Kuka hyötyy luistonestottomuudesta.

  • Viestiketjun aloittaja L4z!
  • Aloituspäivämäärä

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
MTV3:n formula-asiantuntija Erkki Mustakari oli Jerezin testejä seurattuaan vaikuttunut Räikkösen tavasta hallita ajokkiaan ilman luistonestoa.

Erikari sanoo:
"- Kimi ajoi tietyt mutkat kerta kerran jälkeen täsmälleen samaa ajolinjaa, kun taas tallikaveri (Felipe Massa) tuli välillä sisällä ja välillä ulkona ja välillä keskellä mutkaa. Vaikutti välillä jopa siltä, että jarrutuspaikkojen etsiminen oli Massalle hieman hankalaa, Mustakari kommentoi MTV3:lle."

Eipä jarrutuksiin juurikaan vaikuta luistonesto. Paitsi ehkä säädöt, joissa auto on tehty löysemmäksi. Ehkä joutuu hakemaan loivemman linjan.

Huippukuski naputtaa jatkuvasti tasaisesti kovia kierroksia. ominaisuus.

Räikkönen ollut aina hyvä melko hitaissa kohdissa "liu'uissa", huippukuskin merkki. Kaikki nopeat kuskit ovat pystyneet ajamaan suht. hitaat kohdat nopeammin,kuin muut, koska niissä kohdin sitä herkkyyttä eniten vaaditaan.

Luistoneston poistosta hyötyy oikeasti tyynet ja herkät kuskit. Jotka reagoivat tilanteisiin suuremmalla taajuudella kuin muut. Siitä kärsii ne, keiden aivot eivät käsittele tilannetta yhtänopeasti kuin muiden. Nähtäväksi jää.
 
Viimeksi muokattu:

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
L4z! sanoi:
Eipä jarrutuksiin juurikaan vaikuta luistonesto. Paitsi ehkä säädöt, joissa auto on tehty löysemmäksi. Ehkä joutuu hakemaan loivemman linjan.
Tosta täytyy sanoa sen verran, että jarrutuksiinhan vaikuttaa moottorijarrutuksen säädön poisto, mikä onkin monen kuskin mielestä ollut suurempi "ongelma" kuin TC:n poisto. Mm. Hamiltonhan on ajanut nimenomaan tämän takia useampaankin ottaaseen mutkaan ajaessa pihalle. TC:n poistumisesta johtuvat ulosajothan pääsääntöisesti tapahtuvat mutkasta ulos ajaessa, kaasuttaessa.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
NiPzyyZ sanoi:
Tosta täytyy sanoa sen verran, että jarrutuksiinhan vaikuttaa moottorijarrutuksen säädön poisto, mikä onkin monen kuskin mielestä ollut suurempi "ongelma" kuin TC:n poisto. Mm. Hamiltonhan on ajanut nimenomaan tämän takia useampaankin ottaaseen mutkaan ajaessa pihalle. TC:n poistumisesta johtuvat ulosajothan pääsääntöisesti tapahtuvat mutkasta ulos ajaessa, kaasuttaessa.
Tarkoitin sitä, että TC tietty heijastuu jarrutukseen, auto vaan joudutaan säätämään TC:n suurimman hyödyn mukaan.
Tulevalla kaudella nähdään pyörähdyksiä hitaissa vauhdeissa pitkien suorien päässä, moottorijarrutuksen ja tiukanvoimansiirron takia.

Olet tietty oikeessa, että jarrutuksessa, etenkin loppuvaiheessa, kun moottorinjarrutuksella on jotain sanottavaa, niin se vaikuttaa. Mutta ei se kuitenkaan vaikuta jarrutuskohtiin tai jarrutusmatkaan.

Varmaan tuolla formuloissa on keikkunut joitain kuljettajia ainoastaan pelkän luistoneston takia. Luulen että Montagny pärjäis ilman hyvin. Jotenkin luulen Alonson mahdin perustuvan juuri luistonestoon.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
L4z! sanoi:
Jotenkin luulen Alonson mahdin perustuvan juuri luistonestoon.
Tästä olen kutakuinkin samaa mieltä. Alonso ei mun mielestä ole koskaan ollut niin hyvä mitä 2xMM antaa odottaa. Nyt mies lienee putoamassa hyvään B sarjaan jossa siis muun muassa Massa majailee.. (mun mielestä)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tosta moottorijarrutuksesta en tarkemmin tiedä, mutta samalla tavalla TC iskee (tai iski) peliin myös jarrutuksessa, riippuen missä nopeudessa se on säädetty "hyppäämään" mukaan ja kuinka paljon sallimaan luistoa.

Bourdaisille kokemuksesta Champ Carissa lienee jotain hyötyä - ei ole ainakaan viime vuosina joutunut tuudittautumaan että kyllä luistonesto pelastaa. Johan se menikin jo laukomaan, että "luistonestossa ei mitään järkeä" :thumbup:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Mututuntumalla väittäisin että Räikkönen, Webber, Vettel, Bourdais ja ehkä Kovalainen sekä Button tulevat hyötymään ajoapujen poistumisesta. Ei tietenkään niin paljon että tuosta kuusikosta kaikki olisivat joka kilpailussa pisteillä, mutta sen verran kuitenkin että tulevat yllättämään ensi kaudella muutamaan kertaan. Se yllättäminen tietysti tulee eri muodoissa - Räikkönen ajaa muutaman murskavoiton ohittaen kierroksella kaikki muut paitsi McLarenit ja Massan, Bourdais ja Vettel ajavat hyviä pistesijoja hajanaisemmissa kisoissa, Webber saattaa vierailla palkintopallilla jne.

Häviäjiksi veikkaan Alonsoa, Kubicaa, Massaa ja Hamiltonia. Muut säilyttävät sen perusnopeutensa jolla ovat ajaneet myös luistoneston kanssa.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Felippi Massasippi tietenkin. Enemmän selityksiä medialle! Nauttikaamme.

Palataan kauden edetessä asiaan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
L4z! sanoi:
Eipä jarrutuksiin juurikaan vaikuta luistonesto. Paitsi ehkä säädöt, joissa auto on tehty löysemmäksi. Ehkä joutuu hakemaan loivemman linjan.

Luistoneston poistosta hyötyy oikeasti tyynet ja herkät kuskit. Jotka reagoivat tilanteisiin suuremmalla taajuudella kuin muut. Siitä kärsii ne, keiden aivot eivät käsittele tilannetta yhtänopeasti kuin muiden. Nähtäväksi jää.
L4z! sanoi:
Tarkoitin sitä, että TC tietty heijastuu jarrutukseen, auto vaan joudutaan säätämään TC:n suurimman hyödyn mukaan.
Tulevalla kaudella nähdään pyörähdyksiä hitaissa vauhdeissa pitkien suorien päässä, moottorijarrutuksen ja tiukanvoimansiirron takia.

Olet tietty oikeessa, että jarrutuksessa, etenkin loppuvaiheessa, kun moottorinjarrutuksella on jotain sanottavaa, niin se vaikuttaa. Mutta ei se kuitenkaan vaikuta jarrutuskohtiin tai jarrutusmatkaan.
Nyt täytyy kyllä sanoa, että ihan sataa prossaa en saanut irti sun kommenteista.. :) Pienessä sievässäkö kirjoittelit vai emmekö muuten vaan asetu samalle aaltopituudelle? :D

Varsinkin toi toinen boldattu kohta jäi hämäräks:
"Tarkoitin sitä, että TC tietty heijastuu jarrutukseen, auto vaan joudutaan säätämään TC:n suurimman hyödyn mukaan."
Miten TC:n poistuttua auto säädetään TC:n suurimman hyödyn mukaan? Vai oliko kommenttiis lipsahtanut väärä aikamuoto?

Itse olen ymmärtänyt niin, että viime kauteen verrattuna formuloista on kielletty:
a) sutimisenesto/luistonesto
b) tietokone avusteinen moottorijarrutus

Joista kuten yllä mainittiin niin mutkaan tultaessa hommaa vaikeuttaa tuo tietokone avusteisen moottorijarrutuksen poistuminen joka tarkoittaa sitä, että aina kun kuski vaihtaa mutkaan tullessaan pienemmälle niin on olemassa riski, että takapyörät lyövät lukkoon. Eli tuo ei mitenkään liity siihen, etteikö autoissa olisi moottorijarrutusta aivan kuten ennenkin.
Ja tuo pyörien lukkiutumis riski on ajanut esim. Hamiltonin jokusia kertoja hiekoille käsittääkseni. Takapyörä esim. liukkaan kanttikiven päällä, vaihto pienemmälle ja naps... Joten varmasti tuon tuoma varovaisuus jarrutuksissa lisää jarrutusmatkoja tai ainakin jarrutuspaikan löytymistä. Varsinkin kisassa paineen alla.
 
Viimeksi muokattu:

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Paha sanoa, eiköhän nopeat ole nopeita autolla kun autolla, eli Kimi, Alonso ja Lewis. Massa on kysymysmerkki, riittääkö taidot ja pää ajamaan koko kisa huippuvauhtia.

Vastakohtana CamoNin veikkauksille en millään jaksa uskoa että Alonsa ja Hamiltton olisi häviäjiä tässä.
Lewis on kuitenkin jo ennen ykkösiä ja luistonestoa osoittanut olevansa sairaan nopea ja vaikka uran aloitus ykkösissä ehkä helpottui noiden apujen takia, niin nopeuteen se ei vaikuttanut.

Alonso saattaa tippua kärkikahinoista Renaultin takia, mutta vaikea uskoa suuremmin tuosta TC:n poistumisesta kärsivän. Alonso on kuitenkin ajanut hyvin autolla kuin autolla. Jos joskus puhuttiin Michelinin renkaiden ja Renaultin auton mahdollistavan Alonson ajotyylin, niin eipä ollut kuin toinen kisa McLarenilla kun taas palattiin voittajaksi...

Häviäjiä voisi olla esim... parhaat päivänsä nähneet Button ja Heidfeld, ja ehkä Piquet... Piquen tilanteessa tietty pitää sanoa että olisi voinut pärjätä paremmin Alonsoa vastaan jos avut olisi säilytetty.

Ajamisen vaikeutuminen luultavasti entisestään ruokkii Rubenssin vaikeuksia, löytyykö korvaaja jo kesken kautta, toivottavasti.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Oma mielipiteeni on, että siitä ei päästä mihinkään, että kovia rattimiehiä ovat:
Kimi, Alonso, Lewis ja seuraavassa porukassa ovat (osa vielä kysymysmerkillä) Massa, Heikki, Nico, Heidi, Kubica ja niin pois päin...

Itselläni ei ole tietoa, että kuinka paljon nykyinen luistoneston ja moottorijarrutuksen bannaus eroo pikkuluokkien tilanteesta. Eli onko esim. GP2 autoissa täysin vastaava tilanne vai onko jotain eroa...
Mutta se on fakta, että nyt pojat ajelevat huipulla, eli heillä on eniten tehoja jne. Eli täysin analogista päättelyä ei voida vetää kuskien historioista...

Onhan se rallipuolellakin nähty monasti (sielä se saattaa näkyä paremmin kuin ratapuolella), että jotkut voi olla ihan lyömättömiä pienemmissä luokissa, mutta sitten kun saavat WRC:tä alle niin ei enää pärjääkään. Eli jokaisella on rajansa. Mutta eiköhän vastauksia saada kauden alettua...

Veikkaan, että kärjessä ovat silti Ferrarit, Mäkit ja sitten loput melko normaalissa järjestyksessä...
Toivon toki, että kärjessä on Kimi ja sit Heikki... :thumbup:
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Ghost_Glove sanoi:
Nyt täytyy kyllä sanoa, että ihan sataa prossaa en saanut irti sun kommenteista.. :) Pienessä sievässäkö kirjoittelit vai emmekö muuten vaan asetu samalle aaltopituudelle? :D

Varsinkin toi toinen boldattu kohta jäi hämäräks:
"Tarkoitin sitä, että TC tietty heijastuu jarrutukseen, auto vaan joudutaan säätämään TC:n suurimman hyödyn mukaan."
Miten TC:n poistuttua auto säädetään TC:n suurimman hyödyn mukaan? Vai oliko kommenttiis lipsahtanut väärä aikamuoto?

Itse olen ymmärtänyt niin, että viime kauteen verrattuna formuloista on kielletty:
a) sutimisenesto/luistonesto
b) tietokone avusteinen moottorijarrutus

Joista kuten yllä mainittiin niin mutkaan tultaessa hommaa vaikeuttaa tuo tietokone avusteisen moottorijarrutuksen poistuminen joka tarkoittaa sitä, että aina kun kuski vaihtaa mutkaan tullessaan pienemmälle niin on olemassa riski, että takapyörät lyövät lukkoon. Eli tuo ei mitenkään liity siihen, etteikö autoissa olisi moottorijarrutusta aivan kuten ennenkin.
Ja tuo pyörien lukkiutumis riski on ajanut esim. Hamiltonin jokusia kertoja hiekoille käsittääkseni. Takapyörä esim. liukkaan kanttikiven päällä, vaihto pienemmälle ja naps... Joten varmasti tuon tuoma varovaisuus jarrutuksissa lisää jarrutusmatkoja tai ainakin jarrutuspaikan löytymistä. Varsinkin kisassa paineen alla.
Joo menin itsekin sekasin, kun tuota kirjoittelin. Tarkoitin varmaan jotain sellaista, että jos viimekauden autosta otetaan TC pois, niin se on tiukempi, kuin auto missä ei koskaan ole TC:tä ollutkaan.
Sutimisenesto ja luistonesto taitavat olla sama asia.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
L4z! sanoi:
Joo menin itsekin sekasin, kun tuota kirjoittelin. Tarkoitin varmaan jotain sellaista, että jos viimekauden autosta otetaan TC pois, niin se on tiukempi, kuin auto missä ei koskaan ole TC:tä ollutkaan.
Sutimisenesto ja luistonesto taitavat olla sama asia.
Näin arvelinkin viestisi kellon ajasta... :)
Juu modasin viestiäni sen verran, että laitoin sutimisen- ja luistoneston samalle riville... Samaahan ne formuloissa tarkottaa...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
E. Tuhero sanoi:
Alonso saattaa tippua kärkikahinoista Renaultin takia, mutta vaikea uskoa suuremmin tuosta TC:n poistumisesta kärsivän. Alonso on kuitenkin ajanut hyvin autolla kuin autolla. Jos joskus puhuttiin Michelinin renkaiden ja Renaultin auton mahdollistavan Alonson ajotyylin, niin eipä ollut kuin toinen kisa McLarenilla kun taas palattiin voittajaksi...

Häviäjiä voisi olla esim... parhaat päivänsä nähneet Button ja Heidfeld, ja ehkä Piquet... Piquen tilanteessa tietty pitää sanoa että olisi voinut pärjätä paremmin Alonsoa vastaan jos avut olisi säilytetty.

Ajamisen vaikeutuminen luultavasti entisestään ruokkii Rubenssin vaikeuksia, löytyykö korvaaja jo kesken kautta, toivottavasti.
En ole ollenkaan samoilla linjoilla kanssasi. Uskon, että herkempien taitopelaajien kyvyt pääsevät nyt oikeuksiinsa, ja runnojat menettävät etuaan. Runnomisestaan huolimatta Alonso on taitava kuski, että ei se nyt pulaankaan joudu, mutta...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mickey sanoi:
No ei kyllä minusta ole lainkaan sama asia..
Eikös sutimisenesto nykyisin ole luistoneston alainen järjestelmä?
Mutta kuten sanoin, niin formuloissa ne on yks ja sama asia tietääkseni. Puhutaan TC:tä eli Traction Controllista joka kääntyy suomeksi luistoestoksi vaikka sillä tarkoitetaankin formuloissa useimmin sutimisenestoa...
Toki TC formuloissa sisälsi varmaankin myös tuon moottorijarrutuksen kontrolloinnin joka myös kiellettiin...

Zaikom sanoi:
Formuloissa mitään luistonestoa ollutkaan...
Ei varsinaisesti niin, mutta TC:tä silti puhuvat... :)
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Noita liukumisia on kyllä mukava katella, mutta ohan se aika huvittavaa, että heti kun yhden kerran joku vähän vetelee sladissa niin sitä ihastellaan silmät selällään. Kertoo siis jotain lajin nykytilasta, kun tollaset pikkujutut tuntuu jo niin ihmeellisiltä.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1997
Eikä!!, Ei kai ne nyt ole menneet poistamaan sitä hiekka-aluetta tosta Barcelonan ekasta mutkasta..., Hienot oli sladit kyllä, tästä hyötyy sekä fanit että tosikuskit.
 
Ylös