Kuka hyötyy luistonestottomuudesta.

  • Viestiketjun aloittaja L4z!
  • Aloituspäivämäärä

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Troy McLure sanoi:
Ilmiselvää.

Napeista viis, mutta viiksihärpäkkeistä. H-lootaan takaisin siirtyminen tekisi muuten varmaan melkoisia kuskieroja yksi- ja kaksikätisten välille.
ei ikinä. siinä vain ei olisi mitään järkeä.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Minusta on hassua että sitä pidetään jotenkin suurena etuna Coulthardille ja Barrichellolle että he ovat ajaneet luistonestottomalla autolla joskus 90-luvun alkuvuosina. Eli toisin sanoen, heillä ei ole ollut vuosiin kokemusta kilpailemisesta autolla ilman sutimisenestoa, toisin kuin nuoremmilla kilpakumppaneilla. Toiseksi autot olivat silloin muutenkin hiukkasen erilaisia kuin nykyiset.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Formuloissa älyttömimpiä ratkasuja ovat mielestäni tahallaan hidastavat tekijät, kuten urarenkaat, eikä niinkään se autoa nopeuttava tekniikka.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Suurta vallankumousta en usko olevan tulossa. Kärki on samaa luistonestolla tai ilman. Muutamia kysymysmerkkejä on toki olemassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
L4z! sanoi:
On ne sama asia. Jotkut automerkit vaan hyödynsi samaa tekniikkaa eri brandein.
Siviilipuolesta en tiedä, mutta ykkösissä ne olivat kyllä eri asioita. Luistonesto (traction control) auttaa mutkissa, sutimisenesto (launch control) lähdössä. Jos ne olisivat sama asia, miten toinen olisi voitu kieltää vuodesta 2004 lähtien toisen ollessa sallittu viime kauden loppuun?
Antti82 sanoi:
Minusta on hassua että sitä pidetään jotenkin suurena etuna Coulthardille ja Barrichellolle että he ovat ajaneet luistonestottomalla autolla joskus 90-luvun alkuvuosina.
Muistutetaas taas, että luistonesto oli kielletty 1994-2001. Coulthard debytoi 1994, Barrichello 1993. Mitä sitten alkuvuosilla halutaankaan tarkoittaa, mutta ainakin sääntöjen perusteella nuo kaverit ajelivat ilman luistonestoa about koko 90-luvun (Rubens tosin ehti 1993 kokeilla TC:n kanssa ajamistakin, jos Jordanilla sellainen oli käytössä).

Eri asia sitten on kuinka luistonestottomia autot todellisuudessa olivat tuona bannin aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Kimi hyötyy. Muut kuskit kahdesta kärkitallista kärsivät suhteessa Kimiin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Mitä tulee tuohon pappaosastoon, niin veikkaan kyllä, että vaikkapa vuoden 2006 GP2-auto on lähempänä nykyistä ykköstä kuin joku 90-luvun alun ykkönen.

Myös meikäläistä ihmetyttää tuo vaikeuksien povaaminen Alonsolle. Kaveri on huippukuski vaikka asiaa katsoisi miten päin.

Itse veikkaan, että suurimmat voittajat ovat Kimi ja Button. Viimeksi mainittuhan on käsittääkseni kaikkien oikeiden asiantuntijoidenkin (ei tarkoita ketään täällä kirjoittavaa) mielestä kaikkein sulavimman ja pehmeimmän ajotyylin omaava kuski. Ja onhan mies todistanut olevansa sadekelillä yksi parhaista, ellei paraskin nykykuski.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Revolt sanoi:
Mitä tulee tuohon pappaosastoon, niin veikkaan kyllä, että vaikkapa vuoden 2006 GP2-auto on lähempänä nykyistä ykköstä kuin joku 90-luvun alun ykkönen.
Näin on. Ja vaikka kyseiset kaverit ovatkin hehkuttaneet vuorotellen olevansa elämänsä kunnossa, niin eiköhän siellä ole jo jokaisella se suorituskyvyn paras terä jo kauan sitten taittunut.

Nykyään ajelevat sitten sillä perusnopeudellaan joka on aina löytynyt, eivät hae itsensä tai auton rajoja enää niin nälkäisesti kuin nuoremmat kuskit. Toki muutamia valopilkkuja saattaa tulla kauden aikana, mutta kokonaisuutena pappaosasto ajaa kuten tähän asti; tasaisella ja varmalla suorittamisella kaluston rajoissa samoja sijoja koko kauden ajan.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Revolt sanoi:
Itse veikkaan, että suurimmat voittajat ovat Kimi ja Button. Viimeksi mainittuhan on käsittääkseni kaikkien oikeiden asiantuntijoidenkin (ei tarkoita ketään täällä kirjoittavaa) mielestä kaikkein sulavimman ja pehmeimmän ajotyylin omaava kuski. Ja onhan mies todistanut olevansa sadekelillä yksi parhaista, ellei paraskin nykykuski.
Jep, Button voisi olla yksi voittajista, tosin en ole tuosta ihan varma. Uskoisin että Kimi ja Alonso myös pärjännevät hyvin, sekä myös Barrichello jos vanhoihin taitoihin on uskomista.

btw. Pitäsköhän moottorijarrutuksen sijaan puhua lukkiutumattomista takajarruista? Tuo moottorijarrutus on niin harhaanjohtava.
 

OJ

Active member
Liittynyt
18.12.2007
Viestit
40
Toni_V sanoi:
Jep, Button voisi olla yksi voittajista, tosin en ole tuosta ihan varma. Uskoisin että Kimi ja Alonso myös pärjännevät hyvin, sekä myös Barrichello jos vanhoihin taitoihin on uskomista.

btw. Pitäsköhän moottorijarrutuksen sijaan puhua lukkiutumattomista takajarruista? Tuo moottorijarrutus on niin harhaanjohtava.
EI! Jarruilla ei ole sen kontrolloidun moottorijarrutuksen kanssa mitään tekemistä... systeemi toimii ikään kuin luistokytkin. Se pitää kytkimen avulla tietokoneohjatusti kierrokset moottorijarrutuksessa kokoajan luiston rajalla, jolloin jarrutusteho moottorista saadaa optimaaliseksi auton kuitenkaan lähtemättä lapasesta takapyörien lukkiutuessa. Eli voit pykältää pienempää silmään vaikka kuinka mutta takapyörät ei lukkiudu!
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
WebSlave sanoi:
Siviilipuolesta en tiedä, mutta ykkösissä ne olivat kyllä eri asioita. Luistonesto (traction control) auttaa mutkissa, sutimisenesto (launch control) lähdössä. Jos ne olisivat sama asia, miten toinen olisi voitu kieltää vuodesta 2004 lähtien toisen ollessa sallittu viime kauden loppuun?
Luistonestoahan se kuitenkin on, paikaltaan tai mutkasta kun lähdetään (tai sutimisen estoa, miten vaan).

Launch cotrollissa lähinnä optimoitu juuri lähtötilanteeseen ja ehkä jotain kierros rajoittimia ym (ettei kuski kierrätä liikaa konetta lähdön hetkellä ym.).

Eli vaikka ne opimi tilanteessa on eri ohjelmat, niin eiköhän se mutkissa hommaa auttava ohjelma auta lähdössäkin aika paljon.

Mutuilua, pahoittelen.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Siviiliautopuolella mielestäni sutimisenesto on sitä että lukkiutumattoman jarrujärjestelmän anturit tarkkailee vetävien pyörien pyörimisnopeutta. Jos nopeudet poikkeavat toisistaan riittävästi, rajoitetaan polttoaineensyöttöä moottorille ja sutiminen loppuu (tai pikemminkin veto muuttuu samankaltaisesti pätkiväksi kuin hätäjarrutus).

Luistonestossa puolestaan käytetään renkaiden pyörimisnopeuseroista ja kiihtyvyyksistä eri suuntiin (tai ehkä ennemminkin niiden muutoksista) saatavaa tietoa, jonka perusteella jarrutetaan ja kiihdytetään eri renkaita siten että syntyneet sladit jäävät mahdollisimman pieniksi.

Noin olen asian ymmärtänyt. F1-maailmassa systeemit on varmaan erilaisia.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Bobakki sanoi:
Tämä Alonso-juttu on kyllä hämmentävä. Fernandon ajotyyli kun tarkoittaa sitä, että hän on kuskeista ehkä vähiten riippuvainen TC:stä ylipäätään.
:confused: Alonson ajotyylihän on ollut, varsinkin Renault-aikoina, tulla mutkaan agressiivisesti ja kääntää rattia melkein on/off-tyylisesti melko myöhään. Mutkasta ulostullessa kaveri on lämännyt kaasun pohjaan melko suorasukaisesti, tämähän on nähty monet kerrat kun on näytetty TV:ssä vertailua kaasun, TC:n ja G-voimien välillä kahden kuljettajan välillä. Vaikea sanoa vaikuttaako (tietokoneohjatun) moottorijarrutuksen poistuminen, mutta TC:n poistumisen luulisi vaikuttavan nimenomaan Alonson ajotyyliin. Kaveri on tosiaan ajanyt Ykköstä ainakin viime vuodet ilman mainittavaa kaasun kontrollointia, käyttänyt sitä melkein digitaalisesti on/off-tyyliin kuten rattiakin (suoraan tai täysi käännös). Voi kyllä vaikuttaa mutkiin sisäänajettaessakin tämä. No, ehkä hän sopeutuu helpostikin, se nähdään vielä.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Kyllähän se Kimble näyttää hyötyvän tosta luistoesto jutusta aika paljon. Tänäänkin Felipe ajoi 3 aika ajo vetoa ja jäi Kimistä 0.1 sekuntia. Kimi heitti yhen kiekan ja se oli siinä. :alppu:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Hyvin kyllä Alonso veteli ilman TC:tä silloin 2001 Minardilla. Katsotaas tuloksia.

Melbournen aika-ajot:

19. Fernando Alonso European Minardi - 3.765
20. Gaston Mazzacane Prost Acer - 3.906
21. Luciano Burti Jaguar Cosworth - 4.086
22. Tarso Marques European Minardi - 6.336

Melbournen kisa:

12. Fernando Alonso European Minardi - 2 kierrosta
13. Giancarlo Fisichella Benetton Renault- 3 kierrosta
14. Jenson Button Benetton Renault - 6 kierrosta


Yms. Voitte tsekkaa sitten maikkarilta niiden muiden ei TC:llä ajettujen kisojen tuloksia.

Mut kattokaapa tätä: http://youtube.com/watch?v=wQPT9oX-GOk

Alonso ahdistelee Fisichella kuin herhiläinen ja hyvin pysyy kontrollissa kaverilla suorastaa romukasa auto! :thumbup:
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Maikkarin arkistoista vuoden 2001 Epsanjan GP:n alta sattui silmään tämmöinen:

Sauber-talli ei ole saanut luistonestojärjestelmäänsä vielä niin toimivaksi, että sitä käytettäisiin Espanjan GP:n lähtötilanteessa. Kimi Räikkönen ei kuitenkaan näe tätä ongelmaksi.

- Onnistuessaan täydellisesti kuljettaja pystyy tekemään nopeamman lähdön ilman luistonestoa, Räikkönen kertoo.

- Kahden viikon päästä kilpailtavaan Itävallan GP-kisaan saamme toivottavasti luistonestomme paremmin toimivaksi, suomalainen heitti haasteen tallinsa insinööreille.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kimi sanoi:
Onnistuessaan täydellisesti kuljettaja pystyy tekemään nopeamman lähdön ilman luistonestoa,
Pitänee paikkansa Sauberin silloisella starttijärjestelmällä. Kimi varmaankin on muuttanut mielipidettään nähtyään Renaultin startteja pari vuotta myöhemmin.

(Toki onnistuessaan täydellisesti kuski voittaa sutimiseneston, mutta kuljettaja onnistuu täydellisesti vain vahingossa.)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös