman muutos oikeasti vaikuttaa ?

  • Viestiketjun aloittaja Örfil
  • Aloituspäivämäärä

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ave !!!

Idealisoidussa ottoprosessissa palotapahtuma on isokoorinen. Toisin sanoen koko panos palaa suunnilleen männän yläkuolokohdassa vakiotilavuudessa. Näinhän ei tietenkään käytänössä ole mutta tavote on tämä. Varsinaisen työtahdin (180 astetta) ajan savukaasut laajenevat ja jäähtyvät laajetessan mutta lisää energiaa nille ei anneta. Diesel prosessissa seos palaa koko työtahdin ajan ja palotilan paine pysyy karkeasti vakiona. Näin muistan termodynamiikan opinnoistani.

- Oho -
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo. Korkeilla kierroksilla käyvät kisakoneet ovat tosiaankin lyhytiskuisia. Pitkä isku aiheuttaisi todellakin erittäin kovan männännopeuden, mikä on tietenkin kestävyyden kannalta erittäin harmillista.
Kuriositeettinä voisi pohdiskella, että esim. uuden BMW M3:n männännopeus maksimikierrosluvulla on samaa luokkaa kuin f1-koneella. Myös NASCAR-myllyjen männännopeudet ovat samaa luokkaa (25m/s)
Joskus muistan lukeneeni jostain asiantuntevasta lähteestä iskunpituudeksi Ferrarin v12 koneessa n. 40 mm. Tuskin perusperiaatteet ovat siitä miksikään muuttuneet. Fysiikan lait pätevät jopa f1-maailmassa.
Minusta f1-koneista puhuttaessa tasapainoakselien käyttö on epäoleellista. Siviilikoneissa ne tekevät moottorin tasaisesti käyväksi, erityisesti ongelmallisessa nelosmyllyssä ja V6:ssa. Autourheilussa tällainen moottorin sivistynyt käynti ei ole oleellinen. Ongelma taitaa olla juuri se kampiakselin värähtely, mitä ei voi kompensoida tasapainoakseleilla.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Originally posted by pmv:
<STRONG> Ongelma taitaa olla juuri se kampiakselin värähtely, mitä ei voi kompensoida tasapainoakseleilla.</STRONG>
Ave !!

Kampurallehan ei tasapainoakselit tee mitään mutta voisiko niistä olla hyötyä lohkon muodon ja siten runkolaakeripukkien paikallaan pitämisessä.

Miten muuten V-koneissa menee sytytys intervallit. Tossa kun tuumailin niin 72 asteissessa V10:ssä (Illmor) mikäli kyseessä on perinteiden V-kone on kaksi pyttyä aina yhtä aikaa työtahdissa siis 720 asteeseen tulee vain viis todellista sytytyshetkeä.

Blaa blaa.. liirum laarumia, voihan se toinen yläkuolokohtaan tuleva mäntä olla pakotahtinskakin lopussa jolloin koneelle saataisiin tasan 72 asteen sytytysintervallit 144 asteen sijasta, tiedä sitten oisko kahden pytyn samanaikaisesta sytyttämisestä enemmän haittaa kuin hyötyä.

- Oho -

[ 26-09-2001: Message edited by: Oho ]
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Originally posted by Oho:
<STRONG>Ave !!

Eiköhän iskusuhde? (bore stroke relation) ole aikaslailla tarkkaan vartioitu salaisuus.

- Oho -</STRONG>

En mää kyllä tota tarkoittanut, vaan ihan sitä mitä siinä lukee. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka pitkiä veivejä ne käyttää. Härmän rallisepät alkaa nyökytellä hyväksyvästi, kun suhde alkaa kakkosella.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Niin, Bemarissa sanovat siis tässä sarjatuontantomoottorissa tasapainoitusakselien tasapainoittavan juuri kampiakselia - mutta tämähän olikin sitä epäoleellista F1:stä puhuttaessa.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ave !!

Eipä ollut meikäläisen sisäluku taaskaan kohdallaan.

- Oho -
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Tuli mieleeni vaan, että kilpailun tasoittamiseksi ja mielenkiinnon lisäämiseksi voisi FIA laatia säännön tekniikan paljastamiseksi kauden lopuksi
 

Willys

Well-known member
Liittynyt
8.10.2000
Viestit
96
Sijainti
Turku Finland
Originally posted by DiegoPele:
<STRONG>
Liian altis vioille.

Hulabalooguy, H-moottoreista? Mun hataran muistin mukaan se kone oli ns. W16, eli 2 veekasia yhdessä?</STRONG>
Eikö Bugattiiin kehitelty W-16 moottoria?
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Luulen, että toi H16 on kone, jossa on kaksi tavallista V8 moottoria niin, että voiman ulostulo on moottorien välistä.

Bugattiin suunniteltiin W18 moottoria, jossa on kolme sylinteriryhmää 60 asteen välein, muistutttaa jossainmäärin tähtimoottorin rakennetta (laitimmaisten sylinteriryhmien kierokanget oli kiinnitetty keskimmäisen sylinteriryhmän kiertokankiin ja vain ne kampiakseliin). Bugattiin tulee W16, joka taas on tavanomaisempi: kaksi sylinteriryhmää, joissa molemmissa vag-konsernin muistakin tuotteista tuttu VR sydeemi (eli niin pieni V-kulma että mahtuu samaan ryhmään (muistaakseni 6 astetta)).
 

Frank

Heimosoturi
Liittynyt
26.1.1999
Viestit
6643
Sijainti
Äänisen Aallot
Bugateissa on ollut jo vuosia käytössä noita W16 koneita, tosin prototyypeissä, mutta on niitäkin tien päällä nähty kurvailevan.
Ja Wolksvagenin siinä keltasessa littanassa prototyypissä on se W12, kuten Bentleylläkin.

Kaikki nuo koneethan on suunniteltu Wolksvagenilla.
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Jep, nää kaikki VAG:n VR ja W moottorit on samaa tavaraa, ympätty vaan eri mittaisia pätkiä. Esim. VW Passatin W8 on tasan puolikas tulevan Bugatin W16 koneesta. (viritysaste saattaapi olla eri). Toi bugatin W18 jollainen niissä ekoissa VAGBugattien protoissa oli on sitten asia erikseen.
 

kronk

Well-known member
Liittynyt
28.9.2000
Viestit
131
Sijainti
kuopio,FINLAND
HulaBalooGuY
Jäsen
Member # 1143
Member Rated:


posted 25-09-2001 17:48    
             
Mitä sfoorumin asiantuntijat osaavat sanoa H-moottoreista? Nimittäin BRM:llähän oli 50-luvulla, sekä 60-luvun lopulla käytössä H-16 moottori.. Mitä hyötyä/haittoja koneessa oli? Muistaakseni koneessa oli värinäongelmia..
Posts: 539 | From: Ojakkala | Registered: Sep 2000
No mutta tähän voisi sanoa jotta menkää kattoon saab 900 konetta vuosilta 1988-1993/9
niin näette h moottorin, ei oo ravistus ongelmia
 

kronk

Well-known member
Liittynyt
28.9.2000
Viestit
131
Sijainti
kuopio,FINLAND
JOC
Jäsen
Member # 1953
Rate Member

posted 25-09-2001 21:16    
                
Ja V10ssä lienee paras koko/paino/jäykkyys/teho/voima - suhde.
ja tähän taas voitaisiin sanoa että EI, ferrari oli saanut aikaan v12 koneen joka oli kaikin puolin parmepiku v10, kiitos fia:n ne kiellettiin ja vkypä on ainut kone sarjassa, olis ferrari jättäny muita 10sek/kier ;)
 

Lotus 72

Paras auto maailmassa
Liittynyt
10.9.2000
Viestit
1324
Sijainti
Ojakkala
Originally posted by kronk:
<STRONG>

ja tähän taas voitaisiin sanoa että EI, ferrari oli saanut aikaan v12 koneen joka oli kaikin puolin parmepiku v10, kiitos fia:n ne kiellettiin ja vkypä on ainut kone sarjassa, olis ferrari jättäny muita 10sek/kier ;)</STRONG>
Muistelisin niin, että juuri Ferrari oli mukana kieltämässä v12:ä.. Vai muistanko väärin?

[ 28-09-2001: Message edited by: HulaBalooGuY ]
 

kronk

Well-known member
Liittynyt
28.9.2000
Viestit
131
Sijainti
kuopio,FINLAND
Muistelisin niin, että juuri Ferrari oli mukana kieltämässä v10:ä.. Vai muistanko väärin?
Paljon mahdollista , mutta ferrarilla oli kone valmiina joten en ymmärrä miksi ne olis sen sitte kieltäneet.
V12 oli muutenkin hieman iäisyysprojekti sillä sitä kehiteltiin joka vuosi siinä sivussa.
eniten tämä v10 rajoitus kosketti tojotaa jolla oli jo valmiina v12 moottori ja usko siihen ettei moottori sääntöjä muuteta ennen silloisen säännön päättymisvuotta 2006, muutettiin kuitenkin ja toyota joutui alottamaan kokonaan kehityksen alusta. :rolleyes:
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
Originally posted by Oho:
<STRONG>Ave !!!

Tästä riideltiin itse asiassa Sarlan kanssa jo Varikon kultakauden aikaan. </STRONG>
- Ihanko riitelimme, emmehän toki ritele, keskustelimme korkeintaan..

<STRONG>
boxeri (vastaiskumoottori) ei ole 180 asteen kulmaan tehty V-kone. Vastinsylinterien ajotus boxerissa poikkeaa 180 asteisen V-koneen ajotuksesta 180 astetta
</STRONG>
- Toki näin, muttas edelleenkin, 180asteisist koneist käytetään yleisesti termiä 'boxeri'. Valmistuksessa on ollut sekä boxereita että 'boxereita'.
 

kronk

Well-known member
Liittynyt
28.9.2000
Viestit
131
Sijainti
kuopio,FINLAND
sarla
Jäsen
Member # 533

posted 27-09-2001 20:20    
             
quote:
Originally posted by Oho:
Ave !!!
Tästä riideltiin itse asiassa Sarlan kanssa jo Varikon kultakauden aikaan.
- Ihanko riitelimme, emmehän toki ritele, keskustelimme korkeintaan..
quote:
boxeri (vastaiskumoottori) ei ole 180 asteen kulmaan tehty V-kone. Vastinsylinterien ajotus boxerissa poikkeaa 180 asteisen V-koneen ajotuksesta 180 astetta
- Toki näin, muttas edelleenkin, 180asteisist koneist käytetään yleisesti termiä 'boxeri'. Valmistuksessa on ollut sekä boxereita että 'boxereita'.
--------------------
-- sarla --
MITÄ vIttUa, oli aika jolloin olisi pitänyt opiskella , eli jos ette tiedä moottoreista mitään, niin olkaa ees hiljaa t:moottori insinööri
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Äää... minähän en mitään moottoreista ymmärrä, mutta miten voi olla W8 ja W16 koneita? Siis kun 16 ei ole kolmella jaollinen luku ja minun käsitykseni mukaan W-koneessa on siis sylinterit kolmelmessa "ryhmässä". Olenko siis käsittänyt taas jotain perusteellisesti väärin, vai käytetäänkö nimitystä W kenties kahdesta eri tyyppistä koneesta?
 
Ylös