kuljettajien reaktioajat

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Yleinen käsitys lienee, että F1-kuljettajilla on poikkeuksellisen nopeat refleksit ja reaktioajat.

Muistan yläasteen puutöistä erään hauskan kapistuksen, reaktioaikalaitteen. Kun siihen syttyi valo, piti sitten mahdollisimman nopeasti painaa nappia, ja karkea mittari näytti tuloksen.

Olisi hauska tietää millaisia reaktioaikoja huippukuskeilla on. Onko asiasta tehty jotain tutkimuksia/testejä, joiden tulokset olisivat kaikkien nähtävillä?

Oma perstuntuma on, ettei huippukuskien reaktiot välttämättä mitenkään yli-inhimillisiä ole. Lienee olemassa joku raja, jota ei kukaan voi ylittää, ja jos voikin, niin epätodennäköistä on, että sellainen tyyppi löytyisi juuri f1-kuljettajien keskuudesta. reaktioaika kun on synnynnäinen ominaisuus, jota ei varsinaisesti voi treenaamalla parantaa. Eli joku ihan tavan tallukka voi olla nopeampi mitä f1-kuski, vai?
 

serial

Active member
Liittynyt
11.9.2005
Viestit
36
Ei kai kuljettajalla tarvi olla pärjätäkseen kovinkaan kummoiset refleksit. Tyhjällä radalla kun ajetaan pystytään harjoittamaan kääntymistä mutkaan oikeaan aikaan jne. Enemmänkin nopeille reflekseille on käyttöä silloin kun yritetään välttää kolaria kilpakumppanin kanssa tai jos auto lähtee hallinasta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
serial sanoi:
Ei kai kuljettajalla tarvi olla pärjätäkseen kovinkaan kummoiset refleksit. Tyhjällä radalla kun ajetaan pystytään harjoittamaan kääntymistä mutkaan oikeaan aikaan jne. Enemmänkin nopeille reflekseille on käyttöä silloin kun yritetään välttää kolaria kilpakumppanin kanssa tai jos auto lähtee hallinasta.
Niin, tulee mieleen sellaiset kuskit, jotka harvoin pyörähtävät vaikka perä lähtee alta esim. takapyörä käy hiekalla ja sitten hanskalla homma kuntoon. Niin niillä ehken olis tosi nopeat refleksit. vrt. Kimi Monzassa ja Melbournessa.

He myös ehkä uskaltavat ajaa hieman "rohkeammin", koska tietävät pystyvänsä nopeaan oikaisuun tarvittaessa.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Tässä täytyy kuitenkin muistaa myös se, että reaktioajan lisäksi kilpa-auton ajaminen vaatii nopeita lihaksia, tai ainakaan niistä ei ole haittaa. Vastukseltaan raskaan ohjauksen kääntäminen toiseen laitaan mahdollisimman nopeasti vaatii nopeita lihaksia. Vaikka reaktioajassa kokenu kuski ei olisikaan nopeempi kuin matti meikäläinen, hän tajuaa tilanteen aikasemmin, ja antaa siis käskyn käsilleen aiemmin ja kääntää ratin nopeammin.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mun mielestä kyse on enimmäkseen oppimisesta. Reaktiolla ei tee mitään, vaan reaktion on oltava prikulleen oikea. Ja nopeasti ajossakin on kyse oppimisesta. Pitää oppia miten autoa viedään nopeasti. Toinen hiffaa sen nopeasti, toinen ei ikinä tajuu kaikkea. Motorista älykkyyttä mm ;)
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Lähtötilanteessa nopea reaktio on varmasti hyvä valttikortti. Vuonna 2000 F1 Racingissa oli erikoisjuttu Villeneuvesta (jutussa puhuttiin mm. Villen hyvistä starteista.) ja siinä kerrottiin muistaakseni jotenkin näin: "Epäilemättä Villeneuvella on nopeammat refleksit kuin kilpakumppaneillaan".

Ei varmaan mennyt ihan sanatarkkaan, mutta aika hyvin nuo jutut on jääny mieleen ku vuoden 2000 F1-lehdetkin on varmaan tullu about sata kertaa luettua läpi... :ahem:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Ei ole sen suurempaa ymmärrystä asiasta, mutta arvelen, että sisäkorvan toiminta ja asentoaistit ovat paljon tärkeämpiä nopeutta silmällä pitäen kuin näennäiset erot reaktioajoissa, jotka lienevät hyvin pieniä.

Eikö nopeasti ajamisen perusta ole siinä, että tunnistaa ne rajat, joissa auto lähtee käsistä? Koska olosuhteet ja tilanteet vaihtuvat koko ajan, ei toimimista voi oppia ulkoa, vaan se pitää aistia.
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Hurmurisija sanoi:
Ei ole sen suurempaa ymmärrystä asiasta, mutta arvelen, että sisäkorvan toiminta ja asentoaistit ovat paljon tärkeämpiä nopeutta silmällä pitäen kuin näennäiset erot reaktioajoissa, jotka lienevät hyvin pieniä.

Eikö nopeasti ajamisen perusta ole siinä, että tunnistaa ne rajat, joissa auto lähtee käsistä? Koska olosuhteet ja tilanteet vaihtuvat koko ajan, ei toimimista voi oppia ulkoa, vaan se pitää aistia.

Tavallaan joo, sama reaktioaika voi olla esim. Shumilla ja matti meikäläisellä, mutta shumi tavallaan ns. aistii/tietää koska auto on lähdössä käsistä ja tavallaan pystyy ennakoimaan ja silloin pystyy korjaamaan tuon reaktioajan viiveen. Kun taas matti meikäläinen tajuaa sen vasta sitten kun se on jo tapahtunut ja silloin reaktioajan pitäisi olla jo moninkertaisesti nopeampi kuin shumilla että pystyisi vielä silloin korjaamaan jo tapahtuneen tilanteen. Ja oletetaan että tässä mun esimerkissä puhutaan nyt esimerkiksi formulan luistoon lähdöstä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Musta Pekka sanoi:
Tavallaan joo, sama reaktioaika voi olla esim. Shumilla ja matti meikäläisellä, mutta shumi tavallaan ns. aistii/tietää koska auto on lähdössä käsistä ja tavallaan pystyy ennakoimaan ja silloin pystyy korjaamaan tuon reaktioajan viiveen. Kun taas matti meikäläinen tajuaa sen vasta sitten kun se on jo tapahtunut ja silloin reaktioajan pitäisi olla jo moninkertaisesti nopeampi kuin shumilla että pystyisi vielä silloin korjaamaan jo tapahtuneen tilanteen. Ja oletetaan että tässä mun esimerkissä puhutaan nyt esimerkiksi formulan luistoon lähdöstä.
Kyllä! Muistan kun Villeneuve vei Williamsia mestaruusvuotenaan Interlagosin toiseksiviimeisessä tiukassa mutkassa - aika-ajoissa - nelipyöräluisussa ja hallitsi tilanteen niin, ettei ainakaan menettänyt siinä aikaa... siinä on sitä F1:n näppituntumaa jota tuskin tavan tallukka käsittää.

edit: pilkku.
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Jonkunlainen näppituntuma on tärkeä kuskeille, eli tuntevat tarkkaan mitä auto on aikeissa tehdä. Sen lisäksi kuljettajilta vaaditaan uskomatonta paikan hahmotuskykyä sekä nopeuden tuntemista. Kuski tulee mutkaan 300 km/h ja täsmälleen oikeassa paikassa jarrutettuaan on vauhti juuri sopiva kun käännetään mutkaan. Tuollainen nopeuden hahmottaminen on varmasti yksi suurin osa ajamisesta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Onhan asiasta joskus ollut jossain lehdessä jotain juttua...

Ja itse muistaisin näin.... Normaalistihan ihmisen reaktio aika on kait jotain 2-3sekuntia, useemmin varmaan lähempänä kolmee sekuntia jossei vähän ylikin. Näitä reaktioaikojahan mainostetaan autokoulussa ja muissa liikenteessä selviämistä koskettavissa jutuissa.. Mutta esim. formulakuski joka joutuu läheltä piti tilanteisiin jossain määrin jatkuvasti, niin tälläisellä ihmiselle hermotus tai joku hermo yhteys paranee... Eli siis jossain määrin reaktioaikaa pystyy harjottelemaan. Eli kun nopeaan reagointiin joutuu usein niin reaktioaikakin lyhenee... Varmasti joku raja löytyy, tietty, minkä alle ei oo mahdollista päästä mut kuitenkin näin olen joskus lehdestä lukenut...

Ja musta on aika selvääkin, että pitää formula kuskien vähän vikkelämpään reagointiin pystyä, kun kaverit ajaa suoralla reilua kolmeesataa ja silti ne sillon tällön ehtii väistään toisiaan vaikka sattuis jotain odottamatontakin. Ja kun mennään 80-100 metriä sekunnissa niillä turvaväleillä mitä formuloissa on käytössä ja jos onnistuu väistämään vaikka pyörähtävää autoa tai autoa josta kone sanoo yhtäkkiä sopimuksensa irti niin täytyy siinä olla jo reaktiota jonkin verran....
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
3 sekuntia reaktioaika? :rolleyes: Riippuuhan se aika paljon tilanteesta, mutta eiköhän se ole pääsääntöisesti noin 0,5-1 sekuntia. 3 sekunnin reaktioajan voisin melkein väittää omaavani vaikka umpiunessa. :ahem:
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
kanadan gpn lähtö kun näytettiin alonson t-camista, niin huomasin sen että alonson reaktiot olivat erittäin huonot verrattuna muihin ja etenkin schumiin joka näkyi kuvassa oikealla puolelle. Muttakun autot pääsivät kiihtymään rellu menikin jo lentämällä ohitse. Olisi mukava saada tuo lähtö tänne.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
NiPzyyZ sanoi:
kanadan gpn lähtö kun näytettiin alonson t-camista, niin huomasin sen että alonson reaktiot olivat erittäin huonot verrattuna muihin ja etenkin schumiin joka näkyi kuvassa oikealla puolelle. Muttakun autot pääsivät kiihtymään rellu menikin jo lentämällä ohitse. Olisi mukava saada tuo lähtö tänne.
Enpäs tiedä Alonson reaktioista tuolloin, mutta auton elektroniikka kuuluu tehneen omiaan juurikin tuon kisan startissa.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Niin, mitä sitten tarkoitetaan reaktioajalla ? Kuskit ovat harjoitelleet startteja kymmeniä kertoja, joten kyse on harjoitellusta tapahtumasta, jossa tiedetään lähtövalojen sammuvan. Samoin pieni perän luisto mutkassa on jo niin harjoiteltu asia, että ei se korjausliike riipu pelkästään reaktioajasta. Jos kesken kisan vaikka putoaa mainostaulu radalle ihan auton eteen, voidaan ruveta katsomaan niitä reaktioaikoja. Ja taas kun autokoulussa puhutaan niin pitkistä ajoista, niin ehkä siinä tarkoitetaan myös sitä että aikaa menee tilanteen tajuamiseen ja päätökseen mitä tehdään. Joten reaktioaikoja on monenlaisia.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Olen mitannut ja käsitellyt satoja tuhansia reaktioaikoja eikä se ole sekunteja. Autolla jarruttaessa täytyy kuitenkin huomioida havainto+reaktio+jalan liike+jarrutusmatka, jolloin auto ehtii liikkua pitkän matkan.

Tuollainen 3-4 kymmenystä on yleinen. Kokeilkaa alla olevassa linkissä.

http://www.autokaupat.net/reaktio.php
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Täällä sekoitetaan nyt lahjakkaasti kaksi eri asiaa.

Reaktioaika on aika, joka esimerkiksi lähtövalojen sammumisen, tai pikajuoksussa starttipistoolin pamauksen jälkeen kestää, että kilpailijat aloittavat suorituksen. Pikajuoksussa esimerkiksi parhaimpien reaktioajat ovat alle 0,15 sekuntia.

Taas puhuttaessa esimerkiksi siitä, että kuski pystyy korjaamaan nopeasti esimerkisi liukumaan lähtevän auton, on kyseessä kuljettajan refleksit. Tällöin kyseessä on ns. tiedostamaton toiminta. Kaikki tuntevat varmasti esimerkit käveltäessä talvista katua, ja lumiläntin alla onkin paljasta jäätä. Riippumatta siitä kaadutko vai pysytkö pystyssä, et ehdi tajuta koko tilannetta kunnolla ennenkuin se on ohi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vähän aikaa kokeilin ni sain tollasen..

"Reaktioaikasi 0.188 sekuntia. Hienoa! Paremmin kuin pitäisi"

edit. jatkoin kokeilua... sain 0.189 ja sitten parin kerran jälkeen 0.18
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
oldez sanoi:
Vähän aikaa kokeilin ni sain tollasen..

"Reaktioaikasi 0.188 sekuntia. Hienoa! Paremmin kuin pitäisi"

edit. jatkoin kokeilua... sain 0.189 ja sitten parin kerran jälkeen 0.18
Hiiri on nopea, koska liike on lyhyt. Syvemmälle painettavalla napilla ajatkin hidastuvat. Tuollainen tilanne on myös siitä keinotekoinen, että siihen voi valmistua. Ärsyke on yksinkertainen.
 
Ylös