Kuka hyötyy luistonestottomuudesta.

  • Viestiketjun aloittaja L4z!
  • Aloituspäivämäärä

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
lahill sanoi:
Näyttäisi Kulta ennustava Massalle suuriakin ongelmia ja Kimille taivaita.

Vaikka Heikki Kulta kirjoittaakin erittäin sinivalkoisin lasein, niin kyllähän tuo totta on. Massa oli viime talvena testeissä edellä, nyt on asia kääntynyt päälaelleen. :)

Kun Kimi on päässyt sinuiksi autonsa ja tallinsa kanssa, niin kylmää kyytiä luvassa. Nähtiiinhän tuo jo mäkillä. Ensimmäinen kausi meni totutellessa ja kokenut DC vei (toki Kimillä paljon keskeytyksiä). Seuraavana kautena selkeä voitto tallikaverista ja lähes MM.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Calvin sanoi:
:confused: Alonson ajotyylihän on ollut, varsinkin Renault-aikoina, tulla mutkaan agressiivisesti ja kääntää rattia melkein on/off-tyylisesti melko myöhään. Mutkasta ulostullessa kaveri on lämännyt kaasun pohjaan melko suorasukaisesti, tämähän on nähty monet kerrat kun on näytetty TV:ssä vertailua kaasun, TC:n ja G-voimien välillä kahden kuljettajan välillä. Vaikea sanoa vaikuttaako (tietokoneohjatun) moottorijarrutuksen poistuminen, mutta TC:n poistumisen luulisi vaikuttavan nimenomaan Alonson ajotyyliin. Kaveri on tosiaan ajanyt Ykköstä ainakin viime vuodet ilman mainittavaa kaasun kontrollointia, käyttänyt sitä melkein digitaalisesti on/off-tyyliin kuten rattiakin (suoraan tai täysi käännös). Voi kyllä vaikuttaa mutkiin sisäänajettaessakin tämä. No, ehkä hän sopeutuu helpostikin, se nähdään vielä.
Alkuosasta olen samaa mieltä, vaan kumpihan luistonestoa enemmän tarvitsee - autoa mutkassa kaasulla kontrolloiva vai vasta kiihdytyksessä kaasulla pelaava kuljettaja? Vetopito ei ylipäätään ole tiimien mukaan suuri ongelma lukuunottamatta kaikkein hitaimpia mutkia. Mitä tulee on-off-kaasuun, niin yksi viime vuosikymmenen luistonestottoman ajan maailmanmestareista oli kuulu vaatimuksestaan saada erittäin lyhyellä liikeradalla varustettu kaasupoljin.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Bobakki sanoi:
Alkuosasta olen samaa mieltä, vaan kumpihan luistonestoa enemmän tarvitsee - autoa mutkassa kaasulla kontrolloiva vai vasta kiihdytyksessä kaasulla pelaava kuljettaja? Vetopito ei ylipäätään ole tiimien mukaan suuri ongelma lukuunottamatta kaikkein hitaimpia mutkia. Mitä tulee on-off-kaasuun, niin yksi viime vuosikymmenen luistonestottoman ajan maailmanmestareista oli kuulu vaatimuksestaan saada erittäin lyhyellä liikeradalla varustettu kaasupoljin.
Villeneuve siis. Buttonin arvellaan hyötyvän luistonestottomuudesta, ja myös Alonson. Näiden kahden ajotyylit eroavat toisistaan täysin. Button jarruttaa aikaisin ja ajaa mutkan kiihdyttäen läpi kun Alonso jarruttaa myöhään ja kääntää ronskisti mutkaan, jolloin auto näyttää aliohjaavalta. Alonson tekniikka näyttää etäisesti ABS-jarruilla varustetun kilpa-auton ajotekniikalta (muistatteko ed. sääntöjen DTM-autojen ajotekniikan). Ajotyylien perusteella voisi olettaa, että nimen omaan Alonso hyötyy enemmän suhteessa muihin luistoneston poistumisesta.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jaa-a, luistoneston puuttumisesta hyötyvät varmaan ne kuskit jotka ovat sitä käyttäneet vähän muutenkin ja halunneet enemmän hallita tuntumaa omalla koivella. Enpä ole kuullut kenenkään muun tästä mainitsevan kuin Heikin.

Se missä ne erot tulee on se moottorijarrutuksen puute. Joka ilmeisesti on näkynyt testeissä Ferrari ja McLaren kuskien otteissa. Kimi ja Heikki ajavat tasaisen tappavasti nopeita kierroksia. Sitä vastoin Massalla ja Hamiltonilla on ongelmia mutkiin tullessa.

Kenestäkään muusta ei ole näitä eroja kovin paljoa kerrottu. Vanhat suharit ovat kyllä ajaneet ilman TC:tä, ainakin jonkin verran mutta mites tuo moottorijarrutus? Onko heillä kokemusta ja tuntumaa sen puuttumisesta? Miten vanhemmat äijät oppivat uudet metkut? Kun sattuu olemaan niin että uuden oppiminen hidastuu mitä vanhemmaksi menee ja tuolla tasolla voi keskittyminen herpaantua helposti. Varsinkin kun ei ajeta kärkipäässä ja jos on pieniä motivaatio-ongelmia ollut havaittavissa. Siihen muutamat lipsumiset päälle, niin tulee pelko perseeseen ja ei kulje enää sitäkään vähää.

Alonsosta on hankala kyllä sanoa. Sehän on nopea jolla on omanlainen tyyli, miten tulee vaikuttamaan noiden kahden avustajan puuttuminen? Luulenpa, ettei ole ongelma hälle, se on ongelma nuorille joilla ei ole kokemusta tuon tehoisen kärryn hallinnasta ilman moottorijarrutusta ja TC:tä. Se GP2 härveli ei ole juuri jarrutuksissa lähelläkään samaa luokkaa ykkösten kanssa ja se on se suurin ongelma, ainakin juttujen mukaan juuri Massalla ja Lewisillä.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Misa1 sanoi:
Jaa-a, luistoneston puuttumisesta hyötyvät varmaan ne kuskit jotka ovat sitä käyttäneet vähän muutenkin ja halunneet enemmän hallita tuntumaa omalla koivella. Enpä ole kuullut kenenkään muun tästä mainitsevan kuin Heikin.

Se missä ne erot tulee on se moottorijarrutuksen puute. Joka ilmeisesti on näkynyt testeissä Ferrari ja McLaren kuskien otteissa. Kimi ja Heikki ajavat tasaisen tappavasti nopeita kierroksia. Sitä vastoin Massalla ja Hamiltonilla on ongelmia mutkiin tullessa.

Kenestäkään muusta ei ole näitä eroja kovin paljoa kerrottu. Vanhat suharit ovat kyllä ajaneet ilman TC:tä, ainakin jonkin verran mutta mites tuo moottorijarrutus? Onko heillä kokemusta ja tuntumaa sen puuttumisesta? Miten vanhemmat äijät oppivat uudet metkut? Kun sattuu olemaan niin että uuden oppiminen hidastuu mitä vanhemmaksi menee ja tuolla tasolla voi keskittyminen herpaantua helposti. Varsinkin kun ei ajeta kärkipäässä ja jos on pieniä motivaatio-ongelmia ollut havaittavissa. Siihen muutamat lipsumiset päälle, niin tulee pelko perseeseen ja ei kulje enää sitäkään vähää.
MSa:ssa oli Nicosta, että hän jarruttaa kuulemma kurviin myöhemmin, kovemmin ja tiukemmin kuin useimmat kollegansa, joten tarvitsee rauhallisen peräpään autoonsa. Ja uusi Williams on edeltäjäänsä rauhallisempi perästään, mutta rauhallisempikin voisi vielä olla. Moottorijarrutusongelmista ei kirjoitettu, sen sijaan jarrubalanssiongelmia oli Williamsilla Valenciassa.

No eipä tää vastannut kyllä mihinkään Misa1:n kysymykseen..
 

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
Tiivistetysti ne hieman nuorempien varjoon jääneet konkarit. Jotenkin sellanen kutina, että Red Bullin kaksikko on kova sana ensi kaudella.

Kaikenmaailman Sutilit sun muut varmaan tutustuvat radan reunuksiin muutamaan otteeseen, tosin toki niitä virheitä käy mestareillekkin :wink:

Ei pidä yleistää tuota kuitenkaan, kuten esim. Heikki on osoittanut testeissä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Darren sanoi:
Buttonin arvellaan hyötyvän luistonestottomuudesta, ja myös Alonson. Näiden kahden ajotyylit eroavat toisistaan täysin. Button jarruttaa aikaisin ja ajaa mutkan kiihdyttäen läpi kun Alonso jarruttaa myöhään ja kääntää ronskisti mutkaan, jolloin auto näyttää aliohjaavalta. Alonson tekniikka näyttää etäisesti ABS-jarruilla varustetun kilpa-auton ajotekniikalta (muistatteko ed. sääntöjen DTM-autojen ajotekniikan). Ajotyylien perusteella voisi olettaa, että nimen omaan Alonso hyötyy enemmän suhteessa muihin luistoneston poistumisesta.
Niin, eli kuka sitten hyötyy jos näyttää siltä että kaikilla ajotyyleillä ajettaessa kyseinen kuski hyötyy?

Eli hyötyykö kukaan sen enempää?
Minusta alkoi tuntua hieman siltä, että oikiasti rattimiehet hyötyy.. :D

Tuosta Alonson ajotavasta: Miten sellaisella ajotyylillä hyötyy luistoneston poistuttua? Kiihytys tuskin on niin hyvä Alonsolla kuin oli luistoneston aikaan. Muilla sen ei tarttekaan olla jos ne tulee sen mutkan (apexin) vaan vähän kovempaa ja pystyy kiihyttämään nopeemmasta vauhista..
Eli millä syyllä Alonso esim hyötyy Kimiin nähden?

Itse taas veikkaan Alonson menettävän etuaan jos käyttää edelleen samaa ajotyyliä. Juurikin tuon äskeisen asian perusteella, eli kiihytys oli Alonsolla ennen rajua, nyt sitä "rokotetaan". Ja muutenkin En näe Alonsoa niin hyvänä kuskina kuin 2xMM antaa odottaa.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Oberfeldwebel sanoi:
Niin, eli kuka sitten hyötyy jos näyttää siltä että kaikilla ajotyyleillä ajettaessa kyseinen kuski hyötyy?
Joo siis pointti oli juuri tämä. Taitaa olla niin, että ajotyylistä riippumatta jos on vetomies, niin hyötyy. Hauskahan näitä ajotyylejä ym. on spekuloida etukäteen kuitenkin
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Oberfeldwebel sanoi:
Tuosta Alonson ajotavasta: Miten sellaisella ajotyylillä hyötyy luistoneston poistuttua? Kiihytys tuskin on niin hyvä Alonsolla kuin oli luistoneston aikaan. Muilla sen ei tarttekaan olla jos ne tulee sen mutkan (apexin) vaan vähän kovempaa ja pystyy kiihyttämään nopeemmasta vauhista..
Eli millä syyllä Alonso esim hyötyy Kimiin nähden?

Itse taas veikkaan Alonson menettävän etuaan jos käyttää edelleen samaa ajotyyliä. Juurikin tuon äskeisen asian perusteella, eli kiihytys oli Alonsolla ennen rajua, nyt sitä "rokotetaan". Ja muutenkin En näe Alonsoa niin hyvänä kuskina kuin 2xMM antaa odottaa.
Nyt en tajua lainkaan. Miten ihmeessä Alonso olisi TC:n aikana "kiihdyttänyt rajummin" kuin muut? Tyylin hyötynä oli ja on se, että kaasu päästään avaamaan vähän aiemmin.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Bobakki sanoi:
Tyylin hyötynä oli ja on se, että kaasu päästään avaamaan vähän aiemmin.
Voitko selittää / perustella, kiitos.

EDIT: Calvinin kanssa samoilla linjoilla nimittäin, eli lievästi yliohjaava auto saadaan nopeammin osoittamaan kohti mutkan ulostuloa ja näin ollen kiihdytys voidaan aloittaa aikasemmin.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Bobakki sanoi:
Tyylin hyötynä oli ja on se, että kaasu päästään avaamaan vähän aiemmin.
Tästä olen hieman eri mieltä. Alonson tyylihän on periaatteessa aliohjaava. Tällöin juurikin kaasun avaaminen ulostulossa viivästyy kun pitää "odotella" auton perän suoristumista sopivaan kiihdytyslinjaan jos verrataan yliohjaukseen taipuvaiseen tyyliin, jossa taas perä on oikeassa linjassa mahdollisimman pian apexin jälkeen (vrt. ralli). Ennemminkin näkisin Alonson tyylin pyrkivän mutkan sisääntulon vauhdin maksimoimiseen. Aliohjaavalla tyyllillä tai auton säädöillä pyritään nähdäkseni usein myös välttämään auton herkkyys spinnaamiseen, ts. kuljettajat joilla ei ole niin vahva perstuntuma pidon rajalla tai luontainen kontrolli (car control) saavat hieman turvallisemmin ajella. Vrt. Coulthard vs. Häkkinen McLarenilla. Tästähän nähtiin 2005 Hockenheimin aika-ajoissa hauska esimerkki kun sekä Kimin että Montoyan McLareneiden perä lähti irti viimeisessä mutkassa, mutta Kimi piti auton tiellä ja Juan ajoi ulos. Olisi kiva nähdä Alonso ajamassa sellaisilla säädöillä, olisiko nopea lainkaan tai pysyisikö auto hanskassa. Olen nimittäin sitä mieltä, että Montoya oli Alonsoa kovempi rattimies tässä mielessä ja luontaisesti nopeampi.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kimi Räikkönen sanoi:
En minä sitä pysty sanomaan, kenellä on vaikeaa, kenellä ei, mestari vakuuttaa.
Mutta onneksi me asiantuntijat täällä tiedetään :D ;)
 
Viimeksi muokattu:

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Calvin sanoi:
Tästä olen hieman eri mieltä. Alonson tyylihän on periaatteessa aliohjaava. Tällöin juurikin kaasun avaaminen ulostulossa viivästyy kun pitää "odotella" auton perän suoristumista sopivaan kiihdytyslinjaan jos verrataan yliohjaukseen taipuvaiseen tyyliin, jossa taas perä on oikeassa linjassa mahdollisimman pian apexin jälkeen (vrt. ralli). Ennemminkin näkisin Alonson tyylin pyrkivän mutkan sisääntulon vauhdin maksimoimiseen. Aliohjaavalla tyyllillä tai auton säädöillä pyritään nähdäkseni usein myös välttämään auton herkkyys spinnaamiseen, ts. kuljettajat joilla ei ole niin vahva perstuntuma pidon rajalla tai luontainen kontrolli (car control) saavat hieman turvallisemmin ajella.
Aliohjaava tyyli on kyllä ja Alonso tosiaan vaatii erittäin vakaan takapään autoonsa mm. Whitmarshin mukaan. Yliohjaavan auton ja perän linjan suhteen olet toki oikeassa, mutta Fernandon tyyli perustuu vähän eri ajatukselle. Sen sijaan, että Alonso pitäisi vauhdin läpi mutkan hän pyrkii tekemään myöhäisen jarrutuksen ja kääntämään lyhyesti ja terävästi ja sanoisiko tekemään ulostulosta näin loivemman. Eli ikäänkuin uhrataan kaarrenopeutta paremman ulostulon toivossa.

Urarenkaiden vaihtuminen takaisin slickseihin voi sitä vastoin tuoda tähän tyyliin ajaville jonkinasteisia ongelmia, urarenkaat nimittäin sopivat tuolle ajotyylille paremmin. Slickseihin verrattuna sivuttaispito on heikompi, mutta vetopito taas jokseenkin vastaava.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Bobakki sanoi:
Nyt en tajua lainkaan. Miten ihmeessä Alonso olisi TC:n aikana "kiihdyttänyt rajummin" kuin muut?
Nyt en tajua lainkaan, enhän ole mitään tuollaista väittänyt.. :eek!:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Oberfeldwebel sanoi:
Nyt en tajua lainkaan, enhän ole mitään tuollaista väittänyt.. :eek!:
Miten tämänyt sitten pitää ymmärtää? Miten Alonson kiihdytys on ollut muihin verrattuna rajua? Miten siitä rokotetaan enemmän kuin muilta?
Juurikin tuon äskeisen asian perusteella, eli kiihytys oli Alonsolla ennen rajua, nyt sitä "rokotetaan".
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Eikös tuommoiset rajut jarrutukset ja kiihdytykset ole renkaille aika armottomat kun ei ole 'apulaitteita' käytössä?

'Rohvessoorihan' aikoinaan piti renkaistaan hyvää huolta ja voitti sillä kisoja.:ahem: Loivien linjojen Prosti.:eek:
 
Ylös