Kuka korvaa Rosbergin Mersulla?

Kuka korvaa Rosbergin?


  • Äänestäjiä yhteensä
    122
  • Äänestys suljettu. .

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Wehrlein olisi kyllä tylsin ja helpoin vastus Hamiltonille. Kaveri ei ole säväyttänyt ykkösissä ja DTM:ssä voitti mestaruuden, koska muut mersukuskit päästi miehen ohi tallimääräyksillä. Jos oli Totolla vaikeaa Nicon ja Lewiksen johtamisen kanssa, niin Alonso olisi kyllä viihdyttävyyden kannalta ok.
Yritin katsoa noita Wehrleinin tilastoja. On silloin tällöin hävinnyt tallikavereilleen. Ajanut yhden pisteen, mutta en kyllä ole kiinnittänyt mitään huomiota koko kauden aikana. Onko hän nopea?
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Eihän tämä nyt voi mennä niin, että se joka ajaa niin huonosti ettei ole kauden loppuun mennessä saanut sopimusta mihinkään, palkitaan Mersusopimuksella!
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
947
Eihän tämä nyt voi mennä niin, että se joka ajaa niin huonosti ettei ole kauden loppuun mennessä saanut sopimusta mihinkään, palkitaan Mersusopimuksella!
Jos näin käy, niin ainakin on melko koominen tilanne. "Ilman sopimusta jäänyt kuljettaja hallitsevan mestarin paikalle" Mutta jos muut vaihtoehdot ovat liian hankalasti irrotettavissa, voi Wehrlein paikan saada.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Yritin katsoa noita Wehrleinin tilastoja. On silloin tällöin hävinnyt tallikavereilleen. Ajanut yhden pisteen, mutta en kyllä ole kiinnittänyt mitään huomiota koko kauden aikana. Onko hän nopea?
Alkukaudesta Wehrlein ajoi tallikaverinaan Rio Haryanto. Haryanto ei, kaikella kunnioituksella, ole kovin kummoinen rattimies. Siksi oli Wehrleinin kannalta aika huolestuttavaa, että Rio kiusasi aika-ajoissa Pascalia aika tiheään, toki kisoissa sitten eroa syntyi minuuttitolkulla Wehrleinin eduksi. Kovin suoritus toki tuo loistava ajo Itävallassa pisteille. Haryanton rahojen loputtua toinen debytantti Ocon tuli tilalle ja häntä vastaan Wehrleinillä oli aluksi homma täysin näpeissään, mutta muutaman kisan jälkeen Ocon sai langan päästä kiinni ja lopulta varasti shown Brasilian sateessa ollen ylivoimaisesti nopeampi kuin Wehrlein silloin, kun Manor taisteli suoraan Sauberin kanssa MM-sarjan 10. tilasta (vaikka lopulta ranskalainen joutuikin taipumaan). Symbolisesti Ocon päihitti Wehrleinin myös päätöskisassa Abu Dhabissa tiukan rengas rengasta vastaan -taistelun jälkeen.

Wehrlein on perusnopeudeltaan F1-tasoinen kuski, siitä ei ole epäilystäkään. Kysymykset ovat:
1) onko hän huippunopea eikä mikään adriansutil, ja
2) mihin asenne riittää - Force Indian mielestä Wehrleinin kanssa oli vaikea työskennellä, ja katkerat kommentit ko. tallin suuntaan Oconin palkkaamisen jälkeen eivät mairittele miestä.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Vaikea kuvitella, että Bottaksella olisi Renaultin kanssa sopimusta kaudesta 2018 eteenpäin, koska tällä hetkellä Alonson sekä Vettelin ja Räikkösen sopparit loppuvat kauteen 2017. Eihän siitä edes tiedä, mikä talli pärjää ensi kaudella ja mikä ei.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Vaikea kuvitella, että Bottaksella olisi Renaultin kanssa sopimusta kaudesta 2018 eteenpäin, koska tällä hetkellä Alonson sekä Vettelin ja Räikkösen sopparit loppuvat kauteen 2017. Eihän siitä edes tiedä, mikä talli pärjää ensi kaudella ja mikä ei.
Totta, ei sillä Valtterilla mitään rellu-sopimusta ole. Yhden vuoden diili Williamsille, koska 2018 näyttäisi huipputallien paikkoja avautuvan. Nyt vain tuli tämä Mersun tilanne, mutta pahoin pelkään, että Williams torppaa sen, yhden Ferrari-siirron jo torppasivatkin.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Bottaksen kyllä pitää heivata Toto helkkariin "manageroimasta" jos kyseinen häiskä ei tee tässä asiassa mitään Valtterin eteen.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Totta, ei sillä Valtterilla mitään rellu-sopimusta ole. Yhden vuoden diili Williamsille, koska 2018 näyttäisi huipputallien paikkoja avautuvan. Nyt vain tuli tämä Mersun tilanne, mutta pahoin pelkään, että Williams torppaa sen, yhden Ferrari-siirron jo torppasivatkin.
Toisaalta Mersu pystyy tarjoamaan Bottaksesta Williamssille jotain sellaista mitä Ferrari ei pysty, eli alennusta moottoreiden hinnasta ja se saattaa olla niin houkutteleva tarjous ettei Williams torppaa Bottaksen siirtymistä Mersulle.
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Toisaalta Mersu pystyy tarjoamaan Bottaksesta Williamssille jotain sellaista mitä Ferrari ei pysty, eli alennusta moottoreiden hinnasta ja se saattaa olla niin houkutteleva tarjous ettei Williams torppaa Bottaksen siirtymistä Mersulle.
Näin mäkin uskon, rahaa/alennusta moottoreista ja Wehrlein Williamsille. Tosin silloin Williamsilla olisi kaksi melko rookie-tason kuskia, mut mut...
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Näin mäkin uskon, rahaa/alennusta moottoreista ja Wehrlein Williamsille. Tosin silloin Williamsilla olisi kaksi melko rookie-tason kuskia, mut mut...
Ei lähiaikojen Sainz&Verstappen tai Wehrlein&Ocon -tallikaverusten kokemattomuus ole paljoa näkynyt tulosliuskoilla.
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Toivoisin Rosbergin korvaajaksi Bottasta, mutta epäilen vahvasti että se on Wehrlein. Suurin syy on se, että Williamsille pitää maksaa todella paljon, että luopuvat Bottaksesta. Huhujen perusteellahan Ferrari kyseli v. 2015 Bottaksen perään ja tänä vuonna saman teki Renault. Williamsin kannalta tässä pitää huomioida monta tekijää. Jokainen valmistajien sarjassa menetetty sija maksaa rahaa (linkki Autosportin uutiseen tämän vuoden rahanjaosta). Moottorit maksavat n. 20 miljoonaa per kausi (Linkki GPUpdate -sivuston uutiseen, jossa kerrotaan moottorien hinnoista ja sovitusta tavoitteesta laskea näitä kuluja). Lisäksi on huomioitava se mitä Wihuri, Bottaksen tukijana, maksaa Williamsille. Tuosta voi jo äkkiä laskea, ettei Williamsilla ole varaa juuri vetää ensi kautta vihkoon, jos tämänvuotinen valmistajien sarjan viides sija tietää 10 miljoonaa vähemmän tuloja ensivuodelle. Ei siellä varmaan haluta lähteä riskeeraamaan ja vaihtamaan kuskia kokemattomampaan varskinkin kun autot muuttuvat sen verran paljon. Esimerkiksi tiputus valmistajien sijalle 7 tietäisi taas 10 miljonaa vähemmän rahaa tulevaisuudessa.

Tässä pitää huomioida vielä sekin, että vaikka Toto haluaisi Bottaksen (managerointisuhteen takia ynms.) niin, tämä edellyttäisi Mersun oman junioriohjelman sivuuttamista ja muun johtoportaan vakuuttamista siitä, että Bottaksesta kannattaa maksaa Williamsille paljon rahaa. Mikä todennäköisyys on sille, että Mersu esimerkiksi tippuisi 2 sijaa valmistajien sarjassa Wehrleinin kanssa vs. tilanne, jossa toista autoa ajaisi Bottas?

Mitä muihin kuljettajiin tulee, niin Red Bullin ja Ferrarin kuskeista tuskin yksikään on saatavissa. Hulkenberg teki juuri pitkän sopimuksen Renaultille. Force India ei luovu Perezistä ja lähde ottamaan Williamsin tilanteeseen nähden samanlaista riskiä. Kaiken lisäksi Perez taitaa tuoda vielä melko paljon tukijoidensa kautta rahaa talliin. Enkä myöskään usko, että Force India suostuisi vielä vaihtamaan Oconin Wehrleiniin, kun eivät tätä aiemminkaan halunneet. Mitä Alonsoon tulee, niin tuskin McLarenkaan ilmaiseksi hänestä luopuu. Alonsohan on itse kertonut lähtevänsä muihin sarjoihin, mikäli ensi vuoden autot eivät ole tarpeeksi haastavia ja mielenkiintoisia. Tämä on nähdäkseni syy sille, että Buttonille sorvattiin tuollanen "sapattisopimus". Toinen syy Buttonin sopimukselle lienee, ollut se, että Vandoorne olisi lähtenyt mikäli ei olisi ajopaikkaa saanut. Massaa ei kannata edes harkita, hänen tasonsa on tippunut liikaa.

Minusta näyttääkin siltä, että Mersulla nyt vain kohteliaisuudesta ja näkyvyydestä pidetään esillä kaikenlaisia vaihtoehtoja vaikkei niitä todellisuudessa juuri ole.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Jos Bottas on Mersun ykkösvaihtoehto, mutta Williams on liian poikkiteloin ja Bottas jatkaa siellä, ja jos Williamsin suorituskyky laskee ensi kaudella eikä homma toimi tallin sisällä, niin tullaan kyllä näkemään entistä turhautuneempi Valtteri - varsinkin, jos samaan aikaan Mersu luuttuaa muilla lattiaa ja tallin toinenkin kuljettaja napsii voittoja. Siinä kohtaa voisi jo toimittajakin vihjata, että sano suoraan vaan, että vituttaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Toivoisin Rosbergin korvaajaksi Bottasta, mutta epäilen vahvasti että se on Wehrlein. -- Tässä pitää huomioida vielä sekin, että vaikka Toto haluaisi Bottaksen (managerointisuhteen takia ynms.) niin, tämä edellyttäisi Mersun oman junioriohjelman sivuuttamista ja muun johtoportaan vakuuttamista siitä, että Bottaksesta kannattaa maksaa Williamsille paljon rahaa. Mikä todennäköisyys on sille, että Mersu esimerkiksi tippuisi 2 sijaa valmistajien sarjassa Wehrleinin kanssa vs. tilanne, jossa toista autoa ajaisi Bottas?
Mersu on sarjan paras talli ja se haluaa kaksi kovaa kuljettajaa; "hyvä" ei riitä. Mikäli talli ottaisi mieluummin Oconin kuin Wehrleinin, niin silloin Wehrlein ei voi edes olla vaihtoehto. Näen asian niin, että jos talli valitsee junnukuskin, niin kyseisen junnun täytyy olla kaikista junnuista paras. Kokeneempia kuskeja miettiessä voidaan ehkä tehdä kompromisseja, kun silloin täytyy myös miettiä rahaa ja kisakokemuksen tuomia hyötyjä. Kirjoitinkin jo aiemmin, ettei Mersu voi palkata Wehrleinia sellaisesta lähtökohdasta, että kesään mennessä täytyisi pärjätä kenties sarjan parhaalle kuskille tai tulee potkut. Noihin aikoihin pyörähtää käyntiin kauden 2018 kuskiruletti, joten sen jälkeen näyttöjä on vaikea antaa. Tästä syystä ei voida palkata epävarmaa junnua vaan valinnan täytyy olla sellainen, ettei sitä kyseenalaisteta miltään taholta.

Mikäli Wehrlein ei täytä kriteereitä, niin sitten talli ostaa jonkun toisen kuljettajan ulos vanhasta sopimuksestaan. Tällöin näen vaihtoehtoina Bottasin ja Oconin. Alonsoa tuskin voidaan yksinkertaisesti ostaa ulos McLarenilta, ellei hänen diilistään löydy jotain aiemmin tuntematonta pykälää, joka mahdollistaisi lähdön pienellä väännöllä suuren riidan sijaan. Jokerina pidän Grosjeania, joka ei ehkä sovi Mersun kuvioihin mutta voisi olla vuoden sopparilla sellainen viime hetken jokeri, jos muut vaihtoehdot pettävät. Hänestäkin joutuisi maksamaan jonkin verran rahaa, mutta varmasti vähemmän kuin Bottasista. Pérezin houkuttelevuus muissa suurissa talleissa on perustunut myös hänen tuomaansa sponsoripakettiin, jota Mersulla ei kaivata ja liekö voitaisiin hyödyntääkään.

Mutta vertauksessasi Bottasin ulososton lisäkustannukseen ja Wehrleinin mahdollisen epäonnistumisen tuomaan välilliseen kustannukseen en näe järkeä. Mersun F1-talli teki jo viime kaudella tappiota, jos tuijotetaan tylysti sisään ja ulos virranneita rahamääriä. Mutta tallin ei ole tarkoitus olla rahasampo itsessään vaan se toimii markkinointialustana maailmalla. Bottasin palkkaaminen ei todellakaan kaatuisi siihen, että hänestä pitäisi maksaa saman verran rahaa kuin jos Wehrleinin takia tulisi pakkia sarjataulukossa. Korkea sijoitus on paljon tärkeämpi kuin mitä se maksaa. Sitten kun talli ei enää menesty, alkavat isot pomot kysellä, että miksi siihen kuitenkin kaadetaan niin paljon rahaa. Jo nykyinen budjetti on todella suuri.
 
Viimeksi muokattu:

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
624
Sijainti
Kerros 107
Jos nyt F1n ulkopuolelta edes läpällä kuljettajia haetaan, niin Loebin nopeus nyt oli ihan suht kilpailukykyistä, että kärkiautolla ajaisi suht kylmiltään sentäs pisteistä ja rata-autoilu kokemus lienee riittäisi jo lisenssin saamiseen, mutta Rossin F1 testit eivät muistaakseni ole olleet kovinkaan huikeita suorituksia.

Molemmat tosin yrittivät ykkösiin jo lähes vuosikymmen sitten, että mitään realismia näissä spekulaatioissa ei ole, kun nykyisin suositaan näitä parikymppisiä jonneja.
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Mersu on sarjan paras talli ja se haluaa kaksi kovaa kuljettajaa; "hyvä" ei riitä. Mikäli talli ottaisi mieluummin Oconin kuin Wehrleinin, niin silloin Wehrlein ei voi edes olla vaihtoehto. Näen asian niin, että jos talli valitsee junnukuskin, niin kyseisen junnun täytyy olla kaikista junnuista paras. Kokeneempia kuskeja miettiessä voidaan ehkä tehdä kompromisseja, kun silloin täytyy myös miettiä rahaa ja kisakokemuksen tuomia hyötyjä. Kirjoitinkin jo aiemmin, ettei Mersu voi palkata Wehrleinia sellaisesta lähtökohdasta, että kesään mennessä täytyisi pärjätä kenties sarjan parhaalle kuskille tai tulee potkut. Noihin aikoihin pyörähtää käyntiin kauden 2018 kuskiruletti, joten sen jälkeen näyttöjä on vaikea antaa. Tästä syystä ei voida palkata epävarmaa junnua vaan valinnan täytyy olla sellainen, ettei sitä kyseenalaisteta miltään taholta.

Mikäli Wehrlein ei täytä kriteereitä, niin sitten talli ostaa jonkun toisen kuljettajan ulos vanhasta sopimuksestaan. Tällöin näen vaihtoehtoina Bottasin ja Oconin. Alonsoa tuskin voidaan yksinkertaisesti ostaa ulos McLarenilta, ellei hänen diilistään löydy jotain aiemmin tuntematonta pykälää, joka mahdollistaisi lähdön pienellä väännöllä suuren riidan sijaan. Jokerina pidän Grosjeania, joka ei ehkä sovi Mersun kuvioihin mutta voisi olla vuoden sopparilla sellainen viime hetken jokeri, jos muut vaihtoehdot pettävät. Hänestäkin joutuisi maksamaan jonkin verran rahaa, mutta varmasti vähemmän kuin Bottasista. Pérezin houkuttelevuus muissa suurissa talleissa on perustunut myös hänen tuomaansa sponsoripakettiin, jota Mersulla ei kaivata ja liekö voitaisiin hyödyntääkään.

Mutta vertauksessasi Bottasin ulososton lisäkustannukseen ja Wehrleinin mahdollisen epäonnistumisen tuomaan välilliseen kustannukseen en näe järkeä. Mersun F1-talli teki jo viime kaudella tappiota, jos tuijotetaan tylysti sisään ja ulos virranneita rahamääriä. Mutta tallin ei ole tarkoitus olla rahasampo itsessään vaan se toimii markkinointialustana maailmalla. Bottasin palkkaaminen ei todellakaan kaatuisi siihen, että hänestä pitäisi maksaa saman verran rahaa kuin jos Wehrleinin takia tulisi pakkia sarjataulukossa. Korkea sijoitus on paljon tärkeämpi kuin mitä se maksaa. Sitten kun talli ei enää menesty, alkavat isot pomot kysellä, että miksi siihen kuitenkin kaadetaan niin paljon rahaa. Jo nykyinen budjetti on todella suuri.
Oikein hyviä pointteja!

Tosissaan talli ei tuota suoraan Mersulle rahaa, mutta kyllä senkin pitää joissain raameissa kestää. Ongelmaksi tässä kuviossa muodostuu nimenomaan se, ettei Mersu voi välttämättä saada kahta "kovaa" kuskia järkevällä hinnalla. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että paikka voi olla junnulle melkoinen painekattila, koska tulosta täytyy tulla. Ei siellä voida kuitenkaan lähteä siitä, että varsinkaan tällaiset kokemattomammat kuljettajat, kuten Wehrlein, pystyisivät Hamiltonin heti lyömään. Tärkeintä on tuoda tasaisesti hyviä pisteitä, eikä olla liikaa tallikaveria perässä. Mersulla kuitenkin on kokemusta Wehrleinistä ja testeistä saatua dataa, minkä perusteella he suurinpiirtein tietävät millaiseen vauhtiin hän pystyy suhteessa Hamiltoniin. Jos Wehrleinin kanssa ei todennäköisesti tule pakkia sarjataulukossa, miksi pitäisi lähteä palkkaamaan ketään muuta? Tämä nimenomaan puhuu Bottasta vastaan.

Grosjean on ihan mielenkiintoinen vaihtoehto, joka varmaan olisi myös tosiasiallisesti saatavilla. Itse nostaisin vielä esiin mahdollisina niminä Jean-Eric Vergenen tai Sebastian Buemin. Kummankin voisi ottaa vaikka vuoden sopimuksella ja jatkaa myöhemmin Formula E:ssä kyseisen kuskin kanssa. Mersuhan on ilmeisesti liittymässä Formula E-sarjaan 2018-19 kaudella?
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Mitenkäs olisi tuo Nico Rosberg? Kohtalaisen nopea, varsin kokenut, ja tuntee tallinkin jo entuudestaan. Lisäksi sattuu olemaan vieläpä hallitseva maailmanmestari, joten markkina-arvo lienee taattu. Miksei tätä ole kukaan tullut ajatelleeksi?
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Autosportin Gary Anderson heittelee Buttonia Williamsille Bottaksen tilalle: hhttp://www.iltalehti.fi/formulat/201612072200037171_fo.shtml

Miksei samalla sitten Massaa, one more time. Olisi tuttu ympäristökin toisin kuin Buttonilla.

Tuskinpa nappaa kumpaakaan, vaikka pääsisi Mersulla ajelemaan. Kun palo häviää, niin vaikea sitä on takaisin saada.
 
Ylös