No tässä olis hyvä artikkeli kuinka mutkat otetaan formula autolla ja lisäksi vertailua yli- ja aliohjaavuden välillä:
http://www.formula1.com/inside_f1/understanding_the_sport/5294.html
Tämä virallisen F1 sivun artikkeli näyttäisi olevan sitä mieltä että aliohjaava auto on hitaampi kuin yliohjaava:
Understeer is inherently stable - once the car reduces speed sufficiently grip will be restored, which is why almost all road cars are set up to understeer at the limit of adhesion. But it also slows down a car, which is why Formula One chassis engineers try to avoid it. Oversteer is, by contrast, highly unstable. Unless a driver acts to correct it quickly with skilful use of steering and throttle it can result in a spin. But an 'oversteery' chassis helps the driver to turn into a corner and, at the limit of adhesion, it enables a skilled driver to carry far more speed through a corner than understeer. Which is why, to a greater or lesser extent, all Formula One cars are set up with an oversteer characteristic.
Eikä tässäkään artikelissa ollut jostain syystä mainitaa että aliohjaava auto muuttuukin yhtäkkiä nopeammaksi kuin yliohjaava polkasemalla kaasua sillon kun se puskee, päinvastoin, tässäkin sanottiin että kun nopeutta vähennetään pito palaa takaisin. Sen sijaan, tuossa mainitaan että "yliohjaavuus, on päinvastoin, erittäin epävakaa. Mikäli kuski ei toimi korjatakseen tilanteen nopeasti taitavalla ratin ja kaasun käytöllä saattaa seurauksena olla spinnaus.
-------- se mahdollistaa taitavan kuski pitämään paljon suuremman nopeuden mutkan läpi kuin aliohjaavuus."
Siis taitava kuski, kuten vaikkapa Kimi, säätää autonsa mielummin yli- kuin aliohjaavaksi koska jos osaa pitää sen lapasessa niin se on se nopeampi ratkaisu.
Oliskohan nyt sitten jo aihe loppuun käsitelty?