Kuljettajavertailua

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
WebSlave sanoi:
Minä taas väittäisin, että identtisellä kalustolla jopa parisenkymmentä nykyisistä kuskia ajaisi puolen sekunnin sisään normaalilla moottoriradalla, jossa kierros ykkösellä kestää 70-80 sekuntia. Nykykuskeista vain Ide on selkeästi eri kastissa, ja sekin johtunee pitkälti kokemuksen puutteesta.

-Edit- Lisätään nyt se, että tuossa puhun yhdestä nopeasta kierroksesta. Huippukuskeilla, kuten Kimillä, Alonsolla ja Schumilla on kyky tarvittaessa ajaa järkähtämättä huippukierroksia toisen perään. Heikommat kuskit ovat ailahtelevampia ja virhealttiimpia.
Meikäläinen on meleko varma ettei nykyisistä kuskeista ku puolet pääse puolen sekunnin päähän Kimistä identtisillä autoilla. Tässä kai kuitenkin annetaan mahdollisuus säätää auto?

Ei Montoyakaan jää ku puoli sekkaa per kiekka Kimille..

Mitä Buttoniin tulee niin mielestäni hän on nopeempi kuin Webber, Massa, Rubens, Montoya puhumattakaan Ralfista tai Davidista..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oberfeldwebel sanoi:
Meikäläinen on meleko varma ettei nykyisistä kuskeista ku puolet pääse puolen sekunnin päähän Kimistä identtisillä autoilla. Tässä kai kuitenkin annetaan mahdollisuus säätää auto?
Niin oli tarkoitus. Itse asiassa säätämättömillä autolla Kimi jättäisi muita luultavasti enemmän. ;)
Ei Montoyakaan jää ku puoli sekkaa per kiekka Kimille..
Milloin jää, milloin ei. Tallikavereina miehet ovat ajaneet nyt 19 kisaa. Nopeimmissa kierroksissa ero on ollut 10 kertaa alle puoli sekuntia. Kahdessa kisassa toisella ei ole kierroaikaa lainkaan ja lopuissa ero on yli 0,9 sekuntia, mikä kyllä kertoo jo jostain erikoisesta. Kolmesti JPM ajoi nopeamman kierroksen. Ero siis useammin on alle kuin yli puoli sekuntia. Kimin ja Montoyan tasoero tuleekin enemmän Kimin tasaisemmista suorituksista.
Mitä Buttoniin tulee niin mielestäni hän on nopeempi kuin Webber, Massa, Rubens, Montoya puhumattakaan Ralfista tai Davidista..
Samoin, tuosta porukasta valitsisin talliini Buttonin, vaikka JPM parhaimmillaan pystyy nopeampiin kierroksiin. Webberkin on luultavasti parempi aika-ajaja, mutta hänellä on taipumusta menettää asemiaan itse kisassa, joista ne pisteet kuitenkin jaetaan. Vähän samanlainen tilanne on Toyotalla. Jarno vie aika-ajot, mutta Ralf on parempi kisoissa.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Se on Webslave sellainen juttu, että jotkut osaa ajaa vain huonollla autolla. Esim Frenzen ei kestänyt paineita ajaa hyvällä autolla, suht hyvän tallikaverin kanssa. Fisi on myös tuhonnut uransa Rellulla, vaikka aikaisemmin mies on taistellut kelpo sijoja huonommalla kalustolla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Laareni120 sanoi:
sammaa mieltä, itse arvostan Webberiä kuljettajana paljon korkeammalle kuin Buttonia mutta en Buttoniakaan aivan heti aliarvioisi, vaikka hän päästääkin itseään kovemmat kuskit ohi liian helposti vaikka ajaisi paljon nopeammalla autolla...
Minen kyllä keksi, että mitä ihmeellistä Webber on koskaan esittänyt lukuunottamatta niitä kieltämättä ihan yllättäviä aika-ajosuorituksia Jaguarilla. Pisteet kuitenkin jaetaan kisoissa ja kaiken lisäksi Heidfeld oli parempi aika-ajoissakin viime vuonna. Nyt olisi ilmeisesti hyvä paikka näyttää noin kaluston puolesta, vaan yllättävän tiukilla oli kaukomaiden kisoissa Rosberginkin kanssa. Australia oli toki keskeytykseen asti ihan vakuuttava suoritus.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
vaan yllättävän tiukilla oli kaukomaiden kisoissa Rosberginkin kanssa
Itse en ainakaan ole nähnyt Rosbergia vielä missään vaiheessa Webberin edellä, Sepangin lähtökiihdytystä lukuunottamatta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
patriot sanoi:
Se on Webslave sellainen juttu, että jotkut osaa ajaa vain huonollla autolla. Esim Frenzen ei kestänyt paineita ajaa hyvällä autolla, suht hyvän tallikaverin kanssa. Fisi on myös tuhonnut uransa Rellulla, vaikka aikaisemmin mies on taistellut kelpo sijoja huonommalla kalustolla.
Tuhonnut uransa? Eipä Fisicolla tuossa vaiheessa ollut juuri muuta hävittävää kuin ikuisen lupauksen maine, josta ei varmaan ole niin väliksi. Eikä tuo ihan vielä menetetty ole, näillä näkymin kesään asti on aikaa näyttää, onko jatkamaan tallissa ensi vuonna. Viime vuodestahan ovat Renaultilla kovasti toistelleet, että syytä oli enemmän tallissa kuin Siankarlossa. Yleensä Flavio on kuitenkin ollut aika suorasukainen kuskejaan arvostellessaan, toki Fisico on Briatoren omia "löytöjä", eli voi olla oma lehmä ojassa.

Huonommalla autolla pärjäämiseen saattaa usein hyvinkin löytyä selitys siitä, että tallissa on keskitytty yhteen kuskiin tai ainoa verrokki on ollut kohtuullisen toivoton. Frentzen nyt on ihan oma lukunsa, mielestäni Williamsilla ei ollut kyse niinkään paineista kuin siitä, ettei HHF koskaan sopeutunut tiimiin. Jordanilla '99 kaikki natsasi tähtien asennoista lähtien. Trullissa on mielestäni jotain samaa sen suhteen, että kun kaikki on kohdallaan, saattaa mies hyvinkin olla koko porukan nopein. Sitä vaan sattuu ihan turhan harvoin.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
DFiaA sanoi:
Itse en ainakaan ole nähnyt Rosbergia vielä missään vaiheessa Webberin edellä, Sepangin lähtökiihdytystä lukuunottamatta.
Eniten kiinnitin huomiota siihen, että oli edellä Sepangin lähtöruudukossa. Ja Bahrainissa Nico taas oli kisassa jonkun verran nopeampi. Viidettä vuottaan Ykkösiä ajavalta saa mielestäni odottaa vähän vakuuttavampaakin saldoa Nicon kokemuksella varustettua tallikaveria vastaan, etenkin kun toinen radoista oli täysin vieras.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
patriot sanoi:
Se on Webslave sellainen juttu, että jotkut osaa ajaa vain huonollla autolla. Esim Frenzen ei kestänyt paineita ajaa hyvällä autolla, suht hyvän tallikaverin kanssa. Fisi on myös tuhonnut uransa Rellulla, vaikka aikaisemmin mies on taistellut kelpo sijoja huonommalla kalustolla.
Tietenkin jotkin osaavat ajaa huonolla autolla paremmin kuin toiset. Montoya nyt ainakin on osoittanut, että vaatii suht käteen sopivan auton.

Frentzen? Villeneuveenko viittaat? 1997 MM-kakkonen (Schumi tosin diskattiin välistä) ja 1998 jäi Jacquesista 4 pistettä. Ei tuo minusta kovin huonosti ole.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Eniten kiinnitin huomiota siihen, että oli edellä Sepangin lähtöruudukossa. Ja Bahrainissa Nico taas oli kisassa jonkun verran nopeampi.
Nicohan itsekin on todennut, ettei usko olevansa Webberiä nopeampi tällä kaudella. Ei se tällä hetkellä enää siltä niin yksiselitteisesti näytä. Virhealttiimpi Rosberg luultavasti kyllä on.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Williamsilla Frenzen ei kuitenkaan koskaan päässyt samaan vauhtiin kuin Villeneuve. Jordanilla mies lensi kun talli oli huipulla. Mutta kun Trulli tuli talliin, niin Frenzenin käyrä lähti alaspäin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
patriot sanoi:
Williamsilla Frenzen ei kuitenkaan koskaan päässyt samaan vauhtiin kuin Villeneuve. Jordanilla mies lensi kun talli oli huipulla. Mutta kun Trulli tuli talliin, niin Frenzenin käyrä lähti alaspäin.
Williamsilla Frentzen (siinä on se "t" välissä...) oli kakkoskuski, vaikkei Williams välttämättä virallisesti sitä ehkä tunnustanutkaan. Eiköhän parhaat insinöörit olleet kanadalaisen varikkotiimissä.

Ensimmäisellä kaudella Frentzen sijoittui Trullin yläpuolelle, toisella jäi vain 6 pistettä, vaikka ajoi 7 kisaa vähemmän. Ei ollut kyllä Jordankaan enää entisensä noilla kausilla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Williamsilla Frentzen (siinä on se "t" välissä...) oli kakkoskuski, vaikkei Williams välttämättä virallisesti sitä ehkä tunnustanutkaan. Eiköhän parhaat insinöörit olleet kanadalaisen varikkotiimissä.

Ensimmäisellä kaudella Frentzen sijoittui Trullin yläpuolelle, toisella jäi vain 6 pistettä, vaikka ajoi 7 kisaa vähemmän. Ei ollut kyllä Jordankaan enää entisensä noilla kausilla.
Vaikea niistä on oikein mitään älykästä vertailua pisteiden valossa tehdä, silloin harvoin kun auto ei jäänyt matkalle, se järsi renkaat loppuun muutamassa kierroksessa. Jarno oli nopeampi aika-ajoissa varsinkin toisella kaudella, mutta se nyt tuskin on yllätys kenellekään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Vaikea niistä on oikein mitään älykästä vertailua pisteiden valossa tehdä, silloin harvoin kun auto ei jäänyt matkalle, se järsi renkaat loppuun muutamassa kierroksessa. Jarno oli nopeampi aika-ajoissa varsinkin toisella kaudella, mutta se nyt tuskin on yllätys kenellekään.
En minä tähän aikaan yöstä ajatellut mitään kisaraportteja ryhtyä lukemaan, joten pitäydyn tuloksissa. ;) En paina mieleeni kisoja siinä määrin, että muistasin asetelmat Jordanilla noina vuosina. Sinänsä en pidä Trullille häviämistä kummoisena asiana, sillä arvostan Trullin ehkä piirun Frentzeniä paremmaksi, vaikkei Jarno kisoissa kykene samaan kuin aika-ajoissa.

Jossain tallissa Frentzenin intoa osallistua auton "suunnitteluun" ei muistaakseni katsottu kovin hyvällä, mutten enää muista missä.

Tämä on kyllä jo aikoja sitten karannut otsikosta, joten pitäisiköhän ylläpidon luoda uusi topic "Kuskien tasoerot".
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
WebSlave sanoi:
En minä tähän aikaan yöstä ajatellut mitään kisaraportteja ryhtyä lukemaan, joten pitäydyn tuloksissa. ;) En paina mieleeni kisoja siinä määrin, että muistasin asetelmat Jordanilla noina vuosina. Sinänsä en pidä Trullille häviämistä kummoisena asiana, sillä arvostan Trullin ehkä piirun Frentzeniä paremmaksi, vaikkei Jarno kisoissa kykene samaan kuin aika-ajoissa.

Jossain tallissa Frentzenin intoa osallistua auton "suunnitteluun" ei muistaakseni katsottu kovin hyvällä, mutten enää muista missä.
Omien muistikuvieni perusteella kaudella 2000 Trulli ja Frentzen taisteli tasapäin aika-ajossa, ja kisoissa Frentzen hallitsi Trullia miten vaan. Ei pelkästään pisteiden valossa vaan myös vauhdin ja ratatapahtumien.

Kaudella 2001 sitten Trulli hallitsi aika-ajoja muutaman kymmenyksen vakio erolla, mutta kisoissa vauhti oli samaa. Frentzenille tuli kylläkin muutama turha spinni ja kolari. Mutta olis lyöny pisteissä Trullin niinkuin Ralf teki viime kaudella.
 

Melinda

Sponsored by Sam
Liittynyt
16.2.2003
Viestit
6280
Sijainti
Melko kaukana
Näin on. Tai siis oli. Kysymysmerkiksi jää olivatko kuskin ja tallin välit todella tulehtuneet kaudella ´01 ja vaikuttiko se tulostasoon. Heinzin tarpeettomaan autonkehittelyinnostukseen viitattiin nimenomaan Jordan-potkushown yhteydessä, mutta sekin paljastuin schaisseksi jälkeenpäin. Sekä Arrowsilla että Sauberilla se taas otettiin innolla vastaan.

Jatkakaa kaikin mokomin aiheesta, olkaa hyvät. :wink:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Loistava topiikki. Tänne kuuluisi 60% myös muiden topiikkien sisällöstä. Hienoa että joku keksi lopulta oikean otsikon :thumbup:
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Buttonista: palataanpa takaisin kauteen 04. Suurimman osan kaudesta BAR oli yleisesti ottaen Rellun tasolla, loppukaudesta Makki tuli siihen ranskalaisten tilalle. Button löi niin Alonson kuin Kiminkin aika selvasti pisteissa ja nosti melkeen itsekseen BAR:in tallien kakkospaikalle.
Viime kaudellakin meno oli loistavaa, eika tallitoverilla ole ollut tallakaan kaudella mitaan sanomista painikkeen vauhtiin.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ma sanoi:
Buttonista: palataanpa takaisin kauteen 04. Suurimman osan kaudesta BAR oli yleisesti ottaen Rellun tasolla, loppukaudesta Makki tuli siihen ranskalaisten tilalle. Button löi niin Alonson kuin Kiminkin aika selvasti pisteissa ja nosti melkeen itsekseen BAR:in tallien kakkospaikalle.
Viime kaudellakin meno oli loistavaa, eika tallitoverilla ole ollut tallakaan kaudella mitaan sanomista painikkeen vauhtiin.
Saas nähdä. Viime kisassa Parikello pisti sentään Puttonia nopeamman kierroksen. Parikello on hyvä auton kehittäjä, ja jos Honda ottaa opit vastaan, astuu tiimi aimo harppauksen eteenpäin molempien autojen osalta.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Ma sanoi:
Buttonista: palataanpa takaisin kauteen 04. Suurimman osan kaudesta BAR oli yleisesti ottaen Rellun tasolla, loppukaudesta Makki tuli siihen ranskalaisten tilalle. Button löi niin Alonson kuin Kiminkin aika selvasti pisteissa ja nosti melkeen itsekseen BAR:in tallien kakkospaikalle.
Viime kaudellakin meno oli loistavaa, eika tallitoverilla ole ollut tallakaan kaudella mitaan sanomista painikkeen vauhtiin.
Oletko tosissasi ?? Ei ihan tainnu Renault tai McLaren olla BARin tasolla. Kyllä tossa painikkeen vauhdissa on paljonkin sanomista, miten voi olla että paalulta lähtenyt kuljettaja päätyy jonnekkin jämäpisteille. Painike tarvii hirveän ylivoimaisen auton ennen kuin kykenee voittamaan
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ehkäpä Buttonista tulee uuden Coulthardin sijasta uusi Damon Hill, aikaa ainakin on vielä rutkasti hällä mestaris-talliin päätymiseen.
 
Ylös